Gå til innhold

Gode og dårlige grunner for å ta abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes knapt gode grunner for abort etter min mening. Jeg syns det er veldig vanskelig å ramse opp grunner, men en er om fosteret ikke er levedyktig og det er stor fare for mors liv. 

Abort er en relativ billig og enkel løsning for samfunnet der barnet ikke er ønsket. Skulle ønske det ble gjort mer for  å hindre uønskede svangerskap og mer hjelp til alternativer som jeg mener oftest er bedre enn abort.

Hva tenker du at kan gjøres?

Generelt endre holdningene til sex. At sex bør være innen for et forpliktende forhold. Velger man å ha sex så er sjansen alltid tilstedet for en graviditet, selv med prevensjon. Er man ikke i et forhold der det føles mulig å få et barn bør man heller avstå fra sex eller ha sex på en slik måte at det ikke er mulig at en eggcelle og sædcelle smelter sammen. 

En annen ting er å endre holdningene til hva det vil si å være gravid selv om et barn i utgangspunktet ikke er ønsket eller det gjør livet vanskelig. Så snart en befruktet eggcelle har festet seg til livmorveggen er det et liv jeg mener har livets rett. Der vi som mennesker ikke har rett til å forhindre dette livet i å utvikle seg.

Har man havnet i en slik situasjon at man er gravid og det føles som livet raser sammen, an føler seg alene, presset til å fjerne livet som vokser i seg, utdannelse, fremtidsplaner o.l. går i vasken, bør det være mye mer hjelp å få. Med den riktige hjelpen om man beholder vil man på sikt få et godt liv, selv om det ikke ble som man først hadde håpet. Hjelp bør gis gjennom hele svangerskapet, og gjerne i form av vanlige omsorgsfulle mennesker som ønsker å hjelpe deg å barnet. Gjerne en ordning der unge gravide (enslige eller par) kan flytte sammen med en annen familie og få hjelp og veiledning både fysisk og psykisk den første tiden. Mer som et slags fosterbarn, men man tar i mot både voksne og barn.

Det bør også være mer åpenhet rundt alternativet adopsjon. Det er mange flotte mennesker som hadde ønsket å ta i mot et uønsket barn. Men jeg har forståelse for at å fullføre svangerskapet for så å gi bort barnet sitt nok er tusen ganger tøffere enn å ta en abort. 

Jeg bærer ikke nag til de som velger abort, det er heller ikke opp til meg å dømme dem. Men å høre om aborter gjør meg veldig trist. Både for det aborterte livet og det evt. den gravide må igjennom og gjerne vil slite med i ettertid. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ble gravid som 19åring. Jeg gikk på p-piller og var i et fast forhold. Dog var ikke forholdet noe dans på roser, og denne mannen jeg var sammen med var rett og slett en psykopat. Det tok meg to år og forstå den blandede personligheten hans, og det var fryktelig vanskelig å komme seg bort. Han hadde ingen empati for meg, alt han brydde seg om, var at HAN hadde det bra. Jeg forsøkte og forklare at jeg ikke ville være i det forholdet, at jeg ikke følte noe for han, men det brydde han seg ikke noe om, jeg behøvde ikke det, så lenge vi var sammen, for da hadde han det fint.

Jeg fortalte at at jeg hadde blitt gravid på pillen, og at jeg ikke ønsket å være i situasjonen.

.. Jeg visste med meg selv at dette var en mann jeg ikke klarte å ha i livet mitt resten av mitt liv, jeg VISSTE at jeg måtte ut av forholdet, og dette barnet kunne ikke vokse opp med denne mannen som sin far.

Jeg var bestemt fra første dag, jeg skulle ta abort! Og det gjorde jeg. Jeg har aldri vært så sikker i min sak, dette VAR det beste for alle parter. Dette var den eneste løsningen. Ikke én eneste gang har jeg noen gang angret på min avgjørelse, derimot var det det beste jeg har gjort. Jeg kom meg bort fra han.

Han trakaserte meg på telefonen i mange mange månderer etterpå, fortalte meg hvor en forferdelig person jeg var, hvor jeg kunne dra til helvette fordi jeg nettopp hadde DREPT barnet hans. Hva slags menneske var jeg!? Ånei, han var ingen snill man. Aldri noen gang kunne han se noen andre enn seg selv og sitt ego.

Denne graviditeten og aborten var det som fikk meg bort fra han, så jeg skal ta det så langt og si at det var det som reddet meg. Det var det jeg trengte!!

.. I dag er jeg gravid med min fantastiske gode samboer, vi gleder oss enormt og det kunne ikke vært bedre! :) Jeg er så glad for at jeg fikk muligheten til å vente barn med ham jeg elsker og vil dele livet med. Se barnet mitt vokse opp med mamma og pappa. :):)

Endret av mammamia_83
Skrevet

.

Anonymous poster hash: 1ce72...048
Skrevet

Det finnes knapt gode grunner for abort etter min mening. Jeg syns det er veldig vanskelig å ramse opp grunner, men en er om fosteret ikke er levedyktig og det er stor fare for mors liv.

Abort er en relativ billig og enkel løsning for samfunnet der barnet ikke er ønsket. Skulle ønske det ble gjort mer for å hindre uønskede svangerskap og mer hjelp til alternativer som jeg mener oftest er bedre enn abort.

Se rundt deg, hvor mange uønskede barn som må vokse opp uten foreldre og noen som helst form for tilhørlighet. Hvor mange barn som vokser opp under uverdige forhold fordi folk får barn de ikke er egnet til å ta vare på. Barn blir født inn i rusmiljø, voldelige forhold og det som verre er. Det er klart det ikke finnes noen god unnskyldning for å bruke abort som prevensjon, og selvfølgelig burde vi drevet forebyggende arbeid og fått ned aborttallene, men når situasjonen først er som den er, så er der i mange tilfeller til det beste for det lille fosteret å få slippe å bli født inn i et liv hvor det ikke er ønsket. Selvfølgelig finnes det alternativer, men har du noen gang prøvd å være barnevernsbarn? Å bli flyttet rundt fra familie til familie fordi dem som satt deg til verden ikke klarer eller ønsker å ta vare på deg? Du har null stemmerett, null tilhørlighet, du må alltid leve med frykten for å bli flyttet til en ny familie i en ny by. Det er ikke et verdig liv for et barn, da hadde det faktisk vært bedre å få slippe. Verden er allerede overbefolket og full av uønskede barn som aldri kommer til å få en verdig oppvekst.

Hilsen tidligere barnevernsbarn

Anonymous poster hash: daad3...773

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...