Gå til innhold

Siden vi er i mathjørnet idag, noen veggiser her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne godt tenke meg å prøve et vegetariansk kosthold, men jeg skjønner ikke helt hva man spiser da..

Spiser man susbstitutter (a la soyapølser og tofu) eller bare mer grønnsaker, poteter osv.

Gode råd mottas med takk!

Anonymous poster hash: 27537...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ahh, aldri... Jeg elsker kjøtt! always and forever daaaa!  :wub:

Anonymous poster hash: 09ed4...dd7
Skrevet

Men har smakt en del veg mat, er godt da, noe av det!  :)

Anonymous poster hash: 09ed4...dd7
Skrevet

Vi er vegetarfamilie, og har mye mer variert kosthold nå enn når vi spiste kjøtt for maaange år siden, så vi savner ingenting :) 

Vi spiser mange middager hvor vi erstatter kjøtt med vegetarprodukt (STORT utvalg i sverige, om man bor i nærheten). Der finnes det vegetarvarianter av kjøttboller, pølser, snitzler, nuggets, biff strimler, kyllingfile og alt man kan tenke seg. Ellers så erstatter vi også med bønner, kikerter, linser osv :) 

Man føler seg SÅ mye bedre av å spise ett vegetarisk kosthold, og *bank i bordet* etter at vi ble vegetarfamilie er det mye mindre sykdom i huset her å :)

Anonymous poster hash: baaa6...845
Skrevet

Takk for svar alle tre, men de to første var da særdeles lite hjelpsomme :P

Til deg veggismamma, har barna dine alltid vært vegetarianere? Hvordan fikk du hele familien med på det?

Det er bare kjøtt jeg tenker å kutte ut, vil fortsatt spise fisk og egg, for eksempel.

Jeg bor langt fra Sverige, men har gode matbutikker i nærheten der jeg sikkert kan finne den type matvarer du nevner.

Kjenner jeg ble litt inspirert.

Jeg antar at du ikke gjør det, men føler du deg fortere sulten av vegetarkost? I begynnelsen? Hvordan var overgangen?

Snart veggis-HI:)

Skrevet

Barna våre er vegeterianere siden fødsel :) Samboeren min var vegeterianer før vi møttes, og jeg var "nesten veggis"; så var ikke noe problem der. Vi spiser egg og drikker melk, men spiser ikke kjøtt og fisk. 

Vegetarproduktene er GODE, så de bør prøves! Feks, ta en god marinade på vegetarisk grillfile.. Helt himmelsk!! Har servert vegetarisk taco, pølser og burger til barn som er på besøk, og ingen av de har hevet ett øyenbryn engang :) Du kan lage ALL den maten du vanligvis lager, og bare erstatte kjøttet, så er jo veldig enkelt :) 

Jeg ble ikke raskere sulten, for bønner, linser osv fyller veldig godt opp :) Overgangen var ikke vrien, men så har jeg aldri vært en kjøttelsker heller. Jeg skulle bare kutte ut kjøtt en uke for å prøve, og så meg aldri tilbake. Jo lenger man går uten kjøtt, jo mer ekkelt og usannsynlig virker det å spise det. 

Håper du lykkes med ett vegetarisk kosthold, for det er mange veldig gode fordeler med det! Bl.a. fylles kjøttet opp med antibiotika og mye annet, som ikke er lurt å få i seg. Anbefaler deg å lese boken " Å spise dyr",av Jonathan Safran Foer. Inspirerende bok som virkelig åpner øynene dine!

Skrevet

Takk igjen! Min mann er litt betenkt ift anemi, hvordan unngår man det?

Hvor får man proteinene fra?

Jeg tror søren meg de blir veggisuke neste uke, gleder meg!

Skrevet

Veggis - pølser, burgere osv osv får du kjøpt på meny og andre velassorterte butikker. De har faktisk også veggiskjøttdeig, så du kan lage deg taco og pizzahorn som vanlig.

Selv liker jeg best å ikke bruke disse erstatningsvarene, men heller lage maten fra grunnen av. Jeg kan selv lage burgere, steker, frikadeller og pateer. Jeg bruker masse meieriprodukter som egg, melk og ost. Linser bruker jeg en del, bønner liker vi ikke så godt ;) Nøtter blir mye brukt. Kjøp deg en god kokebok så blir du inspirert!

Og så må du huske på at mat som inneholder gelantin og visse fargestoffer ikke er vegetarisk. F.eks er det mye av godterier du må styre unna. De fleste oster er heller ikke vegetariske :(

Skrevet

Gelatin og godterier skal jeg klare å styre unna, men oster?? Er ikke oster i hovedsak vegetariske? Jeg vil jo ikke bli veganer, heller..

Skrevet

Jeg er også veggis, det er også mine barn. Jeg bruker endel erstatninger, quorn f.eks som man får kjøpt på meny f.eks. Quorn bruker jeg som erstatning for kjøttdeig og kylling (to ulike). Kjøper også stort fra alternativ mat på nettet, de har gode pølser, nuggets, burgere mm. på økologiske gårdsutsalg har de veggispålegg som er kjempegodt. Helsekost har også mye forskjellig. Ellers går det mye i bønner, linser og nøtter, grønnsaker og salat. Ungene mine elsker bønnetacos og juksekylling (de kaller det selv). Lager selv linsesupper, chili sin carne, nøtteburgere, nøttestek osv osv. Vi spiser forresten melkeprodukter og ungene fisk. Lykke til som veggis!

Anonymous poster hash: ddedb...f14

Skrevet

Hvis du har tenkt å spise egg får du jo proteiner der. Soya er også god proteinkilde. Selv kjøper jeg tørr soya (granulat, biter, "biffer") og lager og smaksetter selv. Dette er pga jeg ikke tåler hvitløk og det er det i alle de ferdige erstatningsproduktene i butikken.

Finner forøvrig masse inspirasjon på veganeren.com :-)

Er bare meg som er veganer i familien, men samboeren går fint med på kjøttfrie middager innimellom - hvis retten passer seg best slik.

Skrevet

Gelatin og godterier skal jeg klare å styre unna, men oster?? Er ikke oster i hovedsak vegetariske? Jeg vil jo ikke bli veganer, heller..

Nei, desverre. De fleste oster inneholder animalsk løpe, som utvinnes fra kumager. Gulosten til Synnøve F. er safe.

Jeg glemte forresten å nevne at på helsekostforretninger selger de diverse vegetarisk mat fra merket Nutana. Jeg kan anbefale bønneposteien derfra.

Skrevet

Supert, takk for mange nyttige svar!

Dessverre reagerer jeg også på hvitløk, så jeg får bruke litt tid på å finne produkter uten, eller (skrekk) lage dem selv.

Nå er det filmtid i heimen, ha en fin kveld, damer :)

Skrevet

Jeg følte meg også ti ganger bedre uten kjøtt :) Du har fått mange gode tips her, men ville bare si det :D Absolutt verdt det, man får et HELT annet syn på kjøtt etterpå.

Anonymous poster hash: 83c49...dce
Skrevet

Supert, takk for mange nyttige svar!

Dessverre reagerer jeg også på hvitløk, så jeg får bruke litt tid på å finne produkter uten, eller (skrekk) lage dem selv.

Nå er det filmtid i heimen, ha en fin kveld, damer :)

Da kan jeg fortelle med en gang at du nok ikke finner mye uten. Men det vet du vel hvis du allerede lager mat uten? Jeg lager alt fra bunnen av, for all ferdigmat, poser og halvfabrikata er hvitløk i. Krydderblandinger, buljonger, sauser osv...alt... Men send gjerne PM om du vil ha produktanbefalingerer og linker til ting uten :-)

Skrevet

Blir glad av å lese at flere vil bli veggiser/innføre mer vegetarmat i kosten!! :D

Skrevet

Ingen fare for anemi!! Familien min blir av egen fri vilje sjekket med blodprøver ca 1 gang i året, og vi er alle i tipptopp helse, faktisk bedre enn før :) Ingen mangler på noenting! Så hvis du spiser bred vegetarkost får du dekket ALT du trenger. At det er noe man trenger i kjøtt, er bare noe man blir opplært til. Det er INGENTING mennesker trenger i kjøtt! 

Håper du finner ut av det, vegetarkost er bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...