Gå til innhold

Rasisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rasisme er skumle greier. Jeg tror nok det går begge veier her i Norge, men jeg er ganske sikker på at det går mye mer utoverden mørkhudete delen av befolkningen enn den lyse og da spessielt de som ikke snakker perfekt norsk og går kledd annerledes enn majoriteten.

Jeg bor rett ved en skole og har sett skolebarna stå å rope rasistiske skjellsord til mørkhudete som arbeidet rett utenfor gjerdet, på barna skole har to barn blitt mobbet så hardt at de måtte bytte skole. Begge var mørke. En mann jeg jobbet sammen med ble kastet på glattcelle 4 ganger på en sommer pga at han hadde glemt legitimasjon når han paserte Oslo S. Jeg har hørt voksne mennesker kreve en annen lege på sykhuset siden de ikke ville bli behandlet av en "pakkis". Og jeg vet hvor utrolig vansklig det er for en med typisk afrikansk navn å få leid et sted å bo eller få en ok jobb.

Det som er ganske ille er at jeg sitter med litt av den samme innstillingen selv. Jeg ønsker det ikke, men jeg merker at jeg ikke er nøytral. Jeg merker at jeg lettere setter meg ved sidenav en lys enn en mørk person på toget, En mørk person må ofte "bevise" for meg at hun eller han kan jobben sin, mens jeg regner med at en lys kan jobben inntill han eller hun tabber seg ut. Jeg har en dum tendens til først å tenke på lavstatusyrker når jeg treffer mørke mennesker osv. Jeg tror ikke menneskene rundt meg merker mye til dette, men slik er det og det er nok ikke bare meg.

Ofte kan det være vansklig å skille mellom mobbing og rasisme. Jeg har opplevd å bli kalt "hore", "potet" og andre ting. Jeg har blitt banket opp, spyttet på og tisset på, men det har aldri vært rasistisk. En del mobbing av mørkhudete kan nok komme i samme kategori, vanlig mobbing som egentlig ikke er rasistisk motivert. Det er ikke lett å skille. Rasisme finnes likevell og det er skremmende vansklig å kvitte seg med slike holdninger selv om man gjerne vil.

Anonymous poster hash: 1c92e...cc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...