bonusmamma Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Hei! Jeg har prøvd å lese meg opp og tror jeg har kommet fram til hva jeg kan og ikke kan få. Jeg er gravid nå, med samboer. Jeg er fulltidsstudent og skal i følge planen bli ferdig med 2.året i bacheloren min før barnet blir født. Jeg vil fortsatt være student etter barnet har kommet. Det vil si at jeg vil på fødselsstipend av lånekassen på det samme som jeg får nå .I tillegg kan jeg ta ut engangsstønaden. (jeg har ikke jobb i tillegg pga en sykdom som gjør at jeg ikke kan begge deler.) Hvis jeg skulle fått foreldrepenger måtte jeg ha jobbet i 6 av de siste 10 månedene før barnet kommer, dvs at jeg må ut i jobb NÅ, og jobbe til noen uker før fødsel. Jeg ser ikke på det som veldig lett å klare når jeg er fulltidsstudent og må ordne dette så raskt.Jeg vil jo også få de 970 i måneden for barnet. Samboer er lærling og får lønn deretter (ikke mye med andre ord.) Men han får arbeidsavklaringspenger i tillegg (så lenge han ikke får lønn over 60%) fordi jobben hans sees på som tiltak gjennom nav. Dvs at han har omtrent 13.000 i måneden. Det jeg lurer på er om jeg kan få noe mer enn fødselsstipendet? Jeg vet at jeg ikke får foreldrepenger når jeg tar engangsbeløpet. Har far rett på noe penger? Han kommer til å fortsette å jobbe. Vi sitter igjen med 20.000 i måneden, og det er ikke mye etter alle utgiftene + barnet på vei. i tillegg har samboer barn fra tidligere forhold og betaler bidrag der. Vil bare se om jeg har fortsatt rett, så det er dette vi kommer til å få, så vi kan starte planleggingen. Det blir stramt, men det gjelder prioriteringer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå