Gå til innhold

Oppskrifter på sunne, gode middager med begrenset antall ingredienser ;)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes fort det blir de 5- 6 samme middagsrettene på rundgang...

Del gjerne ditt tips til ordentlig sunne middagsretter uten noe særlig blandingsprodukter og e-stoffer med meg :)! Og helst med under ca 8 ingredienser som en lett kan få tak i.

Anonymous poster hash: 66eb2...1fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde vi her om dagen:

Laks skåret i terninger, stekes lett i en panne med salt og pepper. Hell over en blanding av lett creme fraiche  og mangochutney, og varm til sausen småkoker. Smak til med litt chili eller curry om du vil. Server med ris eller pasta og grønnsaker, f.eks brokkoli  og asparges.

Skrevet

Torsk kokt med tomater og purre, servert med poteter til (torsk, purre, tomater, poteter, salt pepper)

Blomkålsuppe (blomkål, melk (fløte) salt pepper)

Kyllingsalat (stekt kylling, avokado, pasta, salat, mais, tomat, salt og pepper)

Fiskesuppe (fisk, gulrot, selleri, melk, fløte, salt, pepper, karri)

Sommerkoteletter med spisskål og poteter (sommerkoteletter, spisskål, poteter, godt smør, salt, pepper)

Anonymous poster hash: 4654a...73f
Skrevet

Takk dere :). Men skriv gjerne oppskriften og tilberedningsmåte også :)!

Skrevet

Se på Facebook.com/smaagrep Masse bra tips!

Anonymous poster hash: 9e713...1bf

Skrevet

Kan du ikke lage en suppe blande en salat, steke koteletter eller koke poteter uten skriftlig fremgangsmåte foreslår jeg et matkurs. Hvis du lærer deg de grunnleggende tingene blir det sikkert mye enklere for deg å finne på retter å variere med selv også.

Skrevet

Kan du ikke lage en suppe blande en salat, steke koteletter eller koke poteter uten skriftlig fremgangsmåte foreslår jeg et matkurs. Hvis du lærer deg de grunnleggende tingene blir det sikkert mye enklere for deg å finne på retter å variere med selv også.

Det er kanskje heller du som burde ta et kurs i kommunikasjon ;)?

Til info så sier ingredienser nødvendigvis ingenting om hva slags rett som blir laget. Hadde jeg listet opp ingrediensene i en pizza, eller i pannekaker, så hadde det vært komplett umulig for deg å forstå hva slags rett dette skulle bli uten ytterligere info om tilberedningsmåte - skjønner du bedre nå at det ikke var et så dumt spørsmål som du trodde i utgangspunktet.....?

Jeg er allerede flink til å lage mat, men trenger flere tips til ordentlig sunne, gode, kreative retter.

Likte tipset ditt om mangochutney i creme fraiche- sausen til laksen Himmel & Hav, har pleid å bruke dill, men dette hørtes lovende ut.

Tar ellers gjerne i mot flere tips til retter!

Skrevet

Til info så sier ingredienser nødvendigvis ingenting om hva slags rett som blir laget. Hadde jeg listet opp ingrediensene i en pizza, eller i pannekaker, så hadde det vært komplett umulig for deg å forstå hva slags rett dette skulle bli uten ytterligere info om tilberedningsmåte - skjønner du bedre nå at det ikke var et så dumt spørsmål som du trodde i utgangspunktet.....?

Jeg er allerede flink til å lage mat, men trenger flere tips til ordentlig sunne, gode, kreative retter.

Likte tipset ditt om mangochutney i creme fraiche- sausen til laksen Himmel & Hav, har pleid å bruke dill, men dette hørtes lovende ut.

Hvis du hadde skrevet pizza med hva det nå kunne være så hadde jeg selvfølgelig forstått det. Det var ingen som bare listet påå ingrediensene. Det sto hvilke retter det var og så hva man trengte. Heter retten "Fiskesuppe" vil de fleste forstå at man kan lage det slik man vanligvis lager suppe, uten å trenge noen mer detaljert fremgangsmåte.

Du ba om tips til sunne retter med få ingredienser uten blandingsprodukter og E-stofferr, som var enkle å få tak i. Du fikk det. Om du faktisk er flink til å lage mat hadde du nok forstått ganske enkelt hvordan du kunne lage tingene.

Har du lest innholdsfortegnelsen på mangochutney foresten? Den jeg har oppfyller i hvertfall ikke kravet om "ikke blandingsprodukter og E-stoffer". Ellers hørtes det jo spennende ut.

Skrevet

Vi lagar ofte laks og pasta, fordi det går så raskt:

-set pasta på kok

-Ein hakka lauk steikast gylden.

-tøm over 3 dl matfløyte

- ha i ønska krydder og salt. Brukar oftast urtekrydder av eit slag

- når fløyten har kokt litt inn har eg i laks i terningar. Den er kokt etter 3-5 minutt.

- Serverar oftast med kokt brokkoli ved sidan av.

Skrevet

Takk for tipset Soleia. Vi lager ofte en variant av dette selv, men da har jeg litt tips til variasjon, og løk har jeg jammen ikke tenkt på at kan være godt sammen med laks :).

Skrevet

Hjemmelaget fiske pinner/grateng

mel,

egg

griljemel

fisk

salt/pepper/musaktt

Lapskaus

purre

kålrot 

potet

gulerot

sellerirot

pølser/kjøtt

Kjøttsuppe

purre 

sellerirot

kål

kålrot

gulerot

kjøtt

krydder

Pastasalat

agurk

paprika

mais

skinke boks

500g pasta

1 rømme

1 remulade

purre

salt

kyllinggryte

kylling

rømme

mais 

paprika

sopp

løk

ris/poteter

Anonymous poster hash: 3cc98...461
Skrevet

Hvis du hadde skrevet pizza med hva det nå kunne være så hadde jeg selvfølgelig forstått det. Det var ingen som bare listet påå ingrediensene. Det sto hvilke retter det var og så hva man trengte. Heter retten "Fiskesuppe" vil de fleste forstå at man kan lage det slik man vanligvis lager suppe, uten å trenge noen mer detaljert fremgangsmåte.

Du ba om tips til sunne retter med få ingredienser uten blandingsprodukter og E-stofferr, som var enkle å få tak i. Du fikk det. Om du faktisk er flink til å lage mat hadde du nok forstått ganske enkelt hvordan du kunne lage tingene.

Har du lest innholdsfortegnelsen på mangochutney foresten? Den jeg har oppfyller i hvertfall ikke kravet om "ikke blandingsprodukter og E-stoffer". Ellers hørtes det jo spennende ut.

Vet du hva. Jeg gidder snart ikke bruke tid på å svare deg her, for dette blir for dumt.

Når jeg bruker pizza og pannekaker som eksempel, så er det for å illustrere poenget mitt når det gjelder ingredienser. "Fisk" kan dessuten være så mangt, og noen typer fisk smaker bedre sammen med enkelte ingredienser enn andre typer fisk. Mangochutney kan man da ellers fint lage selv.

Et eksempel til: Fisk, poteter, gulrot, fløte- det sier nada om hva slags rett det er snakk om. I ditt hode tenker du kanskje gryterett, gratinert i form uten ost, kokt og klassisk servert med tilbehør ved siden av, fisken lagt i de siste 10 minuttene etter alt annet har surret en stund, m.m.

Men folk er ikke tankelesere. Du burde innse at det kanskje ikke nødvednigvis skorter på andres oppegåenhet eller dyktighet, men på din egen manglende formidlingsevne i blant....

Skrevet

Vet du hva. Jeg gidder snart ikke bruke tid på å svare deg her, for dette blir for dumt.

Når jeg bruker pizza og pannekaker som eksempel, så er det for å illustrere poenget mitt når det gjelder ingredienser. "Fisk" kan dessuten være så mangt, og noen typer fisk smaker bedre sammen med enkelte ingredienser enn andre typer fisk. Mangochutney kan man da ellers fint lage selv.

Et eksempel til: Fisk, poteter, gulrot, fløte- det sier nada om hva slags rett det er snakk om. I ditt hode tenker du kanskje gryterett, gratinert i form uten ost, kokt og klassisk servert med tilbehør ved siden av, fisken lagt i de siste 10 minuttene etter alt annet har surret en stund, m.m.

Men folk er ikke tankelesere. Du burde innse at det kanskje ikke nødvednigvis skorter på andres oppegåenhet eller dyktighet, men på din egen manglende formidlingsevne i blant....

Men så skrev jeg heller ikke bare  "Fisk, poteter, gulrot, fløte-"

Jeg skrev "Fiskesuppe (Fisk, poteter, gulrot, fløte-)". Da ga jeg et tips om at du kunne lage fiskesuppe og ramset opp ingrediensene du trengte for å vise at det ikke var nødvendig med mange ingredienser eller ting du det er vansklig å få tak i. (personlig ville jeg nok hatt i litt purre også når jeg tenker meg om). Jeg forstår nå at jeg måtte ha uttrykt meg anda klarer og at du ikke forsto at det var sammenheng mellom retten som var nevnt forran og ingrediensene i parantes bak, på samme måte som en annen skrev retten øverst og ingrediensene under.

Selvfølgelig kan man lage mangochutney selv, men de færreste gjør det, og spessielt ikke folk som ikke lager mer enn 6 retter i det daglige. Gjør du det vil også den ferdige middagsretten måtte bestå av vesentlig mer enn 8 ingredienser som du satte som et krav ;).

Skrevet

Idag hadde vi hjemmelagde fiskepinner til middag:

Torskefilet-skjæres i litt "tykke fingre" og dyppes i 

egg og griljermel

salt og pepper evt annet krydder fra skapet

Stekes på bakepapir i ovnen (slipper olje og smør som en må ha i stekepanne) i 20 minutter på 200 grader.

Vi hadde fullkornsris og salat (ruccola, cherrytomat, agurk, rødløk og paprika) til.

Fiskeboller (de med mye fisk fra rema) i hvit saus med kokte poteter og revne gulrøtter.

Kjøttkaker av karbonadedeig (sunnere enn de du kjøper ferdig) i brun saus med poteter og grønnsaker.

Hjemmelaget tomatsuppe med paprika, løk og revet gulrot: stek hakket løk, paprika og revet gulrot i litt olje. Ha i 2 bokser hakket tomat. Spe med ca 1 liter buljong. Kok i 5 minutter og bruk stavmikseren rett i kasserollen. Kok opp med evt jevning om den er for tynn (maizena rørt ut i litt vann). Smak til med salt og pepper og et kryddermål sukker. Server med evt egg, fullkornsmakaroni eller magre pølsebiter (nordfjord eller gilde har uten skinn).

Pannekaker med siktet spelt, havregryn og sammalt spelt (bytt ut hvetemelet med 1/3 av hver melsort). Blåbær syltetøy naturlig lett til evt Gildes godt og magert bacon.

Dette er også rimelige middager.

Anonymous poster hash: 37a76...04d
Skrevet

I fag hadde vi gulrot, paprika, purre, løk og cherrytomat i en langpanne med laksefileter på toppen. Litt olje, salt og pepper og inn i steikeovnen i 25 min. Ris ved siden av.

Ungene elsker det:)

Anonymous poster hash: 5d969...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...