Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #26 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Hahaha, hvordan i alle dager kom du frem til at katten er renere enn en hund. Den kommer stolt inn i stuen med en død fugl i munnen, den graver i jorden både den og hele nabolagets katter bruker som do, den røyter, den tråkker rundt på jord, vei, gress og allverdens ute før den kommer inn uten å vaske seg på bena og legger seg til å sove i sofaen. Den hopper opp på bordet og benken, trasker rundt med potene den for 10 min siden gravde med i kattedoen osv. Her i huset anser jeg hunden som renere enn katten, den går ikke i sofaen, sengen, bordet eller benken, er lett å dressere, gjør som den får beskjed om, bades og pusses tenner på oftere enn katten osv. Men jeg er likevel glad i både katter og hunder jeg da Anonymous poster hash: 1cede...d50 Man kan dressere en katt som man gjør en hund... At du ikke evner å trene opp katten sier vel mer om deg. Jeg har aldri hatt katten min på verken kjøkkenbenker eller stuebord. Og man har forsket på akkurat dette og katter ER renere enn hunder. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Ja, man kan virkelig trene en katt på lik linje med en hund. Det er derfor det finnes så mange førerkatter. Det er bare litt synd at de klatrer opp i trær når de blir redde: http://static.flickr.com/98/229947364_635586e3c3_o.jpg Anonymous poster hash: bfe06...a96 Jeg snakket da vittelig ikke om førerkatter. Selv ikke alle typer hunder egner seg for det, men du ville vel bare krangle litt? Katter kan trenes opp til det meste (Bedre for kverulerende deg?) Man kan dusje de, pusse tennene, trene til å sitte, rulle rundt og gi labb, trene til å ikke gå på møbler, etc. Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Jallow B Skrevet 23. oktober 2013 #27 Skrevet 23. oktober 2013 Mannen min elsker dyr, spesielt hunder, men er ikke glad i å ha de inne, spesielt ikke sovende på soverom, f.eks. Dyr er i hans øyne til for å brukes, slik det også er for min helnorske mor som mener hunikke ville hatt hund om hun ikke drev med jakt. For en tragisk og motbydelig innstilling til dyr! Huff... Når jeg hører om slike folk så lurer jeg på den psykiske helsen altså Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Hvorfor er det motbydelig å tenke at dyrene skal brukes? En jakthund var opprinnelig jakthund og trenger mosjon, både fysisk og psykisk. En border collie er ment å hjelpe med sauer, og trenger dermed den type mosjon, psykisk og fysisk. Hunder ER bruksdyr. De er ikke ment å bare ligge til pynt på en sofapute.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #28 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Hahaha, hvordan i alle dager kom du frem til at katten er renere enn en hund. Den kommer stolt inn i stuen med en død fugl i munnen, den graver i jorden både den og hele nabolagets katter bruker som do, den røyter, den tråkker rundt på jord, vei, gress og allverdens ute før den kommer inn uten å vaske seg på bena og legger seg til å sove i sofaen. Den hopper opp på bordet og benken, trasker rundt med potene den for 10 min siden gravde med i kattedoen osv. Her i huset anser jeg hunden som renere enn katten, den går ikke i sofaen, sengen, bordet eller benken, er lett å dressere, gjør som den får beskjed om, bades og pusses tenner på oftere enn katten osv. Men jeg er likevel glad i både katter og hunder jeg da Anonymous poster hash: 1cede...d50 Man kan dressere en katt som man gjør en hund... At du ikke evner å trene opp katten sier vel mer om deg. Jeg har aldri hatt katten min på verken kjøkkenbenker eller stuebord. Og man har forsket på akkurat dette og katter ER renere enn hunder. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Ja, man kan virkelig trene en katt på lik linje med en hund. Det er derfor det finnes så mange førerkatter. Det er bare litt synd at de klatrer opp i trær når de blir redde: http://static.flickr.com/98/229947364_635586e3c3_o.jpg Anonymous poster hash: bfe06...a96 Jeg snakket da vittelig ikke om førerkatter. Selv ikke alle typer hunder egner seg for det, men du ville vel bare krangle litt? Katter kan trenes opp til det meste (Bedre for kverulerende deg?) Man kan dusje de, pusse tennene, trene til å sitte, rulle rundt og gi labb, trene til å ikke gå på møbler, etc. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Nei, du gjorde ikke det. Du skrev at man "kan dressere en katt som en hund" og da synes jeg det var morsomt å bruke det bildet. Var ikke meningen å være kverulerende, kun ment som et artig innspill. Sorry. , Anonymous poster hash: bfe06...a96
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #29 Skrevet 23. oktober 2013 Nei, du gjorde ikke det. Du skrev at man "kan dressere en katt som en hund" og da synes jeg det var morsomt å bruke det bildet. Var ikke meningen å være kverulerende, kun ment som et artig innspill. Sorry. , Anonymous poster hash: bfe06...a96 My bad. Trodde du ville krangle. Var et morsomt bilde Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #30 Skrevet 23. oktober 2013 Hvorfor er det motbydelig å tenke at dyrene skal brukes? En jakthund var opprinnelig jakthund og trenger mosjon, både fysisk og psykisk. En border collie er ment å hjelpe med sauer, og trenger dermed den type mosjon, psykisk og fysisk. Hunder ER bruksdyr. De er ikke ment å bare ligge til pynt på en sofapute. Fra dyrevelferdsloven: «Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker». Det er altså en stor forskjell på å tenke at dyr kun er til for at mennesker skal bruke de, og å ha en bikkje til pynt på en pute. Tenker mitt om folk med slik tankegang om dyr. Fysj. Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #31 Skrevet 23. oktober 2013 Ja, det er jo bare tull og tøys! Men vi ikke helt fri for den holdningen her i Norge heller. Hunder får for eksempel ikke komme inn på restauranter elle ri butikker. HVorfor det, EGENTLIG? Anonymous poster hash: b378c...b1b Fordi mange er allergiske kanskje...? Kjekt å tenke, eller? Anonymous poster hash: 0e634...7b0 OK, men tenk litt du også, da: Hvofor går dette fint i veldig mange andre land? I Berlin får hunder komme inn så å si overalt, men man hører aldri om folk som har blitt syke av den grunn. HVorfor er de nporske alergikerne så voldsomt ømfintlige? Jeg er hundeallergiker selv, faktisk, men har aldri blitt hindret av å gå inn steder selv om det har vært en hund der. Anonymous poster hash: b378c...b1b
Jallow B Skrevet 23. oktober 2013 #32 Skrevet 23. oktober 2013 Hvorfor er det motbydelig å tenke at dyrene skal brukes? En jakthund var opprinnelig jakthund og trenger mosjon, både fysisk og psykisk. En border collie er ment å hjelpe med sauer, og trenger dermed den type mosjon, psykisk og fysisk. Hunder ER bruksdyr. De er ikke ment å bare ligge til pynt på en sofapute. Fra dyrevelferdsloven: «Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker». Det er altså en stor forskjell på å tenke at dyr kun er til for at mennesker skal bruke de, og å ha en bikkje til pynt på en pute. Tenker mitt om folk med slik tankegang om dyr. Fysj. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Hvem sa noe om at dyr kun er til for at mennesker skal bruke de? Hunder trenger mosjon, psykisk og fysisk. Jeg tenker heller mitt om folk som mener at bikkjer greier seg fint som rene stue-hunder som får 5minutters gå-turer hver dag. "Fysj".
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #33 Skrevet 23. oktober 2013 Hvorfor er det motbydelig å tenke at dyrene skal brukes? En jakthund var opprinnelig jakthund og trenger mosjon, både fysisk og psykisk. En border collie er ment å hjelpe med sauer, og trenger dermed den type mosjon, psykisk og fysisk. Hunder ER bruksdyr. De er ikke ment å bare ligge til pynt på en sofapute. Fra dyrevelferdsloven: «Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker». Det er altså en stor forskjell på å tenke at dyr kun er til for at mennesker skal bruke de, og å ha en bikkje til pynt på en pute. Tenker mitt om folk med slik tankegang om dyr. Fysj. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Hvem sa noe om at dyr kun er til for at mennesker skal bruke de? Hunder trenger mosjon, psykisk og fysisk. Jeg tenker heller mitt om folk som mener at bikkjer greier seg fint som rene stue-hunder som får 5minutters gå-turer hver dag. "Fysj". Du skrev da at han mente dyr er til for å brukes, noe som er en håpløs tankegang. Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #34 Skrevet 23. oktober 2013 Ja, det er jo bare tull og tøys! Men vi ikke helt fri for den holdningen her i Norge heller. Hunder får for eksempel ikke komme inn på restauranter elle ri butikker. HVorfor det, EGENTLIG? Anonymous poster hash: b378c...b1b Fordi mange er allergiske kanskje...? Kjekt å tenke, eller? Anonymous poster hash: 0e634...7b0 OK, men tenk litt du også, da: Hvofor går dette fint i veldig mange andre land? I Berlin får hunder komme inn så å si overalt, men man hører aldri om folk som har blitt syke av den grunn. HVorfor er de nporske alergikerne så voldsomt ømfintlige? Jeg er hundeallergiker selv, faktisk, men har aldri blitt hindret av å gå inn steder selv om det har vært en hund der. Anonymous poster hash: b378c...b1b Neivel, da er du vel heldig som ikke har en alvorlig allergi. Jeg er dessverre ikke like heldig, og har fått mange togturer ødelagt pga hunder. Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #35 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Hahaha, hvordan i alle dager kom du frem til at katten er renere enn en hund. Den kommer stolt inn i stuen med en død fugl i munnen, den graver i jorden både den og hele nabolagets katter bruker som do, den røyter, den tråkker rundt på jord, vei, gress og allverdens ute før den kommer inn uten å vaske seg på bena og legger seg til å sove i sofaen. Den hopper opp på bordet og benken, trasker rundt med potene den for 10 min siden gravde med i kattedoen osv. Her i huset anser jeg hunden som renere enn katten, den går ikke i sofaen, sengen, bordet eller benken, er lett å dressere, gjør som den får beskjed om, bades og pusses tenner på oftere enn katten osv. Men jeg er likevel glad i både katter og hunder jeg da Anonymous poster hash: 1cede...d50 Man kan dressere en katt som man gjør en hund... At du ikke evner å trene opp katten sier vel mer om deg. Jeg har aldri hatt katten min på verken kjøkkenbenker eller stuebord. Og man har forsket på akkurat dette og katter ER renere enn hunder. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Joda, jeg vet at man kan dressere en katt (til en viss grad), men katter er unektelig mye staere, stoltere og bestemte enn en hund. Her får selvfølgelig ikke katten gå på bordet eller benken, og gjør det heller ikke når jeg er i rommet, men i motsetning til med hunden stoler jeg ikke et sekund på at katten ikke gjør det når jeg ikke ser det Anonymous poster hash: 1cede...d50
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #36 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Hahaha, hvordan i alle dager kom du frem til at katten er renere enn en hund. Den kommer stolt inn i stuen med en død fugl i munnen, den graver i jorden både den og hele nabolagets katter bruker som do, den røyter, den tråkker rundt på jord, vei, gress og allverdens ute før den kommer inn uten å vaske seg på bena og legger seg til å sove i sofaen. Den hopper opp på bordet og benken, trasker rundt med potene den for 10 min siden gravde med i kattedoen osv. Her i huset anser jeg hunden som renere enn katten, den går ikke i sofaen, sengen, bordet eller benken, er lett å dressere, gjør som den får beskjed om, bades og pusses tenner på oftere enn katten osv. Men jeg er likevel glad i både katter og hunder jeg da Anonymous poster hash: 1cede...d50 Man kan dressere en katt som man gjør en hund... At du ikke evner å trene opp katten sier vel mer om deg. Jeg har aldri hatt katten min på verken kjøkkenbenker eller stuebord. Og man har forsket på akkurat dette og katter ER renere enn hunder. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Joda, jeg vet at man kan dressere en katt (til en viss grad), men katter er unektelig mye staere, stoltere og bestemte enn en hund. Her får selvfølgelig ikke katten gå på bordet eller benken, og gjør det heller ikke når jeg er i rommet, men i motsetning til med hunden stoler jeg ikke et sekund på at katten ikke gjør det når jeg ikke ser det Anonymous poster hash: 1cede...d50 Hehe Bare irriterer meg når folk er så bastante på at katter ikke kan trenes opp til ting. Man kan fint både vaske og pusse tenner på en katt, i motsetning til hva andre i tråden her sier. Man kan også lett få en katt til å forstå hva den ikke for lov til, men er som du sier ikke alltid den bryr seg om det. Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #37 Skrevet 23. oktober 2013 En muslimsk far sa til meg at de holdt seg unna hunder fordi de blir forbundet med djevelen. Spesielt store sorte hunder. Han da at vis de ble bitt av en slik hund kom de ikke til himmelen med Allah. Anonymous poster hash: ad8a8...c7e
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #38 Skrevet 23. oktober 2013 Meinar å vite at dette er ei kulturell greie og ikkje noko religiøst, og at det ikkje er automatikk i at muslimar mislikar hundar. Det kjem an på kor dei er frå. Det er religiøst betinget også. Ulike hadither som omtaler dette. men det er helt misforstått at hunden er så uren som mange skal ha det til. Blant annet en hadith som omtaler en kvinne som kommer rett til paradis fordi hun gir vann til en hund som tørster ved en brønn. Anonymous poster hash: bfee8...411
Tabitha Skrevet 23. oktober 2013 #39 Skrevet 23. oktober 2013 Btw... hva er jøders holdning til hunder? Jøder og muslimer har nemlig en felles holdning til noen ting, pga at Koranen har noen setninger fra Gamle Testamentet. Derfor mener både jøder og muslimer at svinekjøtt er urent, og de er enige om at det ikke passer seg å male malerier med mennesker og dyr på (avbildninger av det skapte) Jeg tror kanskje det er det samme med hunder, at jøder heller ikke har hunder som kjæledyr?
Jallow B Skrevet 23. oktober 2013 #40 Skrevet 23. oktober 2013 Du skrev da at han mente dyr er til for å brukes, noe som er en håpløs tankegang. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 De er bruksdyr. De er nyttige i livet. Jakt, vakt, gjeting osv. Som hester, kyr, sauer og esler.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #41 Skrevet 23. oktober 2013 Man har da hunder til ulikt formål. Noen for å trekke, jakte, gjete, vokte osv. Noen brukes som førerhunder, noen brukes til narkotika og bombehunder og noen brukes bare som selskapshunder.. De fleste dyr man holder som husdyr har en bruksfunksjon for oss mnsk. Lite håpløst over den tankegangen der. Man skal likevel ikke glemme at dyr har en egenverdi i seg selv. Vi har hund, men den har ikke tilgang til soverommene våre. Anonymous poster hash: bfee8...411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå