Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #1 Skrevet 23. oktober 2013 Ja, hvorfor er hunder så skite? I den muslimske verden? Hvor kommer alt det tullet fra? Hund er et fint familiemedlem og hjelpemiddel for mange, så hvorfor er det ikke slik i den muslimske verden...?! Anonymous poster hash: f454a...aa2
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #2 Skrevet 23. oktober 2013 De fleste religiøse forbud har ofte utgangspunkt i et folkehelseproblem (for tusenvis av år siden). Griser hadde ofte trikiner som gjorde folk syke, hunder var bærere av ulike sykdommer som skabb etc, og det er flere slike eksempler. For å forbygge trikiner, skabb etc så ble det opplest som Guds ord - da fikk de alle til å gjennomføre forbudet. Hvis de hadde brukt sykdom/helse som grunn ville mange gitt F i forbudet. Anonymous poster hash: 9b646...e36
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #3 Skrevet 23. oktober 2013 Ja, det er jo bare tull og tøys! Men vi ikke helt fri for den holdningen her i Norge heller. Hunder får for eksempel ikke komme inn på restauranter elle ri butikker. HVorfor det, EGENTLIG? Hvis man hadde målt bakterienivået ulike steder på en hund og på et menneske, tror jeg ikke hunden hadde kommet dårligere ut enn mennesket. Anonymous poster hash: b378c...b1b
PrinsesseHengepupp Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 De er ikke det. Spytt og avføring er derimot sett på som urent, og bør holdes borte fra det stedet hvor man ber. Noen (både muslimer og andre) har mistolket dette til at muslimer ikke liker hunder. Det er feil. I muslimske land er det lang tradisjon for å holde hund, som jaktkompanjong, men også til annen bruk. Og islam anerkjenner bruken av førerhund/servicehund. At få muslimer i Norge holder hund skyldes nok mer at her brukes ikke hund til samme type jakt (hets, da det er ulovlig), og pga klima som gjør at de fleste hunder må bo inne (og inne ber man).
Miljøterrorpeuten Skrevet 23. oktober 2013 #5 Skrevet 23. oktober 2013 Faktisk ikke så glad i hunder selv.... Men jobber på et senter for flyktninger, og nesten alle der er redd for hunder og katter, og synes også de er skitne. Årsaken er at i Afghanistan (hvor de fleste kommer fra) er nesten alle hunder løshunder. De er farlige, og fulle av sykdommer osv. En del bar som blir drept av løshundene hvert år, og mange dør som følge av infeksjoner i sår osv. Hunder i Norge er jo ikke slik, men det tar jo tid å tenke helt nytt / miste en frykt..... Tenk deg en ting du er kjempe redd for og som du kanskje har lært å være redd for selv - vanskelig å legge det fra seg selv om man vet at det ikke er farlig.. Jeg hater edderkopper, og jeg har nok sett min mor være redd for edderkopper nok ganger som liten til at jeg er blitt det selv. Vet at edderkopper i Norge ikke er farlige, men selv om jeg vet det hyler jeg like herlig hver gang jeg ser en i nærheten Sier ikke at jeg er enig i at hunder er skitne, men jeg kan forstå at noen har vanskelig for å "snu" dette synet med tanke på bakgrunn. Selv jobber jeg en del med dette på jobben - og prøver å vise og lære dem at dyr ikke er farlige i Norge, men det tar tiiiiid.......
☆☆☆ Skrevet 23. oktober 2013 #6 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Meinar å vite at dette er ei kulturell greie og ikkje noko religiøst, og at det ikkje er automatikk i at muslimar mislikar hundar. Det kjem an på kor dei er frå. Endret 23. oktober 2013 av ★
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #7 Skrevet 23. oktober 2013 Engelen Gabriel vil ikke komme til Muhammed når det gjemmer seg en hund hos ham. Når hunden er ute, kommer Gabriel. Den svarte hunden er djevelen (Sahih Muslim 4.1032). Hadith forteller at en bønn ikke vil være verdt noe hvis det er en hund i nærheten. Anonymous poster hash: bfe06...a96
Jallow B Skrevet 23. oktober 2013 #8 Skrevet 23. oktober 2013 Mannen min elsker dyr, spesielt hunder, men er ikke glad i å ha de inne, spesielt ikke sovende på soverom, f.eks. Dyr er i hans øyne til for å brukes, slik det også er for min helnorske mor som mener hunikke ville hatt hund om hun ikke drev med jakt.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #9 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #10 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg er vel også en slik helnorsk dame som mener at hunder er bruksdyr. Å ha hund hvis man ikke kan la den være ute og røre seg fritt det meste av dagen hører ingen steder hjemme, mener jeg (og det samme gjelder katter. Innekatt er nesten dyremishandling!). I samme slengen kunne jeg sagt mye stygt om oppdrettere som avler fram hunderaser som er helsemessig ødelagt bare for å få riktig utseende, eller om fjollete damer som skal ha minihunder for å behandle dem som et søtt accesorie, og ikke et dyr! Anonymous poster hash: 0c73e...66d
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #11 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Ikke alle hunder er store og hårete. Jeg har en bitteliten søt tass som er stueren og røytefri. Bader ham ukentlig og evt. ved behov, børster og pusser tennene hans daglig. Katten røyter og er eklere synes jeg, henne er det umulig å bade og pusse tennene på, jeg har prøvd nemlig. Anonymous poster hash: 8a132...c2a
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #12 Skrevet 23. oktober 2013 I noen land, spesielt i byene er hundene ordentlig farlige. Går i flokk og kan angripe hvis du er ute og går alene på deres territorie om natta. Vi turister ser ikke dette fordi de samme hundene ligger søte og rolige og sover på dagtid, men jeg kjenner ei dame fra Thailand som synes hunder er skikkelig skumle pga. barndomsopplevelser... Anonymous poster hash: 41f62...543
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #13 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg er vel også en slik helnorsk dame som mener at hunder er bruksdyr. Å ha hund hvis man ikke kan la den være ute og røre seg fritt det meste av dagen hører ingen steder hjemme, mener jeg (og det samme gjelder katter. Innekatt er nesten dyremishandling!). I samme slengen kunne jeg sagt mye stygt om oppdrettere som avler fram hunderaser som er helsemessig ødelagt bare for å få riktig utseende, eller om fjollete damer som skal ha minihunder for å behandle dem som et søtt accesorie, og ikke et dyr! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Haha, så alle miniatyr hunder har dårlig helse og alle eiere er fjollete damer som kun vil ha et tilbehør?? Viste du at de fleste miniatyrhunder er avlet fram nettopp som brukshunder? Det er litt vanskelig å bruke en diger hund når man skal fange feks rotter, mindre dyr som feks mink ol med en diger bikkje som ikke kommer seg ned i gangene til disse dyrene. Min hund er av en rase som er blandt de hunderasene som har best helse og blir eldst. Yorkshire terriere blir rundt 15 år gamle, de er ikke laget for å være ute lenge på vinteren, men har det helt topp med to tre lufteturer og koser seg godt inne med å leke og kose seg i sofaen og fanget. For ja, min hund får sove i sofaen, han har egen seng på vårt soverom. Han er et familiemedlem, går tur med ham, han har stor fri uteplass han kan løpe fritt på ute her også. Ren nytteverdien har han kansje ikke i dine øyne, men han vasler når han hører det er folk rundt dørene her, kjempe kompis for både oss voksne og ikke minst ungene elsker ham. Anonymous poster hash: 8a132...c2a
Gjest ENMLCOA Skrevet 23. oktober 2013 #14 Skrevet 23. oktober 2013 Du er ikke spesielt opplyst sånn generelt, er du vel, HI?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #15 Skrevet 23. oktober 2013 Du er ikke spesielt opplyst sånn generelt, er du vel, HI? Og du er ikke så veldig konstruktiv. Hvorfor synes du det var et rart spørsmål? Anonymous poster hash: bfe06...a96
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Haha! Ja, deilig med katter som har bæsj rundt rompehullet (i pelsen) som de gnir utover. Æsj! Anonymous poster hash: 67919...6e3
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Du har innekatt da heller? Ellers blir det jo akkurat det samme. Og en katt vet man i allfall ikke hvor har vært.... Anonymous poster hash: d3596...afb
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #18 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Hahaha, hvordan i alle dager kom du frem til at katten er renere enn en hund. Den kommer stolt inn i stuen med en død fugl i munnen, den graver i jorden både den og hele nabolagets katter bruker som do, den røyter, den tråkker rundt på jord, vei, gress og allverdens ute før den kommer inn uten å vaske seg på bena og legger seg til å sove i sofaen. Den hopper opp på bordet og benken, trasker rundt med potene den for 10 min siden gravde med i kattedoen osv. Her i huset anser jeg hunden som renere enn katten, den går ikke i sofaen, sengen, bordet eller benken, er lett å dressere, gjør som den får beskjed om, bades og pusses tenner på oftere enn katten osv. Men jeg er likevel glad i både katter og hunder jeg da Anonymous poster hash: 1cede...d50
Gilette Skrevet 23. oktober 2013 #19 Skrevet 23. oktober 2013 Ja, det er jo bare tull og tøys! Men vi ikke helt fri for den holdningen her i Norge heller.Hunder får for eksempel ikke komme inn på restauranter elle ri butikker. HVorfor det, EGENTLIG? Hvis man hadde målt bakterienivået ulike steder på en hund og på et menneske, tror jeg ikke hunden hadde kommet dårligere ut enn mennesket. Anonymous poster hash: b378c...b1b Er glad hunder ikke får komme inn i butikker/restauranter men det er pga at jeg har blitt bitt to ganger av fremmede hunder. Jeg er glad i hunder og vet at det er eiers feil og ikke hunden om de biter.
Gilette Skrevet 23. oktober 2013 #20 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Katter er da ikke renere enn hunder, vil tro at de er vel like "skitne"
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #21 Skrevet 23. oktober 2013 Synes det er veldig bra at hunder ikke er inne på restauranter og slikt. Skjønner at hundeeiere synes deres dyr er fantastiske, men det er ikke alle som synes det.... handler om å ta hensyn, også med tanke på at mange faktisk er allergiske for hunder. Restauranter er jo faktisk for mennesker som skal spise.... OG jeg synes det er ekkelt med folk som lar hunden slikke seg i ansiktet osv.... ÆSJ!!! Tror heller aldri jeg har vært i et hus med hund hvor jeg ikke umiddelbart kan lukte at det bor en hund der.... Synes ikke det er så deilig jeg da..... Anonymous poster hash: c0a3f...0d2
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #22 Skrevet 23. oktober 2013 Ja, det er jo bare tull og tøys! Men vi ikke helt fri for den holdningen her i Norge heller. Hunder får for eksempel ikke komme inn på restauranter elle ri butikker. HVorfor det, EGENTLIG? Anonymous poster hash: b378c...b1b Fordi mange er allergiske kanskje...? Kjekt å tenke, eller? Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #23 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Hahaha, hvordan i alle dager kom du frem til at katten er renere enn en hund. Den kommer stolt inn i stuen med en død fugl i munnen, den graver i jorden både den og hele nabolagets katter bruker som do, den røyter, den tråkker rundt på jord, vei, gress og allverdens ute før den kommer inn uten å vaske seg på bena og legger seg til å sove i sofaen. Den hopper opp på bordet og benken, trasker rundt med potene den for 10 min siden gravde med i kattedoen osv. Her i huset anser jeg hunden som renere enn katten, den går ikke i sofaen, sengen, bordet eller benken, er lett å dressere, gjør som den får beskjed om, bades og pusses tenner på oftere enn katten osv. Men jeg er likevel glad i både katter og hunder jeg da Anonymous poster hash: 1cede...d50 Man kan dressere en katt som man gjør en hund... At du ikke evner å trene opp katten sier vel mer om deg. Jeg har aldri hatt katten min på verken kjøkkenbenker eller stuebord. Og man har forsket på akkurat dette og katter ER renere enn hunder. Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #24 Skrevet 23. oktober 2013 Mannen min elsker dyr, spesielt hunder, men er ikke glad i å ha de inne, spesielt ikke sovende på soverom, f.eks. Dyr er i hans øyne til for å brukes, slik det også er for min helnorske mor som mener hunikke ville hatt hund om hun ikke drev med jakt. For en tragisk og motbydelig innstilling til dyr! Huff... Når jeg hører om slike folk så lurer jeg på den psykiske helsen altså Anonymous poster hash: 0e634...7b0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2013 #25 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg synes også hunder er litt skitne dyr, og jeg er ikke det spor muslimsk! Å ha huset fullt av store hårete dyr som sikler, spiser hva som helst de finner ute, og går inn med "utelabbene" på uten å vaske dem, vimser rundt overalt, også i sofaer og senger hvis de får sjansen, æsj... Takke meg til en katt! Anonymous poster hash: 0c73e...66d Hahaha, hvordan i alle dager kom du frem til at katten er renere enn en hund. Den kommer stolt inn i stuen med en død fugl i munnen, den graver i jorden både den og hele nabolagets katter bruker som do, den røyter, den tråkker rundt på jord, vei, gress og allverdens ute før den kommer inn uten å vaske seg på bena og legger seg til å sove i sofaen. Den hopper opp på bordet og benken, trasker rundt med potene den for 10 min siden gravde med i kattedoen osv. Her i huset anser jeg hunden som renere enn katten, den går ikke i sofaen, sengen, bordet eller benken, er lett å dressere, gjør som den får beskjed om, bades og pusses tenner på oftere enn katten osv. Men jeg er likevel glad i både katter og hunder jeg da Anonymous poster hash: 1cede...d50 Man kan dressere en katt som man gjør en hund... At du ikke evner å trene opp katten sier vel mer om deg. Jeg har aldri hatt katten min på verken kjøkkenbenker eller stuebord. Og man har forsket på akkurat dette og katter ER renere enn hunder. Anonymous poster hash: 0e634...7b0 Ja, man kan virkelig trene en katt på lik linje med en hund. Det er derfor det finnes så mange førerkatter. Det er bare litt synd at de klatrer opp i trær når de blir redde: http://static.flickr.com/98/229947364_635586e3c3_o.jpg Anonymous poster hash: bfe06...a96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå