Gå til innhold

Kan noen hjelpe? ang barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg meldte noen til barnevernet anonymt for en stund siden. Jeg ba om å få være anonym, men klarte selvfølgelig å si navnet mitt.. Nå er undersøkelsen igang og jeg lurer på om det, under noen omstendigheter, kan skje at bv er nødt til å bryte taushetsplikten ovenfor meg og gi de jeg meldte identiteten min.

Finner de jeg meldte ut at det var meg, så er sjangsen stor for at jeg blir funnet død i grøfta. Kødder ikke. Jeg er livredd for at mitt navn skal bli kjent... Om bv bestemmer seg for omsorgsovertakelse, kommer da jeg til å måtte vitne?

Anonymous poster hash: 9c660...ac5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trolig forblir du anonym når du har bedt om å få være det, men råder deg til å kontakte barnevernet igjen å sjekke med dem, forklar dem situasjonen. Regner med at de har en viss erfaring med varslere som frykter represalier.

Anonymous poster hash: 4ecae...8e6

Skrevet

Jeg forsøkte en gang å melde anonymt (skriftlig), og fikk i ettertid vite at hun jeg meldte fikk utlevert brevet jeg skrev til barnevernet i sin helhet. Rett nok hadde de ikke gitt henne navnet - men av meldingen var det enkelt for henne å gjette hvem jeg var. Dette gjorde jeg dem oppmerksom på da jeg leverte det inn, og jeg hadde svært saklige grunner til å ønske å være anonym. Har i ettertid overhode ingen tro på at det i praksis går an å være anonym når man melder...

Anonymous poster hash: 182bb...d5b
Skrevet

Bv skal ikke røpe navnet ditt før det evt forberedes en sak, da tror jeg at vitnelister vil sendes til advokatene, og til nemnda.

Men det er ikke sikkert den situasjonen vil oppstå.

Og husk at ingen har blitt drept fordi de har vitnet i nemndssaker.

Tror det er mer sannsynlig at du i tilfelle opplever hærverk, eller ekle ting i postkassen eller lignende.

Til Anonym 23:23: Det går an å være anonym hvis du skriver meldingen så generell at de ikke kan gjette hvem som har skrevet den. Du har åpenbart gått inn på spesielle ting som de kunne kjenne deg igjen på.

Anonymous poster hash: a05ec...831
Skrevet

Foreldre som opplever at en bekymringsmelding blir sendt til barnevernet har krav på å få lese meldingen og slik bør det være.

Barnevernet gir ikke ut navn, men om meldingen er detaljert nok til at de kan regne det ut er der lite de kan gjøre med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...