Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #1 Skrevet 22. oktober 2013 Min 6 åring går på skole ca. 1 km fra hjemmet. Vi bor litt på "bygda", og utenfor byen. Det er gangvei ca. halvveis, resten av veien er smågater gjennom byggefelt. Hun er eneste jenta som går denne veien, det går som oftest flere der men de er gutter, og av en eller annen grunn vil hun ikke gå sammen med de. Saken er at til nå har jeg fulgt henne til og fra skolen hver dag. De siste dagene har hun ønsket å gå deler av veien selv, noe jeg har sagt ja til. Vi har møttes slik at hun har gått ca. 40% alene, kanskje 10 min. med treg gange. Hun er kjempe stolt, og jeg er fornøyd som får arbeidet litt mer hver dag (hjemmekontor). I dag ringte min bestefar meg, og gav meg huden full, før han brøt samtalen. Han mente jeg var totalt uansvarlig som mor, og ikke visste mitt barns beste. Han var direkte ufin... Så da... ER jeg det? Jeg tenker at hun må lære å gå alene. Hun kan klokken og vi har klare regler på at det er rett hjem, ikke gå en annen rute hjem osv. Jeg tenker at det er like stor sjans for å bli kidnappet eller annet når hun er på lekeplassen alene, som når hun er langs skoleveien. Jeg lurer på om hun skal få en mobil, som det kun er mulig å ringe med, men har ikke bestemt meg akkurat der ennå... Så hva synes dere? Er jeg helt på viddene her? Anonymous poster hash: 2374f...0ba
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #2 Skrevet 22. oktober 2013 Min 6-åring har kort skolevei, men har gått alene til og fra skolen i et år. Jeg slipper henne også av alene utenfor kjøpesenteret når hun skal på trening. Jeg følger henne ikke inn lengre. Hun går også alene til venner og familie. Anonymous poster hash: 8c023...a7a
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #3 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg syns 1.klassingene litt etter litt kan få litt ansvar og gå litt alene. Jeg har en 1.klassing selv og det er nok lenge til han kan gå alene til og fra skolen, men det har litt å gjøre med at han er ekstremt distrè, har veldig dårlig retningssans og i tillegg litt langt til skolen. I veien her leker han helt selv nå og har gjort det en stund og han har begynt å gå litt lengre unna alene også uten at vi er med. Så lenge du og jenta di syns det er greit at hun går deler av veien alene, så syns jeg ikke andre trenger å bry seg med det. Mest sannsynlig gikk du også alene til skolen da du var 6 år (evt til venner hvis du er av de som begynte på skolen da du var 7år). Anonymous poster hash: 88290...996
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #4 Skrevet 22. oktober 2013 Min gutt var 5 og et halv år i 1 klasse. Gikk frem og tilbake til skolen, av og til alene eller med en kompis. Hadde nøkkel så han låste seg inn før jeg kom fra jobb. Han vokste veldig på ansvaret Anonymous poster hash: 392f6...029
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2013 #5 Skrevet 22. oktober 2013 Det er nettopp dette jeg også mener. I løpet av et par dager der hun virkelig har fått være stor jente, har hun vokst enormt og er veldig stolt. Jeg er enig at det er stor forskjell på unger, noen er mer vimsete enn andre, og kan lett glemme seg bort, men akkurat på dette området stoler jeg på henne. Anonymous poster hash: 2374f...0ba
Gjest Julia1984 Skrevet 22. oktober 2013 #6 Skrevet 22. oktober 2013 Kort og trygg skolevei, men min 6-åring tør ikke gå alene. Vi følger han så lenge han har behov!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå