Gå til innhold

utgifter til enebolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva slags utgifter må vi huske på i et budsjett når vi går fra leilighet til enebolig?

vurderer å kjøpe, men jeg er livredd for å ha glemt noe slik at den økonomiske situasjonen blir helt annerledes enn det den ser ut til på papiret nå..

Anonymous poster hash: 75772...9e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er direkte knytta til huset her er vel egentlig bare forsikring og kommunale avgifter. Men vi har et gammelt hus så vi må regne inn en del oppgradering og løpende utgifter til vedlikehold, litt variabelt fra år til år hvor mye vi bryr oss om å ta. Også trengs det gjerne en buffer til uforutsette ting som feks at varmtvannstanken ryker eller vasken går tett så man trenger rørlegger. Ja og oppvarming, enten i form av økt strøm eller ved/varmepumpe/olje. Kommer ikke på mer, enda jeg er den som styrer økonomien :-p 

Anonymous poster hash: 8596a...ac8
Skrevet

takk for svar:

- innbo forsikring

- kommunale avgifter

- økte kostnader til strøm/oppvarming

Disse har jeg i budsjettet - er det flere forsikringer? Noe i forhold til brann eller noe? fukt?

En liten sum hver måned til vedlikehold/oppvarming skal jeg legge inn..

Buffer har vi, og den fortsetter vi jo bare å øke.. :)

noe mer??

Skrevet

Dere må ikke glemme å forsikre huset.

Anonymous poster hash: 2d510...e99

Skrevet

Villa/hjemforsikring dekker brann, fukt, råte, naturskader, innbrudd osv. Dere får neppe lån uten ;-) 

Anonymous poster hash: 8596a...ac8
Skrevet

Innboforsikring har dere alt i leilighet (håper jeg), men dere må ha forsikring på selve boligen om dere eier enebolig. I tillegg tilkommer en del vedlikehold, om huset ikke er splitter nytt. For meg var den største overgangen alt vi måtte kjøpe; gressklipper, snøfreser, hagemøbler, ting inne etc. Men det er helt ærlig ikke den helt store forskjellen økonomisk :)

Anonymous poster hash: ef93e...614
Skrevet

noen som vet hva en slik forsikring kan koste da? skjønner at det kan variere mye, men for en enebolig ca 150 kvm!

Skrevet

Kommunale avgifter ( husk at vann og renovasjon er i det så det kan bli mye penger), forsikring, oppgradering, større fyringsutgifer, vi har i tillegg veiavgift på privat vei og brøyting. 

Anonymous poster hash: 0f8c9...3f3
Skrevet

Om det er et eldre hus ville jeg tegnet et utvidet forsikring som også gjelder sopp og skadedyr.

Vi fikk stokkmaur og da var det veldig greit med den forsikringen, betalte bare egenandel og et skadedyrfirma tok seg av saken.

Anonymous poster hash: fb9f0...f6e
Skrevet

Det kan komme krav om og tegne uføreforsikring og "kryssende" dødsforsikring når dere skal ta opp huslån. Dette for at banken vil vite at dere ved evt bortfall av en inntekt v/død, dekker opp denne personens andel av lånet (som MINIMUM) med dødsforsikring (kryssforsikring betyr at DU får pengene om mannen dør og HAN får pengene hvis du dør) og at om en av dere, elelr i verste fall begeg blir ufør, så har dere en uføreforsikring som gjør at inntekten ikke reduserers så mye at dere ikk elenger greier betjene lånet

Er vel ikke "normen" enda, men da vi refinansierte lånet vårt i fjor, så ble dette nevnt. SELVSAGT var det en av banken sine "gode" tjenester de ville selge på oss, men samtidig så skjønner man jo at det er til eget beste...Om man ike lenger kan betjene lånet eå kan jo banken lett tvangsselge huset og få pengene sine, eller man velger selge selv for og slette lånet....Banekn har på en måte ingentign og tape på om man ikke greier huslånet sitt....Særlig siden lån ofte ligger en del UDNER verdien på hus. Men med et synkende boligmarked og utsikter for økt rente på lån, kommer nok snart slike forsirkinger og være et KRAV: ikke at man velger bankens, men at man HAR det..

Uføreforsikring som er "bra nok" kan koste en del, dødsforsikringer kan være bra nok dekt gjennom gruppeliv på jobb, eller man har fagforenignsavtale som gir en "dødsbra" dødforsikring....

Anonymous poster hash: 00edf...334
Skrevet

vi har både uføre og dødsforsikring, med utbetaling til hverandre (ikke barna - selv om vi ikke er gift), så den utgifter kommer ikke i tillegg! :) men takk for tips!!

HI

Skrevet

Vi måtte ha utvidet livsforsikring, koster ikke såååå mye i året, 800kr kanskje. Da er vi gjensidig sikret 1.5-2 mill hvis den andre dør.

Ellers er det mye engangsutgifter til utstyr.

Når det kommer til strøm/oppvarming så handler det litt om dere kjøper ett gammelt eller nytt hus. Vårt hus er nesten 30 år gammelt, men bygget av en isolasjonsingeniør. Så vi har veldig mye lavere utgifter til oppvarming enn alle våre naboer:-)

Oppgradering koster jo også sitt.

Føler vel ikke at de daglige utgiftene er så mye større, men alle engangsutgifter gjør mye dypere innhogg i lommeboka enn når vi bodde i blokk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...