Gå til innhold

under 18 og føder, rett på egen rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skulle en under 18 ha enerom. Hun er vel gjerne såpass ung at det må være en fordel å komme på rom med en annen som kan holde litt øye med henne og barnet. Jeg ser ikke for meg at å plasere en umyndig førstegangsfødende på enerom og forventa at hun klarer seg selv ville være spessielt smart.

Anonymous poster hash: 78600...37d

Hadde noen ment dette om meg da jeg var 17 hadde jeg blitt rimelig fornærmet. Jeg er sikker på at jeg hadde taklet barseltiden like godt da jeg var 17 år som 30 år. Er ikke alder det står på om en klarer seg selv eller ei. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt så er det trist at barn får barn :S

Anonymous poster hash: 492d2...a77

Nå må du gi deg - det er da mange som føder barn før de er 18 år som er utmerkede mødre! Spør din bestemor eller oldemor hvor mange som fikk barn når de var 16 - 17 år når de var unge? Jeg var 18 år når jeg fikk mitt første barn og det har gått helt strålende.

Skrevet

Er man voksen nok til å føde , så takler man noen dager på rom med noen andre også :)

selvsagt takler jeg det? null problem! men jeg lurte bare på om de under 18 hadde litt mer rettigheter enn de over;) ikke hva jeg takler og ikke. ikke frekt ment. ;) irriterende at folk skal diskutere alt, jeg er mest innteresert i og høre deres kunnskap og hva dere vet om dette enn andre ting.. men for min del går det for det samme,vært utrolig godt og fått alenerom med tanke på at dette er min første unge, noe alle skulle ha fått men det blir nokk litt vanskelig ettersom hvor mange som faktisk føder. 

Anonymous poster hash: 9203b...a4c

Snarere tvert i mot.. Du vil nok snart erfare at de under 18 har langt færre rettigheter enn de over. For eksempel må mammaen din signere papirene dine for barnet, det er du ikke moden nok til selv..

Anonymous poster hash: 5e157...004

Skrevet

Her er det slik at de prioriterer de med vanskelig fødsel, og deretter prioriteres de med mange barn hjemme, rett og slett fordi de har et større behov for å kunne slappe av skikkelig på sykehuset, enn en 17-åring som får barn ;)

Anonymous poster hash: 31792...5ed
Skrevet

For å svare på spørsmålet: nei, du for ikke alenerom fordi du er under 18 år.

Anonymous poster hash: e3214...83b

Skrevet

Åh jøss... Så lenge man er frisk etter fødsel, så ligger man der man blir plassert, gjerne på tomanns eller firemannsrom. Er man heldig å få enerom, er det fordi man har kapasitet til det, men kommer det en stakkars mor som har hatt komplisert fødsel med ettervirkninger skal selvsagt denne moren ha førsteretten på mer ro og privatliv. Jeg fikk enerom siden jeg hadde et hastesnitt som nesten tok livet av meg, og det var kun fordi jeg måtte sjekkes nøye og grundig ofte. Ikke så kult for de andre mødrene å være vitne til mine undersøkelser for å sjekke om alt var på stell nedi der, heller ikke alle nålskiftene og intravenøsposene. Hadde sikkert skremt livskiten ut av de fleste som lå på barsel! 

Å være ungdomsmor er da ingen bragd i seg selv som utløser noen form for goder. Er heller mer restriksjoner siden man per lov fortsatt er umyndig. Har sykehuset barselhotell får man rom der, har de kun barselstuer blir man satt dit det er plass. Sånn er det for alle mødre, uansett alder. 

Anonymous poster hash: 14b9d...994
Skrevet

Er man voksen nok til å føde , så takler man noen dager på rom med noen andre også :)

selvsagt takler jeg det? null problem! men jeg lurte bare på om de under 18 hadde litt mer rettigheter enn de over;) ikke hva jeg takler og ikke. ikke frekt ment. ;) irriterende at folk skal diskutere alt, jeg er mest innteresert i og høre deres kunnskap og hva dere vet om dette enn andre ting.. men for min del går det for det samme,vært utrolig godt og fått alenerom med tanke på at dette er min første unge, noe alle skulle ha fått men det blir nokk litt vanskelig ettersom hvor mange som faktisk føder.

Anonymous poster hash: 9203b...a4c

Snarere tvert i mot.. Du vil nok snart erfare at de under 18 har langt færre rettigheter enn de over. For eksempel må mammaen din signere papirene dine for barnet, det er du ikke moden nok til selv..

Anonymous poster hash: 5e157...004

Moden nok til å signere papirer? Å signere papir har ikke noe med modenhet å gjøre, og må si at du virker ikke særlig moden selv som skriver sånn som du gjør!

Anonymous poster hash: 9b36b...a51

Skrevet

Jøss, her var det mange rimelig nebbete svar. Utrolig at så mange rakker ned på yngre mødre framfor å støtte....for Å svare på spørsmålet: på en vanlig barselavdeling er det ingen som har rett på enerom, men er det lite fødende kan det hende at alle får det. Er det trangere om plassen, bruker personalet sunn fornuft og prioriterer etter behov, og da er det sånn at tvillingmødre og kvinner med kompliserte fødsler ex keisersnitt får enerom hvis det er mulig.

Så har du de som det er noe spesielt med, ex fødende som har en psykiatrisk diagnose, ekstremt unge( eller eldre!) ,kjendiser. Da vil personalet bruke sitt faglige skjønn og gi enkeltrom hvis det er behov og mulighet for det ut fra en helhetsvurdering. Du kan jo være ærlig å bare si fra når du blir lagt inn at du ev gruer det til å ligge på rom med andre. Da kan det bli et moment sammen med alder. Lykke til med babyen!

Skrevet

man er da ikke et barn selv om man er under 18 år. Man er ikke voksen heller. Ungdom ville jeg kalle det. barn er under 16 etter min mening. man har ikke rett på eget rom pga. alder. ikke her jeg bor hvert fall!

Anonymous poster hash: a91c6...41a
Skrevet

Himmel og hav så mange sure svar du har fått! Det er jo underkapasitet på rom på barsel på de fleste sykehus, så det er sjelden alle som ønsker seg det kan få enerom. Det blir den kliniske vurderingen av behovet som bestemmer. Kvinner med harde fødsler vil prioriteres fremfor kvinner som har hatt en lett fødsel f.eks. Du skal ikke se bort fra at enkelte barselavdelinger mener at en ung mor vil profittere på å dele rom med en litt mer erfaren slik at den unge moren heller plasseres på rom sammen med noen enn alene.

Da jeg fikk min første, delte jeg rom en natt med en svært ung mor. Hun snakket ikke norsk, så jeg er usikker på hvor ung hun var. Hun gråt imidlertid hele tiden, klarte ikke å amme, barnet skrek og storfamilien var til stede hele tiden. Jeg hadde selv hatt keisersnitt og var sliten, men fikk heldigvis bytte til familierom den neste natta.

Til dere som mener noe om når folk bør få barn, hvordan unge mødre skal oppføre seg osv. Denne jenta er nå engang gravid, hun skal ivareta et nyfødt barn. Hun trenger vel mer støtte og oppmuntring enn beskjed om at hun er kravstor, at barn ikke bør få barn osv?

Skrevet (endret)

Endret av Moderator-IS
Innlegget oppfattes som upassende
Skrevet (endret)

ronym]

Endret av Moderator-IS
svar på slettet innlegg
Skrevet

Det kommer helt an på hvilket sykehus du skal føde på :-)

Noen har flermannsrom og enkeltrom. Andre sykehus har kun enmannsrom.

Alle som kommer på føden blir behandlet likt, det spiller ingen rolle om du er førstegangsfødende på 40 eller 16 år :-)

Der jeg fødte er det enmannsrom, og det er jeg glad for.

Anonymous poster hash: 167e9...76f

Skrevet

Ikke bry deg om de sure spydige svarene, det er mange bitterfitter her inne som liker å dytte andre ned i grusen så de selv kan føle seg bedre !

Anonymous poster hash: fb59b...1ac
Skrevet

Jeg har jobbet på barselavdeling i noen år og har aldri erfart at fødende under 18 automatisk kvalifiserer til enerom.. Det er som de fleste over her sier -avhengig av kontekst hvem som får enerom og hvem som ikke får det.

Nå er det flere avdelinger som tilstreber å kunne tilby enerom til alle barselkvinner, men der dette ikke er mulig, så vil det være de kvinnene det er noe ekstra med som vil prioriteres til enerom.

Kanskje kan man si at en 17-åring som føder et barn er 'noe ekstra'. Det er i alle fall ikke da de fleste kvinner i Norge føder barn. Kanskje trenger hun å ha med seg sin egen mamma? Kanskje er hun veldig redd og usikker? Da vil det kunne utløse behov for enerom dersom det er mulig.

Jeg synes det er urimelig å sammenligne dagens 17-åringer med hvordan vår besteforeldregenerasjon var da de var 17. Ungdomstiden varer mye lenger, vi er 'ungdommer' til vi fyller 30. Vi studerer, fester, leierhybel og har ofte flere partnere, strøjobber for å spe på studielånet etc. Vår besteforeldregenerasjon ble regnet for 'voksne' idet de fylte 16. De unge guttene dro på havet og jentene ble ansatt som stuepiker.. Og et år eller to senere giftet de seg og fikk barn. (Grovt skissert og enorme feilmarginer her -klar over det, men..) De ble ansett som voksne og måtte oppføre seg som voksne.

Dagens 17-åringer anses som mer barn enn voksne. Det hindrer ikke hormonene å flyte, det hindrer dem ikke i å følge sexdriften. Å si 'puler du som en voksen..' osv er et slag under beltestedet. Samfunnet oppfatter dem som store barn, men selv store barn blir kjønnsmodne og har drifter. Rent biologisk, så er fruktbarheten høyest rundt 20 år -så kanskje er det ikke rart om driftene også kan føles sterkes da? Samtidig som hormonene eksploderer og den ungdommelige naiviteten råder..

En annen ting er at samfunnet ikke er tilrettelagt for unge mødre i den grad. Vi har satt en symbolsk alder for når vi er å anse som voksne. Noen er mer voksne når de er 16 enn andre rekker å bli i hele sitt liv. Man må ta utdanning for å få en meningsfull jobb, man må ha økonomien i orden for å kunne tilby barnet og seg selv et fullverdig liv, man må ha et sted -gjerne på landet- for å kunne gi barna den oppveksten de har rett og krav på.. Og DA er en 17-åring for ung. 17-åringen er for ung til å få barn i dette samfunnet. 17-åringen har ikke nådd den symbolske alderen..

En påstand, dog uten belegg; I et U-land vil en 17-åring ha den modenheten som forventes av henne for å kunne bli en utmerket mor.. Mon tro om ikke vi er vel farget av vårt egen samfunn og de forventningen det ligger til grunn for en 17-årings adferd når vi mener hun ikke er moden 'nok'..

I min tid på barselavdelinger, så erfarte jeg at det ofte  var de yngste mødrene (her snakker jeg da om 20+, var for få av de under 20 til at jeg kan si  noe generelt om dem..) som taklet fødsel og barseltid best. De hadde ofte et naturlig og mer avslappet forhold til hele prosessen. De har kanskje 9 måneder bak seg hvor de 'helt uforberedt' har blitt kastet ut i noe de ikke visste noen ting om fra før.. Dette gjør noe med innstillingen til et menneske. De tar utfordringene ofte som de kommer.. De 'verste' mødrene i så måte (misforstå meg rett -flotte damer de også!) var ofte lærere og sykepleiere. (Skyter meg selv i foten -er sykepleier med 2 barn selv..). Godt voksne damer, vel forberedt og hadde planlagt både graviditet, fødsel og barseltid ned til minste detalj. De var full oppdatert på Nylanders amme-bibel og kunne og visste det som var verdt å vite.. DA er det ikke godt å være den mammaen når ting ikke følger boka, når ting ikke alltid går like greit som forventet. De hadde jo forberedt seg, de visste jo alt om hvordan de skulle håndtere nær sagt enhver situasjon. Nederlagsfølelse.. Mens den unge mammaen, fullt uvitende om hva Nylander sa om amming, satt på rommet sitt og ammet sitt nyfødte barn som den mest naturlige ting i verden.. Fordi hun ikke gjorde annet enn det instinktene sa hun skulle gjøre..

Beklager langt innlegg og at jeg skrev meg litt bort, men skrevet er skrevet..

Og hvis HI er en gravid 17-åring, så ønsker jeg deg lykke til med forestående fødsel og et  nytt liv i armene. Synes det er tøft av deg å velge å bære frem barnet. Det i seg selv vil jeg si kan vitne om modenhet fra en 17-åring..

Anonymous poster hash: 8a1f7...087
Skrevet

Tror ikke det er definerte rettigheter her akkurat, men jeg ville tro at enkeltrommene fordeles på kvinnene etter som behovene er størst. Og at ei ung jente som nettopp har født vil kunne være ekstra sårbar, forvirret, kanskje deprimert og ha behov for ekstra trygghet - det er vel ÅPENBART!? 

Så mange tøffinger her som sier "klarer du føde så kan du vel dele rom også" -  heldigvis tror jeg pleierne ser behovet for å ta ekstra hensyn noen ganger... 

Anonymous poster hash: 5ea01...064
Skrevet

selvsagt takler jeg det? null problem! men jeg lurte bare på om de under 18 hadde litt mer rettigheter enn de over;) ikke hva jeg takler og ikke. ikke frekt ment. ;) irriterende at folk skal diskutere alt, jeg er mest innteresert i og høre deres kunnskap og hva dere vet om dette enn andre ting.. men for min del går det for det samme,vært utrolig godt og fått alenerom med tanke på at dette er min første unge, noe alle skulle ha fått men det blir nokk litt vanskelig ettersom hvor mange som faktisk føder.  Anonymous poster hash: 9203b...a4c

Jeg mente det overhode ikke frekt, men ser det kan tolkes sånn.. Satt på et lite smilefjes da om det kan hjelpe :) jeg mente bare at om man kommer seg gjennom en fødsel som kan være tøff i seg selv, så bryr man seg kanskje ikke så mye om man må dele rom etterpå. Og jeg vet alt om å ha en tøff barselstid, for det hadde jeg med førstemann, selv om jeg var nesten 30. Det var tungt å bli skviset inn på et rom med 3 andre når jeg knapt greide å reise meg og hadde traumer etter fødsel. Så dette tror jeg er uavhengig av alder. Og for å svare på spørsmålet ditt, så tviler jeg på at noen under 18 har noen spesielle rettigheter, men har du en tøff fødsel så kan det hende du prioriteres til enerom fremfor noen andre. Lykke til uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...