Zaphira Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Så del den gjerne med meg, fysen på lapskaus og været er bra for den slags middager Helst uten svinekjøtt for det er ikke barna el jeg så fan av. Jeg har litt lammekjøtt liggende til tining, går det ann å bruke lammekjøtt til lapskaus mon tro? Om noen har gode oppskrifter med lammekjøtt annet en fårikål er det også noe jeg setter veldig pris på =)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Du kan enten koke opp lammekjøttet for å få en fin kraft, lempe inn de grønnsakene du vil og koke det sønder og sammen:) Jeg liker mye smak, så hadde lempet oppi et par-tre kjøttbuljongterninger i tillegg til kraften. Når jeg lager pølselapskaus bruker jeg en terning hønsebuljong i tillegg til kjøttbuljong, gir hele greia litt mer piff:) Anonymous poster hash: 5faa3...140
Zaphira Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 21. oktober 2013 Å så det er så lett, ja passet på å få med meg en pakke med kjøttbuljong når jeg var å handla isted,elsker mye smak! Tusen takk for tips-tar det lang tid å lage lapskaus,eller er det gjort på en times tid?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg bruker høyrygg Deler kjøttet i passe biter og bruner det i pannan Legger det i en stor kjele og heller over vann så kjøttet dekkes Koke til kjøttet er mørt. Nesten så det detter fra hverandre Har oppi gulrot, kålrot, persillerot, poteter. Og buljong om det trengs. Mot slutten har jeg oppi purreløk. Steker forresten kjøttet med løk først. Kokes til grønnsakene er møre. Smake til med salt og pepper. Serverer med flattbrød og purreløk. Om du ikke liker den så søt, må du passe på mengden med gulrot og kålrot. Anonymous poster hash: 9aabe...540
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg bruker høyrygg Deler kjøttet i passe biter og bruner det i pannan Legger det i en stor kjele og heller over vann så kjøttet dekkes Koke til kjøttet er mørt. Nesten så det detter fra hverandre Har oppi gulrot, kålrot, persillerot, poteter. Og buljong om det trengs. Mot slutten har jeg oppi purreløk. Steker forresten kjøttet med løk først. Kokes til grønnsakene er møre. Smake til med salt og pepper. Serverer med flattbrød og purreløk. Om du ikke liker den så søt, må du passe på mengden med gulrot og kålrot. Anonymous poster hash: 9aabe...540 Kokes ca 1,5 time tillsammans. Eller til du er fornøyd med kjøttet. Anonymous poster hash: 9aabe...540
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 For å si det sånn, lapskaus er dødslett å lage:) Kokes heller for lenge enn for lite, spørs litt på hvor store biter du kutter grønnsakene i osv. Pølser kapper du opp og hiver i 10 min ca før resten er ferdig. Blir det for mye vann i gryta til slutt kan du røre inn litt og litt potetmos fra pose til det blir tykkere. Funker fjell. Anonymous poster hash: 5faa3...140
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Tror nok jeg hadde lagt lammeljøttet i salt og fått laga salt lammekjøtt. Dette hadde jeg deretter kokt noen timer og laget kraft av. I krafta hadde jeg tatt det renska lammekjøttet sammen med gulrot, kålrabi, potet og purre. Hadde og hatt i litt pølse for barna sin del. Anonymous poster hash: 6a7e5...d4a
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Noen spurte om noe lignende i går. bruker den til Findus med en oppskrift på baksiden (heter faktisk "grønnsaker perfekt til lapskaus"). Superdigg!! Anonymous poster hash: d066f...b5f
Zaphira Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2013 Å så mange bra tips, jeg er så ræva på sånn norsk tradisjonsmat men samtidig så elsker jeg den type mat. Imorra blir det definitivt lapskaus hoho! Har mange gode råd og tips å gå utifra her nå, tusen takk for hjelpen damer, dere er GULL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå