Gå til innhold

Om barnet ditt hadde hatt en i klassen som var svært utagerende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du da ha byttet klasse /skole?

Anonymous poster hash: 6a713...182
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Hadde regnet med at lærerene hadde tilpasset opplegg når barnet utagerte og at det var satt igang tiltak for å redusere utageringene. Dersom de ikke hadde klart å gjøre jobben sin ved å koble inn andre kyndige instanser, hadde jeg tatt det opp med lærerene og rektor.

Anonymous poster hash: 98b61...8df

Skrevet

Man kan ikke bare bytte klasse, den kabalen er jo lagt til beste for hele klassetrinnet. Det er jo heller ikke sånn at alle kan velge å ikke gå i klasse med "bråkmakeren".

Nei, jeg ville ikke byttet skole. Vi bor i nærmiljøet rundt barneskolen og barna mine har mange venner i nabolaget som de går på skole med.

Men jeg ville som forelder sloss for et best mulig klassemiljø, og det har jeg vært med på før. I klassen til den ene sønnen min var det ikke mindre enn 3 hyperaktive gutter (med diagnose) hvor to av dem var veldig utagerende og til tider voldelige. Vi som foreldre måtte jo da sloss sammen med klassens kontaktlærer for å få på plass det som trengtes for å få skikk på klasse, garderobe og friminuttsituasjonene. Dvs at vi etterhvert fikk på plass ekstra ressurser som assistent og også flere timer i uka hvor en miljøterapeut jobbet sammen med klassen. Det ble veldig mye bedre.

Anonymous poster hash: dcfb1...952
Skrevet

Det finnes utagerende barn på alle skoler!

man kan ikke sjerme barna fra alle "farer" der ute.

Anonymous poster hash: eb5b7...cd8
Skrevet

Jeg ville nok stønnet litt for meg selv hvis barnet mitt stadig kom hjem og fortalte at en gitt elev "ødela" for de andre til stadighet. Pr i dag har vi det ikke sånn for noen av mine barn, men det har vært sånn. Jeg ville imidlertid tatt kontakt med skolen og sagt at jeg forventet at de gjorde noe med situasjonen. Mulighet til å trekke det urolige barnet ut av gruppen, egne ordninger i garderoben, ekstra voksenressurser osv.

De urolige barna finnes jo i nesten alle klasserom, så å flytte eget barn for å komme unna ville jeg ikke vurdert. Sannsynligvis måtte man jo flyttet barnet stadig vekk da. Hvis det er ekstremt og hvis skolen tilsynelatende ikke gjør noe, så ville jeg nok involvert andre kommunale instanser. Det er jo vanskelig siden skolen har taushetsplikt når det gjelder andre elever og det kan hende at skolen reelt sett gjør ganske mye selv om mitt barn evt oppfatter at ingenting gjøres. Ser i hvert fall at mine egne barn er nokså blinde rundt hvem som har spesialpedagogiske ressurser knyttet til seg. Men hvis det var åpenbart at et enkeltbarn veldig ofte var utagerende og forstyrrende ville jeg altså først og fremst tatt det opp at mitt barn forteller og at jeg forventer at dere gjør noe med læringsmiljøet til elevene. I enkelttilfeller ville jeg nok også kunne meldt bekymring til barneverntjenesten dersom jeg tenkte at utageringene ikke ble fulgt opp godt nok og jeg hadde en formening om at dårlige hjemmeforhold var en del av forklaringen.

Skrevet

Da hadde jeg tenkt at her er det noe mere til retteleging som må til. Enten av Bup-ppt eller eller  spesialpedagogiske ressurser. Kan ikke bare ta ut barna for det er mye bråk i en klasse. Har selv en datter som har timer med spesialpedagogiske timer, men det er ikke pga utagering.

Skrevet

Nei, hadde ikke byttet skole. Tror det kan være like traumatisk for barnet å bytte skole. Jeg ville kontaktet lærer evt rektor og fortalt hvordan dette påvirket ditt barn. Jeg ville stått på slik at barnet som er utaggerende fikk hjelp. Er nok ikke greit for den heller når ingen til slutt ønsker å leke med den.

Uannsett ingen enkel situasjon og ingen kjapp enkel løsning. Prat med ditt barn om konfliktløsning og at ikke alle kamper er verdt å ta i forhold til dette andre barnet. For all del ditt barn skal ikke bli en dørmatte, men kan lære seg litt strategi for å takle det utaggerende barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...