Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Som er sykemeldt 100% pga vondt i kne, men som likevel bytter dører og vinduer hjemme når han er sykemeldt? Anonymous poster hash: 64c84...b68
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 At han burde ha vært i stand til å jobbe, kanskje. Mne det kommer fortsatt litt an på hva slags jobb han har. Hvis den for eksempel innebærer å sitte i hockey-stilling store deler av arbeidsdagen.... Anonymous poster hash: 6e111...3b5
furutre Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 sansynligvis at han har en jobb som er for belastende fysisk til å fungere med vondt kne, men at han kan pusle litt hjemme i eget tempo. og at det er bra han holder seg i aktivitet, og at han kanskje blir fortere frisk og arbeidsfør på den måten, i forhold til å sitte i en stol hele sykmeldingsperioden.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 sansynligvis at han har en jobb som er for belastende fysisk til å fungere med vondt kne, men at han kan pusle litt hjemme i eget tempo. og at det er bra han holder seg i aktivitet, og at han kanskje blir fortere frisk og arbeidsfør på den måten, i forhold til å sitte i en stol hele sykmeldingsperioden. Den synes jeg du skal ha både en tommel opp for og en applaus for! Det høres kanskje ironisk ut av meg, det er ikke ment ironisk. For i disse "dømme meg hit og dit"-tider så er det få som ser så positivt på sykemelding (-"og blir frisk melding") som du gjør. Anonymous poster hash: eb306...27d
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg tenker at hvis han byttet dører og vinduer hjemme så har han ikke så vondt som han skal ha det til, og gitt at han ikke har en veldig spesiell jobb så ville han ha vært i stand til å jobbe. Videre tenker jeg at om mine antakelser er riktige, så skal han pokker ikke klage nå som folket har stemt frem en blå regjering som trolig vil sørge for at han blir trukket i lønn neste gang har er syk eller "syk, på lik linje med alle andre som er syke eller "syke". Anonymous poster hash: fdd36...ab7
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Høres ut som det er venninnen min som samboer du beskriver. Han er sykmeldt, og bygger stadig eller fikser et eller annet. Men å skaffe seg jobb, nei det er vanskelig. Glad det ikke er min mann! Jeg synes ikke noe om sånt!! Anonymous poster hash: 4a275...178
furutre Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg tenker at hvis han byttet dører og vinduer hjemme så har han ikke så vondt som han skal ha det til, og gitt at han ikke har en veldig spesiell jobb så ville han ha vært i stand til å jobbe. Videre tenker jeg at om mine antakelser er riktige, så skal han pokker ikke klage nå som folket har stemt frem en blå regjering som trolig vil sørge for at han blir trukket i lønn neste gang har er syk eller "syk, på lik linje med alle andre som er syke eller "syke". Anonymous poster hash: fdd36...ab7 ve ikke hva du regner som spesielle yrker, men tenker at de fleste vanlige "arbeiderklasseyrker" som lastebilsjåfør, industriarbeider, diverse innen helsevesen, tømrer eller rørlegger f eks fort kan gjøre et dårlig kne vondt verre om en begynner å belaste for mye for tidlig.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg tenker at hvis han byttet dører og vinduer hjemme så har han ikke så vondt som han skal ha det til, og gitt at han ikke har en veldig spesiell jobb så ville han ha vært i stand til å jobbe. Videre tenker jeg at om mine antakelser er riktige, så skal han pokker ikke klage nå som folket har stemt frem en blå regjering som trolig vil sørge for at han blir trukket i lønn neste gang har er syk eller "syk, på lik linje med alle andre som er syke eller "syke". Anonymous poster hash: fdd36...ab7 ve ikke hva du regner som spesielle yrker, men tenker at de fleste vanlige "arbeiderklasseyrker" som lastebilsjåfør, industriarbeider, diverse innen helsevesen, tømrer eller rørlegger f eks fort kan gjøre et dårlig kne vondt verre om en begynner å belaste for mye for tidlig. Da burde han jo ikke gjøre snekkerarbeid hjemme heller da, og risikere å gjøre skaden verre så han blir enda lenger sykemeldt. Anonymous poster hash: fdd36...ab7
furutre Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Tror du det er forskjell på å yte 100 % en lang arbeidsuke og på å pusle hjemme en time eller to?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Ganske stor forskjell på å bytte en dør i rolig tempo, med innlagte pauser, og på å yte max i 8 timer på jobb da... Jeg tar det som en selvfølge at legen hans vet hva han gjør når han sier denne mannen ikke kan jobbe akkurat nå, men at det er greit å pusle rundt i eget tempo hjemme. Naboen her er renholder, hun vasker på sykehuset, bl.a har hun ansvaret når operasjonsstuer skal steriliseres o.l. Hun er akkurat nå sykemeldt pga en skiveutglidning i ryggen. Jeg kan se at hun beveger seg rundt hjemme, gjør litt husarbeid o.l. men det er jo ikke dermed sagt at hun er sykemeldt på feil grunnlag. Er noe litt annet å vaske i rolig tempo hjemme og på å vaske ned rom på sykehuset 8 timer i strekk. Det er sjelden anbefalt å sette seg til i sofaen når man er sykemeldt, som regel er det best å få beveget seg litt. Anonymous poster hash: f6eaa...45b
Leeloo76 Skrevet 21. oktober 2013 #11 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg tenker at det er mulig han klarer det selv om han ikke kan gjøre jobben han har til daglig, men at jeg kanskje likevel ville latt være ettersom mange reagerer på akkurat slike settinger. Nå kommer det også an på lengde på sykemeldingen; er man langtidssykemeldt kan man jo ikke sette hele livet på hold fordi "noen" tenker sitt hvis man faktisk er i stand til å gjøre enkelte oppgaver så lenge man får gjøre det i sitt eget tempo hjemme (noen steder er dette også mulig på arbeidsplassen, i andre ikke), er man derimot sykemeldt et par uker ville jeg nok holdt meg i ro.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #12 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg ble nettopp sykemeldt for å kunne få frigjort tid til behandling og restituering. Jeg blir ikke frisk av å ligge til sengs i denne tiden. Jeg har til tider vondt som pokker, men ikke hele tiden, og særlig ikke når jeg kan leke hverdag i eget tempo innimellom behandlingsrundene. Jeg har to barn, i løpet av dagen er det mye som skal gjøres som er en belastning på kroppen. Så fordi jeg ikke har parat et ekstra hjem til barna mine, så må jeg opp og ut og bevege på meg ute i samfunnet. Jeg skjønner ikke at det skal kunne gå an for enkelte å tro at en sykmelding kun gis til folk som må ligge bundet fast til en seng gjemt inne i mørket. Og jeg håper da virkelig ikke at det står surmaga naboer og griner på nesa fordi jeg er ute av sengen i sykemeldingstiden. Mye rart dere henger dere opp i her inne. Knis. Synes det høres ut som en flott kar, jeg. Husflikking er sunt for både kropp og sjel. Tenkte jeg skulle ta for meg noen malejobber på kjøkkenet en av dagene, dersom jeg får en god dag. Ingen vits i å la hus og hjem forfalle samtidig, da vil jeg vel brått bli sykemeldt for depresjon i tillegg. Anonymous poster hash: 9fa24...24c
Berta_78 Skrevet 21. oktober 2013 #13 Skrevet 21. oktober 2013 Det kommer an på hvordan han er ellers. Ikke nok info!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #14 Skrevet 21. oktober 2013 Tror du det er forskjell på å yte 100 % en lang arbeidsuke og på å pusle hjemme en time eller to? Å bytte vinduer og dører er da virkelig ikke å "pusle".Dessuten KAN det jo hende at arbeidsgiver kunne tilrettelagt for ham og så han kunne gjort lettere oppgaver. Om han er snekker så kunne han f.eks blitt satt til å sette inn dører og vinduer... Og klarer han det så klarer han sikkert å skru inn diverse plank og lister og. Anonymous poster hash: fdd36...ab7
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 Tror du det er forskjell på å yte 100 % en lang arbeidsuke og på å pusle hjemme en time eller to? Å bytte vinduer og dører er da virkelig ikke å "pusle".Dessuten KAN det jo hende at arbeidsgiver kunne tilrettelagt for ham og så han kunne gjort lettere oppgaver. Om han er snekker så kunne han f.eks blitt satt til å sette inn dører og vinduer... Og klarer han det så klarer han sikkert å skru inn diverse plank og lister og. Anonymous poster hash: fdd36...ab7 Det er overraskende mange arbeidsgivere som er veldig lite samarbeidsvillige når det kommer til tilrettelegging altså, at en person skal gå for halv maskin og jobbe i bare halvt tempo er det veldig mange arbeidsgivere som gjør alt de kan for å slippe ha..... Det er ikke alltid arbeidstakeren sin skyld at det ikke blir tilrettelagt på jobb. Anonymous poster hash: f6eaa...45b
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #16 Skrevet 21. oktober 2013 Tror du det er forskjell på å yte 100 % en lang arbeidsuke og på å pusle hjemme en time eller to? Å bytte vinduer og dører er da virkelig ikke å "pusle".Dessuten KAN det jo hende at arbeidsgiver kunne tilrettelagt for ham og så han kunne gjort lettere oppgaver. Om han er snekker så kunne han f.eks blitt satt til å sette inn dører og vinduer... Og klarer han det så klarer han sikkert å skru inn diverse plank og lister og. Anonymous poster hash: fdd36...ab7 Det er overraskende mange arbeidsgivere som er veldig lite samarbeidsvillige når det kommer til tilrettelegging altså, at en person skal gå for halv maskin og jobbe i bare halvt tempo er det veldig mange arbeidsgivere som gjør alt de kan for å slippe ha..... Det er ikke alltid arbeidstakeren sin skyld at det ikke blir tilrettelagt på jobb. Anonymous poster hash: f6eaa...45b Nå vet vi ikke åssen jobb denne personen har da. Sitter han på kontor? Underviser han? I så fall burde han vært på jobb. Vinduer er drittunge. Klarer han å løfte og montere vinduer så kan han umulig ha veldig vondt i kneet. Og hvorfor risikere å bli enda verre ved å løfte tungt? Da er man ikke særlig ydmyk mot jobben sin. Anonymous poster hash: fdd36...ab7
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Det er fremdeles tabu med psykisk sykdom i dette landet, hvordan vet vi at han ikke skylder på et kne og ikke egentlig er sykemeldt pga noe psykisk? Er han sykemeldt pga noe psykisk er det bare sunt for han å bruke kroppen litt... Jeg synes så mange er raske med å dømme, vi må jo velge å tro på at legen faktisk sjekker at mannen er syk før han blir sykemeldt. Jeg er nok litt over middels sår på dette siden jeg har en usynlig sykdom selv, jeg har nemlig fibromyalgi og er delvis ufør pga det. Aldri verden om jeg lar det bli noe alle vet! Jeg jobber 40% og har aldri gitt noen noen forklaring på det så de fleste tror jeg jobber redusert av egen fri vilje, men det gjør jeg ikke, jeg vil veldig gjerne jobbe fullt. Jeg nekter å bli den mistenkeliggjorte kjærringa som "liksom" er ufør men som man likevel møter i skogen og på trening. For meg er trening livsviktig, uten trening blir smertene tusen ganger verre, derfor vet ikke de menneskene jeg møter på trening at jeg er delvis ufør, jeg synes jeg hører de snakke bak ryggen min... Anonymous poster hash: f6eaa...45b
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 Altfor lite informasjon til å vurdere! Jeg vet om en person som siste året har vært 100 % sykemeldt pga et kne, men som har gjort alt mulig annet dette året. Å snekre og bygge hjemme var ok (også i stillinger som et tilsynelatende så vondt kne normalt absolutt ikke tåler! -jeg er fysioterapeut, så bedømmer det ganske bra), og så er det jo så fint å være sykemeldt for da kan man jo drikke alkohol på hverdagene også og slippe å innrømme at man egentlig har et stort alkoholproblem.... Han sa det ikke, men det var helt tydelig. Dette personen kunne, bortsett fra de første ukene, fint ha jobbet! (og her har jeg visst diagnosen og alvorlighetsgrad) Men, mannen i HIs innlegg har vi for lite informasjon til å vurdere. Er jo ikke alle vinduer som er like store og tunge, og dører kan man også løfte uten å bøye for mye i knærne. Ofte er det bøy med belastning og/eller vridninger som gjør verre. Ikke nødvendigvis å løfte av en dør og henge opp en annen. Av og til kan det være vanskelig for omverdenen å vite hvorfor en person er sykemeldt. Det kan være vanskelig å bedømme hva denne bør kunne og ikke kunne gjøre. Det er ikke for omverdenene å dømme. Husk også at det er mange som hevder å være sykemeldt av f.eks. en dårlig rygg, mens sannheten er at de har psykiske problemer. Det første er "stuerent", psykiske plager er dessverre fremdeles ikke stuerent for de fleste. Ja, det finnes noen sorte får innimellom, men stort sett så får man sykemelding av gode grunner! Jeg er selv sykemeldt nå, ingen kan se det på meg, for når jeg beveger meg ute så er det ikke synlig. De har bare begynt å finne ut hva som er galt med meg, og ikke noe av det er synlig på annet enn blodprøver og bilder. Sikkert noen som sier ting om meg også, men her ble sykemeldingen nærmest påtvunget av legen fordi "nå må du si stopp". Og det kjenner jeg var riktig, selv om det var hardt å innrømme. Anonymous poster hash: 54273...b4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå