Gå til innhold

Jeg gir ikke til TV-aksjonen fordi:

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) jeg stiller det i samme gate som forkynnelse. Folk som ikke er invitert dukker opp på døren min og vil få meg til å gjøre som de vil

2) jeg synes det er ubehagelig med tigging om penger

3) jeg vil selv velge hvem jeg vil gi penger til, og synes det er frekt at folk kommet på døren min sånn.

4) det er i grunnen staten sitt ansvar å bidra til forskning på demens.

Anonymous poster hash: 14ca5...5e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

velkommen til HI`s Egoistiske Verden! Om vi alle skulle tenke slik hadde værden vært en enda jævligere plass å leve

Anonymous poster hash: 1b676...9b0
Skrevet

1. Meg

2. Meg

3. Meg selv for svarte!!!

4. Meg, meg, meg, meg, meg!!!

Anonymous poster hash: 0b111...195

Skrevet

Jeg kommer ikke til å hjelpe deg når du blir gammel eller syk fordi:

1) Du er egoistisk

2) Du aldri møter på dugnad

3) Du ikke ser verdien av å hjelpe andre

1) jeg jobber i frivillighetssentralen og er avlaster. Også svar på 3.

2) jeg er i FAU, trener for datteren min og har ikke gått glipp av en dugnad.

Skrevet

Du er fortsatt egoistisk,samme hva du prøver å si nå

Anonymous poster hash: 1b676...9b0
Skrevet

Her synes jeg dere gir Hi temmelig krasse svar.

Jeg er en person som gir, både av mine penger og av min tid, til ulike gode formål.  Når det kommer til TV aksjonen pleier jeg å gi litt hvis de finer fram til døra mi (bor litt bortgjemt, så det er ikke alltid de dukker opp), men jeg må innrømme at når jeg gir til TVaksjonen er det med en viss bismak. Intensjonen med aksjonen er god, og de har alltid viktige saker. Men jeg synes i det er noe ugreit når man samler inn penger til en god sak og det gjøres på en måte der det ikke oppleves som sosialt akseptabelt å la vær å gi.  

Anonymous poster hash: ae6aa...460
Skrevet

Eg gir, men summen varierar ut frå hvilken organisasjon som står bak. Formålet er alltid bra synes eg, men nokre organisasjonar stolar eg meir på enn andre (og enkelte mislikar eg sterkt).

Nasjonalforeningen for folkehelsen er ein organusasjon eg har tillit til (og eg har ved enkelte høve hjelpt dei med basar lokalt også), og gir med glede. Og saka dei samlar inn til synes eg er svært viktig.

Oppfordrar virkelig til å støtte opp om demenssaka!

Skrevet

Du skal gi når det føles rett for deg. Ikke fordi andre mener du bør gjøre det.

Skrevet

Jeg gir heller ikke i år, fordi jeg heller vil støtte noe som jeg synes er viktigere. Jeg bruker heller den påminnelsen som tv-aksjonen er til å overføre penger til en sak som er viktigere for meg og som jeg velger selv.

Anonymous poster hash: 748de...3cb
Skrevet

Jeg synes det er fint jeg, med et felles fokus på et viktig område. Liker at barna ser at voksne sammen hjelper noen som trenger det og liker følelsen av at mange står sammen og prøver å gjøre noe for andre.

Skrevet

Altså, hvis folk vil mene at jeg er egoistisk, ikke deltar på dugnader og gudene vet hvilke slutninger dib-damene kan få seg til å trekke basert på et innlegg, er det helt greit. Jeg støtter flere saker som står mitt hjerte nært, men jeg ønsker å velge hva disse skal være selv. Synes i grunnen at det er litt komisk at man blir stemplet negativt kun fordi en ikke støtter en enkelt sak, kun fordi det er TV-aksjonen.

Skrevet

Enig med HI. For noen svar dere gir henne. Man er ikke egoist selv om man misliker bismaken ved tv-aksjonen.

Anonymous poster hash: 6bc1d...e7f
Skrevet

Javel.

Jeg er veldig glad for at jeg ikke har så strenge krav til hverken meg selv eller de rundt meg.

Jeg gir til en god sak om den heter det eller det, og om de kommer med bøsser eller om jeg får en giro i posten.

Vi er så heldige at vi har muligheten til å hjelpe noen, og selv om mine usle hundrelapper ikke gjør så mye forskjell alene, så er de med på å samle inn en større sum til et veldig viktig formål.

Skrevet

Så mange idiotiske svar du får.

Du er ikke egoist om du føler det slik og ikke støtter alle.

Du bidrar også i samfunnet ellers.

Selv støtter jeg denne aksjonen, for jeg synes det er en god sak

Skrevet

Men jeg synes i det er noe ugreit når man samler inn penger til en god sak og det gjøres på en måte der det ikke oppleves som sosialt akseptabelt å la vær å gi.  

Helt enig. Selv har jeg begynt å gi penger til Amnesty hver måned (fjorårets tv-aksjon). Jeg har ikke så mye penger til veldedighet så jeg velger selv. Og forskning på demens er ikke noe jeg ønsker å støtte, så jeg syns det er temmelig frekt å bli kallt stygge ting som egoist bare jeg velger andre formål..

Skrevet

Men jeg synes i det er noe ugreit når man samler inn penger til en god sak og det gjøres på en måte der det ikke oppleves som sosialt akseptabelt å la vær å gi.  

Helt enig. Selv har jeg begynt å gi penger til Amnesty hver måned (fjorårets tv-aksjon). Jeg har ikke så mye penger til veldedighet så jeg velger selv. Og forskning på demens er ikke noe jeg ønsker å støtte, så jeg syns det er temmelig frekt å bli kallt stygge ting som egoist bare jeg velger andre formål..

Mulig jeg bare misforstår og mulig du bare ordlegger deg litt dumt,men du ønsker ikke å støtte demensforskningen?..Det er frivillig å gi penger, og det er helt greit at du ikke gir penger, men demensforskning er så utrolig viktig. Det er mange,mange som blir rammet av en form for demens og noen er bare i 40-årene..Du bare virker usympatisk, eller dårlig opplyst. 

Anonymous poster hash: 2fd59...9bd

Skrevet

Mulig jeg bare misforstår og mulig du bare ordlegger deg litt dumt,men du ønsker ikke å støtte demensforskningen?..Det er frivillig å gi penger, og det er helt greit at du ikke gir penger, men demensforskning er så utrolig viktig. Det er mange,mange som blir rammet av en form for demens og noen er bare i 40-årene..Du bare virker usympatisk, eller dårlig opplyst. 

Mange andre ting er enda viktigere. Som for eksempel jobb mot voldtekt/seksuell trakassering av kvinner, menn, barn, eldre osv på alle områder. Som kan føre til at det blir forbudt å bruke offerets seksuelle vandel som bevis i straffesaker/formildende omstendigheter,  at færre saker henlegges og at fokuset blir på gjerningsmannens skyld og ikke voldtektsofferets "delte ansvar" som svært mange mener at det har. At man får kun fordommer og null støtte fra psykolog før det har gått mange måneder etter voldtekten er også en ting som man burde ha gjort noe med. Har aldri sett eller hørt om TV-aksjoner som omhandlet dette. Jeg gir allerede til 3 forskjellige formål fast i måneden og alle leker, klær og ting vi ikke har bruk for lenger blir gitt bort til barnehjem/sykehjem/asylmottak og andre trengende. Jeg stiller opp på dugnader, FAU, hjelper naboer osv. Men jeg mener at medisinsk forskning er en oppgave for staten, ikke for private lommebøker.

Anonymous poster hash: 1dfb5...8ca

Skrevet

Mange andre ting er enda viktigere. Som for eksempel jobb mot voldtekt/seksuell trakassering av kvinner, menn, barn, eldre osv på alle områder. Som kan føre til at det blir forbudt å bruke offerets seksuelle vandel som bevis i straffesaker/formildende omstendigheter,  at færre saker henlegges og at fokuset blir på gjerningsmannens skyld og ikke voldtektsofferets "delte ansvar" som svært mange mener at det har. At man får kun fordommer og null støtte fra psykolog før det har gått mange måneder etter voldtekten er også en ting som man burde ha gjort noe med. Har aldri sett eller hørt om TV-aksjoner som omhandlet dette. Jeg gir allerede til 3 forskjellige formål fast i måneden og alle leker, klær og ting vi ikke har bruk for lenger blir gitt bort til barnehjem/sykehjem/asylmottak og andre trengende. Jeg stiller opp på dugnader, FAU, hjelper naboer osv. Men jeg mener at medisinsk forskning er en oppgave for staten, ikke for private lommebøker.

Jeg er enig med deg at det bør være mye mer fokus på de tingene du nevner, jeg har selv vært utsatt for voldtekt og har vært igjennom hele det løpet der..

Men jeg har litt problemer med å svelge at man rangerer slik du gjør. Demensforskning er utrolig viktig for de som er rammet av det, samtidig som de kanskje driter litt i voldtektsofre..Det virker bare arrogant å uttale seg på den måten der.

Og på samme måte som at du eller noen i din nærhet kan bli utsatt for overgrep, kan dere også bli utsatt for en demensdiagnose. Det er store mørketall innenfor demens, og så mange som 80% av eldre har en eller annen form for svikt i det kognitive.

Skrevet

HI er da ikke egoistisk! Bare innmari vrang.

Skrevet

Jeg synes det er nokså fantastisk hvordan man alltid kan finne en god grunn ti ikke å gi. Gir ikke til andre land, de kan skylde seg selv/korrupte statsledere/pengene blir borte på veien. Gir ikke til rusmisbrukere eller psykiatri, de kan skylde seg selv. Gir ikke til forskning på demens, de kan skylde seg selv/det er en statlig oppgave. Eller argumentet som er gyldig hvert år, liker ikke det sosiale presset, jeg vil bestemme selv.

Hva er galt med å skape et fellesskap? Med å gi litt selv om man gir til andre formål også? Å ikke ha råd er selvfølgelig mulig, egne grunnleggende behov må dekkes, det skjønner jeg.

Skrevet

Hvorfor ønsker du ikke å støtte forskning på demens?

Tipper du angrer ganske bittert på det den dagen du, eller noen nær deg plutselig begynner å glemme....

Anonymous poster hash: eb9bf...084

Skrevet

Jeg er faktisk enig i det HI skriver - jeg er generelt ikke glad i å bli oppsøkt av folk som vil ha pengene mine (selgere på gata/døra/kjøpesentere), tiggere, innsamlingsaksjoner).

Er også enig med den her som skrev at det på en måte er sosialt uakseptabelt å ikke gi. Ofte kjenner vi den som kommer på døra for tv-aksjonen (er jo folk fra lokalmiljøet som går), og da føles det litt ekkelt å ikke gi/gi lite. Jeg er i ulønnet permisjon med babyen for tida og har faktisk ikke så mye å avse.

Anonymous poster hash: e5b3c...cba
Skrevet

Hva mener du med "Som kan føre til at det blir forbudt å bruke offerets seksuelle vandel som bevis i straffesaker/formildende omstendigheter..."?

Anonymous poster hash: 16f09...b33

Skrevet

Men i alle dager da, hvorfor kan dere ikke godta at HI velger å prioritere andre ting? Skal det være obligatorisk å støtte en bestemt ting pga tv aksjonen? Det som er viktig er jo at man er med og støtter NOE, ikke at det er det samme som "alle" andre støtter akkurat denne dagen. Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen.

Anonymous poster hash: 748de...3cb
Skrevet

Jeg synes det er nokså fantastisk hvordan man alltid kan finne en god grunn ti ikke å gi. Gir ikke til andre land, de kan skylde seg selv/korrupte statsledere/pengene blir borte på veien. Gir ikke til rusmisbrukere eller psykiatri, de kan skylde seg selv. Gir ikke til forskning på demens, de kan skylde seg selv/det er en statlig oppgave. Eller argumentet som er gyldig hvert år, liker ikke det sosiale presset, jeg vil bestemme selv.

Hva er galt med å skape et fellesskap? Med å gi litt selv om man gir til andre formål også? Å ikke ha råd er selvfølgelig mulig, egne grunnleggende behov må dekkes, det skjønner jeg.

Jeg vil tro at en stor del av grunnen til at vi hører disse mer eller mindre gjennomtenkte motargumentene forholdsvis ofte, er nettopp at det er et stort sosialt press i forhold til å gi. Derfor trenger folk å lage en unnskyldning for å ikke gi.

Nå var det jeg som dro inn sosialt press i tråden her, og jeg gir som sagt vanligvis litt til TV aksjonen. Det må da være lov å påpeke at man ikke liker alle aspektene med en aksjon til tross for at formålet er godt? 

Ellers er det ingenting galt med å gi litt selv om man også støtter andre formål, men det må da også være lov å være bevist på hva man gir til Jeg ser at demensforskning er viktig, og at dett er et godt formål, men jeg ser også at det fines mange andre gode formål som man også kan velge å støtte. Tenk deg nå at du har et visst beløp i mnd som du har råd til å bruke til veldedighet, og du har sett deg ut en eller flere organisasjoner som skal få disse pengene. Hvis du da skal gi til tv aksjonen betyr det kanskje at det blir mindre penger til de organisasjonene du selv ønsker å prioritere. Er det nrk som skal bestemme hva jeg skal prioritere, eller kan jeg få lov til å gjøre det selv?

Som sagt pleier jeg å gi litt til TV aksjonen, fordi det somregel er gode formål, og fordi jeg har råd til litt ekstra denne ene gangen i året uten å ta det ut av de pengene som "mine" organisasjoner vanligvis får. Men jeg gir disse pengene med en viss bismak, ikke i forhold til formålet, men i forhold til måten de samles inn på. Det er et stort sosialt press rundt TV aksjonen, og det svaret du kommer med her er med på å øke det presset.  

Anonymous poster hash: ae6aa...460

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...