Gå til innhold

Hallovenn er det samme som Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Problemet med dette er at da får ikke halloween utviklet seg og vi vil ha det gående med eggkasting og andre pøbelstreker, og altid bli stilt opp i et negativ lys, og det er feil som en annen skrev at de fleste skjønner at hallovenn er halloween for det tror jeg ikke de gjør. de tror halloween skal bare være slik og at hallovenn skal være noe annet, som et alternativ. Det blir feil å se på det slik.

Vi ser det jo i butikkene også, det fokuserer kun på skumle masker og ikke kostymer som er mer egnet for barna. Da får folk dette feilaktige inntrykket av hvordan halloween er for noe.

Endret av Halloween
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet med dette er at da får ikke halloween utviklet seg og vi vil ha det gående med eggkasting og andre pøbelstreker, og altid bli stilt opp i et negativ lys, og det er feil som en annen skrev at de fleste skjønner at hallovenn er halloween for det tror jeg ikke de gjør. de tror halloween skal bare være slik og at hallovenn skal være noe annet, som et alternativ. Det blir feil å se på det slik.

Vi ser det jo i butikkene også, det fokuserer kun på skumle masker og ikke kostymer som er mer egnet for barna. Da får folk dette feilaktige inntrykket av hvordan halloween er for noe.

Så halloween utvikler seg til å bli en greie med skumle masker og eggekasting og litt annet, men det utvikler seg ikke likevel? Enig med deg i at kriminell adferd slettes ikke er kultur. Men for øvrig må folk få feire som de vil, skumle masker, hallovenn, eller hva som.

Anonymous poster hash: b2193...645

Skrevet

Det er et problem dette med halloween at det foregår mye eggkasting og pøbelstreker fordi de ikke har fått godterier. Det er en utvikling jeg ikke liker og synest det er leit at det er dette gråsteiner forbinner halloween med.

Hvis arangjørene brøt kontakten med denne pastoren og endret det til halloween-fest for barna, så ville folk sett noe anderledes på denne nye tradisjonen. de samme kostymene og aktiviteter på festen måtte så klart ikke bli endret på.

Skrevet

Det er et problem dette med halloween at det foregår mye eggkasting og pøbelstreker fordi de ikke har fått godterier. Det er en utvikling jeg ikke liker og synest det er leit at det er dette gråsteiner forbinner halloween med.

Hvis arangjørene brøt kontakten med denne pastoren og endret det til halloween-fest for barna, så ville folk sett noe anderledes på denne nye tradisjonen. de samme kostymene og aktiviteter på festen måtte så klart ikke bli endret på.

Jeg synes det er utrolig frekt å kalle folk for gråsteiner bare fordi de ikke er enige med deg :(

Anonymous poster hash: fab9e...f0e

Skrevet

I dag fikk jeg invitasjon til Hallovenn.

Og ja, jeg har tenkt å gå dit.

Jeg synes det høres veldig hyggelig ut. Og jeg er helt enig i at min 3åring ikke trenger å være omringet av død,blod og gørr. Vi feirer heller ikke Hallween. Ingen tradisjon her, jeg finner det helt fullstendig uinteressant å feire Halloween.

Men å ta med 3åringen til et sted med andre barn, der de kler seg ut og leker. Ja, kjempestemning!

Hvem bryr seg om hva det heter? Jeg synes det er et godt alternativ, et godt arrangement for barn.

La saken ligge. Du kommer ikke til å finne noen med samme engasjement for denne saken.

Beklager :)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, HI, selv om du uttrykker deg litt kronglete :P HalloVenn er det samme som Halloween, det tror jeg de fleste er klar over - men de liker at det er organisert og at de slipper "dør-til-dør" delen av feiringen. Jeg synes også godt at de bare kunne kalt det Halloween, siden det er det det er, men jeg ser ikke det store problemet. Kan man ikke se på det sånn: HalloVenn er en del av Halloweenfeiringen? Det er innholdet i arrangementet som er viktig, ikke hva de kaller det. 

• 3 uker senere...
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg elsker denne tråden! Whoiii!!!

(Hvis noen lurer, så endte det med litt feiring likevel. Vi ville imidlertid ikke delta på noe så tannløst og kommersielt som "Hallo, venn", vi liker litt gørr og blod. Så jeg og ungene tok med en jernstang, et balltre og en slåsshanske. Så ringte vi på dører og ropte: "Knask eller kneskål!?!?"

De fleste valgte knask. Lurer på om jeg skal gjøre dette oftere? Det var ganske innbringende.)

Skrevet

Jeg gikk rund til naboene her med tomt vinglass og så "hallo, vin?" Og så ned på mitt stusslige tomme glass i håp om en skvett..

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg gikk rund til naboene her med tomt vinglass og så "hallo, vin?" Og så ned på mitt stusslige tomme glass i håp om en skvett..

Hva med "karsk eller knep!?!"

(Funker godt i trøndelagsfylkene...)

Skrevet

Jeg er kristen, og lurer på om julebukk er en hedensk tradisjon det også.Halloween er ikke kun koselig for barna nei. Så en mann i England som hadde "pyntet" foran blokka si til Halloween, dekorasjonen bestod av et plastlik som innvollene tøt ut av. Så skikkelig skremmende ut.Ei mor klagde over at det fikk barna hennes til å gråte, og politiet ba ham dempe ned dekorasjonene. Bestemora hans hadde dødd av kreft, og dette skulle være til ære for bestemora hans. Det rare var at mange forsvarte mannen og mente han burde få samle inn til kampen mot kreft, og at barn gråter for hva som helst. Små barn her i Norge gråter nok også av mange av maskene som finnes. Enda verre er det at djevledyrkere samles på Halloween fordi de ser det som en tid der de kan oppnå kontakt med de døde. (Ei som hadde sluttet som djevledyrker ga denne infoen)Og det har vært en viktig hedensk høytid i mange tusen år. Husk også at det skjer tvilsomme episoder og endatil drap, på ungdommens Halloween-fester. Ikke lenge siden et grusomt drap skjedde i Oslo der deltakerne var utkledd i Halloween-kostymer. Trolig er det et hakk bedre med Hallovenn-fester, kanskje er det kjempebra. Navnet høres også bra ut, men det ligner litt for mye på Halloween. Kanskje man heller burde arrangert Jesus-fest? Hehe. Anonymous poster hash: 3d0fa...c23

Oida

Jeg er katolikk og har feiret Halloween/Allehelgensdag i alle de år

Feirer jul 25 des og 6 Jan (bedre kjent som hellige tre kongersdag dag)

Julen ble i sin tid flyttet til desember av paven pga at kirken så seg lei på at folk feiret både vintersolverv (Jol) og Kristi fødsel (jul).

Julebukk er pga 1 januar var de kristnes nyttårsaften og da skulle en ta igjen for at de kristnes spøker 1 april som er hedningenes nyttårsaften.

Mao Halloween er en katolsk skikk, den kom til USA med irene og måten den feires på er forskjellig fra land til land.

Om du er redd for døden så bør du iallfall ikke reise til Mexico under deres Halloween feiring, for den er uten sidestykke, amerikanerne er bare søte små pusekatter i forhold.

Anonymous poster hash: 37bc8...dae

Skrevet

Hva med "karsk eller knep!?!"

(Funker godt i trøndelagsfylkene...)

Her går en drikkebukk (julebukk for de voksne) så det er ikke bare i trøndelagsfylkene selv om jeg må prøve den neste gang jeg er oppi der.

Anonymous poster hash: 37bc8...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...