Gå til innhold

Hallovenn er det samme som Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke halloween i utganspunktet en kristen skikk? De har noe lignende i sør-amerika også der de hedrer døde slekninger ved å lage et "alter" med bilder av dem og tenne stearinlys.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det som alt annet av de "kristne" skikkene har hedensk opphav.

Anonymous poster hash: c53d5...ea1
Skrevet

Er ikke halloween i utganspunktet en kristen skikk? De har noe lignende i sør-amerika også der de hedrer døde slekninger ved å lage et "alter" med bilder av dem og tenne stearinlys.

Jo det er vel i utgangspunktet det og det er ikke noe jeg har problemer med, problemet er at det er noen som prøver å gjøre dette til et annet alternativ med å bytte på navnet. og få folk til å tro at de har funnet på det selv.

Dette er løgn, den eneste forskjellen ligger i navnet, ellers så samler de barna til fest og moro, godterier og kostymer.

Skrevet

Et annet problem med dette er at halloween slik vi har det i dag ikke får utviklet seg til en mer positiv fering. halloween bør ikke handle om eggkasting og andre pøbelstreker. barna skal selvsagt få kle seg ut med drakter eller masker, men det få utvikle seg til en mer postiv retning, slik det er i dag der noen prøver å gjøre hallovenn til noe alternativ er bare ødeleggende.

Skrevet

Jo det er vel i utgangspunktet det og det er ikke noe jeg har problemer med, problemet er at det er noen som prøver å gjøre dette til et annet alternativ med å bytte på navnet. og få folk til å tro at de har funnet på det selv.

Dette er løgn, den eneste forskjellen ligger i navnet, ellers så samler de barna til fest og moro, godterier og kostymer.

Helt enig i at det er teit å bytte navn. Hvorfor ikke bare kalle det halloween fest da. Virker som noe halloween-motstandere har funnet på fordi de absolutt ikke vil at halloween skal feires av undene deres ;)

Halloween kan være det du legger i det. Behøver ikke være blod og gørr, faktisk trenger man ikke det i det hele tatt. Man kan bruke kostymen man brukte til karnevalet feks.

Skrevet

Ja det er feil når de bytter navnet, idioti er det og kun til sin egen vinning. At de i tillegg blir sponset pga løgn sier det meste.

Bruk den kostymen du vil, prinsessekostyme for jentungen og piratkostyme for gutten er jo en slager :) Blod og gørr kan vi jo ha, men det passer betre som dekorasjoner i hager.

Skrevet

Dette er den mest absurde tråden jeg har lest her inne på en stund. Dere "krangler" om hvilke fest/tradisjon som er best ut av to arrangementer som ikke har noen som helst tradisjon i Norge. To arrangementer som kun går på at handelsstanden skal få solgt mest mulig

Anonymous poster hash: fab9e...f0e
Skrevet (endret)

Det samme handler jula om også, handelsstanden.

Hvis du er bekymret for dette burde du jo kanskje være opptatt av hvilken feiring som er riktig, det blir feil hvis folk kjøper egne ting til hallovenn og noe annet til halloween.

Endret av Halloween
Skrevet

Tar meg en hallovin i stede :P

Anonymous poster hash: f9768...e97
Skrevet

Hvis du er bekymret for dette burde du jo kanskje være opptatt av hvilken feiring som er riktig, det blir feil hvis folk kjøper egne ting til hallovenn og noe annet til halloween.

Vet ikke om dette svaret var rettet til meg men...

Jeg er ikke bekymret for hva folk kjøper, og bryr meg katta om hvilken feiring som er riktig. Synes begge feiringene er noe stort tull. Men synes likevel det er rart å krangle om to arrangementer som ikke har noen tradisjon i Norge, men som kun er skapt av handelsstanden. Hvis folk vil feire hallovenn, så kan de vel få gjøre det, så kan de som vil feire halloween

Skrevet

Hvordan kan dette engasjere deg så hardt?

Skrevet

Jeg er ikke bekymret for hva folk kjøper, og bryr meg katta om hvilken feiring som er riktig. Synes begge feiringene er noe stort tull. Men synes likevel det er rart å krangle om to arrangementer som ikke har noen tradisjon i Norge, men som kun er skapt av handelsstanden. Hvis folk vil feire hallovenn, så kan de vel få gjøre det, så kan de som vil feire halloween

Nei hallovenn er ikke skapt av handelsstanden men en kristen nasjon som prøver å skape et inntrykk av å ha et alternativ til halloween som i utgangspunktet handler om den samme feiringen for barna for egen vinning, dette er svindel og bedrag som ikke får halloween til å utvikle seg i en mer positiv retning. At du synest halloween er noe tull har du nok fått etter diverse historier om eggkasting og andre pøbelstreker. Det er kommet for å bli og det er ment som en fest for barna. Hvis du har barn synest jeg det er rart at du vil nekte dem denne gleden.

Halloweenfeiringen blir ikke utviklet til noe mer postivit hvis du ikke gjør noe selv. Og det hjelper lite å sutre om dette hvert år som dessverre for mange gjør.

Skrevet

Fordi jeg liker denne tradisjonen.

Jul engansjerer jo så mange, det ville blitt reaksjoner hvis vi fikk se noe lignende der.

Skrevet

Fordi jeg liker denne tradisjonen.

Jul engansjerer jo så mange, det ville blitt reaksjoner hvis vi fikk se noe lignende der.

Forskjellen er vel at julen er en stødig tradisjon i Norge, en feiring som har vært her i uendelig mange år. Halloween er ikke noe vi har vane for å feire her til lands. Det er noe vi har blitt "smittet" av fra USA til stor glede for lekebutikkene og Nille som selger Halloweenprodukter til den store gullmedalje.

Skrevet

Tradisjonen har fått fotfeste i vestlige land i Europa også, ikke bare i Norge.

Selv om det sikkert er glede for butikkene så kan du lage kostyme selv, et laken du har hjemme kan gjøre om til et spøkelse.

Klarte folk dette når det handlet om julebukk så går det like bra med halloween.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg. Teit å gi feiringen et tilnærmet likt navn med nesten likt innhold bare for å gjøre det mer akseptert å kle seg ut og spise godteri. Halloween trenger ikke være blod og gørr! Vi synes det er hyggelig å skjære ut gresskar, lage gresskarpai, tenne lys og dele ut godt. Har aldri hatt noen negative opplevelser knyttet til halloween.

Skrevet

Vi feirer aldri Halloween i familien, det er rett og slett ikke en tradisjon hos oss.

Men, vi går nyttårsbukk slik som mange barn på Vestlandet gjør ;)

Skrevet

Øøøøh.. hallovenn? Hallo, venn? "Det er fint med nye tradisjoner, men da skal man ikke ta i bruk en tradisjon og endre den"? "sørg for å få til en fin halloween tradisjon istedet"?

Dette er noe av det mest absurde jeg har lest.

Halloween (hallowe'en som det egentlig heter) er IKKE en tradisjon i Norge. Du er fornærma på at en ny tradisjon med et litt nytt navn overtar for eller konkurrerer med en annen ny tradisjon som ikke hører hjemme i Norge?

Jeg syns også det er problematisk at folk tar i bruk en tradisjon og endrer den, f eks at de flytter julebukktradisjonen til oktober og kaller den hallo-venn, halloween, knask-eller-knep eller hva pokker de kaller den. Like forbanna tullete er det, helt på linje med julemarsipan i oktober.

Kjenner jeg får litt problem med å orke å høre på deg eller ta deg seriøst når du er så himla aggressiv. Går det ikke an å roe ned en par hakk ? Selv om du har sterke meninger er det vel ikke nødvendig å være så sint ?

Anonymous poster hash: 4c13c...bc5

Skrevet

Nei hallovenn er ikke skapt av handelsstanden men en kristen nasjon som prøver å skape et inntrykk av å ha et alternativ til halloween som i utgangspunktet handler om den samme feiringen for barna for egen vinning, dette er svindel og bedrag som ikke får halloween til å utvikle seg i en mer positiv retning. At du synest halloween er noe tull har du nok fått etter diverse historier om eggkasting og andre pøbelstreker. Det er kommet for å bli og det er ment som en fest for barna. Hvis du har barn synest jeg det er rart at du vil nekte dem denne gleden.

Halloweenfeiringen blir ikke utviklet til noe mer postivit hvis du ikke gjør noe selv. Og det hjelper lite å sutre om dette hvert år som dessverre for mange gjør.

Er det noe verre at folk sutrer over halloween enn at du sutrer over hallovenn?

Skrevet

Hvis du tror det handler kun om sutring så bør du sette deg betre inn i temaet.

Du ville vel ikke likt at noen tok din ide for sin egen vinning fordi de ikke likte ditt eksempel.

Skrevet

Få se her om jeg forstått riktig? Noen sutrer over at noen foreldre har skapt et alternativ til å gå rundt og banke på døren til fremmede og tigge godteri. Dette kalles et kristent alternativ, selv om det eneste kristne med det, så vidt jeg kan forstå, er at de ikke hyller døden og de døde.

Samtidig brukes argumentet, "ville du likt det hvis noen gjorde det samme med julen"? Vel, det samme er gjort med julen. Vi går jo ikke i kirken juledagen og synger salmer til ære for gud. Selv om det er det som er tradisjonen. Vi kjøper i stedet ting for å gi bort personlig. Selv om det heller ikke er tradisjonen. Tradisjonen er å sette igjen pakker på døren til folk anonymt.

La folk få gjøre som de selv vil. Det truer ikke meg at muslimer feirer eid, eller at buddhister slettes ikke feirer jul. Det ville heller ikke truet meg om noen feiret blodpølseaften i julen, om så på selveste juleaften eller juledagen. Det er folks frihet.
Den som ønsker å feire jul er fri til å gjøre det slik den vil. Den som ønsker å feire halloween er fri til å gjøre det. Og den som ønsker å feire hallovenn må få lov til å slå seg løs den også. Frihet og demokrati.

Anonymous poster hash: b2193...645
Skrevet

Du ville vel ikke likt at noen tok din ide for sin egen vinning fordi de ikke likte ditt eksempel.

Og med dette sier du at noen har stjålet din halloween? :P

Anonymous poster hash: 9e19c...f86

Skrevet

Norske barn og ungdommer tror hærverk og forsøpling er en del av Halloween-feiringen fordi de ikke vet hva skikken egentlig går ut på, sier forsker.

Det er nå rundt 15 år siden skikken antas å ha kommet til Norge for første gang, men en feiring som i USA er en familiebegivenhet og en hyggelig affære, har fått langt fra de samme rammene her til lands.

Hvert år får politiet melding om hundrevis av tilfeller av skadeverk og plagsom oppførsel, og flere eldre mennesker forteller at de gruer seg til den beryktede kvelden.

Her til lands forventer barna å få noe uten å gi tilbake. Slik er ikke den originale skikken i USA." Jeg tror altså ikke at det går an å ta mer feil enn det. Slik er det i USA- fra 0-12 år circa, handler det om å gå rundt og få inn mest godteri som fysisk mulig, mens mamma og pappa blir hjemme og gir ut godteri.

Fra rundt 12-17, handler det om å finne på det morsomste puss mulig, og for noen inkluderer det hærverk og den type ting. Fra 17 og videre, handler det om å drikke seg dritings, gjerne kledd ut som sexy-sykepleier, sexy-pirat, eller sexy-sex for jenter, og "meg selv" for menn

http://www.nrk.no/kultur/_-nordmenn-skjonner-ikke-halloween-1.6842876

Skrevet

Og med dette sier du at noen har stjålet din halloween? :P

Anonymous poster hash: 9e19c...f86

Jeg tror du trenger å lese tråden betre, 

Skrevet

Den som ønsker å feire jul er fri til å gjøre det slik den vil. Den som ønsker å feire halloween er fri til å gjøre det. Og den som ønsker å feire hallovenn må få lov til å slå seg løs den også. Frihet og demokrati.

Anonymous poster hash: b2193...645

De kan godt arrangere en hallovenn for min del må da må de finne seg en annen dato til dette og ikke endre på navnet fra en orginal feiring som består av det samme. godteri og karneval for barna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...