Gå til innhold

Hallovenn er det samme som Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Øøøøh.. hallovenn? Hallo, venn? "Det er fint med nye tradisjoner, men da skal man ikke ta i bruk en tradisjon og endre den"? "sørg for å få til en fin halloween tradisjon istedet"?

Dette er noe av det mest absurde jeg har lest.

Halloween (hallowe'en som det egentlig heter) er IKKE en tradisjon i Norge. Du er fornærma på at en ny tradisjon med et litt nytt navn overtar for eller konkurrerer med en annen ny tradisjon som ikke hører hjemme i Norge?

Jeg syns også det er problematisk at folk tar i bruk en tradisjon og endrer den, f eks at de flytter julebukktradisjonen til oktober og kaller den hallo-venn, halloween, knask-eller-knep eller hva pokker de kaller den. Like forbanna tullete er det, helt på linje med julemarsipan i oktober.

Det er en tradisjon for de av oss som er katolske, men da ikke på Amerika måten.

Protestanter har ikke den tradisjonen. For meg blir hallo venn like idiotisk som at den katolske kirken i sin tid flyttet Jesus fødsel pga de ikke likte at mange feiret både Jesu fødsel og Jol.

Anonymous poster hash: 37bc8...dae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. knask eller knep, er vel det fordi det er vanskelig for norske småbarn å uttale "trick or treat".

Anonymous poster hash: 3d0fa...c23
Skrevet

Kan noen oppsumere for meg?

Anonymous poster hash: 7f326...ffb

En bruker som kaller seg "Halloween" er bitter fordi en del foreldre har gått sammen om å feire halloween på en annen måte enn ved å sende barna rundt i nabolaget til å banke på hos fremmede og tigge godteri. Dette alternativet består i å ha et lokale på skolen eller en annen plass i kommunen hvor familier samles ut på kvelden, spiser pølser, barna får godteposer, det lekes en del og har det koselig sammen. Dette kaller de "hallovenn-feiring". Halloween er sur for at en del familier velger å feire halloween på denne måten i stedet for å sende barna til å tigge hos fremmede.

Jeg er en som gir blaffen i hvordan folk feirer, om de i det hele tatt feirer, den dagen. Folk må få gjøre som de vil. Men ikke alle mener det altså.

Anonymous poster hash: b2193...645

Nei du oppsumerer det helt feil :rolleyes: . De samme foreldrene ville gått sammen med barna til denne skolen uansett hva festen ville hete.

Det er mannen bak hallovenn sitt påfunn som har skapt sitt eget alternativ på uvitne nordmenn som ikke kjente til den amerikanske feiringen,

Skrevet

Kan noen oppsumere for meg?

Anonymous poster hash: 7f326...ffb

En bruker som kaller seg "Halloween" er bitter fordi en del foreldre har gått sammen om å feire halloween på en annen måte enn ved å sende barna rundt i nabolaget til å banke på hos fremmede og tigge godteri. Dette alternativet består i å ha et lokale på skolen eller en annen plass i kommunen hvor familier samles ut på kvelden, spiser pølser, barna får godteposer, det lekes en del og har det koselig sammen. Dette kaller de "hallovenn-feiring". Halloween er sur for at en del familier velger å feire halloween på denne måten i stedet for å sende barna til å tigge hos fremmede.

Jeg er en som gir blaffen i hvordan folk feirer, om de i det hele tatt feirer, den dagen. Folk må få gjøre som de vil. Men ikke alle mener det altså.

Nei du oppsumerer det helt feil :rolleyes: . De samme foreldrene ville gått sammen med barna til denne skolen uansett hva festen ville hete.

Det er mannen bak hallovenn sitt påfunn som har skapt sitt eget alternativ på uvitne nordmenn som ikke kjente til den amerikanske feiringen,

Igjen, jeg kan bare ikke begripe hvorfor du blir så til de grader engasjert?

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om noen satte igang en Hallovenn feiring.

Det har da ingenting å si for verken deg eller meg, at noen feirer Halloween, men kaller det for noe annet?

Skrevet (endret)

Det har vel med fra jeg var barn og så hvordan amerikansk jul og halloween var på, det har bygget opp en interesse for slikt. Jeg synest bare at det er trasig hvis en slik tradisjon vil bli ødelagt pga desinformasjon om hva halloween er for noe.

Etter 4 sider i denne tråden er det fortsatt noen som ikke skjønner at hallovenn er det samme som halloween og at det ikke er noe alternativ for halloween.

Tenk deg hvis noen fant på å bytte ut navnet på julaften og 17 mai for sin egen vinning.

Da ville det blitt ramaskrik.

Endret av Halloween
Skrevet

Tenk deg hvis noen fant på å bytte ut navnet på julaften og 17 mai for sin egen vinning.

Da ville det blitt ramaskrik.

Nei, det ville blitt latterkule de lux!

"Kom og feir 17 mai den 24 desember!". Jeg ville fått latterkrampe, kjære du. ;)

Skrevet (endret)

Mente at de ville byttet ut navnene til både jul og 17 mai..Ikke at 17 mai ble 24 desember.

Det blir også rabalder hvis noen tar til ordet i å fjerne helligdager.

Endret av Halloween
Skrevet

Halloween, hvis det du mener er provoserende, er at en karismatisk kristen menighet har kuppet Halloween-feiringen ved å kalle den for Hallo Venn, fordi de misliker fokus på det ukristelige og overnaturlige, er jeg enig med deg.

Da seiler de på en måte under falskt flagg.

Alle feiringer er jo en gullgruve for handelsstanden, så da må man jo bare sørge for selv å begrense utgiftene. Men synes det er helt OK å ha noe å feire i denne mørke årstida, det er lenge til jul, og unger elsker jo sånt som er litt skummelt.

Skrevet

Mente at de ville byttet ut navnene til både jul og 17 mai..Ikke at 17 mai ble 24 desember.

Om de kaller 17 mai for "17 mai" eller "grunnlovsdagen" er likegyldig for meg og de fleste andre nordmenn. Samme hva dagen kalles så er det fortsatt samme dag, samme feiring, samme barnetog, samme kongehus som hilser barnetoget. Hva dagen kalles bryr meg midt i der ryggen bytter navn.

Det samme gjelder jul. Kirken kaller det jo "kristi messe". Det bryr meg også midt der ryggen bytter navn. Bryr det deg? Hvis det med hallovenn bryr deg så voldsomt så må jo hva kirken kaller jul også bry deg noe voldsomt.

Det blir også rabalder hvis noen tar til ordet i å fjerne helligdager.

Er du redd de skal ta fra deg halloweenen din?

Skrevet (endret)

Er du redd de skal ta fra deg halloweenen din?

Nå må du snart forstå hva poenget med denne diskusjonen er for noe.

Det handler ikke om meg, det hander om villedende informasjon om hva denne dagen er for noe, halloween er det hallovenn er, men de sprer feil info om hva halloween er, og da får ikke denne tradisjonen utvikle seg og den forblir negativt for mange der eggkasting og andre pøbelstreker vil være det vi kun forbinner med halloween, er det dette du ønsker?

Endret av Halloween
Skrevet (endret)

Halloween, hvis det du mener er provoserende, er at en karismatisk kristen menighet har kuppet Halloween-feiringen ved å kalle den for Hallo Venn, fordi de misliker fokus på det ukristelige og overnaturlige, er jeg enig med deg.

Da seiler de på en måte under falskt flagg.

Alle feiringer er jo en gullgruve for handelsstanden, så da må man jo bare sørge for selv å begrense utgiftene. Men synes det er helt OK å ha noe å feire i denne mørke årstida, det er lenge til jul, og unger elsker jo sånt som er litt skummelt.

Ja og så skapes det et inntrykk av at halloween handler kun om en ting, tigging, hærverk og dystre masker.

Da får ikke halloween utvikle seg og vi vil ha det gående med eggkasting .

Jeg tror ikke folk flest ønsker å ha det slik og de ville blitt mer positive til halloween om det foregikk i mer kontrolerte former.

Når en leser på nettet om negative kommentarer til halloween så sikter de kun til tigging, djevelmasker og hærverk, 

Endret av Halloween
Skrevet

Dette var årsaken til ideen til hallovenn.

Publisert 29.10.2002 

Pastor i pinsevennenes menighet i Askim, Ole Sletten, er svært betenkt over Halloween-feiringen som brer seg med stormskritt. – Stopp salget av hodeskaller og blod som leketøy til barna, er hans innstendige oppfordring til leketøysforretningene.

– Halloween er langt mer enn en uskyldig fest hvor barna kler seg ut. Barna oppfordres også til å være onde ved å spille den de forestiller, sier han.
Sletten påpeker at Halloween innebærer en voldsom fokusering på skrekk og død, ondskap og negative verdier.
– Jeg har selv en datter på snart seks år. Jeg ønsker absolutt ikke at hun skal åpne døra og bli skremt av grusom maske så hun ikke får sove om natten, sier han.
– Hjem, barnehager og skoler arbeider aktivt for å skape trygge og harmoniske barn som tar hensyn til andre mennesker. Halloween er en feiring som motarbeider disse idealene. Hvilke verdier er det egentlig vi ønsker å gi barna våre, spør han.
Sletten påpeker at Halloween ikke har noen ting med norsk tradisjon og kultur å gjøre. Fore tre år siden visste de fleste nordmenn lite eller ingen ting om denne feiringen. Halloween stammer fra den hedenske keltiske mytologien i det som nå er Irland, flere hundre år før Kristus. Feiringen har helt klare mystiske og okkulte overtoner og fokuserer på onde ånder, spøkelser, død og frykt, sier han.
– Jeg ser ikke bort fra at Halloween bidrar til at hedenskap og det okkulte lurer seg bakveien inn i samfunnet igjen. Ungdom og unge er mer åpne overfor åndelig ting i dag enn tidligere.

http://www.smaalenene.no/nyheter/article156018.ece

Dette er sovjetiske tilstander og propaganda.

Foreldre burde vite betre før de vurderer å dra på det de kaller for alternativer basert på løgn.

Skrevet

Tror at de fleste ved sine fulle fem vet at Hallovenn er det samme som Halloween bare en litt snillere og tryggere måte og feire det på.. Og jeg tror ikke akkurat det er denne mannens navne endring som gjør at tradisjonen ikke får utviklet seg til det det virkelig er. Tror heller det er salgsmarkedet som sprer ut denne blodige og skumle versjonen av Halloween. Det er jo ingen usannheter i at ved å feire halloween så blir det større fokusering på skrekk, død, ondskap og negative verdier. 

Ifølge tradisjonen er jo skillet mellom den daglige verdenen og den spøkelsesaktige nesten usynlig. Derfor er det vanlig å pynte med gjenstander som symboliserer døden, de levende døde, svart magi og mytiske monstre. Vanlige halloween-figurer er jo spøkelser, levende beinrangler, hekser, zombier, demoner, røde smådjevler, svarte katter, edderkopper og vampyrer. 

Ja halloween er kommet for og bli men det betyr ikke at alle vil slippe ungene sine ut i mørket i kostymer og ta sjansen på at større unger skremmer dem og stjeler godteri fra dem for det skjer overalt..

Da er det jo hakket bedre og sende ungene til et kontrollert arrangement der ungene kan spille, leke og kose seg med venner og bli kjent med nye barn og spise litt mat. 

Her ble det arrangert ifjor (første gang jeg hørte om hallovenn) og det var kjempe populært.. Både barn og voksne her hjemme håper at det blir noe av i år også. Hallovenn er vel for de fleste en vennligere feiring enn hva halloween er blitt til idag. Tror det er få som henger seg opp i hvem som fant det opp og hva han mener.. Vi vet jo at hallovenn er det samme som Halloween bare med kontrollerte rammer.. :-) 

Men man feirer det slik man selv vil :)

Anonymous poster hash: 6807a...5b4
Skrevet

Hvorfor ikke få de til å endre på navnet da for å provosere denne "presten" litt. Så kanskje han skjønner at halloween ikke bare handler om dette han fryktet.

Pynt også opp med gresskar. Hvis det ikke var gjordt det i fjor.

Skrevet

Dere kan le dere, jeg synest bare at det er viktig at en tradisjon skal være riktig. Og at folk må lære forskjell på det gode og det litt mer onde med halloween. det gode er å ta med barn på fest i en snill kostyme og ikke djevelelmasker, det litt onde er mer for de voksne der man kan pynte i hagen sin med effekter. 

Skrevet

Dere kan le dere, jeg synest bare at det er viktig at en tradisjon skal være riktig. Og at folk må lære forskjell på det gode og det litt mer onde med halloween. det gode er å ta med barn på fest i en snill kostyme og ikke djevelelmasker, det litt onde er mer for de voksne der man kan pynte i hagen sin med effekter. 

Cool story, bro... Don't ever tell it again! Seriøst

Anonymous poster hash: 2e482...115

Skrevet

Er du også en av gråsteinene som ikke kan fordra halloween pga alle historiene om eggkasting. Det ville ikke overaske meg.

Skrevet

Jeg har ikke noe forhold til Halloween. Det er ingen tradisjon i Norge.

Skrevet

Hvor har du det fra et det er en så veldig stor tradisjon i Norge?

Anonymous poster hash: fab9e...f0e

Skrevet

Elsker at du har lagd deg bruker for å fronte saken din. Det kaller jeg engasjement! :D

Skrevet

Tradisjonen vokser med årene, men den må få utvkle seg til en mer positiv retning og ikke bli en tradisjon der vi forbinner den med pøbelstreker.

Skrevet

Elsker at du har lagd deg bruker for å fronte saken din. Det kaller jeg engasjement! :D

Tenkte at det ville passe bra med et forum til foreldre for å fronte saken min ;) 

Skrevet

Jeg har ikke noe forhold til Halloween. Det er ingen tradisjon i Norge.

I USA er det en veldig stor tradisjon, men det finnes mange der som deg også som ikke har et forhold til halloween, så det forandrer ingen ting. enkeltpersoners holdninger betyr ikke at en tradisjon ikke finnes.

Skrevet

Tenkte at det ville passe bra med et forum til foreldre for å fronte saken min ;)

Kanskje det ;) Men er det så ille da at de bytter navnet til Hallovenn? Jeg mener, poenget er jo det samme som du prøver å fortelle oss, nemlig at Halloween ikke er så skummelt som alle skal ha det til? Jeg har ikke lest hele tråden men det ser ut som at det er det du vil få fram. Det blir jo liksom akkurat det samme da, bare at de bytter ut et par bokstaver? Ærlig talt så tror jeg dessuten ikke Hallovenn kommer til å ta helt av enda, i likhet med Halloween :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...