Gå til innhold

Hallovenn er det samme som Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Allehelgensdag skal jo være et kristent ord. Helgen er vel det samme ordet som hallow, følgelig "All hallows eve". Helgenenes kveld, som på en eller annen måte har blitt til Halloween.

Det ikke-kristne navnet var vel Samhain, som fortsatt regnes som en svær djevelsk markering.

Det er nokså typisk at kristne vil gi ikke-kristne markeringer et kristent innhold. Det skjedde allerede for lenge siden da man begynte å kalle jol for kristmesse (Christmas). Her i Norden heter det faktisk ennå jul eller jol. Men det sies jo at Jesus ble født på julaften.

Storhandelen er vel kanskje en ikke-kristen ting, ja. De fleste lever i overflod. Små barn ender opp med altfor mange leker, slik at de blir bortskjemte. Før i tida måtte de nøye seg med hjemmelagde leker, stort sett.

Anonymous poster hash: 3d0fa...c23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som ønsker å feire jul er fri til å gjøre det slik den vil. Den som ønsker å feire halloween er fri til å gjøre det. Og den som ønsker å feire hallovenn må få lov til å slå seg løs den også. Frihet og demokrati.

Anonymous poster hash: b2193...645

De kan godt arrangere en hallovenn for min del må da må de finne seg en annen dato til dette og ikke endre på navnet fra en orginal feiring som består av det samme. godteri og karneval for barna

Du har ikke noe med hva andre gjør. De trenger ikke din aksept. Du er ikke verdens middelpunkt. Hvis noen ønsker å feire helledussenevenn-aften så er det deres sak, ikke din. Ikke legg nesa di borti hva de gjør hvis du ikke har tenkt å bidra med noe positivt.

Skrevet (endret)

Du har ikke noe med hva andre gjør. De trenger ikke din aksept. Du er ikke verdens middelpunkt. Hvis noen ønsker å feire helledussenevenn-aften så er det deres sak, ikke din. Ikke legg nesa di borti hva de gjør hvis du ikke har tenkt å bidra med noe positivt.

Poenget er at hvis møter opp med dine barn på en hallovenn-fest så er det i virkeligheten en halloween-fest du deltar i.

Jeg har ikke i mot hva du gjør, men poenget med tråden er hvordan noen endrer på en orginal feiring og får det til å tro at dette er et alternativ som de tilbyr til barna til sin egen vinning.

Endret av Halloween
Skrevet

Poenget er at hvis møter opp med dine barn på en hallovenn-fest så er det i virkeligheten en halloween-fest du deltar i.

Jeg har ikke i mot hva du gjør, men poenget med tråden er hvordan noen endrer på en orginal feiring og får det til å tro at dette er et alternativ som de tilbyr til barna til sin egen vinning.

Jeg har ikke barn. Jeg feirer ikke komersielle fester. Men hva andre gjør mener jeg er helt opp til dem, så lenge de ikke gjør noe kriminelt. Og sist jeg bladde i Norges lover var det å feire forskjellige dager ikke kriminelt.

Hva er det egentlig du feirer 31 oktober? Hva er det DU feirer den 31 oktober? Høsten? Døden? Guder? Hva er det egentlig du feirer? Og på hvilken måte blir det du feirer truet av at andre feirer noe annet?

Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn. Jeg feirer ikke komersielle fester. Men hva andre gjør mener jeg er helt opp til dem, så lenge de ikke gjør noe kriminelt. Og sist jeg bladde i Norges lover var det å feire forskjellige dager ikke kriminelt.

Hva er det egentlig du feirer 31 oktober? Hva er det DU feirer den 31 oktober? Høsten? Døden? Guder? Hva er det egentlig du feirer? Og på hvilken måte blir det du feirer truet av at andre feirer noe annet?

Hva er det du ikke skjønner?

Hva ville du sagt hvis noen endret navnet fra en orginal fest, eksempelvis jul og 17 mai for å gjøre et inntrykk av at dette var et alternativ, selv om innholdet var det samme og på de samme dagene?

Hallovenn er ikke en annen dag som halloween, det er den samme dagen.

Min feiring i år er å tenne lys i et gresskar :)

Endret av Halloween
Skrevet

Hva er det du ikke skjønner?

Hva ville du sagt hvis noen endret navnet fra en orginal fest, eksempelvis jul og 17 mai for å gjøre et inntrykk av at dette var et alternativ, selv om innholdet var det samme og på de samme dagene?

Hallovenn er ikke en annen dag som halloween, det er den samme dagen.

Jeg skjønner ikke hva det er du feirer? Jeg skjønner ikke hva det er DU feirer? Hva er det du feirer som er så truet av at andre feirer noe annet samme dag? Hvis inneholdet er det samme, dagen er det samme, navnet er norsk i stedet for engelsk, hva er det da du føler deg truet av? Dagen og inneholdet er jo det samme? Jaggu har du mye tid til overs, du som irriterer deg over at andre feirer det samme som deg på samme dag som deg, bare kaller dagen noe annet enn du gjør.

Skrevet

Uff, sure, grå og bitre nordmenn, håpløst :rolleyes:

Skrevet

Uff, sure, grå og bitre nordmenn, håpløst :rolleyes:

Leser du det du skriver selv? 

Anonymous poster hash: fab9e...f0e

Skrevet (endret)

Nå tror jeg du bør se på deg selv før du spør om jeg leser det jeg skriver.

Hallovenn er heller ikke et norsk ord fra halloween, det heter allehelgensdag på norsk, at du ikke deltar i noen feiringer er jo lett å se på hvordan du svarte på det jeg skrev.

Halloween er generelt for barna og du ønsker ikke å unne dem dette, snakk om gråstein.

Jeg er heller ikke ute etter denne type krangel som du legger opp til.

Endret av Halloween
Skrevet

Nå tror jeg du bør se på deg selv før du spør om jeg leser det jeg skriver.

Hallovenn er heller ikke et norsk ord fra halloween, det heter allehelgensdag på norsk, at du ikke deltar i noen feiringer er jo lett å se på hvordan du svarte på det jeg skrev.

Halloween er generelt for barna og du ønsker ikke å unne dem dette, snakk om gråstein.

Med mindre du tror at jeg er den som har svart på alt som alle anonyme har svart så har du ikke info nok til å trekke slutninger om hvordan jeg feirer hva eller hva jeg unner barna. Hvor har du det fra at jeg ikke delta i noen feiringer?Det jeg reagerer på er at du er frustrert over at noen feirer halloween på en annen måte enn det du synes er riktig, at du sier at de som ikke synes noe om halloween sutrer. Men du er jo du som laget et eget innlegg for å sutre om at noen feirer hallovenn

Skrevet

G J E S P

Anonymous poster hash: b63c1...afa
Skrevet

Det vi lager til her i Norge blir uansett en egen kultur i forhold til utlandet. Har hørt at i USA og Canada har de gravsteiner til pynt i hagen ved Halloween!

Eh hallo, det virker ganske fjernt fra hva vi ønsker i Norge.

Ser det også i spillet Farmville, at rundt Halloween kommer det gravsteiner til salgs som man kan plassere på gården sin. Dette er vel fordi de pleier å dekorere hagene sine slik, i virkeligheten!

Hallo, venn, forresten! Jeg elsker dere alle :wub: :wub:

Skrevet

Vel de som på død og liv ikke vil feire halloween. Og som nekter å ta opp dette som tradisjon fordi det ikke er en tradisjon i Norge må nok svelge noen kameler etterhvert som årene går.

Ingen tradisjoner er fra tidenes morgen, alle tradisjoner har hatt sin begynnelse en gang de og. Barna har i all høyeste grad et forhold til det allerede. Og større og større vil det bli her til lands også. Alle barn som vokser opp nå vil se på halloween som en tradisjon, selv om den ikke var etablert når foreldrene selv var barn og vil mest sansynlig feire den med sine barn.

Sånn ser i allefall jeg på saken, så jeg vil feire med mine barn slik at de får et positivt forhold til halloween som de kan ta med seg videre i livet. Jeg har da muligheten til å forme en helt ny tradisjon og feire den på den måten jeg og familien vil ;) 

Kan ikke huske hvor mange tråder jeg har lest her inne om familier som har forskjellige juletradisjoner som ikke blir helt enige. Med halloween kan man starte med blanke ark ;) 

Skrevet

Med mindre du tror at jeg er den som har svart på alt som alle anonyme har svart så har du ikke info nok til å trekke slutninger om hvordan jeg feirer hva eller hva jeg unner barna. Hvor har du det fra at jeg ikke delta i noen feiringer?Det jeg reagerer på er at du er frustrert over at noen feirer halloween på en annen måte enn det du synes er riktig, at du sier at de som ikke synes noe om halloween sutrer. Men du er jo du som laget et eget innlegg for å sutre om at noen feirer hallovenn

Det er ikke det at folk deltar i feiringen, det er hovedmannen bak konseptet hallovenn som får de som deltar i dette til å tro at dette er et alternativ, dette er i virkeligheten noe som utnyttes for sin egen vinning fra en kristen menighet. Ser også at de selger noen effekter for å tjene på dette.

Du har misforstått hele tråden skjønner jeg.

Skrevet

Med mindre du tror at jeg er den som har svart på alt som alle anonyme har svart så har du ikke info nok til å trekke slutninger om hvordan jeg feirer hva eller hva jeg unner barna. Hvor har du det fra at jeg ikke delta i noen feiringer?Det jeg reagerer på er at du er frustrert over at noen feirer halloween på en annen måte enn det du synes er riktig, at du sier at de som ikke synes noe om halloween sutrer. Men du er jo du som laget et eget innlegg for å sutre om at noen feirer hallovenn

Det er ikke det at folk deltar i feiringen, det er hovedmannen bak konseptet hallovenn som får de som deltar i dette til å tro at dette er et alternativ, dette er i virkeligheten noe som utnyttes for sin egen vinning fra en kristen menighet. Ser også at de selger noen effekter for å tjene på dette.

Du har misforstått hele tråden skjønner jeg.

Har ikke misforstått, men du vil ikke å prøve å se hva jeg mener. Da er det nytteløst, så jeg gir meg

Skrevet

Det vi lager til her i Norge blir uansett en egen kultur i forhold til utlandet. Har hørt at i USA og Canada har de gravsteiner til pynt i hagen ved Halloween!

Eh hallo, det virker ganske fjernt fra hva vi ønsker i Norge.

Hallo, venn, forresten! Jeg elsker dere alle :wub: :wub:

Det er noen som har begynt å pynte i hagen med gravsteiner her i Norge også. Er jo mye betre enn at unger kaster egg på husene.

Pynte huset med lys i julen kommer også fra USA. ;)

Skrevet

Virkelig? Men det må da være slitsomt å flytte på stein... Er kanskje bare av isopor.

Å dekorere hele huset utvendig med elektriske julelys, må man uansett være litt sprø for å gjøre.

Skrevet

Ja vanligvis i plast eller isopor, mens noen bruker kanskje stein?

Om de er litt sprø for å gjøre slikt kan godt hende. Det viktigste er at de har det moro.

Skrevet

Ser fortsatt ikkje problemet. :D

Skrevet

Det behøver ikke være et problem, spesielt ikke for ikke-kristne.

Men jeg mener det for oss kristne er et problem. Pga kristne alltid skal arrangere fester på mistenkelige, antikristelige datoer.

Ser jo hvorfor, det er for å skape et alternativ til den andre feiringen, som blir sett på som uheldig.

Og kristne og jøder har jo sine egne bibelske høytider, som f.eks. Løvhyttefesten, påske, pinse, Kristi Himmelfartsdag.

Du kan si det er ikke-kristne som skaper en kopi av påsken, der de lager en alternativ feiring med kvikklunsj, ski og påskekyllinger og krimbøker.

Skrevet (endret)

Her er noen tidligere innlegg om hva de mener om saken. Ønsker de et eget karneval kan de bruke en annen dato, eller endre hallovenn til halloween

Skrevet 30 oktober 2010 - 17:55

Nei vet du hva, noe så utrivelig "fokus på Halloween er egoisme og tigging". Seriøst? Hvis det er inntrykket han sitter igjen med er det han som har et problem. Her har vi brukt masse tid på kostymer, pyntet huset flott, hatt halloween fest. Masse levende lys. Skikkelig stemningsfullt. Hvis han vil lage karneval er det supert, og et hyggelig tiltak, men å gjøre det basert på at han synes at Halloween er så ille, vel, da får han kalle det noe annet enn Hallovenn da.

Skrevet 30 oktober 2010 - 17:56

Gikk inn på siden nå. Høres jo akkurat ut som hvordan vi egentlig feirer Halloween i USA. Tror Norge har fått en helt feil ide på hvordan den amerikaniserte versjonen av Halloween egentlig feires. På siden står det: "Karneval med morsomme og hyggelig masker! Hjemmelaget tivoli med masse spennende aktiviteter! Godteri til alle! Masse gøy!" Det ER (amerikansk) Halloween. Ihvertfall i den delen av USA jeg kommer fra. Hørtes veldig bra ut

Skrevet 30 oktober 2010 - 18:07
Ja 18:56, enig med deg. Det er slik Halloween er i USA, der går barna som prinsesser, supermann osv på Halloween. Nordmenn har misforstått helt.......Her tror man poenget er å kle seg skumlest mulig..veldig trist, har så mange gode minner fra Halloween i USA! Og 18:58, det spiller ingen rolle HVOR i USA, for Halloween blir feiret på den måten i hele USA. Går man på Toys'r'us i USA i oktober er det vanlige karnevalskostymer som selges til Halloween, ikke slik som her i norge med bare skumle kostymer... Men denne Hallovenn er startet av Normisjon, kristent arrangement... men det går sikkert ikke fram i artikkelen. Bare å google navnet til han som startet det.

Skrevet 30 oktober 2010 - 18:29

At det er en kristen organisasjon som er arrangør bryr jeg meg ikke om. Synes budskapet om å være venner og ha det gøy sammen var flott. Jenta vår hater når det ringer skumle unger på døra her på Halloween. Det blir jeg eller pappaen som må dele ut godteri til dem, og aldri i verden om jeg får henne med ut. Og etter svarene fra de som kjenner den amerikanske kulturen her inne, så er det jo tydelig at nordmenn har misforstått hva Halloween er....

Skrevet 30 oktober 2010 - 18:33
Sikkert en grei ide...men hvis man er så imot halloween fatter jeg ikke vitsen med å feire noe i det hele tatt. Enten feirer man det, eller så gjør man det ikke! HalloVenn eller kan de heller arrangere på en annen tid. Trenger ikke ha et alternativ for de som egentlig ikke feirer halloween.

Skrevet 30 oktober 2010 - 18:49
heelt enig. Han synes Halloween tradisjonen er så tåpelig? Greit nok, men da får han bare la være å feire da. Karneval kan man jo ha når som helst

Endret av Halloween
Skrevet

Er det et problem å lage en alternativ feiring?

Som sagt har ikke-kristne en form for alternativ feiring i påsken.

Ordet påske kommer fra det hebraiske pesach.

Det er igrunnen naturlig å feire på en dag der "alle andre" feirer.

Skrevet

Igjen, dette er ikke noe alternativ feiring, det er og blir det samme, kun navnet er endret på.

Både kristne og ikke-kristne feirer halloween i USA/Canada.

Skrevet

Kan noen oppsumere for meg?

Anonymous poster hash: 7f326...ffb
Skrevet

Kan noen oppsumere for meg?

Anonymous poster hash: 7f326...ffb

En bruker som kaller seg "Halloween" er bitter fordi en del foreldre har gått sammen om å feire halloween på en annen måte enn ved å sende barna rundt i nabolaget til å banke på hos fremmede og tigge godteri. Dette alternativet består i å ha et lokale på skolen eller en annen plass i kommunen hvor familier samles ut på kvelden, spiser pølser, barna får godteposer, det lekes en del og har det koselig sammen. Dette kaller de "hallovenn-feiring". Halloween er sur for at en del familier velger å feire halloween på denne måten i stedet for å sende barna til å tigge hos fremmede.

Jeg er en som gir blaffen i hvordan folk feirer, om de i det hele tatt feirer, den dagen. Folk må få gjøre som de vil. Men ikke alle mener det altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...