Gå til innhold

Hallovenn er det samme som Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arrangementet fra hallovenn er det samme som halloween de har blandt annet i USA, UK eller andre land. Du finner dette hvis du søker på youtube, her er et eksempel 

Hallovenn byr på det samme, men de har endret på navnet for å gjøre inntrykk av noe nytt og det er det ikke. Det er fint med nye tradisjoner, men da skal man ikke ta i bruk en tradisjon og endre den fordi man ikke liker navnet, mannen bak dette har antagelig ikke satt seg godt inn i hva halloween er, for det handler om så mye mer enn å kle på seg masker og si knask eller knep.

Boikott tullet hallovenn der agendaen er penger og sørg for å få til en fin halloween tradisjon istedet, med å arangere halloween-fest for barna om dagen på skolen, og følge med barna om kvelden for den siste avslutningen med knask eller knep.

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Øøøøh.. hallovenn? Hallo, venn? "Det er fint med nye tradisjoner, men da skal man ikke ta i bruk en tradisjon og endre den"? "sørg for å få til en fin halloween tradisjon istedet"?

Dette er noe av det mest absurde jeg har lest.

Halloween (hallowe'en som det egentlig heter) er IKKE en tradisjon i Norge. Du er fornærma på at en ny tradisjon med et litt nytt navn overtar for eller konkurrerer med en annen ny tradisjon som ikke hører hjemme i Norge?

Jeg syns også det er problematisk at folk tar i bruk en tradisjon og endrer den, f eks at de flytter julebukktradisjonen til oktober og kaller den hallo-venn, halloween, knask-eller-knep eller hva pokker de kaller den. Like forbanna tullete er det, helt på linje med julemarsipan i oktober.

Skrevet

Mim sønn var på et sånt arrangement i fjor, han syns det var knall gøy og vil på det i år også. Mye tryggere at de er der enn at de skal reke gatelangs og dinge på hos folk.

Syns det er helt topp. Her betaler de 50 kr, da får de pølse, brus og snop.

Anonymous poster hash: c97ce...f8e

Skrevet

Julebukktradisjonen har nesten dødd ut uten at vi behøver å legge skylda på halloween av den grunn, Poenget mitt er hallovenn er det samme og mannen bak dette skor seg på uvitne nordmenn.

At du ikke liker dette betyr vel at du er en grå og trist person.

Jeg har sett folk skriver at de er veldig positive til hallovenn arrangementet. Men de lar ser lure av navnet.

Ja jeg kall det fornærma fordi noen prøver å ødelegge en nyere tradisjon jeg liker som kom hit for ca 15 år siden. Og barna trenger tradisjoner istedet for mye på FB, TV e.l

Her er en halloween parade

Gjest Antarctica
Skrevet

Jøsseball. Første gangen jeg har opplevd at noen har et korstog FOR en ny tradisjon som bare dreier seg om gotteri og kommersialisme - fordi du personlig syns den er bedre enn en annen ny tradisjon som bare dreier seg om gotteri og kommersialisme!

Lykke til med kampanjen. (Ja, jeg er nok en veldig grå og trist person! Men jeg er en grå og trist person som holder meg fra å sette merkelapper på andre!)

Skrevet

Jøsseball. Første gangen jeg har opplevd at noen har et korstog FOR en ny tradisjon som bare dreier seg om gotteri og kommersialisme - fordi du personlig syns den er bedre enn en annen ny tradisjon som bare dreier seg om gotteri og kommersialisme!

Lykke til med kampanjen. (Ja, jeg er nok en veldig grå og trist person! Men jeg er en grå og trist person som holder meg fra å sette merkelapper på andre!)

Julen er også kommersiell, hva om noen gjorde det samme julen og reklamerte med et annet alternativ til den kristne jula?

Gjest Antarctica
Skrevet

Julen er også kommersiell, hva om noen gjorde det samme julen og reklamerte med et annet alternativ til den kristne jula?

Det ville glede meg stort. Nemlig ekte JUL, ikke Kristi fødsel. Juleblot med mat og fest, og mer mat og mer fest! Glimrende alternativ, og ikke minst: mye, mye eldre enn de påklistrede kristne tradisjonene!

Skrevet

Jeg er kristen, og lurer på om julebukk er en hedensk tradisjon det også.

Halloween er ikke kun koselig for barna nei. Så en mann i England som hadde "pyntet" foran blokka si til Halloween, dekorasjonen bestod av et plastlik som innvollene tøt ut av. Så skikkelig skremmende ut.

Ei mor klagde over at det fikk barna hennes til å gråte, og politiet ba ham dempe ned dekorasjonene.

Bestemora hans hadde dødd av kreft, og dette skulle være til ære for bestemora hans. Det rare var at mange forsvarte mannen og mente han burde få samle inn til kampen mot kreft, og at barn gråter for hva som helst.

Små barn her i Norge gråter nok også av mange av maskene som finnes. Enda verre er det at djevledyrkere samles på Halloween fordi de ser det som en tid der de kan oppnå kontakt med de døde. (Ei som hadde sluttet som djevledyrker ga denne infoen)

Og det har vært en viktig hedensk høytid i mange tusen år.

Husk også at det skjer tvilsomme episoder og endatil drap, på ungdommens Halloween-fester. Ikke lenge siden et grusomt drap skjedde i Oslo der deltakerne var utkledd i Halloween-kostymer.

Trolig er det et hakk bedre med Hallovenn-fester, kanskje er det kjempebra. Navnet høres også bra ut, men det ligner litt for mye på Halloween. Kanskje man heller burde arrangert Jesus-fest? Hehe.

Anonymous poster hash: 3d0fa...c23
Skrevet

Det ville glede meg stort. Nemlig ekte JUL, ikke Kristi fødsel. Juleblot med mat og fest, og mer mat og mer fest! Glimrende alternativ, og ikke minst: mye, mye eldre enn de påklistrede kristne tradisjonene!

Dette med juleblot, hva legger du i det?

Skrevet

Kvifor gidde å bruke energi på korleis andre velger å feire denne dagen (og korvidt andre feirar dagen for den del)?

Påverkar "hallo, venn"-arrangementa livet ditt på nokon måte?

Skrevet

Hallo venn? Er dette noe jeg burde ha hørt om?

Anonymous poster hash: 3e730...34a
Skrevet

Å Pashla, jeg har savnet deg sånn!

Anonymous poster hash: b01de...6a8

Skrevet

Hallovenn er vel et halloween-arrangement. Har forstått det slik at de vil gi et alternativ til å gå på dørene til folk.

Skrevet

Trolig er det et hakk bedre med Hallovenn-fester, kanskje er det kjempebra. Navnet høres også bra ut, men det ligner litt for mye på Halloween. Kanskje man heller burde arrangert Jesus-fest? Hehe.

Det som jeg skrev i går er at det er hentet fra utenlandske halloween-fester for barn og bare endret navnet på tittelen for å tjene penger på det selv.

Så det er ikke rart at du synest det ligner på halloween, det er nøyaktig det samme.

Skrevet

Hallovenn er vel et halloween-arrangement. Har forstått det slik at de vil gi et alternativ til å gå på dørene til folk.

Ja det er halloween-arangement, men det blir svindel når noen endrer på navnet til sin egen vinning.

Halloween behøver ikke koste noe.

Hvordan ville du reagert hvis noen fant på et alternativ til Juletrefest til sin egen vinning?

Skrevet

Jeg trodde Hallo Venn var noe pinsemenigheten hadde funnet på, jeg?

Skal jeg måtte velge mellom kirkens mørkemenn, vampyrer og spøkelser, vet jeg i hvertfall hva JEG synes er mest skadelig for ungene mine...

Er ikke Halloween det samme som Allehelgensnatt, da? Uten at vi har pleid å feire de på noen måte, da, etter det lille jeg vet om dette.

Skrevet (endret)

Jeg trodde Hallo Venn var noe pinsemenigheten hadde funnet på, jeg?

Skal jeg måtte velge mellom kirkens mørkemenn, vampyrer og spøkelser, vet jeg i hvertfall hva JEG synes er mest skadelig for ungene mine...

Er ikke Halloween det samme som Allehelgensnatt, da? Uten at vi har pleid å feire de på noen måte, da, etter det lille jeg vet om dette.

Nei de har bare tyvlånt feiring og endret på navnet til sin egen vinning, noe som er direkte svindel. Halloween handler så mye mer enn bare vampyrer og spøkelser om kvelden, det arrangeres fest for barna på skole, grendehus eller det det passer best. Bare søk på google så finner du mange fine videoer om akkurat dette. Leste et sted at amerikanere bosatt i Norge synest nordmenn har gjordt halloween feiringen litt for mørk og dyster. Skal legge det ut når jeg finner artikkelen.

Når det gjelder å sende ut barna til knask eller knep bør dere foreldre slå følge og ikke la barna være alene uten foreldrene. Da vil vi også få slutt på alle pøbelstrekene som har skap litt negative episoder.

Halloween er jo ment for barna, og noe vi bør unne dem.  :)

Jo det er allehelgensnatt, og i dag så pyntest det med skjeletter, gresskar o.l i hagen

Endret av Halloween
Skrevet

HalloVenn er et alternativ til å gå rundt på dørene.

De samles på et felles sted gjerne utkledd. Det blir arrangert forskjellige leker, hvor barna kan bytte inn alle merkene de får på å delta på lekene i snop.

Dette er non-profit arrangement.

De tas inngangspenger . Dette er til å dekke leie av lokale + innkjøp av brus, snop, boller som barna fo nå de kommer o.l. For å prøve å dekke opp alt slik at de ikke skal gå i underskudd så prøver de å bli sponset av det lokale næringslivet.

Alle som er med og arrangerer gjør dette på frivillig basis.

Her er det noen fra pinsemenigheten som arrangerer det. Festen holdes i en idrettshall og har ikke noen form for kristent budskap.

I fjor var det over 200 barn som deltok (dette er ei lita bygd) og 75 voksne som hjalp til frivilig. Det har blitt tatt godt i mot av foreldrene her også.

Anonymous poster hash: a0683...81e
Skrevet (endret)

HalloVenn er et alternativ til å gå rundt på dørene.

De samles på et felles sted gjerne utkledd. Det blir arrangert forskjellige leker, hvor barna kan bytte inn alle merkene de får på å delta på lekene i snop.

Dette er non-profit arrangement.

De tas inngangspenger . Dette er til å dekke leie av lokale + innkjøp av brus, snop, boller som barna fo nå de kommer o.l. For å prøve å dekke opp alt slik at de ikke skal gå i underskudd så prøver de å bli sponset av det lokale næringslivet.

Alle som er med og arrangerer gjør dette på frivillig basis.

Her er det noen fra pinsemenigheten som arrangerer det. Festen holdes i en idrettshall og har ikke noen form for kristent budskap.

I fjor var det over 200 barn som deltok (dette er ei lita bygd) og 75 voksne som hjalp til frivilig. Det har blitt tatt godt i mot av foreldrene her også.

Anonymous poster hash: a0683...81e

Poenget er at de feilinformerer og gjør inntrykk av at dette er et alternativ, det er det ikke. Det er slik halloween-feiringen foregår i andre land, der det arrangeres fest for barna med boller og brus og kostymer.

Halloween handler ikke kun om å gå til dørene som pinsemenigheten gjør inntrykk av, hadde de beholdt navnet halloween så hadde dette vært greit.

Endret av Halloween
Skrevet

Ja det er halloween-arangement, men det blir svindel når noen endrer på navnet til sin egen vinning.

Halloween behøver ikke koste noe.

Hvordan ville du reagert hvis noen fant på et alternativ til Juletrefest til sin egen vinning?

Trur ikkje eg hadde følt meg svindla om eg hadde betalt 50,- for at barnet mitt skulle få kosa seg en heil kveld og fått pølse med brød og snop på kjøpet. Men det er no meg da! :)

Skrevet

Nei, men det er svindel når de gjør inntrykk av at dette er et alternativ, du ville sikkert betalt en 50 lapp for pølse og snop selv om det var et halloween arrangement.

Skrevet

FOR MYE GRØSS: Ruben Roman er amerikaner og lekebutikkeier i Norge. Han syns nordmenn har gjort halloween vel mørk og skummel.

Ofrer omsetningen – dropper blod

Likevel mener Roman, som har flyttet til Norge fra USA, at han kunne solgt mye mer hvis han hadde tatt inn skumlere kostymer. Men det vil han ikke, for Roman mener nordmenn bruker i overkant mye grøss og blod når vi skal markere den amerikanske høytiden.

– Vi selger for eksempel ikke kostymer med blod. Jeg kledde meg ut som en klovn da jeg feiret halloween i Amerika, der jeg kommer fra. Det viktige var å kle seg ut, ha det gøy og treffe naboer og spise godteri.

Han tror han kunne solgt mer i slutten av oktober om han hadde satses på mer skrekkelige kostymer.

– Men det har med den politikken jeg driver i butikken å gjøre. Vi har ikke så mange gevær og pistoler for barn, og vi har en litt annen holdning til det å kle seg ut.http://www.nrk.no/hordaland/halloween-er-blitt-travlere-enn-jul-1.8368624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...