Gå til innhold

På med nattbleia igjen for treåringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår tre år gamle jente er tørr på natta, men søstra på 5,5 er ikke. Jeg ser at det betyr mye mer for femåringen at søsteren også har nettbleie på enn det gjør for treåringen å ikke ha bleie på.

Jeg syns så synd i storesnuppa som oppelver at søstera klarer noe hun ikke klarer. Jeg vil derfor ha på bleie på treåringen for syns skyld, men folk rundt er ikke enig..

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: e4a15...29b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt ikke!

Livet er ikke alltid rettferdig eller enkelt. Bedre å lære ungene sine å takle vanskelige følelser enn å forsøke å skjerme de hele tiden.

Anonymous poster hash: c62d4...434

Skrevet

ingen kler vell nattbleie på en tørr unge!

Skrevet

Jeg troller ikke nei...

Det er jo så vondt for den store? Teller ikke det noen ting i deres tankesett?

Skrevet

Jeg troller ikke nei...

Men kanskje du heller burde oppfordre storesøster til og prøve og bli tørr på natten, ikke mye drikke etter kl 18-18.30 og en skikkelig dorunde før leggetid og si at om hun kjenner hun må tisse før hun sovner eller om hun våkner for at hun må tisse så må hun skynde seg på do, det hjelper ikke storesøster at lillesøster tar på bleie igjen hun blir ikke nattetørr av den grunnen!

Skrevet

Jeg troller ikke nei...

Men kanskje du heller burde oppfordre storesøster til og prøve og bli tørr på natten, ikke mye drikke etter kl 18-18.30 og en skikkelig dorunde før leggetid og si at om hun kjenner hun må tisse før hun sovner eller om hun våkner for at hun må tisse så må hun skynde seg på do, det hjelper ikke storesøster at lillesøster tar på bleie igjen hun blir ikke nattetørr av den grunnen!

Hun tisser i søvne, det er hormonellt og arvelig betinget... Hun får også drikke når hun er tørst, men det er sjelden det er store mengder etter 18.00.

Skrevet

Er hun ikke stor nok til å takle dette?

Det er forskjell på folk, og det er viktig å lære, hva skal minsten tenke om å bruke bleie uten å trenge det?

Jeg tror det blir feil for begge to i lengden, hvor lenge skal den minste måtte bruke bleie uten å trenge det?

Skal storesøster tro at den lille også har samme problem som henne? Er det riktig?

Anonymous poster hash: 215c6...ee1
Skrevet

Skjønar godt problemstillinga, det er vondt for barn når småsøsken går forbi dei i ferdighet. Når den største er "flinkast" er det enkelt å forklare den minste at "når du blir like stor har du også lært deg det". Andre vegen er det verre.

Eg ville nok likevel heller brukt mykje tid på å forklare femåringen om at nokre kroppar brukar lengre tid enn andre på å bli tørr om natta og at det ikkje handlar om å vere flink, framfor å risikere at yngste kanskje dreg på seg ei uvane med å tisse på natta fordi ho har bleie (det skjer fort).

Gjest Morn du
Skrevet

Kjære deg, ikke sett på treåringen bleie. Som Stjerna sier, vil det ikke være lenge til også denne vil tisse på seg om natta igjen.

Hvordan har du tenkt å forklare treåringen bleiebruken?

Senere i livet, skal treåringen settes tilbake for hver ting femåringen ikke mestrer fordi det er urettferdig?

Skrevet

Herregud, mener du virkelig dette? Slutt å sy puter oppunder armene på eldste jenta di. Selvfølgelig skal ikke 3-åringen ha på bleie.

Skrevet

Tvinger du mannen din til å bruke bind hver gang du har mensen og?

Tåpelig svar... Han er jo ikke 5,5 år...

Skrevet

Skjønner at du synes det er vondt at eldstebarnet har det kjipt. Elendig løsning å gjøre yngstebarnet unormal for å kompensere. Håper ikke dette er normal problemløsningsmetode hjemme hos dere. Det kommer virkelig ingenting godt eller sunt ut av det verken på kort eller lang sikt.

Skrevet

Jeg kan avsløre at dette ikke er noe jeg har gjort selv, men noe ei veninne av meg gjør med sine barn. Eldste blir dyrka til tusen og går seriøst rundt og tror at hun skal og kan være flinkest og best til alt alltid. Yngste må bare jenke seg. Jeg ser dem som skrekkeksempelet på en curlingfamilie, for her har det blitt slik at de ikke "koster" for yngste men forventer at hun skal være med på å "koste" for eldste slik at hun får bekreftet dette bildet av seg selv. De var rett og slett så fastlåst i dyrkingan av eldste at det ikke er kapasitet til å behandle yngste på samme måte da hun kom til. Eldste må alltid degges med, mens yngste får veldig sprikende tilbakemeldinger fordi hun behandles helt ulikt når hennes behov er konflikt med eldste...

FØler jeg må si noe, men vet ikke helt hva...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...