Gå til innhold

Jeg klarer ikke slutte å bruke penger :-/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, ja, som overskriften sier, så bruker jeg penger over evne. Med en gang jeg for penger i hendene, så svir jeg dem av i butikkene. Enten på mat, klær eller dyr kaffe på kafé.

Jeg trenger hjelp til å få kontroll over forbruket mitt. Mottar lønn hver 14 dag, riktig nok ikke mye penger, men likevel er jeg nesten hver gang tom for penger etter bare en uke.

Jeg trenger råd og tips til hvordan få kontroll over pengebruken min ;-(

Anonymous poster hash: 5b191...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva savner du? Som du tror du kan erstatte m å kjøpe. Bestem deg, å tenk på forhånd hvor mye du vil bruke på kafé. Sett opp budsjett. Se på luksusfellen.

du klarer d hvis du vil.

alt blir en vane.

Anonymous poster hash: 99e50...ba0

Skrevet

Bruk bare kontanter når du betaler - ikke kort. Ta ut det du har å rutte med for ei uke - og hold deg til det. Det er ikke lov å jukse!

Se på hva du har av faste utgifter iløpet av ett år, del på 24 og sørg for overføring til en egen regningskonto hver gang lønna kommer inn. Ha autogiro og efaktura på alt som kan gå automatisk. 

Eksempel:

Du har 120.000 i faste utgifter hvert år (boutgifter/strøm/bil/forsikring/telefon/data etc). 

Det utgør 10.000 pr md, eller 5.000 hver 14. dag.

Når lønna kommer på konto trekkes minimum 5.000 til regningskontoen.

Noe av lønna går inn på en sperret sparekonto for framtidige utgifter som ny vaskemaskin etc. 

Resten av lønna som skal dekke mat, husholdning, klær etc deles i 2 (en for hver uke) og tas ut i kontanter. Si at du kan bruke 2.000 pr uke da, så tar du ut de 2.000 på mandag morgen og kan kun bruke dem for den uka som kommer. Neste mandag tar du ut neste 2.000 kroner for følgende uke. 

Anonymous poster hash: 935de...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...