Gå til innhold

Oppdrettslaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite spørsmål til dere.

Hvordan er den generelle holdningen deres til oppdrettslaks?

Spiser dere det hjemme, hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 51ab1...a9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lurer du?

Jeg har skiftet fra å være positiv til deg for mange år siden til å bli nesten anti.

Begynte for noen år siden instinktivt å unngå oppdrettslaks, etter at jeg begynte å lese litt mer om for, vaksiner, anlegg osv, så forstod jeg hvorfor jeg holder meg unna.

Jeg elsker laks, virkelig, virkelig elsker laks!!

Men oppdrettslaks er ikke lenger god laks for meg. Den smaker anderledes enn villaks, fettet fordeler seg anderledes i fisken også. Ikke inneholder den så mye omega3 som villaks gjør heller.

Og med vissheten om hva en oppdrettslaks proppes med i løpet av livet så unngår jeg den sånn stort sett. Har kuttet forbruket mitt med... tja.....95 % vil jeg tro.

Anonymous poster hash: fabf5...3d5
Skrevet

Hi

Jeg har vært i næringen selv, og jobber nå med elever som jobbet/skal ut i næringen.

For meg er det interresant å vite hva folk tar til seg av det som skrives samt hvilke holdninger de har.

I og med at jeg er innenfor miljøet selv så et det vanskelig å vite om folk svarer dét de egentlig mener om du skjønner. Så jeg ønsker egentlig bare å sette meg mer inn i hva mannen (eventuelt da kvinnen) i gata mener om saken :)

Skrevet

Spiser det ikke.Smaker dårlig og ER dårlig,

Anonymous poster hash: 0c517...99a
Skrevet

Vi gjorde det en del før, men nå er det svært sjelden. Vil ikke støtte en slik skitten industri som fortrenger villaksen, smitter med den ville med lakselus, vil ikke spise fisk som får unaturlig for (fisken får mye plantebasert for, som gjør at den ikke lenger inneholder f.eks omega 3 i like stor grad som før), oppdrettsanleggene forurenser rett i fjorden, fisken får svulster som bare blir skjært vekk før den selges til oss.... Listen er lang.

For ikke å snakke om hvordan fisk og fiskeprodukter blir sendt halve kloden frem og tilbake før den ender opp i frysedisken på Rema ved deg (og da har den gjerne vært halvtint flere ganger  :(  )

Når det er sagt; det er jo ikke noe "bedre" med for eksempel kylling. Kyllingen får for basert på soya, som er svært proteinrikt og dermed vokser kyllingen raskt, og vi får store grillkyllinger og fileter osv. å kjøpe. MEN tenk på hvor ille det er for miljøet. Soya blir dyrket i stor skala for dette formålet, og fortrenger og ødelegger f.eks. regnskog.

Det er noe dritt det meste for tiden når det gjelder mat!

Du får nesten ikke tak i brød som ikke har vært en tur i utlandet (f.eks deigen blir laga i Polen, brødene stekt ferdig her). Så er det slik at vi liksom skal ha alt på det tørre om vi kjøper økologisk, men tenker gjerne ikke på at det økologiske foret dyrene får, er importert langveisfra som f.eks. Australia. Så miljømessig på den måten blir det jo ikke særlig bra likevel....

Det beste er kortreist mat, hvor en vet hvor det kommer fra, og ikke har vært transportert land og strand får en kjøper det. Om det er økologisk eller ei handler om skjønn syns jeg.

Det ser jo mørkt ut for landbruket nå med den nye regjeringen, men har likevel et håp om en fortsatt framtid for bra matproduksjon i dette landet.

Skrevet

For ikke å snakke om hvordan fisk og fiskeprodukter blir sendt halve kloden frem og tilbake før den ender opp i frysedisken på Rema ved deg (og da har den gjerne vært halvtint flere ganger  :(  )

Hi

Dette er et bra poeng jeg er veldig enig i!

Skrevet

Spiste det en del før, men har kuttet forbruket kraftig nå. Eneste grunnen til at vi fortsatt spiser litt er fordi det er så vanskelig å få tak i villaks.

Hovedårsaken til at vi har kuttet det er den store andelen tungmetaller i fisken + det stadig synkende nivået av omega 3.

Har forøvrig lite til over for oppdrettsnæringen generelt, da jeg mener de tenker for mye profitt på bekostning av forbrukernes helse og miljøet i havet.

Anonymous poster hash: 67688...240

Skrevet

Hi

Dette er et bra poeng jeg er veldig enig i!

Dette er et veldig viktig poeng, mener jeg (jeg har skrevet om det tidligere her inne i ulike sammenhenger, da ifm torsk og Findus).

Hvis en restaurant hadde blitt "avslørt" i å tine og fryse fisk flere ganger før de laget og serverte fisken, så ville de i beste fall "bare" fått advarsler fra Mattilsynet. Om de ikke endret praksis så kunne de vel risikert å bli stengt!

Når fiskerinæringen (ikke bare oppdrettslaks, men også annen fiskenæring) fryser fisken på båt, laster om og skiper den til Kina, tiner den, fileterer den, fryser den igjen og skiper den tilbake til Norge før den så blir kjørt land og strand rundt til butikk.... da er det plutselig helt greit, fordi "det er normal praksis i bransjen" (Mattilsynet uttalte det med "fordi det er normal praksis i bransjen" i en sak i media tidligere i år).

Hvorfor er det greit når produsentene gjør det?

Alle vet at fisk er ferskvare, alle vet at man ikke fryser fisk som har vært tint en gang!

Når man klager på kvaliteten til Findus så får man bare et svar tilbake om at det ikke er noe galt med produksjonen, at fisken holder ypperlig kvalitet og at den fryses innen fire timer etter at den er fisket (ang. torsk). De skylder da på at feilen må ligge hos transporten på bil og/eller i butikkene.

Men de utelater elegant det faktum at fisken er lastet og omlastet xxx antall ganger før den når Kina og minst like mange ganger på vei tilbake til Norge før den kommer på bil og kjøres til butikk. Ved nye henvendelser og spørsmål om presisering så hevder de at det å tine fisken ("delvis", som de sier...... men noen gang prøvd å filetere en bare såvidt bittelitt tint fisk??) ikke påvirker kvaliteten på fisken i det hele tatt, at det har de tatt tester på. Ved nok en forespørsel om hvilke tester de har tatt som viser at kvaliteten ikke er forringet etter å ha blitt fryst og tint noen ganger - da svarer de plutselig ikke på mail lenger.......

Det med hva vaksiner gjør med laksen er også svært betenkelig. Et enkelt søk på laks og vaksiner gir en hel masse treff på norsk forskning som viser at immunsystemet til laks er sterkt redusert i 6-8 uker etter at de har fått vaksinen. Vaksinert laks får svært ofte skader/utviklingsskader på hjerte og/eller nyrer samt at det gir skjelettskader, spesielt i bakre del av ryggraden til fisken. Og så har man det med at vaksinert laks også utvikler svulster som vanlig laks sjeldent utvikler, og ikke i slikt omfang som vaksinert laks gjør. Disse svulstene legger seg som regel i deler av fisken som likevel blir skåret bort, slik at forbrukerne slipper å se disse...

Jeg er oppvokst i fiskerfamilie, fiskere i generasjoner tilbake. Dyktige fiskere. Fiskere som har drevet både smått og veldig stort ift fiske. Min far fikk mange fiskeres drømmejobb for noen år tilbake - ansvar for den gang verdens største fiskebåt som skulle være med på et "fiskeeventyr". Det ble med en eller to turer, da sa han opp (og ga da også opp en enorm lønning som han egentlig trengte veldig den gangen) fordi han moralsk og samvittighetsmessig ikke kunne stå for det de gjorde. De støvsugde havet for fisk, ikke bare den fisken de hadde kvote på, men all fisk som kom i deres vei. Den fisken de ikke hadde kvote på ble sluppet ut etter at den var død. Utstyret ødela havbunnen og ødela dermed grunnlag for fiske i de områdene for lang, lang tid fremover. Fiske i de områdene skjer fremdeles på samme måte...

Vi markedsfører Norge som et rent land, et land med minimal forurensing, ren luft, rent vann, ren sjø, rene varer...

Likevel sørger norske fiskeoppdrettere for å true gjennom at de fremdeles skal kunne importere for med mange ganger høyere giftnivåer enn det EU i utgangspunktet mente var smertegrensen.

Hvorfor i all verden ønsker norske produsenter dette??? Det kan ikke være annet enn profitt som ligger bak?!!

De forurenser havbunnen i nærheten av anleggene og sprer sykdom. De sier de ikke bruker antibiotika lenger... når sannheten er at de har flerdoblet bruken.

Hvor blir det av det rene Norge? Hvor blir det av den rene fisken?

Næringen forer laksen med for som gir fisken en annen fettsammensetning enn det den normalt har. På mennesker fører dette for økt forekomst av livsstilssykdommer. Ingen grunn til å tro at laksen blir friskere av å få feil balanse av fettsyrer i sin kropp.

Forbrukerne blir lurt fordi laksen ikke lenger inneholder like mye omega3 som den tidligere gjorde.

Produsentene gir tydeligvis blaffen. Fisken ser fin ut - da selger den......

Produksjonen går  opp, kvaliteten i alle ledd går ned.

Jeg mener at det er rett før norsk oppdrettsnæring (og fiskerinæring) mister sin troverdighet. Det drives ikke i nærheten av miljøvennlig lenger - hverken fiskerinæringen eller oppdrettsnæringen.

Det hjelper f.eks. ikke at Findus skriver langt og lenger enn langt om hvor miljøvennlig transporten av fisk fra Kina til Norge er...... Når fisken i utgangspunktet er fisket i norske farvann og skal forbrukes i Norge. Da er det IKKE miljøvennlig å sende fisken halve jorden rundt - og tilbake før den når forbrukerne.

Jeg er oppvokst med at selv om man kan tenke stort så skal man tenke bærekraftig, man skal tenke på høsting i generasjoner som kommer. Og man skal tenke kvalitet på det produktet man leverer.

Norge har vært en stolt fiskernasjon i mange, mange år. Nå virker det som fiskeribransjen ser ut til å ha mistet mye av sin samvittighet, moral og kvalitet.

Anonymous poster hash: fabf5...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...