Gå til innhold

Mat i barnehagen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå får ikke barnet mitt syltetøy eller brunost i barnehagen lengre. I tillegg har de gått over til ekstra lett melk. Hvordan kommer dette til å ende?

 

Anonymous poster hash: 2042e...24c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høtes ut som at barnet ditt kjem til å svelte ihjel i nær framtid. Det går då vel ikkje an å overleve utan syltetøy til alle døgnets måltider?

Skrevet

enig med HI. Synes sukkerhysteriet tar litt av for tida... LITT sukker er ikke farlig, det er MYE sukker HELE tiden som kan gjøre skade. JiiiizeeeZ.



Anonymous poster hash: cd345...fe1
Skrevet

 

enig med HI. Synes sukkerhysteriet tar litt av for tida... LITT sukker er ikke farlig, det er MYE sukker HELE tiden som kan gjøre skade. JiiiizeeeZ.

 

Anonymous poster hash: cd345...fe1

Spørsmålet er vel om det er hysteri å kutte på sukkeret akkurat i bhg. Ein har jo framleis rikelig med anledning til å sukre maten heime.

 

Eg ser på dette som prisen å betale for mat i bhg, at ein som forelder ikkje har særlig å seie når det gjeld kosthald dei måltida bsrnet et der. Ein er prisgitt foreldreutvalgets avgjerder. Sånn sett er eg glad for at vi har matpakke (bortsett frå frukt og melk (den rosa lettmelka det eg har sett)), det er opp til oss kva barnet et. Om vi vil sende med brunost gjer vi det. Men om det vart forbud mot det hadde eg ikkje akkurat hissa meg opp, det er framleis godt mogleg å ete desse "forbudte" pålegga heime om ein som foreldre ser det som ønskelig.

Skrevet

Når jeg gikk i barnehage, fikk vi sjokoladekake på bursdag, is på varme sommerdager. Jeg fikk både brunost, nugatti, syltetøy, banan og druer av og til. Har aldri tatt skade av det. Gomme er heller ikke lov! Syns det er ekstremt. Ekstra lett melk?

 

Tror heller vi bør tenke over saltmengden barna våre får i seg ila en dag!

 

HI

 

Anonymous poster hash: 2042e...24c

Skrevet

Om det også er kutta ut druer og banan kan eg begynne å forstå frustrasjonen. Då kuttar ein mat som har næringsverdi og ikkje berre er næringstomt magefyll.

Skrevet (endret)

Hvorfor gjør det noe? Det da kan de vel få hjemme? Ekstra lett melk får de mest sannsynlig pga vitamin D.

Kaller ikke akkurat det sukkerhysteri ;)

Endret av *Yuna*
Skrevet

Ekstra lett melk er flott fordi den er tilsatt D-vitamin, som nesten alle barn har manko av! 

 

Jeg hadde ikke brydd meg om barnet mitt fikk brunost og syltetøy, selv om syltetøy ikke blir kjøpt hjemme. Det er ikke pålegget på brødskiva i barnehagen som utgjør majoriteten av kostholdet til barna uansett, det er det tiden hjemme som avgjør! 

 

MEN, jeg skulle gjerne visst om at de serverer f.eks. syltetøy. Vet jeg at han har et litt usunt kosthold i barnehagen så kan jeg holde litt igjen hjemme i stedet :)



Anonymous poster hash: ce60f...13c
Skrevet

Jeg syns det er fint med fokus på ernæring i bhg. Jeg er på ingen måte hysterisk, men dersom man har to valg syns jeg man kan ta det beste. I vår bhg får de prim, men den vanlige sorten. Skulle gjerne sett de hadde barnevarianten som er tilsatt jern i. Ekstralett melk bruker vi hjemme, pga tilsatt vitamin D.

 

 

 

Anonymous poster hash: 4e8b0...a72

Skrevet

jeg vet jeg er litt for lite sukker/ salt hysterisk, men jeg klarer ikke fatte hvorfor barn ikke kan få feire bursdag i bhg (trenger ikke fråtse men ha med slik  att hvert barn får en liten bit kake, en muffin en liten pinne is el) hva er galt med brunost, hva er det med frukt (ser mange sier deres bhg ikke serverer frukt bare grønt)

Skrevet

Vårt barn spiser mesteparten av maten sin i barnehagen, så syns det er kjempebra at de har fokus på ernæring der. Spiser brødmat til frukosr, hjemmelaget varmmat til lunsj og to mellommåltid med frukt og grønt.

 

I en barnehage med over 80 barn, hadde det blitt mye kake om de skulle feira alle. Ikke tror jeg de savner å ha bursdagskake i barnehagen heller, tror det bare vi foreldrene som tenker på det.

Skrevet

jeg vet jeg er litt for lite sukker/ salt hysterisk, men jeg klarer ikke fatte hvorfor barn ikke kan få feire bursdag i bhg (trenger ikke fråtse men ha med slik att hvert barn får en liten bit kake, en muffin en liten pinne is el) hva er galt med brunost, hva er det med frukt (ser mange sier deres bhg ikke serverer frukt bare grønt)

Det trenger da ikke være servering av sukkerbombet for at skal være feiring! Hos oss får de smoothie eller fruktsalat og blir gjort stas på på andre måter. Når barna er så store at de blir invitert i mange barnebursdager, det er servering av kaker eller annet søtt ved avslutninger eller andre markeringer, så er jeg bare glad for at de ikke får kake i barnehagen hver gang en av de 30 på avdelingen har bursdag i tillegg.

 

Anonymous poster hash: d5571...796

Skrevet

Hva synes dere om dette da:

I barnehagen der mine barn går, har de nå funnet ut av en eller annen grunn at det kun skal serveres to pålegg pr måltid..!To faktisk!Hva om det velges to sorter som barna egentlig ikke er så glad i da?

Hva hadde du gjort om noen skulle bestemme hva du skulle ha på brødskiva di to ganger daglig?

 

Jeg skjønner ikke begrunnelsen så jeg synes det er  helt hull i hodet!



Anonymous poster hash: 8c3fe...f63
Skrevet

 

Hva synes dere om dette da:

I barnehagen der mine barn går, har de nå funnet ut av en eller annen grunn at det kun skal serveres to pålegg pr måltid..!To faktisk!Hva om det velges to sorter som barna egentlig ikke er så glad i da?

Hva hadde du gjort om noen skulle bestemme hva du skulle ha på brødskiva di to ganger daglig?

 

Jeg skjønner ikke begrunnelsen så jeg synes det er  helt hull i hodet!

 

Anonymous poster hash: 8c3fe...f63

 

 Nå er det slik at dine barn ikke må delta i akkurat det, du står fritt til og lage matpakke til dine barn slik at de får noe de liker på maten!

Skrevet

 

Hva synes dere om dette da:

I barnehagen der mine barn går, har de nå funnet ut av en eller annen grunn at det kun skal serveres to pålegg pr måltid..!To faktisk!Hva om det velges to sorter som barna egentlig ikke er så glad i da?

Hva hadde du gjort om noen skulle bestemme hva du skulle ha på brødskiva di to ganger daglig?

 

Jeg skjønner ikke begrunnelsen så jeg synes det er helt hull i hodet!

 

Anonymous poster hash: 8c3fe...f63

Ser ikkje begrunninga. Men her lagar vi matboks utan å spørre kva ho vil ha på, så valget hennar er like begrensa. Ho er 18 mnd, ikkje då lett å spørre kva ho vil ha akkurat.

 

Om utvalget var 3-4 pålegg og variasjon i hvilke som vart tilbudt hadde eg ikkje stussa, men to var lite..

Skrevet

 

 

Hva synes dere om dette da:

I barnehagen der mine barn går, har de nå funnet ut av en eller annen grunn at det kun skal serveres to pålegg pr måltid..!To faktisk!Hva om det velges to sorter som barna egentlig ikke er så glad i da?

Hva hadde du gjort om noen skulle bestemme hva du skulle ha på brødskiva di to ganger daglig?

 

Jeg skjønner ikke begrunnelsen så jeg synes det er  helt hull i hodet!

 

Anonymous poster hash: 8c3fe...f63

 

 Nå er det slik at dine barn ikke må delta i akkurat det, du står fritt til og lage matpakke til dine barn slik at de får noe de liker på maten!

 

Jo det må de, fordi det er snakk om lunsj og fruktmåltid. nekter å betale full kostpenger for å måtte ta med egen mat.

Poenget er ikke at jeg kan ta med egen mat,poenget er at jeg skjønne virkelig ikke poenget med hvorfor de gjør dette. barna mine sulter sikker tikke,men jeg synes det var fryktelig begrenende. 

 

Anonymous poster hash: 8c3fe...f63

Skrevet

jeg vet jeg er litt for lite sukker/ salt hysterisk, men jeg klarer ikke fatte hvorfor barn ikke kan få feire bursdag i bhg (trenger ikke fråtse men ha med slik  att hvert barn får en liten bit kake, en muffin en liten pinne is el) hva er galt med brunost, hva er det med frukt (ser mange sier deres bhg ikke serverer frukt bare grønt)

 

I vår barnehage har de en kjempeflott feiring av barna i barnehagen, tenk det, selv om de ikke spiser kake. Det er vi voksne som er innstilt på at hvis man skal feire bursdag, da må man ha kake. Den som har bursdag får krone og velge varmrett den dagen og så synger de sang++ i samlingen. Alle barna gleder seg til de har bursdag, selv uten kake. 

 

Samtidig kan de bake boller en tilfeldig dag fordi de har lyst til det, de baker lussekatter til luciadagen, pepperkaker til jul, de får til og med en liten pose av julenissen og påskeharen (de største har da fått en pastilleske og de minste noen kjeks).

 

Anonymous poster hash: 6d7f5...3dd

Skrevet

Plager ikke meg at de har kuttet syltetøy, men brunost sliter jeg litt mer med. Vi gir ikke kjøttpålegg til gutten fordi det er fullt av alt mulig dritt, så da er det bare makrell i tomat og hvitost igjen på han. Heldigivis får han ikke brødmat hjemme, for det kunne blitt veldig ensformig.

 

Også synes jeg de gir altfor lite grønnsaker, en tynn strimle med paprika teller ikke akkurat som én om dagen.

 

Ekstra lett melk er jo bare bra ift D-vitamin.

 

Anonymous poster hash: ad2f2...09f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...