Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Jobber som sykepleier og i dag når jeg kom på jobb så får jeg vite at jeg skal være veileder for sykepleiestudenter Trodde dette var noe man skulle være forberedt på og ikke minst ønske om og påta seg oppgaven? Hun ene studenten var så ivrig at hun overkjørte meg til tider helt, begynte og styre med og skulle blande antibiotika og ja i det hele tatt er helt utslitt av denne dagen på jobb. Hjelp, skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut i mange uker fremover Anonymous poster hash: 4988c...cde
Ileus Skrevet 16. oktober 2013 #2 Skrevet 16. oktober 2013 Det jo noe du skal få beskjed om i god tid hvis du skal være veileder. En student uten erfaring har ikke noe med å blande seg i medikamenthåndtering, håper du ga klar beskjed.
Sjokoladebanan Skrevet 16. oktober 2013 #3 Skrevet 16. oktober 2013 Du burde ha fått vite om det på forhånd, men tror ikke du kan nekte å ta imot studenter. Hvertfall kan man ikke det på min arbeidsplass. Men man får vite det uker på forhånd hos oss slik at man I det minste er mentalt forberedt. Lykke til. Det går seg nok til. Ikke gøy å være uforberedt. Har selv vært student for ikke så alt for lenge siden og det er en Ganske sårbar situasjon det også. Og at de er ivriG er vel bare et pluss? Verre med dem du føler du må sparke opp av sofaen for å gjøre noe. Men bare ha en åpen og ærlig dialog med studenten, legg plan sammen om hva som er din og hennes oppgave f,eks så har dere begge noe å forholde dere til. Og overtrår hun noen grenser så si I fra på en respektfull men tydelig mate. Dette går nok fint
Superdolly Skrevet 16. oktober 2013 #4 Skrevet 16. oktober 2013 Du fikk beskjed i dag om at du skulle være veileder fra og med i dag? Ja, da ble det nok en litt heftig dag. Du var jo temmelig uforberedt på dette.... Jeg håper også at du ga denne studenten klar beskjed. Hvis du ikke greide det i dag, så må du gjøre det i morgen. Øv inn en replikk om du synes du trenger det, noe som kan sette henne på plass uten å være frekt eller nedlatende. Og gi beskjed til dine overordnede om at du gjerne vil ha litt leng forvarsel dersom du skal settes til noe slikt en annen gang.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 Joda, men det har vært fullt kaos på jobb den siste tiden og hun som skulle ha den ene studenten er sykemeldt og jeg tviler på at hun kommer tilbake før fødselspermisjonen er over da hun slitt med bekkenløsning ++ og Sjefen har vært borte først på ferie i 14 dager så kurs/konferanse over 3 dager så det er vel også et logistikk problem inni der Å joda skal nok si ifra til hun som er så ivrig, trodde jo at hun kunne ta seg av cvk stell og ++ mye annet. Men de er tross alt ikke sykepleiere enda! Anonymous poster hash: 4988c...cde
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Du hadde vel mulighet til å si nei? Er hun overkjørende må du gi beskjed. Du er veilederenhennes og ikke omvendt. Hun er sikkert gira, men hun må lære seg å høre på veilederen sin. Ønsker du ikke å være det, kan du jo spørre om noen kan overta? Du kan evt gi beskjed til ledelsen at du følte deg "tatt på senga" og ønsker advarsel fra nå av. Skjønner jo det er vanskelig å si nei når de dytter dette på deg samme dag? Det går som regel bedre når det begynner å gå seg til. Husk at du ikke skal la deg overkjøre av en student. Det er ikke en egenskap som er god å ta med seg videre i arbeidslivet, og det får du evt gi beskjed om på evalueringen;-) Anonymous poster hash: da92d...9cd
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Jobber som sykepleier og i dag når jeg kom på jobb så får jeg vite at jeg skal være veileder for sykepleiestudenter Trodde dette var noe man skulle være forberedt på og ikke minst ønske om og påta seg oppgaven? Hun ene studenten var så ivrig at hun overkjørte meg til tider helt, begynte og styre med og skulle blande antibiotika og ja i det hele tatt er helt utslitt av denne dagen på jobb. Hjelp, skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut i mange uker fremover Anonymous poster hash: 4988c...cde Håper ikke du viserstudenten at du ikke vil være veileder for henne. Det gjorde min veileder mot meg, hun var veileder mot sin vilje. For meg var det en grusom praksisperiode hvor jeg gruet meg til hver eneste dag Anonymous poster hash: bdc7a...870
Sjokoladebanan Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Er det første sykhuspraksis eller andre? Har hun gjort noe av dette før? (blanding av AB og cvkstell f.eks) Hun skal jo selvfølgelig ikke sette I gang med dette uten at du er sammen med henne, for hun skal jo som sagt lære og det må skje under veiledning, men disse tingene du nevner er vel slike ting hun er der for å lære? Har jo litt å si om man har første sykehuspraksis, eller andre. Hvertfall var det slik hos oss. Ulikt fokus for hver praksis. Det er forskjell på å være ivrig på å lære Nye ting, og tro man er "verdensmester." Finnes noen av disse også og de bør realitetsorienteres litt ;-)- Dagen I morgen blir nok bedre, da vet du mer hva du går til. Men det er viktig at dere sammen blir enig om hva som skal læres I denne praksisen, og det sammen med skolen hun går på. Regner med dere skal ha en førstesamtale sammen med veileder på skolen hun går på slik at krav til læring, forventinger o.l blir gått igjennom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå