Gå til innhold

Spm til førskolelærere ang. Bemanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er selv pedagogisk leder. Jeg jobber på en avdeling med 21 3åringer. Vi er 3 voksne. Hverdagen er skikkelig utfordrende. Det er så på kanten mtp. at vi hele tiden kjenner at vi er en voksen for lite. Jeg begynner å revurdere yrket mitt da jeg tenker at: nei søren heller. Dette er galskap og på grensen til farlig! Syns rett og slett at det er uforsvarlig, og jeg føler jeg driver med omsorgssvikt som ikke klarer å gi alle barna den omsorgen og oppfølgingen de trenger. Er det vanlig å ha så få voksne på en avdeling med så mange "små" barn? Og er det lov.

Anonymous poster hash: e5162...839

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde det ikke være en voksen til, i henhold til bemanningsnormen? Men den er vel ikke lovpålagt kanskje..

Anonymous poster hash: da3a7...378
Skrevet

Søk jobb i en annen bhg! Synes det var litt ekstremt!

Skrevet

Slettet pga dobbelposting.

Himmel og hav

Brukermoderator

Anonymous poster hash: fe893...655

Skrevet

Himmel og hav

Brukermoderator

Skrevet

Himmel og hav

Brukermoderator

Skrevet

Jeg er ped.leder og har 18barn som er 2 og 3år, vi er da som regel 3voksne, av og til 4. Syns det er travelt og lite kvalitet, føler ikke at jeg får organisert dagen på en god måte. Syns også vi har for lite areal inne til så mange barn. Desverre ser det bare ut som om de som styrer landet vil ha flere barn inn i barnehagene og tenker ikke kvalitet. Mange ganger har dette vært tema på ett ped.møte hos oss!!

Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen din veldig godt.
Er selv pedleder på en storbarnsavd 18 barn sammen med 2 assistenter.

Skrevet

Oj sorry mitt innlegg kom visst litt mange ganger!!! Beklage!

Skrevet

Men skal dere ikke egentlig hvertfall være 2 pedagoger? Mener at man skal være min. 1 pedagog pr 1-18 (?) barn.

Syns forøvrig det ikke er forsvarlig, virkelig ikke. Er veldig glad for at vi får tilbake bemanningsnormen i oslobarnehagene fra 1. januar.

Skrevet

ja,man har ikke krav på flere voksne når barna er over 3 år,forstå det den som kan!Når barna er over 3 år så kan det være 6 barn pr voksen.så stakkars deg som har kun 3 åringer,de krever noe enormt med ressurser!

Jeg revurderer også om dette egentlig er noe for meg, synes jeg tjener alt for lite, for mange barn, for lite voksne, ved sykdom er det vanskelig/får ikke lov å få i vikar bestandig (for styrer, må spare penger må vite!) og det går på bekostning av meg selv,min familie og ikke minst barna i barnehagen. Føler jeg ikke ser de og går med evig dårlig samvittighet...

skulle ønske alle førskolelærere hadde sluttet i protest,så hadde det kanskje blitt en ordning...men nå satses det jo stort på skole, og bhg er igjen glemt...

Anonymous poster hash: 8fda8...286
Skrevet

Bemanningsnormen er ikke lovpålagt, men den sier likevel noe om forsvarlighet og om du mener at det ikke er forsvarlig med så få ansatte så har du en varslingsplikt dersom styrer ikke gjør noe med det.

Anonymous poster hash: 577cc...508
Skrevet

ja,man har ikke krav på flere voksne når barna er over 3 år,forstå det den som kan!Når barna er over 3 år så kan det være 6 barn pr voksen.så stakkars deg som har kun 3 åringer,de krever noe enormt med ressurser! Jeg revurderer også om dette egentlig er noe for meg, synes jeg tjener alt for lite, for mange barn, for lite voksne, ved sykdom er det vanskelig/får ikke lov å få i vikar bestandig (for styrer, må spare penger må vite!) og det går på bekostning av meg selv,min familie og ikke minst barna i barnehagen. Føler jeg ikke ser de og går med evig dårlig samvittighet... skulle ønske alle førskolelærere hadde sluttet i protest,så hadde det kanskje blitt en ordning...men nå satses det jo stort på skole, og bhg er igjen glemt... Anonymous poster hash: 8fda8...286

Kjenner meg SÅ igjen... Her har vi 6,5 unger pr voksen.. Signerer alt du skriver her!!

Anonymous poster hash: 399f8...504

Skrevet

Der sa du d! Jeg har også tenkt idag at jeg skulle ønske at alle førskolelærere sluttet i protest !

Anonymous poster hash: e5162...839

Skrevet

En ting er iallefall sikkert: kommer det ikke ordentlig satsning i bhg snart,og da mener jeg ikke enda flere krav,flere skjemaer å fylle ut, flere møter å springe på,men satsning slik at det blir en levelig jobb både økonomisk og fysisk/psykisk,så er det ikke mange førskolelærere som kommer til å holde ut så veldig lenge.og tenk på all kompetansen som siler sakte men sikkert ut av barnehagene da! 

Og hva står igjen da? Fryktelig dårlige barnehager.

Kvantitet lenge leve...

Anonymous poster hash: 8fda8...286
Skrevet

I kommunen jeg bor og jobber i følger de bemanning normen. Vi er 1 voksen pr 3 barn under 3 år og 1 voksen pr 6 barn over 3 år.

Personlig synes jeg det er forferdelig sårbart å være 3 voksne på avdeling. Det legger utrolig press på de som står igjen når en (somregel ped leder) må gå ut av avdelingen.

Forhåpentligvis blir bemanningsnormen lovfestet snart!

Og til den lengre oppe her som mente man kunne være max 18 barn pr pedagog. Det er 21. Barn nr 22 utløser behov for pedagog 2. (Hos oss i hvertfall. Innbiller meg at det er lovfestet? )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...