Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Sønnen min på 8 år kom hjem og sa at han kanskje skal på guttekveld på lørdag. Klassekompisen har bedt 7 gutter, og dersom noen takker nei får min sønn være med. Om flere ikke kan, så er en annen nr 9 på lista osv. Kjente jeg ble kraftig provosert. Snakk om rangering av guttene da! Mulig de har dårlig plass/dårlig råd, men tenk å fortelle høyt om rangeringen av guttene da! Forrige guttekveld i denne gjengen fikk sønnen min være med på, så nå trodde jeg jo han var på innsiden (de er 24 gutter i klassen). Vi skal også arrangere en slik guttekveld. Kjenner at jeg har så sykt lyst til at dette barnet selv skal få kjenne på hvordan det er å bli rangert, at jeg har lyst til å be sønnen min si at han får være med kun om noen av de andre 7 trekker seg. Selvfølgelig skal han likevel få innbydelse til slutt. Jeg skjønner jo at man ikke skal være barnslig og ta hevn på barn, men jeg tenker at han burde få smake egen medisin. Hva hadde du gjort i min situasjon? Anonymous poster hash: eab1c...798
Tira Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Sønnen min på 8 år kom hjem og sa at han kanskje skal på guttekveld på lørdag. Klassekompisen har bedt 7 gutter, og dersom noen takker nei får min sønn være med. Om flere ikke kan, så er en annen nr 9 på lista osv. Kjente jeg ble kraftig provosert. Snakk om rangering av guttene da! Mulig de har dårlig plass/dårlig råd, men tenk å fortelle høyt om rangeringen av guttene da! Forrige guttekveld i denne gjengen fikk sønnen min være med på, så nå trodde jeg jo han var på innsiden (de er 24 gutter i klassen). Vi skal også arrangere en slik guttekveld. Kjenner at jeg har så sykt lyst til at dette barnet selv skal få kjenne på hvordan det er å bli rangert, at jeg har lyst til å be sønnen min si at han får være med kun om noen av de andre 7 trekker seg. Selvfølgelig skal han likevel få innbydelse til slutt. Jeg skjønner jo at man ikke skal være barnslig og ta hevn på barn, men jeg tenker at han burde få smake egen medisin. Hva hadde du gjort i min situasjon? Anonymous poster hash: eab1c...798 Det er vel heller noe foreldrene steller istand tenker jeg, men kjør på! Jeg hadde blitt like barnslig som deg, men hadde vel endt opp med å ringe moren til gutten for å spørre hva som er greia...
*Teoline* Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Dette tror jeg ikke på, rett og slett, beklager. Ikke tror jeg at noen voksne arrangerer vennekveld med rangering av hvem som får komme og ikke tror jeg på at en voksen vil straffe et barn for noe de voksne styrer (gitt at det mot formodning skulle stemme). Så sorry, men her klarer jeg ikke å bli litt engasjert engang.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg hadde nok oppfordret sønnen min til å takke nei til en slik invitasjon. Men å drive hevn på en åtteåring høres rett og slett vanvittig ut i mine ører.. Hva med å heller ta kontakt med foreldrene hans og fortelle hvordan han har løst denne begrensningen? De er sikkert ikke klar over rangeringssystemet hans, i det minste ikke klar over at han faktisk informerer de rangerte om plasseringen sin! Anonymous poster hash: f4a7c...073
Gjest Frøken Regine Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Ville heller arrangert voksenfest og gitt beskjed til guttens foreldre at dersom noen melder avbud så er de nr.1 på ventelisten så det er fint om de er nydusjet, pyntet og klare dersom jeg ringer på festkvelden
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Hvis dere likevel skal arrangere guttekveld dere også hadde det vel vært lurt å ta det samtidig. Da kan de som ikke er invitert til denne gutten komme til dere. Alle får en fin kveld og ingen blir utenfor. Anonymous poster hash: 1d5e4...926
*Teoline* Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Hvis dere likevel skal arrangere guttekveld dere også hadde det vel vært lurt å ta det samtidig. Da kan de som ikke er invitert til denne gutten komme til dere. Alle får en fin kveld og ingen blir utenfor. Anonymous poster hash: 1d5e4...926 Den stemmer jeg også for! Jeg ser at jeg er nokså alene om å tro at dette er troll, men syns det er trist og rart at man legger opp til at noen får gå på fest hver gang mens andre aldri får invitasjon. Og å ta hevn på en 8 åring høres ingen steder hjemme. Nei, lag fest samtidig og inviter resten av gjengen. Vinn vinn.
Himmel og hav Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 Det er jo ikke sikkert at det den gutten sier til din sønn er akkurat slik det foregikk hjemme hos han. Det kan jo tenkes at de sa at han fikk be 7 gutter, for det er det det er plass til, og så begynte han å ramse opp hvem han ville be, g det ble for mange. "Jammen, jeg vil at Ole skal komme også!", " Ok, hvis en av de andre ikke kan, så kan du be han også." osv. Jeg tviler sterkt på at man har satt opp "venteliste", men at det framsto sånn to 8-åringer imellom er mulig. Er gutten din lei seg for at han er "reservegjest" eller er han oppglødd over å være på lista? Du trenger jo ikke å ta helt av og lære han å være fornærmet over å ikke være nr.1, om han er glad for å være nr.8. Dere kan jo ha guttekveld uansett, men det er da mye hyggeligere for alle om du bestemmer deg for å ikke være barnslig, men invitere alle sønnen din vil ha, enten det er denne gutten eller noen helt andre.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Tipper det er slik du skriver 'himmel og hav'. Jeg antar at moren (hun har eneomsorg) har satt begrensninger, og at hun ikke en gang vet at sønnen forteller om rangeringen. Sønnen min er glad for bare å bli bedt, og han har superlyst til å dra. Det er jeg som reagerer. Det er jo en lur ide å be de andre, men de som kommer på lørdag er de sønnen min leker mest med. Syntes jo det er trist at ikke alle får komme, men de færreste har plass og kapasitet til å håndtere 24 gutter (og noen er ganske viltre også). Det jeg reagere på er egentlig at gutten fortalte høyt om rangeringen. Ja ja, jeg får vel oppføre meg som den voksen personen jeg er når vi skal invitere. Mulig jeg nevner til moren noe om at jeg har hørt at min sønn kanskje får komme på fest i flg hennes sønn, men at jeg har skjønt at det er slags kø-system. Blir spennende å høre hva hun svarer. HI Anonymous poster hash: eab1c...798
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing-2011-20141/Kampanje-2013-Voksne-skaper-vennskap---sammen/ Sjekk ut denne, så tar du et standpunkt etterpå..... Ikke greit noe av det som er nevnt i hovedinnlegg....
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing-2011-20141/Se-filmen-Voksne-skaper-vennskap/ denne er også fin å se...
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Om du gjør det samme forteller du jo sønnen din at det er greit å gjøre slik som du i på den andre side reagerer på at de gjør mot din sønn. Det kan også gå utover en uskyldig liten gutt som har misforstått. Det voksne hadde vel vært å invitert alle og understreket muntlig om du får sjans at alle skal være inkludert
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Skal innrømme at det gikk en liten f.. i meg i hovedinnlegget, men jeg skal besinne meg og oppføre meg. Fin film i linken :-). Det er fint å inkludere alle, men med 24 gutter i klassen blir det uaktuelt for de fleste å be med hele hurven hjem (og noen er særdeles aktive). Av og til arrangerer klassekontaktene samlinger på skolen. Syntes dere ikke at det skal være 'lov' i det hele tatt å arrangere en litt mindre privat fest med bare noen av elevene? HI Anonymous poster hash: eab1c...798
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg syns ikke at man skal bruke skolen som arena for inbydelser når man ekskluderer noen fra en normal gruppe, altså, at man ekskluderer 5 av guttene osv, slikt blir det klikker av, og unge barn bør ikke operere med klikker. Dette er noe som kommer naturlig i tenårene når barna har funnet egne "nisjer" og interreseområder. Skal man invitere kun noen få, så gjør man det på privaten, og passer på at barna ikke lager en sak ut av at noen fikk være med, og andre ikke. Ja, man må ha rom for at det noen ganger ikke passer med alle, men da må man ha en åpen dialog på dette slik at barna ikke føler det som klikkvirksomhet. Hvis dere skal ha guttekvelder, må dere finne en metode å enten finne plass til alle, eller velge ut en mindretall som det rulleres på, altså at alle guttene får være med i løpet av en periode på 2 mndr eller noe. Man kan leie BHG/gymsaler for en billig penge/gratis. Hvis skolen deres er med på udir aksjonen kan det være at de har gratis utleie for å støtte oppunder antimobbing hvis dere inkluderer alle guttene i klassen Anonymous poster hash: de2b5...f1c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #15 Skrevet 15. oktober 2013 Ser du ikke selv hvor idiotisk du fremstår?? Hevne deg på barnet for noe foreldrene har gjort? Du kan jo kanskje vurdere å fremstå som voksen og snakke med disse menneskene om hvordan du opplever dette? Anonymous poster hash: ecb10...f62
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #16 Skrevet 15. oktober 2013 Man kan vel få lov og be bare 7 av guttene for eksempel på en guttekveld når det faktisk er 24 av samme kjønn i en klasse? Hvis man ber alle til bursdag og slikt så kan man vel gjøre hva man vil utenom. Hadde ikke hatt 14 av de guttene i klassen til guttekveld hos oss i alle fall. Hadde bursdagen med de og det får holde. Tallet blir halvert om det blir guttekveld her i gården.. Men det med og si til de andre at de får komme om noen melder avbud det er dårlig. Om folk ber klassekamerater bør det gjøres utenom skoletiden og ikke snakkes særlig om til de andre. Anonymous poster hash: a5c8a...41c
2. April Skrevet 15. oktober 2013 #17 Skrevet 15. oktober 2013 Tror nok rangeringen er noe barnet har kommet på selv. Ingen kan forvente at man til enhver anledning inviterer alle 24, det er jo galskap. 7 stk er fortsatt et mindretall og de som ikke blir invitert må nesten tåle det synes jeg. Se det som en mulighet for læring for barnet at man ikke alltid blir inkludert, men at det ikke nødvendigvis er verdens undergang. Dersom et av barna aldri blir invitert på noe, er det derimot ikke ok.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #18 Skrevet 15. oktober 2013 Skal innrømme at det gikk en liten f.. i meg i hovedinnlegget, men jeg skal besinne meg og oppføre meg. Fin film i linken :-). Det er fint å inkludere alle, men med 24 gutter i klassen blir det uaktuelt for de fleste å be med hele hurven hjem (og noen er særdeles aktive). Av og til arrangerer klassekontaktene samlinger på skolen. Syntes dere ikke at det skal være 'lov' i det hele tatt å arrangere en litt mindre privat fest med bare noen av elevene? HI Anonymous poster hash: eab1c...798 Du skriver at det er fint å inkludere alle, men da stusser jeg litt over denne kommentaren din : "Forrige guttekveld i denne gjengen fikk sønnen min være med på, så nå trodde jeg jo han var på innsiden (de er 24 gutter i klassen)." Hadde det vært greit så lenge din sønn hadde vært på innsiden, men noen andre utenfor? Anonymous poster hash: 23afe...e70
Gjest ronja røverdatter Skrevet 15. oktober 2013 #19 Skrevet 15. oktober 2013 Herlighet, ungen er 8 år. At han rangerer på den måten er ikke rart i det hele tatt. Han tenker sikkert ikke at det er dårlig gjort at barnet ditt er neste på lista, han tenker sikkert at det er kjekt for gutten din å være den neste på lista, eller "lista" - for den finnes antageligvis bare oppe i hans hode. Gutten din synes jo tydeligvis at det er ok også. Og en skal ikke se bort i fra at de som ikke en gang står på reservelista synes det er helt ok også, de har vel andre de leker mer med. Sånne innbydelser bør holdes utenfor skolen, ja. Men det er nå en gang sånn at unger snakker seg i mellom - mye. Og det er veldig sjelden å høre at noen synes det er urettferdig at Per og Pål og Espen Askeland og et par til skal til Mumle Gåsegg på filmkveld eller hva det nå er. Vi voksne inviterer vel sånn av og til vi også. Jeg har da mer enn en gang fått en sen invitasjon som antagelig har kommet fordi den som inviterer har funnet ut at hun har plass til meg likevel. Og da takker jeg pent ja og er glad og fornøyd for at jeg blir invitert. Jeg ser ikke på meg selv som en "reserve", men som at de har plass til x-antall personer og det var grunnen til at jeg ikke ble invitert i utgangspunktet. Ikke lag noe stort problem ut av dette!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #20 Skrevet 15. oktober 2013 Skal innrømme at det gikk en liten f.. i meg i hovedinnlegget, men jeg skal besinne meg og oppføre meg. Fin film i linken :-). Det er fint å inkludere alle, men med 24 gutter i klassen blir det uaktuelt for de fleste å be med hele hurven hjem (og noen er særdeles aktive). Av og til arrangerer klassekontaktene samlinger på skolen. Syntes dere ikke at det skal være 'lov' i det hele tatt å arrangere en litt mindre privat fest med bare noen av elevene? HI Anonymous poster hash: eab1c...798 Du skriver at det er fint å inkludere alle, men da stusser jeg litt over denne kommentaren din : "Forrige guttekveld i denne gjengen fikk sønnen min være med på, så nå trodde jeg jo han var på innsiden (de er 24 gutter i klassen)." Hadde det vært greit så lenge din sønn hadde vært på innsiden, men noen andre utenfor? Anonymous poster hash: 23afe...e70 Ja jeg syntes det er fint i teorien å ta med alle, men i praksis blir det vanskelig å be 24 på en gang. Ja jeg er glad når mitt barn er på innsiden og lei meg når han er på utsiden. Det samme blir jeg når det gjelder andres barn. Jeg syntes det er trist med alle som ikke blir bedt, men igjen ser jeg at det er vanskelig å be alle 24. HI Anonymous poster hash: eab1c...798
magica fra tryll Skrevet 15. oktober 2013 #21 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg tenker igrunnen mest påde som aldri er innenfor jeg. tenk å være nr 24 på lista hver gang..... Synes ihvertfall ikke det er lov å be på skolen...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #22 Skrevet 15. oktober 2013 Herlighet, ungen er 8 år. At han rangerer på den måten er ikke rart i det hele tatt. Han tenker sikkert ikke at det er dårlig gjort at barnet ditt er neste på lista, han tenker sikkert at det er kjekt for gutten din å være den neste på lista, eller "lista" - for den finnes antageligvis bare oppe i hans hode. Gutten din synes jo tydeligvis at det er ok også. Og en skal ikke se bort i fra at de som ikke en gang står på reservelista synes det er helt ok også, de har vel andre de leker mer med. Sånne innbydelser bør holdes utenfor skolen, ja. Men det er nå en gang sånn at unger snakker seg i mellom - mye. Og det er veldig sjelden å høre at noen synes det er urettferdig at Per og Pål og Espen Askeland og et par til skal til Mumle Gåsegg på filmkveld eller hva det nå er. Vi voksne inviterer vel sånn av og til vi også. Jeg har da mer enn en gang fått en sen invitasjon som antagelig har kommet fordi den som inviterer har funnet ut at hun har plass til meg likevel. Og da takker jeg pent ja og er glad og fornøyd for at jeg blir invitert. Jeg ser ikke på meg selv som en "reserve", men som at de har plass til x-antall personer og det var grunnen til at jeg ikke ble invitert i utgangspunktet. Ikke lag noe stort problem ut av dette! Det var en fin måte å se det på :-). Innbydelsen har ikke kommet på skolen, den kommer kanskje fra moren på SMS. De har bare pratet sammen. HI Anonymous poster hash: eab1c...798
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #23 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg tenker igrunnen mest påde som aldri er innenfor jeg. tenk å være nr 24 på lista hver gang..... Synes ihvertfall ikke det er lov å be på skolen... Enig med deg. Må være helt forferdelig. Da ville jeg faktisk bedt denne eleven om jeg var klar over det. I barnehagen la jeg merke til en 5-6 åring med downs syndrom som aldri var med i noens bursdag. For oss ble det viktig å be henne. Vi ba henne ikke tidligere år, for da gikk vi ikke i den bhg. Moren fortalte da hun kom at det var den første bursdagen i barnehagen hun var bedt på. Da ble jeg uendelig trist. Stakkars jente og familie. HI Anonymous poster hash: eab1c...798
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #24 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg tenker igrunnen mest påde som aldri er innenfor jeg. tenk å være nr 24 på lista hver gang..... Synes ihvertfall ikke det er lov å be på skolen...Enig med deg. Må være helt forferdelig. Da ville jeg faktisk bedt denne eleven om jeg var klar over det. I barnehagen la jeg merke til en 5-6 åring med downs syndrom som aldri var med i noens bursdag. For oss ble det viktig å be henne. Vi ba henne ikke tidligere år, for da gikk vi ikke i den bhg. Moren fortalte da hun kom at det var den første bursdagen i barnehagen hun var bedt på. Da ble jeg uendelig trist. Stakkars jente og familie. HI Anonymous poster hash: eab1c...798 Huff, så trist Håper hun koste seg! Anonymous poster hash: 1d810...d73
Gjest elisa bt Skrevet 15. oktober 2013 #25 Skrevet 15. oktober 2013 Skal innrømme at det gikk en liten f.. i meg i hovedinnlegget, men jeg skal besinne meg og oppføre meg. Fin film i linken :-). Det er fint å inkludere alle, men med 24 gutter i klassen blir det uaktuelt for de fleste å be med hele hurven hjem (og noen er særdeles aktive). Av og til arrangerer klassekontaktene samlinger på skolen. Syntes dere ikke at det skal være 'lov' i det hele tatt å arrangere en litt mindre privat fest med bare noen av elevene? HI Anonymous poster hash: eab1c...798 Så lenge ikke det bare er noen få som blir utelatt bør det ikke være noe problem å arrangere noe med bare noen av elevene. Men det kan være en ide at de voksne snakker sammen om dette, og samarbeider slik at det ikke er noen som blir utelatt hver gang. Hvis man av plasshensyn ikke kan invitere mer en halvparten går det jo også ann å ha to guttekvelder, halvparten hver gang. Det er fult mulig å dele ut invitasjoner til alle samtidig, der halvparten får invitasjon til kommende helg, og den andre halvparten får invitasjon til en gang i neste mnd. Da er det ingen som blir utelatt, og man får ikke stappfullt hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå