Gå til innhold

Noen hussalg spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal selge huset vårt til våren/sommeren. Kjøpe i fjor sommer. Hørte i stad at det er lagt fram forslag av Arbeiderpartiet om at man skal skatte av ganske mange prosent (28 % tror jeg) av salgssummen hvis man har bodd der under ett viss antall mange år? Kan dette virkelig gå gjennom?? Da ødelegger de jo virkelig for mange økonomisk! Flere som har hørt om dette? 

Og så litt malingsspørmål : Er det noe vits i å feks male et brunt soverom hvitt før takst og salg? Bør alle rom være hvite ? Har grå stue og brune vegger på det ene soverommet.. 

Anonymous poster hash: 48340...5c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke noe om det første du spør om.

Det å male soverommet har ingenting å si for taksten, men det kan ha noe å si for førsteinntrykket til eventuelle kjøpere. Jeg hadde ikke orket å male, kun hvis jeg hadde problemer med at få eller ingen var interessert.

Skrevet

Okei, da lar jeg hvertfall soverommet være som det er, men vurderer å ta stua. Takk for svar  :)

Håper noe andre vet noe om det første spørsmålet  :)

Anonymous poster hash: 48340...5c4
Skrevet

Det er jo sånn allerede, at om du selger en bolig under 1 år etter at du kjøpte det må du skatte av overskuddet. Det er jo for at de som systematisk tjener penger på å kjøpe eldre boliger, pusse de opp og så selge de igjen også skal betale sin skatt (er jo en del tømrere o.l. som gjør dette)

Men mulig den nye regjeringen vil utvide dette, så man må skatte av overskuddet selv når man har bodd der mer enn et år? Det vet jeg ikke noe om.

Anonymous poster hash: 1957c...1c0
Skrevet

Hvit hever taksten. Rart synest jeg

Anonymous poster hash: dbd39...38d

Skrevet

Hvit hever taksten. Rart synest jeg

Nei, det hever ikke taksten!

Skrevet

Skjønner det hvis man har bodd i huset under ett år, å kun kjøper for å tjene på det. Men når man har bodd der i 2 år eller mer da, så syns jeg det bare blir dumt. Hvor fort vil dette settes i gang om det blir godkjent tro? 

Blir taksten virkelig hevet om det er hvitt?? Boligen er ellers ganske lys, fortsett fra en del furu i 2 etg som så klart skal få noen strøk med hvitmaling 

Hi 

Skrevet

Selger du uten faktisk å ha bodd i huset i under et år må du skatte av overskuddet. Slik har det vært lenge, men det er bare et eventuelt overskudd det er snakk om, ikke hele salgssummen.

Anonymous poster hash: a2753...55f
Skrevet (endret)

Taksten er den håndfaste verdien på boligen. En vegg er en vegg uansett om den er brun eller hvit, den er ikke verdt mer om den er hvit. Taksten vil forbli den samme, men overflateoppussing kan likevel hjelpe prisen opp. Men takst og prisantydning er ikke det samme.

Endret av Edie Britt
Skrevet

Hvit hever taksten. Rart synest jegAnonymous poster hash: dbd39...38d

Jo det gjør det. Blir store rom og noen er domme og biter på.

Skrevet

Jeg hadde helt klart malt alle vegger lyse. De aller fleste liker lyse farger og blir da ikke negativ til noe som ikke tar lang tid å forandre. Det koster dere lite og er ikke så mye jobb.

En annen ting er at nymalte vegger ser så mye bedre ut en vegger med riper, hull osv.

Lykke til med salget! :)

Skrevet

Takst og salgspris er ikke det samme. Malingen har ingenting å si for taksten. 

Skrevet

Taksten er den håndfaste verdien på boligen. En vegg er en vegg uansett om den er brun eller hvit, den er ikke verdt mer om den er hvit. Taksten vil forbli den samme, men overflateoppussing kan likevel hjelpe prisen opp. Men takst og prisantydning er ikke det samme.

Takstman kan du ikkje altid lite på. Jeg måtte rette takstmannen vår fikk 10 kvm meir + jeg hadde flatt tak men fikk på papiret vanlig tak.

Noen ser på farger. Husk lyse og store rom blir somregel skrevet i taksten.

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg lurer på om jeg skal male soverommet alikevel, fordi det er skråtak, å det tar mye av rommet. Så da vil det kanskje virke litt større enn det det egentlig er ? 

Åsså ang det å skatte av overskuddet eller salgssummen, så vet jeg at det gjelder nå, hvis man har bodd der under ett år. Men nå er det jo forslag om at det skal økes til flere år, altså at man må ha bodd der i fler enn 6-7 år eller noe. Håper virkelig ikke det går gjennom.. 

Skrevet

Takst settes av en profesjonell takstmann på bakgrunn av standard og størrelse. Farge på rom spiller ingen rolle for taksten.

Hva som står i salgsoppgaven/prospektet er en annen ting. Det skrives av megler i samarbeid med selger.

Anonymous poster hash: bc7e3...d1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...