Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Dvs, han har allerede droppet norsk og engelsk fordi han leser på nivå med en 2.klassing. Men i matte trodde jeg virkelig at han skulle få sjansen å prøve seg, få kjenne på prøvesituasjonen. Så fikk jeg en mld igår fra læreren. Hun og spes.ped.læreren hadde diskutert tilfellet med min sønn og "blitt enige om at han ikke skal ta den". Fordi de ikke tror det blir noen god opplevelse for han. "Håper du er enig". Jeg føler meg ambivalent, er ikke enig, men tenk om de virkelig har rett... Anonymous poster hash: efe33...856
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Han har ikke noe læringsutbytte av prøven, men har selvsagt rett til å ta den. Anonymous poster hash: 755c6...2a0
Gjest Julia1984 Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg er veldig enig med lærerne. Det blir ingen positiv opplevelse for han. I matte nasjonalprøvene er det MYE tekst, mye som skal tolkes for å skjønne oppgaven. Hvis han leser på 2. klasse nivå, så har han ikke forutsetninger for å få dette til. Vær heller glad for at skolen ikke presser han til dette, vet om skoler som gjør det. De skåner han fra en veldig vond opplevelse faktisk!
*Teoline* Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Hvor god opplevelse blir det å måtte være hjemme fordi han ikke er 'god nok' da? Jeg tror læreren har misforstått hensikten med prøvene. Det er ikke å få best mulig score for skolen (selv om mange tror det), men å kartlegge kunnskapsnivået til landets skoleunger, og det innbefatter også de som er svake i det faget! Jeg hadde ikke sagt meg enig med læreren og forlangt at gutten blir tatt med på lik linje med de andre elevene. I alle fag!
skjotta Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Det er utrolig at det aksepteres at lærere ber elever om å ikke ta prøven for å heve klassesnittet. De kan det de kan og nasjonale prøver skal gi inntrykk av hvilken god/dårlig jobb skolene gjør.