Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Dvs, han har allerede droppet norsk og engelsk fordi han leser på nivå med en 2.klassing. Men i matte trodde jeg virkelig at han skulle få sjansen å prøve seg, få kjenne på prøvesituasjonen. Så fikk jeg en mld igår fra læreren. Hun og spes.ped.læreren hadde diskutert tilfellet med min sønn og "blitt enige om at han ikke skal ta den". Fordi de ikke tror det blir noen god opplevelse for han. "Håper du er enig". Jeg føler meg ambivalent, er ikke enig, men tenk om de virkelig har rett... Anonymous poster hash: efe33...856
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Han har ikke noe læringsutbytte av prøven, men har selvsagt rett til å ta den. Anonymous poster hash: 755c6...2a0
Gjest Julia1984 Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg er veldig enig med lærerne. Det blir ingen positiv opplevelse for han. I matte nasjonalprøvene er det MYE tekst, mye som skal tolkes for å skjønne oppgaven. Hvis han leser på 2. klasse nivå, så har han ikke forutsetninger for å få dette til. Vær heller glad for at skolen ikke presser han til dette, vet om skoler som gjør det. De skåner han fra en veldig vond opplevelse faktisk!
*Teoline* Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Hvor god opplevelse blir det å måtte være hjemme fordi han ikke er 'god nok' da? Jeg tror læreren har misforstått hensikten med prøvene. Det er ikke å få best mulig score for skolen (selv om mange tror det), men å kartlegge kunnskapsnivået til landets skoleunger, og det innbefatter også de som er svake i det faget! Jeg hadde ikke sagt meg enig med læreren og forlangt at gutten blir tatt med på lik linje med de andre elevene. I alle fag!
skjotta Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Det er utrolig at det aksepteres at lærere ber elever om å ikke ta prøven for å heve klassesnittet. De kan det de kan og nasjonale prøver skal gi inntrykk av hvilken god/dårlig jobb skolene gjør.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Ser ikke poenget med nasjonale prøver i utgangspunktet og når det er sånn at kun de som er ventet å gjøre det bra tar den ser jeg enda mindre poeng med den. Jeg ville ha hørt på læreren hans. De prøvene gjør nok ikke annet enn å forsterke følelsen av å ikke strekke til og når han sliter på skolen så får han vel nok av det i hverdagen? Anonymous poster hash: e66e0...8f0
Gjest Morn du Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Blæh, kjip situasjon det der. Jeg ville hørt med de om de kunne laget egen prøve til han, slik at han får prøve seg han og. Ikke på nivået til de andre, men hans nivå.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 så uenig...hadde ikke latt min sønn sitte i de timene og ikke få til en ting... Anonymous poster hash: e218e...dcf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 ?? Prøvene er vel laget for at samfunnet skal få et bilde av norsk skole! Da blir det jo helt feil at 'dårlige' elever ikke tar dem! Det er ikke et ukjent fenomen at kun 'godkjente' elever tar dem, men JEG som forelder ville ikke støttet opp om den praksisen! Anonymous poster hash: 9b09c...190
Gjest Julia1984 Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 ?? Prøvene er vel laget for at samfunnet skal få et bilde av norsk skole! Da blir det jo helt feil at 'dårlige' elever ikke tar dem! Det er ikke et ukjent fenomen at kun 'godkjente' elever tar dem, men JEG som forelder ville ikke støttet opp om den praksisen! Anonymous poster hash: 9b09c...190 Det er ikke snakk om at "dårlige elever" ikke skal ha dem, men elever med enkeltvedtak (spesialundervisning). Skal love deg det finnes nok av elever som scorer dårlig på disse prøvene, så resultatene viser faktisk et realistisk bilde av elevgruppa. Elever med spesialundervisning utgjør bare en bitte liten gruppe.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg synes du skal følge rådet fra lærer og spes.ped. De er tross alt fagfolket i denne situasjonen Anonymous poster hash: a6d85...f58
E.E.E. Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har en jente på 13 år. Hun har Dysleksi. Hun har alltid måttet ta disse prøvene på lik linje med de andre og hver gang skjer det ting som gjør at hun ikke får den hjelpen hun har krav på. Typ; hun delte ekstralærer med "Per" som er utagerende og så måtte de gå ut og da kunne ikke noen lese oppgavene for min datter... Eller som sist, første kartleggingsprøve på ungdomsskolen; "vi følte hun ikke hadde behøv for det på en kartleggingsprøve. Neivel, men de laget konkurranse om hvem av de fem 8. klassene som fikk best snitt. En uhøytidelig konkurranse, bare for å ha det gøy. Men for min datter som har blitt mobbet de siste årene på barneskolen nettopp fordi hun trekker ned snitt og ikke henger med, så fikk de andre beviset de trengte nå, for her kom jo karakterene fram svart på hvitt. Dette skjedde andre uken på skolen og hun får fremdeles høre det. Nei, hadde hun kunnet slippe en slik prøve som får betydning for ett gjennomsnitt, så hadde vi blitt glad!! Som hun selv sier; dysleksi er noe dritt og dritt vil man håndtere på egenhånd...
E.E.E. Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Må også legge til at denne kartleggingsprøven var i matte, som hun er knallgod i. Men det var tekstoppgaver.... Alt hun hadde gjort var rett, men hun rakk jo bare noen få oppgaver....
Iiiiik Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 Det er jo slik at hvis man har en IOP i faget, så skal målene for læring være annerledes enn beskrevet i læreplanen. På de nasjonale prøvene tester man om elevene kan det som står i læreplanen. Det er grunnen til at man fritar dem som er tildelt spesialundervisning for deltakelse på nasjonale prøver. Hvis man ikke lærer det man testes i, så vil det være rart å testes. Samtidig ser det ut til at enkelte skoler er raskere til å unnta elever fra nasjonale prøver enn andre. Vet at en del av bydelene i Oslo er mistenkt for dette, det samme er Bærum. For eksempel har det kommet frem at alle fremmedspråklige barn er fritatt, ikke fordi de er tildelt spesialundervisning, men fordi de leser dårlig norsk. Ved en tidligere omgang er det gjerne konkludert med at barnet ikke skal ha spesialundervisning fordi evnenivået er godt. For HIs barn ville jeg altså tenkt at det relevante er om barnet har spesialundervisning i matte eller ikke. Jeg reagerer imidlertid på at det sendes en SMS om dette og at du informeres for dårlig. Dessuten tas du ikke akkurat med på råd når meldingen lyder "Håper du er enig". Vet ikke når den nasjonale prøven skal gjennomføres, sannsyligvis er ikke skolen ute i så god tid at du kan insistere på et møte der dere diskuterer fordeler og ulemper ved de to alternativene.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #15 Skrevet 15. oktober 2013 Har en nevø i 5.klasse med omtrent samme problematikken, han har spesialundervisning og følger ikke samme opplegget som resten av klassen. Men han har hatt nasjonale prøver, han har bare fått en tilrettelagt prøve, altså er det en voksen sammen med han når han tar den, som leser spørsmålsteksten for han og hjelper han litt på vei på den måten... Anonymous poster hash: 96f20...19f
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #16 Skrevet 15. oktober 2013 Hvis han har spesialundervisning i faget tenker jeg at det er greit at han ikke tar den. Det kan bli dumt for han å bli testet i noe han gjerne ikke har hatt undervisning i enda. Når det er sagt så hadde jeg blitt irritert på læreren på måten hun informerer deg på. Jeg hadde nok forventet en telefon/møte for å få en ordentlig begrunnelse på hvorfor hun mente han ikke skulle ta prøven. Her informerer læreren elevene om at de skal gjøre så godt de kan på de nasjonale prøvene. Hun har forberedt dem på at prøvene er veldig vanskelig. Hun har sagt til dem at INGEN klarer alt, men alle klarer NOE. Har en gutt som ble superlettet av den siste setningen. Anonymous poster hash: 6726b...874
skjotta Skrevet 15. oktober 2013 #17 Skrevet 15. oktober 2013 Har en nevø i 5.klasse med omtrent samme problematikken, han har spesialundervisning og følger ikke samme opplegget som resten av klassen. Men han har hatt nasjonale prøver, han har bare fått en tilrettelagt prøve, altså er det en voksen sammen med han når han tar den, som leser spørsmålsteksten for han og hjelper han litt på vei på den måten... Anonymous poster hash: 96f20...19f Applauderer denne. Nasjonale prøver handler om å gi ett innblikk i hvordan skolene gjør jobben sin. Den enkle løsningen er å utelate de svakeste, mens den riktige måten er å tilrettelegge slik at alle kan ta prøven på sine premisser. Datteren min har også spesialundervisning pga språkvansker. Vi må jobbe en del ekstra hjemme for at hun skal holde følge med de andre, men vi klarer det fint. Når tiden for nasjonale prøver kommer vil jeg kreve at skolen legger til rette for at hun kan ta prøven på lik linje med de andre.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #18 Skrevet 15. oktober 2013 Det er jo hele vitsen! Man skal ikke gi støtte under selve nasjonale prøven. Elevene skal selv lese, tolke og forstå uten at en voksen hverken leser tekst e.l Derfor får elever med spesialundervisning fritak, de har ikke sjanse! Anonymous poster hash: e218e...dcf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #19 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg tror lærerne gir deg råd her om hva som er best for dem selv og ikke for barnet ditt. Kartleggingsprøven skal tas for å se på nivået i norsk skole, slik at man kan sette inn tiltak i den norske skolen. Selvsagt skal ditt barns resultater også med. Lærerne har missforstått, og dette er juks fra deres side. Anonymous poster hash: 5e7c3...0f7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #20 Skrevet 15. oktober 2013 Ikke holde han hjemme, men gi ham en M3 prøve istedet. Det er en matteprøve som ligger på nivå med 3 trinn, og dermed ikke har så mye tekst, evnt en annen kartleggingsprøve som tester evner innen regnearter og logiskmatematisk tankegang. Nasjonale prøver har mye tekst, det er en leseprøve i matte..... Jeg som lærer ville aldri latt en 5. klassing med store lese/skrivevansker sittet den prøven, ihvertfall ikke uten en voksen som kan lese alle spørsmål for eleven. Det kan evnt være en mulighet, men da må det være ressurser til dette på trinnet. Jeg er enig med lærer i at en elev som sliter så mye ikke burde slite seg gjennom en test han eller hun vil føle som nederlag. Men jeg ville heller tilrettelagt for en annen prøve, slik at eleven føler seg likestilt med de andre. Dog er jeg imot å teste bare for testingens skyld, det må være for å bedre elevenes læringsutbytte i skolehverdagen Anonymous poster hash: 4c8e1...233
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #21 Skrevet 15. oktober 2013 Takk for svarene. Han har ikke spesialundervisning i matte egentlig, men de jobber litt ekstra med det også. Han klarer matteoppgavene på nivå med de andre, men sliter naturligvis ved tekstoppgaver. Da det ble avtalt rundt de andre nasjonale prøvene tok vi det også over sms, men på de var det ingen tvil. Når det gjelder matte smerter det meg litt ekstra at de mener han skal utelates siden det er hans beste fag (dog noe dårligere enn de andre der også vil jeg tro). Han jobber uhyre sakte, det er en av de største utfordringene hans i tillegg til å lese som søsteren i 2.klasse. Jeg skrev selv "holde han hjemme", men alternativet er ikke at han blir hjemme. Han får alternativ undervisning på skolen. Beklager, det er kanskje vesentlig, men jeg måtte skrive fort. Anonymous poster hash: efe33...856
Gjest Anonymbruker85 Skrevet 15. oktober 2013 #22 Skrevet 15. oktober 2013 hadde fulgt lærerne sine råd
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #23 Skrevet 15. oktober 2013 la han ta den prøven,min jente har 3ulike diagnoser ogs liter faglig,før egne prøver i det daglige,men må ta nasjonalprøve på lik linje med resten av klassen,det gir lærer,spesped en indikasjon på hvor eleven er og da kan de melde til ppt,og søke ekstra resurser til barnet. så la han ta de nasjonaleprøvene.og om ikke de vil la han ta,så ville det bekymret meg som mor,og jeg ville henvist til bup. Anonymous poster hash: 35455...d6b
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #24 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har sittet vakt hos 5 klassinger som ikke er gode på lesing og i allefall 3 av de trykket bare på et svar for å bli ferdig med prøven. Anonymous poster hash: 77092...7f2
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2013 #25 Skrevet 15. oktober 2013 Hei. Om gutten ikke skal ha nasjonale prøver er dette noe skolen burde tatt opp med dere på et samarbeidsmøte, ikke på sms dagen før. Dette har de håndtert uhyre uprofesjonelt, noe som fører til mer usikkerhet hos dere som foreldre. Hvis dere er enige om at gutten vil synes det er for vanskelig er det en mulighet at han får ta den alene, eller alene med en spes.pedagog, eller at de i forkant hadde laget en annen prøve til han slik at han fikk ta prøve sammen med klassen sin. Jeg ville bedt om et møte med skolen der dere kunne diskutert disse problemstillingene grundig, og tatt noen avgjørelser sammen. Lykke til. Anonymous poster hash: 1769a...332
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå