Gå til innhold

Hva er leggerutinen til din ettåring og/eller fireåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt tips og råd i forbindelse med legging. Våre to små må for tiden dele soverom og jeg sliter litt med gode rutiner for legging. Har begynt å legge ettåringen først, men bruker litt for mye tid. Sitter ved siden av sengen og synger til han sovner, men kjenner nå at jeg må løsrive meg litt fra dette da det ofte kan ta litt tid og så må han lære å sove selv. Vil ikke ha noen skrikekur, men tips og råd til andre gode måter å legge han på. Har begynt å legge han en halvtime før siden han ofte virker overtrøtt når vi legger han samtidig med storebroren.

Fireåringen har vi jo hatt gode rutiner på, men føler han blir forstyrret av leggingen av ettåringen. Kan finne på å tulle litt og føler nok at vi bruker mye tid på minste. Ofte sovner han først når jeg synger til han etter at ettåringen har sovna.

Om de legges sammen så leser jeg ofte først og så synger jeg.

Noen tips og råd eller bare fortell hvordan du legger dine :)

Anonymous poster hash: 39305...e9c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre to på 1 og 4 sover også på samme rom. Hvis ettåringen er veldig trøtt legges han først men ofte legges de samtidig kl 19. Minste er avhengig av eldste så griner hvis han må sove alene med mindre han er veldig trøtt ;)

Anonymous poster hash: 9c83d...fd6

Skrevet (endret)

No er vår halvanna år blitt, men som ettåring var rutina slik ca..

Kl 18 - graut

Kl 19 - stell og på med pysjen, etterfulgt av melkeflaske og tannpuss. Deretter seie godnatt til den av foredra som ikkje la ho, inn med smokken og legging i senga. Den som la ho seier godnatt og går ut av rommet.

No har ho slutta med flaske og begynt med tidligare legging. Ho steller seg, pussar tenner og får på pysj kl 1840 og er klar for ole brumm på disney channel 1850. Ho sit på fanget og ser. Etter nattasangen der får ho på nattpose og smokken kjem fram. Ho blir lagt kl 19.

Endret av ★
Skrevet

Har barn på samme alder, som og deler rom. Største hoppar til sengs, minste får kos, liten koseprat, legg ho ned og syng ein song. So syng eg for største og gjer ho kos. So sit eg midt mellom dei og les (for meg sjølv) eller syng litt viss dei er urolege. Går veldig greit no, men har gjort det mange gonger...

Skrevet

Prøv lykken - må du sitter der til de sovner?

HI

Skrevet

HI

Gjer nok det, ja. Men oftast er det gjort på 10-15 minutt. So les eg. Då kosar eg meg, og markerar liksom at eg ikkje har kontakt med dei, berre passar på. Viss minste har sove for seint på dagen, er det ofte litt strevsomt...

Skrevet

HI

Gjer nok det, ja. Men oftast er det gjort på 10-15 minutt. So les eg. Då kosar eg meg, og markerar liksom at eg ikkje har kontakt med dei, berre passar på. Viss minste har sove for seint på dagen, er det ofte litt strevsomt...

Likt som her da :)

Hi

Skrevet

Mine er 2 og 4 år. Legger minsten kl. 19 og eldste 19.30-19.45. Minsten må sovne først, eller så blir det kaos. Mine legger seg ned med en gang, så jeg har ikke det problemet. Tror jeg ville tatt kampen, og fått minsten til å sovne av seg selv, hvis jeg var deg...

Skrevet

Min er 1,5. Har samme rutiner som ved ett års alderen. Spiser kveldsmat. Tar på pysj. Leser litt på stua mens hun drikker melk fra kopp (sluttet med tåteflaske, og vel i mål med å slutte med melk på kvelden snart), pusse tenna. Natta kos til den foreldre som ikke legger. Så finne smokk og bamse og i seng. Sier natta, koser og går ut. Sovner selv. Hun legger seg 18.30-19.00 sånn ca.

Det var en periode ved ett års alderen som var litt vrien. Spesielt når jeg skulle legge (hadde nettopp begynt å jobbe igjen, i turnus). Gråt når hun ble lagt. Kunne gå inn i timesvis og hun bare sto i seng og gråt og ville opp. Hvis pappa var hjemme var alt greit når han gikk inn.

Løsningen ble å gå inn når hun gråt. Løfte henne opp, si natta og legge ned igjen. Gå ut. Neste gang jeg gikk inn tok jeg henne bare opp og holdt henne til hun sluttet å gråte. La henne ned uten å si noe. Gikk ut. Og om og om igjen til hun sovnet. Gikk alltid ut av rommet. Slitsomt når det sto på, men ordnet seg fint etterkvart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...