Gå til innhold

spørsmål om samvær med barn etter samlivsbrudd. ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er 1, 5 år... Hvordan pleier det å bli? Ønsker ikke 50/50... ønsker å ha henne mer... men er dette mulig for meg dersom far ønsker 50/50?

Anonymous poster hash: 8652a...a8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Små barn bør absolutt ikke ha 50/50! På fvk anbefaler de ikke 50/50 til barn under fire år og i en eventuell rettsak vil det ikke bli dømt 50/50 til barn under syv år.

Start med en mekling på fvk og se om dere kan bli enige der. Om dere ikke blir enige kan man gå til retten.

Anonymous poster hash: fcb62...3f1

Skrevet

Hva du ønsker er egentlig irrelevant. Samvær og bosted skal gagne barnet, og ikke nødvendigvis froeldrene.

Det anbefalles ikke 50/50 for så små abrn medmindre foreldrene samarbeider veldig godt. Men det er egentlig ikke noe som tilsier at DU er den som sitter med hovedansvaret etter et brudd hvis også far ønsker at barnet skal bo hos han.

Bestill time for FVK, så får dere veiledning der

Anonymous poster hash: a9986...277
Skrevet

Det beste for så små barn er å bo fast hos den som i hjemmet har hatt "primæromsorgen", dvs. den som har hatt mest permisjon og som har hatt mest med barnet i hjemmet. Ofte så er det mor når man snakker om så små barn. Om far er den som har hatt mest permisjon og vært mest med barnet så bør barnet følge med far.

Hovedomsorg og samvær skal være til barnets beste. Barnets beste og foreldrenes beste er ikke alltid det samme. Barnet bør komme først.

Delt omsorg er ikke anbefalt for barn under 3 år. Barnets rett til trygge og gode rammer er langt viktigere og barn under 3 år er for små og har ikke verktøy til å kunne takle eller skjønne en delt omsorgsordning.

Dere må finne ut hva som er best for deres barn.

Anonymous poster hash: 031a5...8ce
Skrevet

Hva du ønsker er egentlig irrelevant. Samvær og bosted skal gagne barnet, og ikke nødvendigvis froeldrene.

Det anbefalles ikke 50/50 for så små abrn medmindre foreldrene samarbeider veldig godt. Men det er egentlig ikke noe som tilsier at DU er den som sitter med hovedansvaret etter et brudd hvis også far ønsker at barnet skal bo hos han.

Bestill time for FVK, så får dere veiledning der

Anonymous poster hash: a9986...277

Jo det er faktisk mye som tilsier at mor får hovedomsorgen for et så lite barn. Hvis det går til retten så legger retten stor vekt på hvem som barnet er mest knyttet til, og et barn som er 1,5 år er som regel mest knyttet til mor da mor ofte har vært hjemme med barnet nesten et år og ikke minst gjennom amming mm så har hun vært en den som har hatt størstedelen av omsorgsrollen. Jeg var gjennom et brudd når barnet mitt var 1,5 år, og advokaten til både meg og min eks sa rett ut at hvis far skulle ha noen som helst slags mulighet til å få hovedomsorgen i en rettsak så måtte mor være meget uegnet som f.eks belastet med rusmisbruk ol. 

Anonymous poster hash: 8aabe...2a7

Skrevet

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 8652a...a8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...