Gå til innhold

Da fikk jeg diagnosen fibromyalgi av revmatalogen :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter nå med vondt over alt etter å ha tatt de "trykk" testene de gjør. Hadde utslag på alle punktene utenom to. At jeg ikke fikk utslag på disse kunne like gjerne være fordi jeg er godt polstret og det ikke var lett og finne riktig punkt.

Jeg hadde en sterk mistanke om nettopp denne diagnosen, men å få den var likevel en nedtur.

Legen mente det kunne være lurt og være sykemeldt enn viss % for å unngå at jeg på sikt blir 100% sykemeldt igjen.

Sjefen ble jo ikke akkurat glad. Mente vi skulle snakke med bedriftshelsetjenesten først, men det blir jo ikke før om 1 mnd. det. Når han spør, så svarer jeg jo.

Det føles som om jobben vil bli kvitt meg. Har blitt hvisket i øret i dag at mest sannsynlig er det hun jeg jobber med som har klagd til sjefen.

Jeg har ingen intensjon om å bli uføretrygdet. Men hva gjør jeg om jeg får sparken? Ingen som vil ansette noen med denne diagnosen.

Tenker så det knaker.

Et annet lite problem jeg har er at jeg er i arrangementskomiteen for alle ting som skjer på jobben. Vurderer om det er lurt at jeg trekker meg og ikke er med på noen av julebordene vi skal ha nå før jul.

Hva ville dete gjort?

Anonymous poster hash: b6f92...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men herregud, du har da fått en alvorlig diagnose!!Sjefen kan iallefall ikke sparke deg pga denne!Og hva har kollegaen din sladret om til sjefen ang deg da?

Og ikke meld deg ut av komiteen, kommer du ikke til å være på jobb mer før jul da? Du har jo like stor rett til å være der du som alle de andre.Og forresten,har du gode kollegaer så er de sikkert glad for å ha deg på komiteen!for det betyr jo at du vil fortsette å jobbe!

Lykke til!

Anonymous poster hash: d3d18...afe
Skrevet

Ikke snakk om å sladdre, men hun har nok klagd etter det jeg fikk høre. For det er henne jeg hjelper/ bistår på jobben. Så om jeg er borte er det hun som må gjøre tingene selv. Kan jo forstå henne, men da må hun da kunne si i fra til meg. Til meg er hun bare smilende og blid, spør hvordan jeg har det og er bare hyggelig. Dama er i midten av 50 åra og vet at hun ikke har problemer med å si ifra til folk om det er noe, men meg er det tydeligvis vanskelig.

Vet ærlig talt ikke helt hvordan jeg skal takle jobben i dette.

Skrevet

Jeg fikk ikke FM-diagnose av ekspert, men all kraftig smerte over alt forsvant når jeg fikk Levaxin for lavt stoffskifte. FM er ofte en passasjer til stoffskifteproblemer, og autoimmune sykdommer henger sammen, sier endokrinologen min. Det er ikke særlig å tape på utredning/prøvebehandling med Levaxin, men det kan være mye å vinne. Ellers anbefaler jeg deg å følge med på LDN Norge, gjerne på Facebook. Mange med FM og revmatologiske plager blir symptomfrie med LDN.

Anonymous poster hash: eedae...503

Skrevet

Min sjef er helt lik og jeg har og den diagnosen + leddgikt osv :/

Hos oss prøvde de og å koble inn bedrifteshelsetjenesten og lege derfra. Ble litt irretert da BHT ikke kan gjøre noe som helst med helsen min, så de kom ingen vei.

Anonymous poster hash: 36706...8cc

Skrevet

Jeg har også vært alvorlig syk (kreft) og er der en ting jeg har lært i denne prosessen er det å lytte til kroppen din. Der skal ikke mye til før man har brukt for mye energi og det tar ofte tid å få tilbake denne energi.

Jeg har lært at se på energien min som et regnstykke. Hver dag skal det helst gå litt i pluss, men aldrig i minus. De første postene er barna, mann, hus og jobb. Resten blir ordnet når "kontoen" har gått i pluss en god stund.

Jeg synes du skal si fra deg ekstra jobben i komiteen både for å signalere at dette orker du ikke for du er faktisk syg og for å frigjøre energi til det som er viktig. Jeg har i flere år nå neste ikke vært med på arrangementer på jobben for nå alt var ordnet for dagen var kontoen brukt opp. Det er viktig å gjøre opp med seg selv hva som er viktig. Familie er viktig, men der er også viktig å ha en inntekt. Da får heller det sosial livet sitte på vent inntil livet kommer inn i en form for normal igjen.

Det første året med sykemelding er man godt sikret mot oppsigelse, men dersom sykemelding/fravær strekker seg over sykepengerettighetsperioden har arbeidsgiver dessverre en større frihet til å si deg opp. Er sikker på det løser seg. De fleste arbeidsgiver er snille ved syke mennesker -især de som viser de står på tross alle utfordringene.

Lykke til

Anonymous poster hash: d5dd9...b98
Skrevet

Hi igjen

Jeg har brukt LDN siden i juni, men synes ikke det har blitt noe bedre.

Stoffskiftet har jeg også fått sjekket ut av saken.

Har fått Sarotex av fastlegen så nå sover jeg om natta om ikke annet.

FM er noe revmatalogene ofte ser kommer i sammenheng med andre revmatiske diagnoser. Jeg artrose og artritt fra før.

Når det gjelder bedriftshelsetjenesten så må jeg bare si ja for å vise arbeidsgiveren at jeg ønsker hjelp. Men jeg kan ikke fatte hva de skal kunne gjøre for meg. De får meg ikke smertefri.

Det som skremmer meg så mye med denne diagnosen er når jeg ser hvordan moren min har blitt. Hun har gått fra å være en beintøff dame som jobbet på lik linje med mannfolka, tok samme tunge løftene og sto på, til å til tider bli helt sengeliggende av smertene pga FM.

Synes det er forferdelig vanskelig å snakke med sjefen om dette for jeg vet at jeg kan komme til å begynne å grine. Føler jeg bør ha med sminkefjerner og sminke i veska hver dag nå i tilfelle det skjer.

Skrevet

Du MÅ ikke snakke med sjefen om dette, de har ikke krav på å få vite noe som helst om din sykdom/helse. KUN om din restarbeidsevne!

Tenk på deg selv og din helse, legg fra deg ekstra jobb som du ikke har overskudd til :)

Ja de må nesten ha med bedriftshelsetjenesten, men hva kan de gjøre? Noe din lege osv ikke kan? Nei, ingen verdens ting. De kan kun komme med forslag til feks tilrettelegging for at du evt skal kunne mestre å være noe på jobb. Men det er kun du som kjenner på din kropp hva du mestrer.

Og husk at det ikke er sikkert du blir like ille som din mor, masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 36706...8cc

Skrevet

Jeg ahr selv FM og det er en skikkelig kjip tilstand. Livet med smerter er no' dritt!!

MEN; fibromyalgi er ikke en alvorlig diagnose. Du kommer ikke til å dø og det er lite sannsynlig at du blir invalid av dette (jo, noen blir jo selvsagt det med de er i mindretall!).

De aller fleste med FM klarer fint å leve med tilstanden hvis den behandles riktig. Det vil for de aller fleste si et veldig regelmessig liv; riktig kosthold, god og tilpasset trening, riktig smertelindring. Kjipt ja, men langt fra uovervinnelig!

Hvis du har "god polstring" som du selv sier, så kan sannsynligvis vektreduksjon hjelpe deg. Hvis du i tillegg har artrose og reumatisme. Riktig kosthold hjelper svært mange (lavkarbo). Riktig trening er det eneste som i følge forskerne har en klar effekt på FM. Det gjelder å holde skjelett og musklatur i gang og ikke stivne. det betyr ikke at du skal bli noen maratonløper eller fittness-dronning. Men lavintensiv trening og spesielt styrketrening av kjernemusklatur er viktig. Vanntrening i varmt vann kan være en god ting å starte med. De fleste kommuner har tilbud om frisklivstrening, og dette kan også være et greit sted å begynne. Du trenger ikke stille i fancy treningstøy på et gedigent treningsstudio for å få effekt av trening:)

Trening frigjør endorfiner, noe som også hjelper mot depresive tanker - noe som gjerne kommer når man sliter med mye smerte!

Det er flott at du ikke ønsker å bli uføretrygdet. For å hindre det, må du starte med å ha en god dialog med lederen og arbeidsplassen din. Du MÅ ikke fortelle sjefen din om diagnosen din, men hva har du egentlig å tape på å gjøre det. Du må uansett fortelle om din restarbeidsevne, hvilke oppgaver du mesterer, hva du ikke kan gjøre osv. Tror du at navnet på tilstanden vil gjøre noe fra eller til?

Din leder er forpliktet til å benytte seg av bedriftshelsetjenesten når de er tilknyttet et slikt tilbud. Det er jo nettopp i forhold til å kunne stå i jobben at BHT kan være en viktig samarbeidspartner. De vil kanskje dunne forklare din sjef hva slags tilretteleging du evt. trenger, være behjelpelig med å søke om hjelpemidler, tilskudd fra NAV osv.

Din arbeidsplass kan ikke sparke deg fordi du er syk eller fordi du har fått en diagnose. Samtidig kan det være utfordrende for kolleger å forholde seg til en som stadig er borte fra jobbe ller som ikke kan utføre spesielle arbeidsoppgaver. Derfor er åpenhet viktig. Ved å være åpen om hvordan du har det, vil kanskje dine kolleger være mer forståelsesfulle.

Men dersom du er sykmeldt i over ett år, så kan faktisk arbeidsgiver avslutte arbeidsforholde ditt. Derfor er det viktig å ta tak i situasjonen nå med en gang slik at du kan stå i jobb:)

Dette var kanskje ikke spesielt oppmuntrende. Men noen ganger er det viktig men er reality-check!

Livet ditt går sannsynligvis ikke under av at du har fått denne diagnosen. Smertene kan være et helvete ja, men de er faktisk ikke farlige. Det er ikke farlig å bevege seg selv om det gjør vondt! Du kan faktisk selv bidra til at du kan få et bedre liv.

Hvis du har behov for sykmelding for å "lade deg opp", så får du sikkert det av legen din. Men det er ikke ensbetydende med at du blir varig ufør! Diagnosen er bare et navn. DU kan selv avgjøre hvordan du vil leve med den!

Anonymous poster hash: 78115...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...