Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #1 Skrevet 14. oktober 2013 Har ei jente på 5,5 år. Hun har alltid vært stor, "kompakt" og sterk. For et års tid siden skrev jeg her om besteforeldre som gav usunn mat og godter mot min vilje, enda hun var på grensen til å bli for tykk. Jeg har i løpet av sommeren endelig fått gjennom at dette skal hun ikke ha, endelig hører både pappaen og besteforeldre på begge sider meg. Men hun er blitt for tykk. Det gjøt meg så vondt, for jeg klarer ikke å se hva jeg gjør feil her ser dere. Hun spiser hjemmelagde grove polarbrød eller rundstykker til frokost (baker selv for å kunne vite eksakt hva jeg gir henne). Lunsj i barnehagen er stort sett det samme for hun er litt kresen. Pålegget er stort sett gulost, leverpostei eller brunost. Her kjøper jeg kun inn de lettere variantene. I barnehagen får de frukt om ettermiddagen. Vi har varierte middager, alltid grønnsaker til maten, fullkornspasta, fullkornris, kjøtt eller fisk. Begrenser bruk av sauser. Hun liker kokte poteter, gulrøtter, brokkoli, blomkål, erter, kålrot osv. Grønnsaker som tomat, agurk, paprika, salat liker hun ikke, MEN hun prøver! Kveldsmaten varierer, her vil hun oftest ha et knekkebrød med gulost. Hun får kun vann å drikke, melk liker hun ikke. Kun søtsaker om lørdagen. Det er ingen "gjemte" søtsaker i kstholdet, lørdager er på lørdager. Aktiviteten består av 30 min rask gange til og fra barnehage, turdager og gymlek i barnehagen. På fritiden går hun på dans og lek, og er ellers ute og leker med vennene omtrent til leggetid. Det er jo tydeligvis noe jeg opplagt gjør feil her med tanke på kostholdet og aktiviteten. legen mente hun ville vokse det av seg.. Der er ikke jeg helt enig. Ser dere hvor jeg kan gjøre endringer? Endringer som kan gjøres gradvis slik at de blir en livsstil og vane for oss alle. Anonymous poster hash: 57f34...003
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 Hvis hun bare er litt kraftig i forhold til andre barn synes jeg du skal høre på legen, men om hun virklig er farlig overvektig bør dere selvfølgelig gå videre med det. Selv om hun spiser sundt kan hun ha vennet seg til å spise for mye. Grove rundstykker er fint til frokost, men spiser hun 4 av dem blir det selvfølgelig for mye. Kansje dere må fokusere på mengdene hun spise, ikke bare at maten er sunn, hvis hun virklig har et overvektsproblem. Anonymous poster hash: e4e05...297
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Hun spiser et rundstykke/polarbrød til frokost, et i barnehagen. Egentlig litt lite syns jeg. Middag spiser hun variert av, men aldri mer enn en barneporsjon. Hun er 114 cm og 24 kg. Var helsestasjonen som uttrykte bekymring over vekten til å begynne med. Beklager tilleggsinformasjonen, burde hatt dette med i hovedinnlegget. Anonymous poster hash: 57f34...003
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 Hvor stor er hun da? Jeg har selv slitt hele livet med overvekt, men har nå nådd normalvekt. Det var faktisk et sjokk for meg å se kaloriinnholdet i enkelte varer man regner som sunne. Spiste for eksempel hjemmelagde knekkebrød som hadde ekstreme mengder kalorier i forhold til de litt usunne variantene. Og jeg spiste da gjerne to, fordi de var så sunne og veldig grove. En annen felle er drikke - juice og sånn kan gi veldig mange ekstra kalorier helt unødvendig. Byttet dessuten ut vanlig ost med mager ost o.l. og det har gjort mye for å senke kaloriinnholdet i maten. Anonymous poster hash: f0045...5e3
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 Hun spiser et rundstykke/polarbrød til frokost, et i barnehagen. Egentlig litt lite syns jeg. Middag spiser hun variert av, men aldri mer enn en barneporsjon. Hun er 114 cm og 24 kg. Var helsestasjonen som uttrykte bekymring over vekten til å begynne med. Beklager tilleggsinformasjonen, burde hatt dette med i hovedinnlegget. Anonymous poster hash: 57f34...003 Da ville jeg fortsatt som i dag. Hun er overvektig, men ikke alvorlig. Hvis dere fortsette å være beviste vill hun sansynlig vis vokse greit inn i vekten sin utenm at dere gjør noe spessielt utenom å holde henne aktiv og passe på at hu ikke spiser for mye usunt og fetende. Anonymous poster hash: e4e05...297
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #6 Skrevet 14. oktober 2013 Det ser jo ut som en veldig sunn meny. Dersom du ikke har hatt støtte fra faren og besteforeldrene før nylig kan det jo ta litt tid før du ser endring? Eneste jeg kan komme på er å øke proteininntaket hennes. Protein gir metthetsfølelse og da spiser man som regel litt mindre. Youghurt naturell, cottage cheese, bønner, linser, kylling, fisk og magert kjøtt. Anonymous poster hash: b4c44...001
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #7 Skrevet 14. oktober 2013 Tusen takk for mange svar! Har tenkt litt på å få inn mer proteiner. Hun har den siste tiden begynt å elske fisk, kylling og svin liker hun også. Anonymous poster hash: 57f34...003
Jallow B Skrevet 14. oktober 2013 #8 Skrevet 14. oktober 2013 Noen mennesker er generelt tyngre enn andre, ha også dette i bakhodet. En god vennine av meg vokste opp med strengt mat-regime hjemme, fordi legen og foreldrene mente hun var overvektig. Hun er ennå en stor dame, er i fysisk aktivitet, spiser sunt, men stor vil hun alltid være. Jeg håper dere har fokuset hjemme på å være sunne, ikke på at hun skal ned i vekt.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #9 Skrevet 14. oktober 2013 Istedet for vekta og cm, kan dere se på aktivitetsnivå og evner der. Henger hun etter de andre? Blir hun fortere anpusten enn de andre? Sliter hun med "grunnleggende" kroppsbeherkelser? Noen barn (og voksen) ER tyngre og har mer fett enn andre. Men man ser fort om de er sånn naturlig, eller om det skyldes lite aktivitet og/eller dårlig kosthold. Er barnet helt normalt mtp løping, hopping, klatring og det og holder ut i lek, så er det mest sannsynlig INGEN fare for noe sykelig ei heller STOR grad av "overvekt".. Jeg tror folk bør tenke mindre på mat og vekt hos barn, og heller se på barnets evne til lek og utholdenhet. At barn klager og sier de er slitne på tur, er noe helt normalt, men se på det i lek og aktivitet. Organisert som uorganisert. Kan det ikke stupe kråke som 5 åring, eller hoppe på et ben, bør man tenke på hvor mye og naturlig får barnet rørt seg i hverdagen? Blir det rødsprengt og andpusten etter 30 min lek med andre barn , organisert eller uorganisert, så har det litt dårlig grunnform, og bør "aktiveres"..Jeg ser mange "innfeite" barn, som tydeli a r dårlig mat/aktivitetsvaner. De greier ikke grunnleggende kroppslige ting, og de er rett og slett late...5min på trampoline, og de er "dødssliten" er IKKE normalt for et barn. At de ikke holder ut 10 min på "minifotball" fordi de blir sliten, er heller ikke noe bra tegn. ( om astma kan utelukkes selvsagt!) Så se på datteren din ut fra slike ting du. Har ei på turngruppa til min datter osm har dobbelhake og mage som står litt ut, men hun er sterk og myk og har aboslutt ikke noe problem og henge med de andre når de jogger til oppvarming. Hun SER overvektig ut, men for henne er det nok helt normalt Det er ikke noe elitelag, men denne jenta er absolutt i øverste sjikt på alle øvelser i sin aldersgruppe. Anonymous poster hash: 1cd0f...df0
HerGårDetUnna!!! Skrevet 14. oktober 2013 #10 Skrevet 14. oktober 2013 Vi har fokus på at vi alle skal spise sunnere, slik at kroppen vår blir glad. Hun skal IKKE ned i vekt, men må ikke gå opp i vekt heller. Har bare forklart at musklene trenger skikkelig mat for at kroppen ikke skal få vondt.. Og at tennene ikke skal ha godter utenom lørdagene. Hun løper etter de andre, men senere (dårlig løpeteknikk og klager på ryggen, er utredet for ryggplager) Hun elsker trampoline. I gymleken og på dans og lek er hun aktiv og henger med. Tar små pustepauser men henger seg på igjen. Har god balanse, hopper høyt men er for redd til å stupe kråke. Jeg var overvektig som barn pga dårlig kosthold, pappaen var og er overvektig. Hun er tung, det bryr vi oss ikke om, men nå har hun fått en veldig stor og dvask mage som plager henne. Vi har aldri bevisstgjort henne på dette, men andre barn i barnehagen kommenterer størrelsen hennes. Mitt mål er å få inn gode og sunne rutiner som hun kan ta med seg videre i livet, og gjerne samtidig endre livsstilen til resten av familien slik at vi har hverandre lenge. Til nå er resultatet ei skikkelig glajente som ikke sutrer og klager over den minste ting lenger, en mamme med mer energi, og en pappe som klager over mangelen på tykke fete sauser
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #11 Skrevet 14. oktober 2013 Tror hun vil vokse det av seg, hvis dere fortsetter slik. Blutpeslig får hun nok en vekstspurt. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at polarbrød fra butikken inneholder veldig mye sukker. Kanskje dere kan erstatte noe av brødmaten med knekkebrød også for å variere. Anonymous poster hash: 44a54...a59
HerGårDetUnna!!! Skrevet 14. oktober 2013 #12 Skrevet 14. oktober 2013 Tror hun vil vokse det av seg, hvis dere fortsetter slik. Blutpeslig får hun nok en vekstspurt. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at polarbrød fra butikken inneholder veldig mye sukker. Kanskje dere kan erstatte noe av brødmaten med knekkebrød også for å variere. Anonymous poster hash: 44a54...a59 Baker polarbrødene selv, uten sukker og erstatter det meste av melet med grovt mel, frø og havregryn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå