Gå til innhold

Dere som sparer mens partneren sløser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker du sparepengene til?

Og har dere felles økonomi, hvordan mestrer du dette? (Godta at han sløser).

Eller har dere delt økonomi?

Anonymous poster hash: ade93...7c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delt økonomi, dvs betalte det samme av faste utgifter men kun jeg som sparte til noe. Nå er vi skilt og gudskjelov for det, og nei, vi delte ikke mine sparepenger i boet. Hvorfor skulle jeg fortsette å lage bufferkonto, kjøpe vaskemaskin og finansiere reparasjoner av bil mens han kjøpte dyr vin og lekte stor mann på restaurant?

Anonymous poster hash: d8503...cbb
Skrevet

Dersom det er et problem at den ene parten bruker unødig penger så har jeg et forslag til hvordan man kan takle dette uten å stadig krangle om penger og forbruk.

Vi har satt opp budsjett som viser alle faste kostnader og estimerte kostnader på utstyr/klær til barna. Ut fra denne så overfører vi begge penger inn til en egen felleskonto (som bør stå i den mest "ansvarlige" persons navn..) der alle regninger betales fra. Pengene som betales inn beregnes ut fra inntekt slik at begge har omentrent like mye til "eget forbruk". I tillegg har vi en egen matkonto med 2 bankkort som vi bruker når vi handler mat. Begge setter også av penger til sparing.

Jeg legger meg ikke borti hva min mann bruker "sine overskuddspenger til" og heller ikke han. Vi slipper diskusjon om hva som er fornuftig bruk av penger.

Anonymous poster hash: 19220...d01
Skrevet

Jeg er sammen med en sløser. Han har kanskje 2000kr på sin sparekonto. Jeg har 165000kr for øyeblikket.

Vi har ikke felles økonomi. Vi betaler 50/50 på alle utgifter og bytter på å kjøpe mat. Jeg får barnetrygda så jeg kjøper alt til barna. Jeg sparer og kjøper litt til meg selv og han bruker opp alt han har, sånn er det hver måned.

Foreløpig bruker ikke jeg noen av mine sparepenger på noe. Jeg sparer til den dagen vi skal gå i fra hverandre, ønsker å kjøpe han ut av leiligheten. Det ligger i kortene at kommer til å skje en dag. Men av praktiske årsaker er det ikke mulig på nåværende tidspunkt. Og om forholdet skulle repareres så har jeg en fin egenkapital dersom vi skal kjøpe hus sammen etterhvert.

Anonymous poster hash: 453c4...f8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...