Gå til innhold

Bachelorgrad- nytt studie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på 2 året, og ser at denne utdanningen passer ikke meg. Jeg skal derfor ikke jobbe med det etter endt studie. Jeg tenker at jeg skal gjøre ferdig utdanningen (føler det ser mer "skikkelig" ut på cv)

Jeg kom inn på studiene ved realkompetanse. Jeg har ikke studiekompetanse. Det jeg lurer på er om jeg kan etter endt utdanning, søke på noe helt annet utdanningsfelt med en bachleor eller må jeg ha studiekompetanse?

Anonymous poster hash: ffd06...c63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv heller å ta en master og dra det over på et felt som passer deg bedre.

Hva slags utdannelse har du tatt nå?

Hvis du f.eks tar sykepleie, så akn du via en master få mange andre muligheter innen administrasjon tenker jeg.

Anonymous poster hash: 4ce68...0ab
Skrevet

takk for svar. Ikke sykelpeier, men lærer. Jeg tror jeg ønsker noe helt annet enn profesjonsstudie.. hi

Skrevet

Hva ønsker du da?

Er mange lærere som jobber i alt annet enn læreryrket..

Du kan jo ta master i utdanningsledelse, det ser jeg mange etterspør :)

men det gjelder jo jobber i skoleverket.

Holder fremdeles en knapp på å ta en master, hvis du ikke vet veldig godt at du vil noe annet.

Anonymous poster hash: 4ce68...0ab
Skrevet

Hva er det du vil over på da? Jeg ville sagt at dersom du klarer, så beholder du studieplassen og fullfører. Jeg kjenner mange lærere som jobber med noe annet, og felles for dem er at de mener at det er lett å få seg jobb med den utdanningen. De jobber i administrasjon, pu-boliger, barnevernet og til og med en som jobber offshore.

Anonymous poster hash: 9dafd...c3a
Skrevet

Hva er det du vil over på da? Jeg ville sagt at dersom du klarer, så beholder du studieplassen og fullfører. Jeg kjenner mange lærere som jobber med noe annet, og felles for dem er at de mener at det er lett å få seg jobb med den utdanningen. De jobber i administrasjon, pu-boliger, barnevernet og til og med en som jobber offshore.

Anonymous poster hash: 9dafd...c3a

Tusen takk for svar. Jeg har som sagt tenkt å fullføre utdanningen. Men det jeg lurte på var om jeg kunne starte på en ny utdanning - noe helt annet, uten studiekompetanse?  Hi

Skrevet

Ettersom det jeg vet må du ha enten studiekompetanse eller realkompetanse for å søke på ny utdanning. Altså, du vil ikke komme inn på en annen bachelor på grunnlag av den du har tidligere. Når det gjelder realkompetanse er det opp til hvert læringssted å vurdere søknaden din, så jeg hadde tatt en telefon til de lærestedene som tilbyr bacheloren du egentlig ønsker og hørt hva du trenger. Sannsynligheten er høy for at du må ha 5 år relevant erfaring, ved siden av det er jo bacheloren du gjør deg ferdig med positiv.

Hvilken utdanning er det du ønsker deg da? Som de over har skrevet kan lærerutdanningen brukes til mye annet.

Skrevet

Ettersom det jeg vet må du ha enten studiekompetanse eller realkompetanse for å søke på ny utdanning. Altså, du vil ikke komme inn på en annen bachelor på grunnlag av den du har tidligere. Når det gjelder realkompetanse er det opp til hvert læringssted å vurdere søknaden din, så jeg hadde tatt en telefon til de lærestedene som tilbyr bacheloren du egentlig ønsker og hørt hva du trenger. Sannsynligheten er høy for at du må ha 5 år relevant erfaring, ved siden av det er jo bacheloren du gjør deg ferdig med positiv.

Hvilken utdanning er det du ønsker deg da? Som de over har skrevet kan lærerutdanningen brukes til mye annet.

Tusen takk for svar. Jeg tenker jeg prøver å ta noen fag innen studiekompetansen slik at jeg er "ferdig" når jeg er ferdig utdannet. Jeg er ikke sikker hva jeg ønsker å utdanne meg til. Men kjenner nå at denne utdannelsen var et feilvalg. 

Skrevet

Nei ikke yrkesfaglærer.

Skrevet

Selv om du ikke har studiekompetanse, har du matte og norsk?

Anonymous poster hash: 22936...fb1
Skrevet

Hvis du er lærer kan kanskje en master i "udanning og oppvekst" være noe for deg. Hvor studerer du? Med en slik mastergrad er du særlig kvalifisert til å drive med pedagogisk forskning + mye mer.

Anonymous poster hash: da0d7...5dd
Skrevet

Dersom du fullfører et studie på høyskolenivå oppnår du studiekompetanse. Altså, om du går et årstudium og fullfører, eller om du fullfører et bachelorstudie slik du tenker å gjøre. Så dersom du fullfører skal du kunne søke på nytt studie senere MED studiekompetanse. Du kan lese om dette/disse reglene på samordna opptak eller google studiekompetanse/realkompetanse. Bare husk at det kan være eventuelle tilleggskrav på enkelte studier.

Anonymous poster hash: 12b34...553

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...