Gå til innhold

Jobb-"dilemma"..Trenger litt hjelp og råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig i permisjon i februar og jeg har en jobb jeg ikke vil tilbake igjen til.
Planen min er å søke på nye jobber, på et nytt senter som er kommet, som da vil overlappe perfekt i februar.
Planen er/var da at mannen skulle ta ut all permisjon etter at jeg er ferdig.Da vil han være ferdig i mai.Vi synes det er tidlig at guttungen begynner i bhg allerede da, så vi vil egentilg vente til august igjen uansett.
(det er jo heller ikke sikkert at jeg vil få meg jobb om jeg søker..)
Satt å snakket med mannen min nå og han foreslår at jeg sier opp på min nåværende jobb og melder meg arbeidsledig.
Jeg forstod det som om at man kan få arbeidsledighetstrygd og stønad når man går hjemme!?Når man får stønad, så er det 5000,- i mnd, men da er dette noe du må søke din arbeidsplass om å få,eller?

Noen som vet litt?Eller som har vært i samme situasjon?
Hvordan løste du dette?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: cde00...343
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken stønad er det du snakker om?

Man får ikke arbeidsledighetstrygd om man er i permisjon og samtidig får foreldrepenger. Sier man opp selv, har man dessuten 8 ukers karantene etter oppsigelsestiden er utløpt, før man får det. Og det er bare 66% av tidligere lønn.

Med stønad aner jeg ikke hva du mener, er det kontantstøtten? Det må man søke Nav om, og har ingenting med jobb å gjøre. Ungen må dessuten ha passert ett år og ikke benytte barnehageplass.

Anonymous poster hash: 44611...ca4
Skrevet

Husk at for å ha rett på dagpenger må du være tilgjengelig hele tiden, Dvs at du må ha barnepassmuligheter til barnet ditt, tilfelle de har en jobb du må søke på, eller et kurs du må gå på...

Anonymous poster hash: e39c2...9e0
Skrevet

Husk at for å ha rett på dagpenger må du være tilgjengelig hele tiden, Dvs at du må ha barnepassmuligheter til barnet ditt, tilfelle de har en jobb du må søke på, eller et kurs du må gå på...

Det er også et poeng, det glemte jeg å nevne. For å få dagpenger må du være aktiv søker og kunne stille opp på det Nav krever at du skal. Du kan altså ikke beregne å bare sulle rundt hjemme.

Skrevet

Hvilken stønad er det du snakker om?

Man får ikke arbeidsledighetstrygd om man er i permisjon og samtidig får foreldrepenger. Sier man opp selv, har man dessuten 8 ukers karantene etter oppsigelsestiden er utløpt, før man får det. Og det er bare 66% av tidligere lønn.

Med stønad aner jeg ikke hva du mener, er det kontantstøtten? Det må man søke Nav om, og har ingenting med jobb å gjøre. Ungen må dessuten ha passert ett år og ikke benytte barnehageplass.

Jeg vet at man ikke kan få arbeidledighetspenger og foreldrepenger samtidig.Det sier seg jo litt selv.Men om jeg sier opp sånn at oppsigelsen gjelder 8 uker før februar.Er det da mulig å få arbeidsledighetstrygd fra februar da?For man kan vel si opp i permisjonen?

66% av foreldrepengene(80%) igjen?Når man får arbeidsledighetstrygd?

Da blir det jammen ikke mye..

Kontantstøtten jeg mener ja.

Men si jeg får en jobb i februar da.Da må jo min tid hjemme fra mai-august ha noe med min jobb å gjøre.Jeg kan vel ikke bare si, nå skal jeg være hjemme med barnet mitt i 3 mnd?Det må vel være i orden for arbeidsgiver?Eller er dette noe man har krav på?

HI

Anonymous poster hash: c653a...af3

Skrevet

Det er også et poeng, det glemte jeg å nevne. For å få dagpenger må du være aktiv søker og kunne stille opp på det Nav krever at du skal. Du kan altså ikke beregne å bare sulle rundt hjemme.

Ja, jeg hadde jo bare tenkt å "sulle hjemme"....

Skrevet

Du får rundt 60% av siste års inntekt. Altså 2012, hvis du melder deg arbeidsledig nå. Så kan du jo få kontantstøtte i tilegg.

Jeg går hjemme med en ettåring og er arbeidsledig. Dette er ingen optiml situasjon, men går greit for en stund.

Det går jo det, men har blitt innkalt til noen ting via NAV. Bla fireukers kurs..

Anonymous poster hash: a6f17...e08
Skrevet

De 8 ukene med karantene før du får dagpenger gjelder fra permisjonstidens slutt, uansett når du sier opp, men selvfølgelig er det lurt av deg å registrere deg som arbeidsledig med en gang permisjonen er slutt. Karantenetiden begynner jo heller ikke å løpe før du er registrert arbeidsledig. Det holder ikke å være uten arbeid, du må være aktivt jobbsøkende også. Det innebærer at du må ha en plan for barnepass klar slik at du kan gå på kurs, intevjuer ol på kort varsel.

Det tryggeste er jo å begynne å søke stillinger med en gang og ikke si opp den gamle jobben før du har fått en ny.

Anonymous poster hash: 787f6...996
Skrevet

Jeg blir provosert av sånt som dette. Arbeidsledighetstrygd er en hjelp man får fra staten når man er ufrivillig uten arbeid og mens man aktivt prøver å få seg ny jobb. Hvis du ønsker å være hjemme med barn utover permisjon, så får du tilbud om kontantstøtte. Å planlegge å skulle kombinere de to, ser jeg på som trygdemisbruk. Om din nye arbeidsgiver lar deg ha ubetalt permisjon bare noen måneder etter at du har begynt, er det nok ingen her som kan svare på. Ubetalt permisjon i direkte forlengelse av betalt permisjon tror jeg imidlertid man har krav på, så kanskje det er en bedre løsning at far utsetter sin del av permisjonen og at du i mellomtiden har ubetalt permisjon/søker ny jobb? kontantstøtte får dere uansett fra måneden etter barnet fyller ett år til måneden barnet begynner i barnehage.

Anonymous poster hash: be2cd...79a

Skrevet

De 8 ukene med karantene før du får dagpenger gjelder fra permisjonstidens slutt, uansett når du sier opp, men selvfølgelig er det lurt av deg å registrere deg som arbeidsledig med en gang permisjonen er slutt. Karantenetiden begynner jo heller ikke å løpe før du er registrert arbeidsledig. Det holder ikke å være uten arbeid, du må være aktivt jobbsøkende også. Det innebærer at du må ha en plan for barnepass klar slik at du kan gå på kurs, intevjuer ol på kort varsel.

Det tryggeste er jo å begynne å søke stillinger med en gang og ikke si opp den gamle jobben før du har fått en ny.

Har du en link på dette?Klarte ikke finne det på nav.

Jeg har vært arbeidsledig for en liten periode før, så jeg vet at jeg må være jobbsøkende, gå på møter etc.

Jeg har jo lyst til å jobbe.Sist jeg var arbeidsledig, så var jeg vikar og sjefen var en tulling og droppa plutselig hele meg..Så det var ufrivillig.

Jeg vil jo ikke være arbeidsledig..men jeg vil ikke tilbake igjen til den jobben jeg har nå.

Jeg har aldri vært lat, så jeg vil jo helst jobbe.Og får jeg meg ikke ny jobb, så vil jeg heller være hjemme med sønnen min om det er mulig..

Skrevet

Jeg blir provosert av sånt som dette. Arbeidsledighetstrygd er en hjelp man får fra staten når man er ufrivillig uten arbeid og mens man aktivt prøver å få seg ny jobb. Hvis du ønsker å være hjemme med barn utover permisjon, så får du tilbud om kontantstøtte. Å planlegge å skulle kombinere de to, ser jeg på som trygdemisbruk. Om din nye arbeidsgiver lar deg ha ubetalt permisjon bare noen måneder etter at du har begynt, er det nok ingen her som kan svare på. Ubetalt permisjon i direkte forlengelse av betalt permisjon tror jeg imidlertid man har krav på, så kanskje det er en bedre løsning at far utsetter sin del av permisjonen og at du i mellomtiden har ubetalt permisjon/søker ny jobb? kontantstøtte får dere uansett fra måneden etter barnet fyller ett år til måneden barnet begynner i barnehage.

Anonymous poster hash: be2cd...79a

Leste du egentlig alt..?Alltid noen som ikke gjør det..DET provoserer meg..

Les forrige svaret mitt.I hovedinnlegget stod det og at det var min mann som foreslo dette og jeg ville bare ha tips og råd om dette.Jeg aner ikke.Har ikke sitti i denne situasjonen før..

Får man kontantstøtte uansett?Altså 5000,-?

Skrevet

Kontantstøtte har ingenting med jobb å gjøre. Kontantstøtte får du hvis barnet er mellom ett og to og ikke har barnehageplass.

Skrevet

Hvorfor slutte i jobben din før du har fått ny ?  du vil jo tape på dette øknomisk....  

Anonymous poster hash: 6a379...c74
Skrevet

Kontantstøtte har ingenting med jobb å gjøre. Kontantstøtte får du hvis barnet er mellom ett og to og ikke har barnehageplass.

Jeg vet ikke..Derfor jeg spør her?!

Skrevet

Hvorfor slutte i jobben din før du har fått ny ?  du vil jo tape på dette øknomisk....  

Anonymous poster hash: 6a379...c74

....les over....

Skrevet

Ingen grunn til å bli provosert over dette vel ;)

Skrevet

Ingen grunn til å bli provosert over dette vel ;)

?

Skrevet

Du har jo uansett ganske god til på deg til å skaffe deg en jobb før februar. Snakk med NAV nå slik at du er registrert som jobbsøker hvis de skulle ha noe og søk aktivt nå i permisjonen så er jo sjansen ganske stor for at du finner noe, selv om det kansje ikke er drømmejobben.

Skrevet

Var jeg deg ville jeg ikke sagt opp den gamle jobben før en ny en var i sikte. Jeg vet ikke hvor du bor, men  her jeg bor er det veldig mange om beinet på hver eneste stilling og jeg selv sliter med å få noe fast. Bare ett tips...

Ellers enig med den over som sier at du allerede nå kan begynne aktivt å søke jobber...tida flyr fort og vips er det februar.

masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 418ed...167
Skrevet

Kommer ikke til å si opp noe jobb før jeg har en ny.Det sier seg jo selv at er dumt.
Hva har dere gjort i samme situasjon?
Hva gjorde dere om dere ikke fikk bhg-plass?

Men søke aktivt nå..og si at jeg ikke får begynt før februar?
Det er ikke mange stillinger som ligger ute med oppstart februar..

HI

Skrevet

Var i samme situasjon med minstemann.

Jeg begynte å søke tidlig bl.a. via vikarbyrå. Fortalte da at jeg var i permisjon til X dato, men at dersom noe spennende dukket opp var jeg klar til å begynne tidligere.

Fikk jobb 1 md før opprindelig permisjonsslutt, og da tok mannen over resten av permisjonen.

Du får gjøre opp med deg selv hva du vil. Ha ulønnet permisjon for å gå hjemme med din sønn eller jobbe.

Om du vil gå hjemme frem til barnehagestart kan du søke din nåværende arbeidsgiver om ulønnet permisjon enten rett etter din permisjons slutt eller jobbe et pr md. Tror det er vanskeligere å få lov til ulønnet med en ny arbeidsgiver.

Om du vil i jobb må du begynne å søke nå. Kanskje du får tilbudt jobb pr januar -det er jo ikke mer en 21/2 md unna.

Anonymous poster hash: 21363...2e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...