Gå til innhold

Er de noen lærer her??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny og usikker når det kommer til vurdering. Har hatt en kapittelprøve på mellomtrinnet og det er stort sprik i besvarelsene. Skal jeg gi poeng eller skriftlig kommentar på prøven? Er redd for å ta gnisten av de som ikke har fått til så mye... Og hva er gode skriftlige tilbakemeldinger ?



Anonymous poster hash: aa54e...fb5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

  • Skulle ha begynt rettingen,da jeg har en stor bunke. Men kommer ikke i gang. Skulle virkelig vært en fadder/mentor når en kommer ut fra skolen og i jobb:)


Anonymous poster hash: aa54e...fb5
Skrevet

Jeg er ikke lærer, jeg synes bare det er rart de ikke gir slik informasjon på utdanningen til læreryrket. Synes synd på deg som ikke har noen som kan svare på slikt. :(

Håper du får svar i kveld her. :)  Og det går sikkert bra, det viktigste er at du bryr deg om elevene dine. Noe som er tydelig at du gjør siden du ønsker å skape lære-gnist :)

Klem :)



Anonymous poster hash: 7ed2c...dfb
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Etter min mening skal du gi en konkret tilbakemelding til hver elev. 

 

Først skal du skrive noe positivt, til alle. I neste runde skal du skrive noe konkret om hva hver enkelt elev bør ta tak i for å utvikle seg videre. Er det veldig mye som bør tas tak i, så kan du ikke ta alt i en smell, det vil i 99 % av tilfellene drepe denne elevens videre lyst til læring. Ta en til to ting pr. "runde". 

 

På mellomtrinnet skal du ikke sette poeng, det er ikke innført rangering av elever i barneskolen. Foreløpig. 

Skrevet

Vi pleier å kommentere hver enkelt besvarelse kort. Hvis spørsmålet for eksempel Har vært : "nevn flere former for alternativ behandling" og eleven bare har nevnt en, skriver vi det. Til slutt så skriver vi en kort sluttkommentar. Poeng for hvert spørsmål står og endelig poengsum.

 

Anonymous poster hash: e6eae...58c

Skrevet

jeg skriver "personlige" kommentarer og fremovervurdering. Tar tid, men er verdt det.. som oftest. Har som regel alltid med noe positivt også =)

Skrevet

Forresten går vi for etter two stars and a wish her, selv om det ikke alltid er like lett å gjennomføre.

 

Anonymous poster hash: e6eae...58c

Skrevet

Jeg har praktiske fag da.

Skrevet

Jeg jobber på ungdomsskolen da.

 

Anonymous poster hash: e6eae...58c

Skrevet

Forresten går vi for etter two stars and a wish her, selv om det ikke alltid er like lett å gjennomføre.

 

Anonymous poster hash: e6eae...58c

Var det jeg hadde tenkt å svare. Veldig grei regel. Husk å bruke "fordi", ikke bare "så bra"...

Skrevet

Takk for svar! Hadde først tenkt å gi så så mange poeng for hvert spørsmål, men ser at noen ville fått en veldig lav sum selv om de har jobbet hardt...Jeg gjør det i matte, men det blir litt annerledes.

Hvordan lage gode prøver som er lette å rette? Bra, flott osv. sier så lite...

Skrevet

Etter min mening skal du gi en konkret tilbakemelding til hver elev. 

 

Først skal du skrive noe positivt, til alle. I neste runde skal du skrive noe konkret om hva hver enkelt elev bør ta tak i for å utvikle seg videre. Er det veldig mye som bør tas tak i, så kan du ikke ta alt i en smell, det vil i 99 % av tilfellene drepe denne elevens videre lyst til læring. Ta en til to ting pr. "runde". 

 

På mellomtrinnet skal du ikke sette poeng, det er ikke innført rangering av elever i barneskolen. Foreløpig. 

 

 

Er ikke lærer altså, men har unger på mellomtrinnet som kommer hjem med oppsum'er og andre prøver som virkelig er rettet med poeng, ala 23/25 eller 15 av 20 mulige, i tillegg til mer utfyllende tilbakemelding da. Men det er altså ikke lov å gi poeng? De får ikke karrakterer altså, kun poeng. Personlig syns jeg det er greit, de skal snart over på ungdomsskolen, og det kan jo være greit med en slags tilvenning til karakterer. Syns jeg da. 

 

Anonymous poster hash: 67849...832

Skrevet

Er lærer- jeg og mine kollegaer gir poengsum av full pott og skriver

-hva kan du?

Hva må du øve mer på?

 

Anonymous poster hash: cfcb7...1e9

Skrevet

 

Jeg er ikke lærer, jeg synes bare det er rart de ikke gir slik informasjon på utdanningen til læreryrket. Synes synd på deg som ikke har noen som kan svare på slikt. :(

Håper du får svar i kveld her. :) Og det går sikkert bra, det viktigste er at du bryr deg om elevene dine. Noe som er tydelig at du gjør siden du ønsker å skape lære-gnist :)

Klem :)

 

Anonymous poster hash: 7ed2c...dfb

Er mye man ikke lærer på høgskolen. Er man heldig kan man komme borti det i praksisukene.

 

Alle nye lærere skal derimot ha en mentor. Ble nytt etter jeg var ferdigutdannet.

 

Anonymous poster hash: cfcb7...1e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...