Gå til innhold

Undersøkelse: klassisk stort bryllup - ja/nei og hvorfor valgte du dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veier for og imot om dagen, og trenger synspunkter fra dere - ikke fra venninnegjengen min som nok tilhører den mest tradisjonelle delen av befolkningen ;-)

Anonymous poster hash: c4c16...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja her, helt tradisjonelt.

I kirka fordi det var viktig for meg, klassisk fest etterpå fordi det var viktig for min mann. Syntes også selskapet var greit for å tilfredsstille mor og svigermor, gamle tanter osv, og skikkelig fest med venner fra fjern og nær da de 'gamle' gikk hjem. Det ble en kjempefin dag.

Anonymous poster hash: 7d3c1...5e2

Skrevet

Ja! I kirken pga religion, med mange gjester fordi det var mange vi ville dele dagen med :-)

Anonymous poster hash: a4163...e11

Skrevet

Det var egentlig ikke et bevisst valg, jeg skulle liksom aldri gifte meg  :P

Men når han først fridde og vi satte dato ble det naturlig å legge opp til å gjøre det "skikkelig". Ikke at enkle bryllup ikke er ordentlige bryllup, men vi følte for å gå for hele pakka når vi først skulle gifte oss. Har ikke hørt om folk som har angret på et stort og tradisjonelt bryllup, men jeg har vært borti de som skulle ønske de hadde gjort mer ut av dagen. 

Nå hadde vi et veldig utradisjonelt bryllup sånn sett i dagens forstand, men det var kirke og blot (hehe!), stor fest, og mange røde tråder som bandt det hele sammen. 

Skrevet

Mannen ønsket seg "stort" tradisjonelt bryllup med hele familien til stede. Min familie med samboere og barn består av 6-7 stk..

Jeg ville giftet meg i Kroatia eller i Norge dagen før avreise til Kroatia. Jeg ga etter for mannen fordi det var ikke så viktig for meg.

Det har jeg aldri angret på. Og det var en av de aller beste dagene i mitt liv og skikkelig skikkelig romantisk og en fantastisk dag :D

Om jeg skulle valgt igjen med det jeg vet nå hadde det absolutt blitt tradisjonelt bryllup igjen :)

Skrevet

For meg var det enten eller. Jeg kunne godt ha giftet meg bare oss to og to vitner, men han ønsket det stort og da ble det tradisjonelt og ordentlig. Hvis vi først skulle stelle i stand en fest, kunne vi like gjerne gå all in.

Anonymous poster hash: 431b7...cfd

Skrevet

Giftet oss på tinghuset, ingen av oss er kristne.

Ute og spiste med foreldre, barn og forlovere etterpå.

Vennefest en mnd senere. Løssuppen sådan.

Hater stive høytidelige ting og hater å planlegge.

Anonymous poster hash: cb514...1ff

Skrevet

Tidligere hadde jeg nok kunne giftet meg i kirken.

Men, etter at jeg taff min store kjælighet endret alt seg. Jeg ønsker å gifte meg med HAM. Jeg ønske å gjøe akkurat det vi ønsker.

Bryllup er jo kjedelig, mange lange taler som kun egentlig fenger brudeparet.

Nei, aldri om vi vil ha vanlig tradisjonelt bryllup.

Vi skal gifte oss på et slott, enten i Norge eller Frankrike. Vi skal ha med de nærmeste, ca 20 stk. Og alt skal være inkludert og en opplevelsesrik langhelg, med fokus på nære relasjoner og kjærlighet.

Anonymous poster hash: 72bec...5cb
Skrevet

Litt problemer med dataen.. Anonym ovenfor.

Anonymous poster hash: 72bec...5cb
Skrevet

Ikke stor fest, og ikke stor vielse. Hverken jeg eller mannen hadde god råd, og har aldri hatt så veldig lyst på ett stort bryllup, bare "fordi".

Første vielse, giftemål uten papirer, ble gjort hjemme hos han i Norge, med fire vitner. Feiret på stamstedet vårt med å danse hele kvelden.

Han betalte medgift til meg, vi giftet oss i samme klær som vi brukte når vi alltid gikk ut på byen, og spiste, og dro så i parken og drakk champagne og grillet. Brukte ca 1500kr totalt, pluss at han ga meg en ring.

Andre vielse var i hans hjemland, signerte papirer uten å pynte oss eller noe, kun for å få det på papiret pga barnet vårt.

Feiret dog med familien hans etterpå; familien slaktet en ku til ære for meg, familien hans lagde all maten, jeg fikk en skreddersydd kjole av hans barndomsvenn, og vi delte kjøttet som ikke ble brukt til familien ut til hele landsbyen. Vi hadde vel grovt regnet ca 60 stk fra hans familie som satt og spiste, og rundt 50-70 barn og voksne som kom og gratulerte og takket for kjøttet.

Den utenlandske feiringen kostet ca 1000 norske kroner, med tre-fire brett med brus i prisen ;)

Det eneste jeg er litt trist over, er at jeg ikke fikk brukt en tradisjonell brudekjole noen av gangene. Tenker å ta en ti års-feiring, og heller slå på stortromma da :)

Skrevet

Ikke stor fest, og ikke stor vielse. Hverken jeg eller mannen hadde god råd, og har aldri hatt så veldig lyst på ett stort bryllup, bare "fordi".

Første vielse, giftemål uten papirer, ble gjort hjemme hos han i Norge, med fire vitner. Feiret på stamstedet vårt med å danse hele kvelden.

Han betalte medgift til meg, vi giftet oss i samme klær som vi brukte når vi alltid gikk ut på byen, og spiste, og dro så i parken og drakk champagne og grillet. Brukte ca 1500kr totalt, pluss at han ga meg en ring.

Andre vielse var i hans hjemland, signerte papirer uten å pynte oss eller noe, kun for å få det på papiret pga barnet vårt.

Feiret dog med familien hans etterpå; familien slaktet en ku til ære for meg, familien hans lagde all maten, jeg fikk en skreddersydd kjole av hans barndomsvenn, og vi delte kjøttet som ikke ble brukt til familien ut til hele landsbyen. Vi hadde vel grovt regnet ca 60 stk fra hans familie som satt og spiste, og rundt 50-70 barn og voksne som kom og gratulerte og takket for kjøttet.

Den utenlandske feiringen kostet ca 1000 norske kroner, med tre-fire brett med brus i prisen ;)

Det eneste jeg er litt trist over, er at jeg ikke fikk brukt en tradisjonell brudekjole noen av gangene. Tenker å ta en ti års-feiring, og heller slå på stortromma da :)

Hva med din egen familie? Ville ikke du feire sammen med dem også?

Du har i alle fall opplevd et bryllup som ikke så mange andre har opplevd maken til! Høres ut som litt av en opplevelse :-)

Anonymous poster hash: 49941...52b

Skrevet

Nei til stort "tradisjonelt" prinsessebryllup. Ja til enkelt bondebryllup der ekteskapet er hovedfokuset og ikke alt stæsjet. Vi kunne ha mange mennesker uten at kostnadene eller forberedelsene per gjest utgjorde særlig ekstra i forhold til om vi hadde få mennesker. Hovedgrunnen for meg er at jeg syns det hadde vært skikkelig kjipt å måtte planlegge og odne til et typisk bryllup etter dagens standard. I tillegg syns jeg det er kjedelig å være gjest. 

Skrevet

Veier for og imot om dagen, og trenger synspunkter fra dere - ikke fra venninnegjengen min som nok tilhører den mest tradisjonelle delen av befolkningen ;-)Anonymous poster hash: c4c16...300

ja, vi giftet oss før vi var 30 og før vi fikk barn, tradisjonelt, stort kirkebryllup. Syns det passet seg da :) Nåmer jeg snart 40 og har tre barn. Skulle jeg ha giftet meg nå måtte det blitt et lite for bare oss, men vi er fremdeles gift, så ikke noe "problem"", jeg har bare endel venninner som skal gifte seg nå og jeg kjenner jeg er så glad det digre kaoset er over :) Selv om dagen vår var veldig hyggelig altså! Sikkert ikke så greit å forstå ;)

Anonymous poster hash: c80ed...3bd

Skrevet

Hadde ikke giftet meg tradisjonellt, da jeg synes det er uhorvelig kjedelig å være gjest i et tradisjonellt bryllup. Masse venting, strømpebukse som klør, stivpyntet, halvveis beruset fordi det er verken eller. Masse kjedelige langtråkige taler og kjedelig plinging på glassene. Gah!

Ja til noe som er annerledes, nytenkende og ikke dreper gjestene bare av tanken lang tid i forveien.

Skrevet

Tinghusvielse etterfulgt av middag med forloverar her. Halvanna månad seinare vart det fest arrangert av foreldra våre. Ikkje noko must for vår del, men når familien ønskte det og arrangerte det var det heil ok. Vi hadde ein fin dag.

Skrevet

Hva med din egen familie? Ville ikke du feire sammen med dem også?

Du har i alle fall opplevd et bryllup som ikke så mange andre har opplevd maken til! Høres ut som litt av en opplevelse :-)

Anonymous poster hash: 49941...52b

I utgangspunktet ville vi ikke feire med noen av våre familier, vi annså det ikke som nødvendig.

Feiringen i hans hjemland kom fordi de ønsket å slakte en ku i min ære. I hans stamme er det en veldig stor ting å gjøre, spesielt når han giftet seg med en norsk en, så vi valgte å ta del i det :)

Skrevet

I hans stamme? Hvor i all verden kommer han i fra? :-)

Anonymous poster hash: 0ca08...458

Skrevet

Nei. Skal gifte oss tradisjonelt i kirken, fordi det er viktig for meg. Etterpå vurderer vi faktisk grillfest i hagen, rett og slett fordi det er litt mer oss, kontra det klassiskeog kjedelige.

Anonymous poster hash: 361ef...de6

Skrevet

I hans stamme? Hvor i all verden kommer han i fra? :-)

Anonymous poster hash: 0ca08...458

Vest-Afrika :) 

Skrevet

Vi giftet oss på tinghuset, og hadde ingen fest. Jeg hater oppmerksomhet, så et klassisk bryllup er for meg det ultimate marerittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...