Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg hadde en spinalprøve for et par mnd siden og fikk en kraftig spinalhodepine. Den fjerde dagen fikk jeg endelig lov til å få en bloodpatch (et slags inngrep for å bli kvitt hodepinen) men den ble mislykket fordi jeg har så vanskelige blodårer. Så jeg ble sengeliggende et par dager til med hodepinen. Det var grusomt, spesielt siden jeg var gravid (uke 29) med bekkensmerter som blir verre av å ligge lenge og jeg måtte drikke mye (helst 3 liter per dag da de, pga hodepinen) som betydde tisse ofte, og det å sitte på do var det mest smertefulle med hodepinen Det har med trykket i ryggen og måten man sitter på å gjøre. Jeg kunne ikke sitte å spise heller. Sånn her vil jeg ikke ha det som nybakt mamma (termin om ca en uke), det blir noe annet om jeg uansett må ligge pga ks. Men kan jeg velge så vil jeg aldri i livet ha spinalbedøvelse. Har lest at man kan få spinalhodepine av spinalbedøvelse da det også er å stikke hull på spinalposen, sånn som man gjør under en spinalprøvde. Det er hullet som gjør at man får hodepine (men ikke like ille for alle), fordi man lekker spinalvæske i ryggen frem til hullet har grodd. En annen ting er at jeg har lest at spinalbedøvelse kan gi lavt blodtrykk, og jeg får alltid lavt blodtrykk av medisiner ol. som har den bivirkninger, alltid. Har slitt mye med lavt blodtrykk siden jeg kom i puberteten. Så fikk du spinalhodepine og/eller lavt blodtrykk av spinalbedøvelse? Er det forresten vanlig å få tilbud om spinalbedøvelse når man ikke skal ha ks? Tenker heller ja takk til epidural! Anonymous poster hash: 924aa...ef3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #2 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har hatt spinal ved to ks, men aldri opplevd hodepine i etterkant. Anonymous poster hash: fd2f2...f67
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har hatt spinal ved to ks, men aldri opplevd hodepine i etterkant. Anonymous poster hash: fd2f2...f67 Det er jo bra. Hadde du fått den så hadde du merket det, den hodepinen er grusom! Verre enn migrene jeg har hatt. Anonymous poster hash: 924aa...ef3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har en venninne som fikk spinalhodepine etter epidural. Jeg vil heller holde ut litt mer smerter under fødsel for å redusere risikoen for bivirkninger etterpå. Både mor og barn kan jo bli medtatt i ettertid. Vet at aller fødsler er forskjellige og at mange trenger epidural, men hvis jeg kan klare det så vil jeg ikke ha det av denne grunn. Har født to ganger uten tidligere også. Anonymous poster hash: e946f...cad
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg måtte desverre ha ks, men fikk heldigvis ingen bivirkninger av spinalbedøvelsen. Anonymous poster hash: 7ca3a...0e9
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har en venninne som fikk spinalhodepine etter epidural. Jeg vil heller holde ut litt mer smerter under fødsel for å redusere risikoen for bivirkninger etterpå. Både mor og barn kan jo bli medtatt i ettertid. Vet at aller fødsler er forskjellige og at mange trenger epidural, men hvis jeg kan klare det så vil jeg ikke ha det av denne grunn. Har født to ganger uten tidligere også. Anonymous poster hash: e946f...cad Da har de gjort en feil når de satte epiduralen fordi epidural settes utenfor spinalposen, så den stikker ikke hull på spinalposen som fører til hodepinen. Så da må de ha satt den inni spinalposen. Jeg har tenkt å prøve meg med bare lystgass, men er åpen for å prøve epidural. Anonymous poster hash: 924aa...ef3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har en venninne som fikk spinalhodepine etter epidural. Jeg vil heller holde ut litt mer smerter under fødsel for å redusere risikoen for bivirkninger etterpå. Både mor og barn kan jo bli medtatt i ettertid. Vet at aller fødsler er forskjellige og at mange trenger epidural, men hvis jeg kan klare det så vil jeg ikke ha det av denne grunn. Har født to ganger uten tidligere også. Anonymous poster hash: e946f...cad Da har de gjort en feil når de satte epiduralen fordi epidural settes utenfor spinalposen, så den stikker ikke hull på spinalposen som fører til hodepinen. Så da må de ha satt den inni spinalposen. Jeg har tenkt å prøve meg med bare lystgass, men er åpen for å prøve epidural. Anonymous poster hash: 924aa...ef3 Det et godt mulig, men det er jo også andre bivirkninger som kan oppstå uten at det er gjort feil. Jeg tror det beste er å ikke bestemme seg for noe på forhånd, men vurderer fordelene mot mulige bivirkninger underveis i fødselen :-) Anonymous poster hash: e946f...cad
Madolyn Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 Fikk fødespinal med nr 2, topp effekt og ingen bivirkninger :-) Dusja, tissa og sminka meg 40 min etter at gullgutten var født.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #9 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har en venninne som fikk spinalhodepine etter epidural. Jeg vil heller holde ut litt mer smerter under fødsel for å redusere risikoen for bivirkninger etterpå. Både mor og barn kan jo bli medtatt i ettertid. Vet at aller fødsler er forskjellige og at mange trenger epidural, men hvis jeg kan klare det så vil jeg ikke ha det av denne grunn. Har født to ganger uten tidligere også. Anonymous poster hash: e946f...cad Da har de gjort en feil når de satte epiduralen fordi epidural settes utenfor spinalposen, så den stikker ikke hull på spinalposen som fører til hodepinen. Så da må de ha satt den inni spinalposen. Jeg har tenkt å prøve meg med bare lystgass, men er åpen for å prøve epidural. Anonymous poster hash: 924aa...ef3 Det et godt mulig, men det er jo også andre bivirkninger som kan oppstå uten at det er gjort feil. Jeg tror det beste er å ikke bestemme seg for noe på forhånd, men vurderer fordelene mot mulige bivirkninger underveis i fødselen :-) Anonymous poster hash: e946f...cad Siden jeg fikk så kraftig spinalhodepine av spinalprøven er spinalbedøvelse uaktuelt, ville bare høre andre sine opplevelser Krever de en spinalbedøvelse pga KS så skal jeg på forhånd kreve en bloodpatch rett etterpå isåfall. Vil ikke være sengeliggende i nesten en uke som nybakt mamma med den grusome hodepinen, vil ikke skifte bleie på babyen og gjøre annet med babyen, og gjerne sitt å spise uten å "dø" av hodepinen. Siden jeg har hatt hodepinen før så får jeg den mest sannsynlig igjen. Dessuten skal jeg ta en til spinalprøve rett før jul, så da blir det nok en hodepine Da må samboer holde seg hjemme fra jobb om jeg ikke får en bloodpatch, jeg kan ikke ta meg av en baby da. Anonymous poster hash: 924aa...ef3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #10 Skrevet 13. oktober 2013 Fikk fødespinal med nr 2, topp effekt og ingen bivirkninger :-) Dusja, tissa og sminka meg 40 min etter at gullgutten var født. Bra det Hodepinen kommer som regel ikke før noen timer senere, for meg ikke før på kvelden (tok prøven i 13-tiden), men du fikk den jo ikke uansett. Anonymous poster hash: 924aa...ef3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #11 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har en venninne som fikk spinalhodepine etter epidural. Jeg vil heller holde ut litt mer smerter under fødsel for å redusere risikoen for bivirkninger etterpå. Både mor og barn kan jo bli medtatt i ettertid. Vet at aller fødsler er forskjellige og at mange trenger epidural, men hvis jeg kan klare det så vil jeg ikke ha det av denne grunn. Har født to ganger uten tidligere også. Anonymous poster hash: e946f...cad Da har de gjort en feil når de satte epiduralen fordi epidural settes utenfor spinalposen, så den stikker ikke hull på spinalposen som fører til hodepinen. Så da må de ha satt den inni spinalposen. Jeg har tenkt å prøve meg med bare lystgass, men er åpen for å prøve epidural. Anonymous poster hash: 924aa...ef3 Det et godt mulig, men det er jo også andre bivirkninger som kan oppstå uten at det er gjort feil. Jeg tror det beste er å ikke bestemme seg for noe på forhånd, men vurderer fordelene mot mulige bivirkninger underveis i fødselen :-) Anonymous poster hash: e946f...cad Siden jeg fikk så kraftig spinalhodepine av spinalprøven er spinalbedøvelse uaktuelt, ville bare høre andre sine opplevelser Krever de en spinalbedøvelse pga KS så skal jeg på forhånd kreve en bloodpatch rett etterpå isåfall. Vil ikke være sengeliggende i nesten en uke som nybakt mamma med den grusome hodepinen, vil ikke skifte bleie på babyen og gjøre annet med babyen, og gjerne sitt å spise uten å "dø" av hodepinen. Siden jeg har hatt hodepinen før så får jeg den mest sannsynlig igjen. Dessuten skal jeg ta en til spinalprøve rett før jul, så da blir det nok en hodepine Da må samboer holde seg hjemme fra jobb om jeg ikke får en bloodpatch, jeg kan ikke ta meg av en baby da. Anonymous poster hash: 924aa...ef3 Mente at jeg vil skifte bleie på babyen og gjøre annet med den Anonymous poster hash: 924aa...ef3
Caprica Skrevet 13. oktober 2013 #12 Skrevet 13. oktober 2013 Har ikke fått hodepine ved mine to ks med spinal, men med siste fikk jeg blodtrykksfall av spinalen. Ble veldig dårlig og kastet opp lenge (mest tørrbrekninger da, har jo ikke så mye i magen). Fikk opp bt en gang, og så sank det igjen. Tror de begynte å bli litt bekymret på slutten (og jeg også å), for jeg begynte å kjenne det de holdt på med bedre. Om de ikke fikset det til slutt, ville de lagt meg i narkose for å få sydd meg igjen. Det var IKKE moro og jeg rakk så vidt å hilse på den nyfødte før jeg begynte å kaste opp.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #13 Skrevet 13. oktober 2013 Selvom jeg ikke fikk spinalhodepine, så gikk det vel ihvertfall en uke før jeg klarte å skifte bleie på babyen min, pga ks smerter Håper jeg ALDRI trenger å oppleve det igjen. Gikk glipp av så utrolig mye den første tiden Anonymous poster hash: 7ca3a...0e9
Caprica Skrevet 13. oktober 2013 #14 Skrevet 13. oktober 2013 Spinal gis vel bare ved ks, for den kan ikke 'fylles på", det er en engabgsdose i motsetning til epidural hvor man har en liten slange inn i ryggen.
Madolyn Skrevet 13. oktober 2013 #15 Skrevet 13. oktober 2013 Spinal gis vel bare ved ks, for den kan ikke 'fylles på", det er en engabgsdose i motsetning til epidural hvor man har en liten slange inn i ryggen. Kan gis ved vaginal fødsel om det er veldig rask fremgang og epiduralen ikke vil få tid til å virke. Jeg fikk spinal ved ca 9 cm åpning og gutten ble født 25 min senere :-)
mams1979+2små Skrevet 13. oktober 2013 #16 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg fikk spinalhodepine etter mitt første ks, det var helt forferdelig!! men bloodpatch fungerte heldigvis ( selv om de støter lenge før jeg fikk det) Jeg hadde også kraftig blodtrykksfall.... Noen år senere skulle jeg ha ks igjen, og gruet meg veeeldig pga dette. Men da gikk alt helt strålende! Intet blodtrykksfall og ingen hodepine - så det trenger altså ikke skje igjen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå