Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 så mye av sin familie ? Av barnas besteforeldre, onkler og tanter ? Alt fra penger , gaver og barnepass ? Hvor mye de burde gi i gaver og hva de forventes å passe deres barn ? Anonymous poster hash: b014c...307
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #2 Skrevet 13. oktober 2013 Glasurgenerasjonen og deres etterkommere... For hver generasjon som kommer blir man mer og mer bortskjemt og mer og mer kravstor. Man synes man har krav på det meste, med minimalt med egeninnsats. Jeg lurer på hvordan det skal gå den dagen det begynner å gå nedover med den økonomiske velstanden vi har her i landet... Anonymous poster hash: 7bc28...3f3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Nei, ærlig talt! Et barn pleier å være en glede i en familie, og besteforeldre kaller barnebarna livets dessert. Helt naturlig at det gjøres stas på barnebarna, jeg synes slett ikke det er kravstort å forvente at de synes det er stas! Akkurat hva som er rimelig i form av sum eller tid, vet jeg ikke, men at barnet generelt ønsket og skattet av utvidet familie er høyst normalt i nesten alle kulturer. Anonymous poster hash: 2214f...bfc
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Nei, ærlig talt! Et barn pleier å være en glede i en familie, og besteforeldre kaller barnebarna livets dessert. Helt naturlig at det gjøres stas på barnebarna, jeg synes slett ikke det er kravstort å forvente at de synes det er stas! Akkurat hva som er rimelig i form av sum eller tid, vet jeg ikke, men at barnet generelt ønsket og skattet av utvidet familie er høyst normalt i nesten alle kulturer. Anonymous poster hash: 2214f...bfc Det er det ingen som har sagt imot. Det som er problemstillingen er de veldig store forventningene til mengden av alt, både dyre gaver, frekvensen på barnepass og materielle gratis-goder generelt. Men takk for at du er med på å understreke svaret mitt over her. Anonymous poster hash: 7bc28...3f3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg forventer ikke, og vil egentlig ikke ha noe særlig materielle gaver. Men, om de ikke hadde vært ivrige barnepassere hadde jeg reagert negativt, for jeg hadde synes det var rart at de ikke ville tilbringe tid med barna alene og bygge opp forholdet seg imellom. Heldigvis har barnet mitt verdens beste besterforldre på begge sider som ikke vet hva godt de kan gjøre for han. Anonymous poster hash: 5ca76...574
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg forventer ikke, og vil egentlig ikke ha noe særlig materielle gaver. Men, om de ikke hadde vært ivrige barnepassere hadde jeg reagert negativt, for jeg hadde synes det var rart at de ikke ville tilbringe tid med barna alene og bygge opp forholdet seg imellom. Heldigvis har barnet mitt verdens beste besterforldre på begge sider som ikke vet hva godt de kan gjøre for han. Anonymous poster hash: 5ca76...574 Det er kjempefint at besteforeldre er ivrige på å passe barnebarna og tilbringe tid med dem. Veldig koselig, og jeg hadde også blitt lei meg om de ikke viste noen interesse. Det jeg reagerer på er hver gang det dukker opp tråder hvor folk er sure fordi besteforeldre ikke har tid til barnepass hver gang det passer dem. DET er det jeg legger i å være kravstor ift besteforeldrene. Det å forvente at de nærmest skal sette sine egne liv på vent i tilfelle deres barnevakttjenester er ønsket. Det blir for mye forlangt... Anonymous poster hash: 7bc28...3f3
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 For min del går det på solidaritet på tvers av generasjoner i en familie, heller enn at barnebarn skal være livets dessert og feires fordi de finnes. Vi er ikke individer satt på jorden for å ta oss av våre egne saker i isolasjon fra andre, vi er en del av en familie, og man skal hjelpe hverandre med et man kan. Det betyr at man tilbyr hjelp til den som sliter seg gjennnom babytiden, om det er med barnepass eller selskap er ikke så viktig. At de yngre drar og måker snø hos den gamler oldemoren og hjelper sine foreldre hvis de er syke. Alt avhengig av evner og anledning selvsagt. Merk at jeg presiserer "å tilby", ikke å forvente. Jeg kan spørre pent min mor om hun har anledning til å reise bort til oss for å passe poden så vi kan ta en kort voksenferie, men det er fordi hun allerede har sagt seg villig til det om det passer med hennes timeplan. Hun og søstrene var forøvrig utrolig gode til å passe min mormor det siste året hun levde, så hun slapp å flytte på sykehjem; de lagde mat til henne, ryddet leiligheten og en av de stakk innom hver kveld for å holde henne med selskap. For min del reiste jeg fra Norge i all hast når hun ble (haste) kreftoperert så jeg kunne hjelpe til den første tiden etter operasjonen. Når det gjelder pengegaver og økonomisk støtte, er det mer et spørsmål om evner, tradisjoner i den enkelte familien og forhold til penger. Vi ville sikkert fått "krisehjelp" fra familien dersom vi havnet i trøbbel, men tror ikke noen ville steppet inn hvis vi hadde vært uansvarlige. Anonymous poster hash: 845c7...d06
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har ikke det inntrykket i det hele tatt! Synes det er mange her som ikke forventer noe. Og når ble det feil å ønske at sine egne foreldre skal bry seg om det kjæreste du har (barna dine)? Da jeg var liten ble jeg passet av bestemor hver dag - så hvor får du det fra at det er noe nytt at familie hjelper hverandre...? Anonymous poster hash: 3520c...eb1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #9 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har ikke det inntrykket i det hele tatt! Synes det er mange her som ikke forventer noe. Og når ble det feil å ønske at sine egne foreldre skal bry seg om det kjæreste du har (barna dine)? Da jeg var liten ble jeg passet av bestemor hver dag - så hvor får du det fra at det er noe nytt at familie hjelper hverandre...? Anonymous poster hash: 3520c...eb1 Det er ingen som har påstått at det er noe nytt at familien hjelper hverandre. Anonymous poster hash: 7bc28...3f3
☆☆☆ Skrevet 13. oktober 2013 #10 Skrevet 13. oktober 2013 Å forvente interresse og omtanke synes eg er naturlig, men når folk faktisk vil ha oppgitt ein pengeverdi for kva som er eit akseptabelt gåvenivå, ikkje på ein gåve som skal ut av huset men ein som kjem inn i huset, må eg seie eg lurer på om dei er heilt i vater når det gjeld verdigrunnlag. Eg synes også det innimellom kan grense mot det usmakelige når det gjeld forventningar til kor ofte besteforeldre skal stille opp som barnevakt. Det å ønske synes eg er godt innafor, men å forvente kan i enkelte tilfelle vere over grensa. Og i dei trådane her inne der nokon er fornærma fordi deira unge mor skal ha eit nytt barn fordi dei synes mora skal legge sitt til side for å vere "fulltids bestemor" er det langt over.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2013 #11 Skrevet 13. oktober 2013 ... dytter...... Anonymous poster hash: b014c...307
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #12 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg blir stadig vekk forbauset hvor mye kjeft man må tåle dersom man kommenterer på et innlegg hvor man enten er skuffet over en gave eller at besteforeldre/øvrig familie ikke har silt opp som barnevakt, møtt opp i bursdager osv. Her er det tydeligvis ikke lov til å ha noe som helst av forventninger/forhåpninger. Man skal være glad så lenge man blir husket på og får kjærlighet, innenfor visse grenser. Enkelte her inne oppfører seg om de var mor Theresa, men det er nok bare et bilde de maler av seg selv her inne. Anonymous poster hash: 39328...c25
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2013 #13 Skrevet 14. oktober 2013 Helt personlig tror jeg det er de yngste foreldrene som er de som forventer mest. Barnepass, penger, gaver, støtte til utstyr etc. Synes den typiske tråden er: "Hvor mye hjelp fikk du av besteforeldre til å kjøpe babyutstyr....?" Da har jeg såå lyst å svare at: "Jeg var voksen da jeg fikk baby og klarte fint å dekke utgiftene til barnet VI ønsket oss.....sånn er det å vente til man blir voksen før man setter barn til verden".... Men jeg holder kjeft! Anonymous poster hash: 229f8...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå