Gå til innhold

Når bør barnehagen ringe oss foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden hjemme i permisjon med to tvillingjenter på 4mnd og storebror på 2 år, går i barnehagen. Jeg vet at det skjer litt av hvert i den alderen ifht at de ramler en del, er uforsiktige og slår seg.

Den siste måneden har min lille, store gutt kommet hjem med et froslått ansikt og meget hoven og oppkuttet overleppe 2 ganger, og han har klart å låse seg inn i et skur, fått panikk og ikke kommet seg ut i gjen på egenhånd. Å få høre om disse hendelsene når man henter barnet sitt, er i mitt hode å få høre om det for sent...

Jeg forventer at barnehagen ringer meg når han slår seg så kraftig eller blir redd og de i tillegg vet at jeg er i permisjon og bor i nærheten.

Jeg vil ha muligheten til å gi ham kos, ta ham med hjem og å trøste ham og passe på ham når slike ting skjer...

Jeg er på ingen måte den der hysteriske typen, men når de ansatte i barnehagen går i detaljer om hvor redd han ble, hvor mye han har blødd eller grått og hvordan det har påvirket resten av dagen i form av søvn og mat, i tillegg til at min sønn sjelden gråter uansett hvor hardt han dunker seg hjemme,,,ja da river det i mammahjerte!

Må også legge til at jeg synes det er noe laber innsats av de ansatte når en så loten gutt, får muligheten til å låse seg inn i et skur, uten at noen merker det før han får panikk og har ropt på mamma en god stund...henger ikke helt på greip når det er 14 barn og 5 ansatte på avdelingen....

Noen andre som føler på ulike situasjoner i barnehagen, eller er jeg totalt hormonell nå? :P Kan jeg be barnehagen ringe meg i framtiden når det skjer større hendelser, eller vil det gjøre sønnen min til en sutrete mammadalt ? Alt man skal lure på en fredagsmorgen...

Anonymous poster hash: 93225...bbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor sier du ikke dette til de i barnehagen?

Anonymous poster hash: 3e75e...145

Skrevet

Ja, du kan absolutt be barnehagen ringe deg når sånne ting skjer. De vet kanskje ikke helt hva du ønsker, for noen foreldre vil ikke bli forstyrret i "tide og utide". Men jeg vil si det er mer normalt å ville vite om sånne ting med en gang enn å ikke ville det.

Anonymous poster hash: 84e33...747
Skrevet

Det var då voldsomt så uheldig han er. :(   Dei færraste har høve til å reise frå jobb for å trøste 2 åringar som har slått seg i bhg, så det er nok vanleg at dei taklar slike ting i bhg utan å ringe foreldra,  som då ville gått rundt på jobben med dårleg samvit.  Men om du har lyst at dei skal ringe deg, så seier du det til dei.  Ein toåring tek ikkje skade av å bli henta tidleg og få trøst av mamma.

Skrevet

De situasjonene du nevner hadde nok barnehagen toåringen min går i valgt å ringe for å si fra om, men jeg skjønner også at en del barnehager opererer med ganske høy terskel for når de ringer foreldrene når faren er over. Jeg hadde forøvrig helt sikkert følt som du gjør.

Jeg sier som over her at jeg synes du skal si fra i barnehagen at du vil de skal ha lav terskel for å ringe deg når slike ting skjer, nevn de to episodene du forteller om over som eksempler på når du føler de skulle ha ringt og legg til at du jo bor like i nærheten og likevel er hjemme i permisjon (det skader jo ikke å si det, selv om de vet det allerede). Jeg tror ikke du trenger å være redd for at gutten din blir veldig mammadalt på grunn av dette, at du kommer og henter ham når han har en dårlig dag og vil ha det bedre om han får være hjemme hos mamma resten av dagen er jo bare å ta hensyn til hans behov fremfor barnehagepolitikk eller arbeidstider.

Jeg stemmer for å følge mammahjertet!

Anonymous poster hash: a15e1...852
Skrevet

Hvorfor sier du ikke dette til de i barnehagen?

Anonymous poster hash: 3e75e...145

Jeg har ikke sagt noe til dem av den enkle grunn at jeg ikke vil virke hysterisk og masete. Jeg tenker nok litt for mye på at de allerede har en stresset og presset hverdag og vil ikke gi dem unødvendig ekstra arbeid, selvom jeg selv føler at det er rart at de ikke ringer for å opplyse om disse hendelsene... Det at styreren på avdelingen er en veldig bestemt dame gjør også at jeg synes det er vanskelig, for de gjør jo det de mener er rett regner jeg med og jeg orker ikke havne i en klemme med henne heller.

Jeg tror jeg skal snakke med dem i dag når jeg henter gutten min. 

Skrevet

Han blødde i nesen når han våknet i morges og i munnen når han fikk frokost.. Han ville ikke la meg tørke snuen eller vaske ham i ansiktet og var generelt veldig trist. :( .Hadde ikke mye lyst til å sende han avgårde i bhg i dag, men mannen min mener jeg overreagerer og at det var det beste å sende ham i bhg siden jeg har de to små hjemme og "har mer enn nok".... 

Skrevet (endret)

Ikke send ham i barnehagen når han er i den formen da, og ikke skriv det her inne HI, blir lei meg nå.  :(

Endret av Benevy
Skrevet

Du kan jo legge det frem slik at du vil bli ringt opp og sånn at du kan få ta avgjørelser selv om du føler du bør hente han? I alle fall når han har fått kutt i lepper og div. Men i forhold til at han har stengt seg inne så synes jeg bhg kan ta seg av han.

Men dette er jo min mening og vi føler så forskjellig:-)

Anonymous poster hash: ce5f1...c02

Skrevet

Tror rett og slett at jeg hadde hentet ham litt tidligere idag, jeg... :-) og da forklart til personalet at jeg gjerne vil at de ringer meg dersom det hender noe spesiellt eller at han slår seg kraftig. Slik kan jeg selv vurdere om jeg vil hente ham eller ikke. Min barnehage ville nok ha ringt meg i alle de tilfellene du nevnte, for minstejenta på to.

Når det er sagt kan det fort bli litt kjedelig for sønnen din å være hjemme hele dagen, og kanskje han da vil kjenne mer på sjalusi overfor lillesøstrene. Men tidlig henting av og til funket veldig bra for storebror her i huset, da ble det en positiv overraskelse og han gledet seg veldig til disse.... :-)

Lykke til, og ikke vær redd for å si klart ifra til barnehagen!

Anonymous poster hash: 4aba7...8c1

Skrevet

Jeg har informert vår bhg om at de skal ha lav terskel for å ringe meg ved sykdom og/eller skader.

Ser ikke på meg selv som hysterisk av den grunn, men da kan jeg vurdere om jeg føler det er behov for å hente barnet eller ei.

Personlig tror jeg ikke barnehagen vil se på deg som masete eller hysterisk av den grunn. Da jeg sa fra om dette til bhg, synes de det var veldig greit å vite. En venninne som jobber i bhg har sagt at hun flere ganger har opplevd at foreldre bagateliserer eller synes det er unødvendig at de ringer for å informere om skader eller ber dem hente grunnet sykdom, derfor kvier hun seg innimellom for å ringe "for tidlig".

Skrevet

Om du synes det er forseint,må du faktisk fortelle det til de ansatte

Det er vanlig å ringe ved alvorlige skader,hvor vi ser barnet må til lege,endret allmentistand,el hvor det skjer alvorlige ting men som alikevel gjør at barnet kan være i bhg,da ringer man foreldre og informere om hva som er skjedd,og med beskjed om at formen er fin,men de kan avgjøre selv om de faktisk vil hente.

Anonymous poster hash: 2dc09...c78
Skrevet

Snakk med de ansatte så de vet hvor du står. Jeg har en gutt som elsker barnehagen. Har gitt beskjed om at hvis han er utilpass, sløv, har vondt, er lei seg over lengre tid, eller på annen måte viser at han ikke har det gøy en dag, da kommer jeg mer enn gjerne for å hente ham. Han trenger ikke være syk. Han er i barnehagen for sin egen del, og vil han ikke så må han ikke. Det kan fint vente til skolealder med tvang. Da fikk jeg beskjed om at det er stikk motsatt av hva andre foreldre forteller at de ønsker, og at de selvfølgelig skal ringe hvis det er noe. Er det mulig at din barnehage også har stor overvekt av foreldre som ikke vil/kan hente, og helst ikke vil plages i løpet av dagen?

Skrevet

det er bare til¨å ta det opp med personalet det..det er veldig forskjeligt kva tid foreldre vil at bhg skal ringe.noken vil ha beskjed om alt med ein gong og noken vil at det kun skal ringast når det er veldigt viktigt eller alvorligt.

Anonymous poster hash: f8d27...2ec
Skrevet

Mine barns barnehager ville nok ringt ved de tilfellene du beskriver at han har slått seg, men ikke ved den innestengingen tror jeg. De ville nok ringt først og fremst for at jeg skulle være informert og slippe sjokket ved å se barnet forslått ved henting, ikke for at jeg skulle komme å trøste eller hente.

Min erfaring er at barnehagene liker at man er tydelig om hva man ønsker seg. Det er umulig for dem å vite hva som er riktig for den enkelte familie og da trenger de kommunikasjon rundt dette. Gi beskjed om at du gjerne vil ha en telefon når noe oppstår slik at du kan vurdere om du skal hente ham siden du er hjemme dette året. Det er verken kravstort eller sutrete så lenge du gjør det med nøytral stemme.

Skrevet

I bhg sønnen min gikk i hadde de alt for lav terskel ifht å ringe. De ringte for det minste lille myggstikk bare fordi de visste at jeg som uføretrygdet var hjemme uansett.

Anonymous poster hash: 64ab5...f6e
Skrevet

Eg synes det er greit med lav terskel for å ringe, då slepp ein gå og lure på om alt er bra ned den lille .

Skrevet

Tenk om ansatte skal ringe hjem hver gang et barn slår seg eller er lei seg......

De ringer jo selvfølgelig hvis ulykken er alvorlig og/eller barnet måling legevakt.

Sa bhg st gutten var låst inn menge i skuret og ropt på mamma lenge?? Hvordan vet du det?? Hvis bhg vet at han har ropt lenge har de jo hørt det. Du er absolutt hysterisk!

Du må stole på de ansatte!

Anonymous poster hash: d5ba5...f9b

Skrevet

I bhg sønnen min gikk i hadde de alt for lav terskel ifht å ringe. De ringte for det minste lille myggstikk bare fordi de visste at jeg som uføretrygdet var hjemme uansett.

Anonymous poster hash: 64ab5...f6e

Akkurat den holdningen der gjør at mange barnehageansatte kvier seg for å tinge for tidlig (i foreldrenes øyne). Er kjipt når foreldre blir sure og kjefter fordi de synes vi ringer unødvendig 

Anonymous poster hash: e0d9d...a27

Skrevet

Tenk om ansatte skal ringe hjem hver gang et barn slår seg eller er lei seg......

De ringer jo selvfølgelig hvis ulykken er alvorlig og/eller barnet måling legevakt.

Sa bhg st gutten var låst inn menge i skuret og ropt på mamma lenge?? Hvordan vet du det?? Hvis bhg vet at han har ropt lenge har de jo hørt det. Du er absolutt hysterisk!

Okay, tror du må lese innlegget mitt på ny.

Jeg er ikke hysterisk av meg når det gjelder fall og knall, men det er varierende grader av skader da.. Og når han slår seg så kraftig at han blør dagen etterpå, og dette har hendt to ganger, så synes jeg at det er litt rart de ikke ringer meg... Jeg har da aldri nevnt ett ord om at de ansatte ikke gjør jobben sin, eller at jeg ikke stoler på dem, men det er jo naturlig å undre seg litt og spørre dere andre erfarne mammaer her inne. ;) 

Og jeg synes det er litt betenkelig at en så liten gutt er ute av syne lenge nok til å kunne låse seg inne i en bod i barnehagen. Jeg vet at han var der en stund, fordi den ansatte jeg pratet med, sa at de lette etter ham i en god halvtime før de oppdaget at han hylte og skrek hysterisk inne i denne boden, og da brukte de attpåtil 10min på å få ham ut. Og dette sa hun med et stort smil og en liten nervøs latter...Får litt vondt av gutten min da gitt.... jeg må være rar og hysterisk... HI

Skrevet

Okay, tror du må lese innlegget mitt på ny.

Jeg er ikke hysterisk av meg når det gjelder fall og knall, men det er varierende grader av skader da.. Og når han slår seg så kraftig at han blør dagen etterpå, og dette har hendt to ganger, så synes jeg at det er litt rart de ikke ringer meg... Jeg har da aldri nevnt ett ord om at de ansatte ikke gjør jobben sin, eller at jeg ikke stoler på dem, men det er jo naturlig å undre seg litt og spørre dere andre erfarne mammaer her inne. ;)

Og jeg synes det er litt betenkelig at en så liten gutt er ute av syne lenge nok til å kunne låse seg inne i en bod i barnehagen. Jeg vet at han var der en stund, fordi den ansatte jeg pratet med, sa at de lette etter ham i en god halvtime før de oppdaget at han hylte og skrek hysterisk inne i denne boden, og da brukte de attpåtil 10min på å få ham ut. Og dette sa hun med et stort smil og en liten nervøs latter...Får litt vondt av gutten min da gitt.... jeg må være rar og hysterisk... HI

Kanskje du burde nevne disse detaljene i hovedinnlegget???

Når det er sagt, de var modige dom faktisk fortalte deg om hendelsen. Mange ansatte hadde kanskje tiet om episoden?? Jeg personlig synes de gjorde det eneste rette. De trøstet og koste nok med han etter dette OG informerte deg etterpå!!

Gjest Julia1984
Skrevet

Han blødde i nesen når han våknet i morges og i munnen når han fikk frokost.. Han ville ikke la meg tørke snuen eller vaske ham i ansiktet og var generelt veldig trist. :( .Hadde ikke mye lyst til å sende han avgårde i bhg i dag, men mannen min mener jeg overreagerer og at det var det beste å sende ham i bhg siden jeg har de to små hjemme og "har mer enn nok"....

Kanskje en detalj eller to du burde ta med i første innlegg??

Skrevet

Kanskje en detalj eller to du burde ta med i første innlegg??

Joda, men han våknet ikke før et par timer etter at jeg hadde skrevet første innlegg. HI

Skrevet

Hvis de ansatte i barnehagen klarte å gi trøst og roe ned gutten når han slo seg eller ble redd synes jeg de gjorde helt rett. Det er viktig at barna vet at når de er i barnehagen er det de voksne der som er trygge omsorgspersoner. Hvis mamma skulle kommet og gitt trøst hver gang noe var vondt og vansklig ville det vært et signal om at de andre voksne ikke var bra nok og at det kansje egentlig var litt farlig og skummelt å være i barnehagen. På sikt tror jeg det kunne gi et mer utrygt barn enn om det venner seg til å stole på dem som jobber der.

Nå vil det jo bestandig være grenser her, men oftest tror jeg det at foreldrene må komme er mer for foreldrenes enn for barnas skyld.

Anonymous poster hash: 98f37...3ae
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg forventer at barnehagen ringer når barna er syke, når det slår seg i hodet eller noe mer alvorlig enn at et plaster, en ispose eller litt trøst hjelper.  Men jeg forventer at barnehagen trøster og tar seg barnet om det er lei seg pga ting som skjer i barnehagen.  Jeg ville ikke forventet at de skulle ringe meg fordi barnet hadde låst seg inn, det hadde jeg forventet at de ordnet opp i selv, men at de fortalte meg hva som hadde skjedd.

At barnehagen ikke så at barnet låste seg inne, synes jeg ikke er så rart.  Det tar ca 5 sekunder å gå inn en dør.  De oppdaget jo at han var borte og brukte lang tid på å lete etter ham.  

Men jeg hadde blitt mer betenkt over at det i det hele tatt gikk an å låse seg inne på den måten.  Det hadde fått alle alarmklokker til å ringe hos meg, for det skal rett og slett ikke gå an - og nå klarte jeg bare såvidt å la være å skrive det med store bokstaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...