Gå til innhold

Utbrent og flau!Tips? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har blitt sykmeldt fordi de har blitt utbrent her? 

Hva sa du til legen din, og hvordan opplevde du det? Hvor lang tid tok det før du var tilbake i jobb igjen?

Jeg er nå sykmeldt pga leddsmerter. Men jeg mistenker at leddsmertene bare er et av flere av de fysiske tegnene på at jeg er utbrent. Jeg er i alle fall helt ødelagt, både innvendig og utvendig... Har konsekvent vondt i hodet, har plutselig fått blåmerker i ansiktet (legen mente det var et uskyldig sprengt blodkar, men det ser helt ille ut), det stråler smerter i leddene i fingrer og bein, jeg har mistet all appetitt og fordøyelsessystemet er skikkelig uregelmessig og stresset opp og jeg går ned i vekt, men det verste er hvor ille jeg føler meg psykisk. Jeg opplever meg selv som totalt mislykket, helt malplassert i yrket mitt, som jeg har kjempet en kamp om å mestre nå i 6 år.

Jeg har nå mentalt ikke en sjanse til å dra tilbake til jobb, jeg har ingenting å gi. Har allerede vært delvis borte fra jobb i tre uker nå, og ut fra (manglende) tilbakemeldinger så virker det ikke som om de ønsker at jeg skal skynde meg tilbake heller. Jeg vet ikke om jeg er paranoid, eller om det er en reell sannhet at de ikke vil ha meg der. Jeg har faktisk ikke noe håndfast å vise til, bare en følelse av at alle er misfornøyd med meg nå.

Jeg klarer så vidt å stå opp om morgenen og levere ungene i bhg. Det verker i kroppen, men mest verker i viljen. Men vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med legen. Sykmeldingen jeg har nå er for at jeg skal kunne få tid til å starte opp behandling for leddbetennelse, men minsten er stadig vekk febersyk og hjemme fra bhg, og jeg kommer ikke i gang med behandling.

Hva skal jeg egentlig si til legen? Jeg må bestille meg en ny time til uka, men jeg gruer meg så innmari, og synes dette er kjempeflaut! Noen tips fra noen her inne?

Anonymous poster hash: 17a2a...c62

Anonymous poster hash: 383db...b45
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt?

Skrevet

Hei! Jeg har aldri vært utbrent, men når du er så dårlig så må du snakke med legen og forklare. Du trenger tid og behandling for å bli frisk. Jeg er ganske sikker på at legen har sett en og annen som er utbrent før deg også.

Ikke la din egen psyke være dømmekraft for om de er fornøyde eller ikke. De er sikkert det - og om de ikke skulle være det... So be it! Nå må du bli frisk. Det er flere løsninger ut av dette. Selv om du ikke ser det nå. Jobb kan også byttes - om du ønsker det etter du blir frisk. Gå til legen og vær ærlig. Lykke til og klem!

Anonymous poster hash: 1ecf0...668

Skrevet

Har legen tatt alle mulige blodprøver for å utelukke at det er noe annet galt med deg?

Anonymous poster hash: 5cfb2...843
Skrevet

Har legen tatt alle mulige blodprøver for å utelukke at det er noe annet galt med deg?

Nei, han har ikke tatt noen prøver ennå. Jeg vurderer å be om det når jeg bestiller meg time til uka. Jeg tror egentlig ikke at det er noe fysisk i veien med meg, samtidig som jeg er livredd for at det faktisk kan være det. 

HI

Skrevet

Hei! Jeg har aldri vært utbrent, men når du er så dårlig så må du snakke med legen og forklare. Du trenger tid og behandling for å bli frisk. Jeg er ganske sikker på at legen har sett en og annen som er utbrent før deg også.

Ikke la din egen psyke være dømmekraft for om de er fornøyde eller ikke. De er sikkert det - og om de ikke skulle være det... So be it! Nå må du bli frisk. Det er flere løsninger ut av dette. Selv om du ikke ser det nå. Jobb kan også byttes - om du ønsker det etter du blir frisk. Gå til legen og vær ærlig. Lykke til og klem!

Anonymous poster hash: 1ecf0...668

Tusen takk for hyggelig svar. :) Jeg har forresten så vidt begynt å kikke etter annen jobb, men selvtilliten er så råtten nå, at jeg skjønner ikke hva jeg kan brukes til. Tror heller ikke det er løsningen, selv om jeg akkurat nå heller ikke ser at jeg kan dra tilbake på jobb... 

Skrevet

Jeg var sykemeldt 75% i 6 mnd.. Jeg klarte rett og slett ikke fungere normalt, men ville ikke bli "helt borte", jeg fikk også psykolog i tillegg til legen min. Jeg sa det bare som det var, at jeg hadde møtt veggen og at jeg ikke klarte livet mitt lengre.

Anonymous poster hash: 5107e...fc0

Skrevet

Nei, han har ikke tatt noen prøver ennå. Jeg vurderer å be om det når jeg bestiller meg time til uka. Jeg tror egentlig ikke at det er noe fysisk i veien med meg, samtidig som jeg er livredd for at det faktisk kan være det. 

HI

Jeg spurte mest for å utelukke diverste vitamin- og mineralmangler, ikke noe alvorlig i tankene.

F.eks. kan både jern-, B12-, kobber- og D-vitaminmangel føre til depresjon, utmattelse/fatigue, muskel- og leddsmerter, hodepine m.m. Stoffskifteproblemer og diabetes kan også gi en del lignende symptomer.

Stoffskiftet, diabetes, D-vit.- og kobbermangel kan også gi betennelser i kroppen.

Tenkte mest at det er dumt å gå med noe slikt på toppen når du har det som du har det psykisk.

Da er det bedre å luke unna det som kan gi deg ekstrabelastninger slik at du kan bruke mer energi på hovedproblemet. Når man har det slik du har det så trenger man all den energien man kan få for å komme seg på beina igjen!

Så bestill deg en legetime og krev å få tatt prøver av minimum det jeg har nevnt her. Med dine symptomer burde det være standard. Be legen om å sjekke alt.

Forklar ham også hvordan du har det psykisk og hvor tungt du føler det er og at du på langt nær er klar for å gå tilbake i jobb.

Hvis det er betennelser du har, så vær nøye med kosten din. Mye raske karbohydrater (og sukker) og omega6 i kosten trigger betennelser veldig.

Omega3, gurkemeie, ingefær demper betennelse.

Lykke til videre :)

(hilsen en som skal til legen i morgen og er ca i samme situasjon som deg...)

Skrevet

Jeg var sykemeldt 75% i 6 mnd.. Jeg klarte rett og slett ikke fungere normalt, men ville ikke bli "helt borte", jeg fikk også psykolog i tillegg til legen min. Jeg sa det bare som det var, at jeg hadde møtt veggen og at jeg ikke klarte livet mitt lengre.

Anonymous poster hash: 5107e...fc0

Oj, fikk du psykolog mens du var sykemeldt? Hvor i landet bor du?

Jeg har bedt om psykolog i et år, og først nå blir det søkt, og jeg må belage meg på å vente et år før jeg får hjelp, for det er ventetiden nå om dagen.... så sant man ikke har penger å betale privat :/

ikke hi

Skrevet

HI

Jeg spurte mest for å utelukke diverste vitamin- og mineralmangler, ikke noe alvorlig i tankene.

F.eks. kan både jern-, B12-, kobber- og D-vitaminmangel føre til depresjon, utmattelse/fatigue, muskel- og leddsmerter, hodepine m.m. Stoffskifteproblemer og diabetes kan også gi en del lignende symptomer.

Stoffskiftet, diabetes, D-vit.- og kobbermangel kan også gi betennelser i kroppen.

Tenkte mest at det er dumt å gå med noe slikt på toppen når du har det som du har det psykisk.

Da er det bedre å luke unna det som kan gi deg ekstrabelastninger slik at du kan bruke mer energi på hovedproblemet. Når man har det slik du har det så trenger man all den energien man kan få for å komme seg på beina igjen!

Så bestill deg en legetime og krev å få tatt prøver av minimum det jeg har nevnt her. Med dine symptomer burde det være standard. Be legen om å sjekke alt.

Forklar ham også hvordan du har det psykisk og hvor tungt du føler det er og at du på langt nær er klar for å gå tilbake i jobb.

Hvis det er betennelser du har, så vær nøye med kosten din. Mye raske karbohydrater (og sukker) og omega6 i kosten trigger betennelser veldig.

Omega3, gurkemeie, ingefær demper betennelse.

Lykke til videre :)

(hilsen en som skal til legen i morgen og er ca i samme situasjon som deg...)

Javisst, ja, sannsynligheten er jo også stor for at jeg har en eller annen vitaminmangel da jeg spiser veldig lite om dagen. Jeg orker rett og slett ikke, men jeg spiser veldig sunt når jeg gjør det, med unntak av de sjokoladebitene jeg tar meg en gang i blant. Jeg føler at jeg får mer energi av å være sulten, for jeg får bare vondt i magen av å være mett. Grumpf.

Jeg skal prøve å være ærlig hos legen, men jeg synes det er så flaut. Jeg har nylig skiftet lege pga ungene, og legen er en ung og trivelig fyr som jeg bare har lyst til å være frisk hos, om det gir noen mening. ;)

Hvordan gikk det hos legen med deg, da? Hvordan reagerer leger når man forklarer om slike ting? Jeg er så redd for å bli mistenkt for å være en hypokonder og unnasluntrer.

Skrevet

Noen andre med erfaring med legebesøk og hvordan man tar opp med legen problematikken utbrent? Og hvor lenge har dere eventuelt blitt sykemeldt? Noen som har skiftet jobb pga dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...