Gå til innhold

Er det slutt på "barnehageklær"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når min var barnehagegutt, for 7-8-9 år siden hadde han "barnehageklær", klær som det ikke var så nøye med, noe arvet, kanskje klær som hadde fått banan eller blåbærflekker, var godt utvaska eller kanskje hadde en rift. Hørte aldri noe om at det ikke var greit, selv ikke her inne (har vært aktiv her til og fra i 11 år nå). 

Men nå virker det som om barna skal møte i barnehagen/på skolen med det nyeste, reneste og peneste. Er det slutt på at barnehagen er et sted hvor barn blir skitne, får rifter eller sliter ut knær på krabbing? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leverer mitt barn som er 2.år gammelt i nyeste,reneste og peneste hverdag... Fra innerst til ytterst og fra topp til tå!  :)

Jeg vet ikke hva "barnehageklær" er... Dette er første gang i barnehage! 

Hva annet skal barnet ha på seg da? Strømpebukse? 

Anonymous poster hash: 5e42b...538
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her har vi "barnehageklær" veldig ofte, selv hjemme.. Klær som er arvet, som kanskje er litt slitt, men likevel ikke ser ille ut. Klær det ikke gjør noe om de plutselig skal male med osv..

Skrevet

Jeg leverer mitt barn som er 2.år gammelt i nyeste,reneste og peneste hverdag... Fra innerst til ytterst og fra topp til tå!  :)

Jeg vet ikke hva "barnehageklær" er... Dette er første gang i barnehage! 

Hva annet skal barnet ha på seg da? Strømpebukse? 

Hvis jeg eller mannen skal på arbeid, tar ikke vi på oss fjellstøvler og ull - longs fra Ulvang! 

Men en ting, jeg gir så f... i hva andre barn har på seg, spiller ingen rolle! For min del kan de gå  i hva som helst, det er ikke det viktigste... Men jeg er meget nøye på hva mitt barn har på seg!

Viktigste er at alle har det bra og trives i barnehagen! :)  

Skrevet

Nei, jeg sender ikke mine barn i bhg i barnehageklær. Her er det kun klær uten hull og flekker som gjelder. Jeg går ikke i møkkete utslitte hullete klær så hvorfor skal ungene mine gjøre det?

Skrevet

Jeg har barnehageklær i den forstand at det er klær som det ikke er så nøye med, som er myke og gode og egner seg til lek- og holder ungen varm og tørr.

Jeg sender ikke ungen i bhg i en kjole jeg er livredd skal grises til eller en jeans som er så stiv at hun knapt kan gå i den. Ei heller får hun leke ute i pensko og finkåpa.

Utover det sørger jeg jo for å skifte og vaske klær ved behov.

Skrevet

Barn har i løpet av de siste åra blitt et økende statussymbol. Å vise at du er en "god mor" gjennom hvordan du kler ungene er nå alfa og omega.

Anonymous poster hash: 0902b...0e5

Skrevet

Er ikke lenge siden jeg hørte at det var snakk om å ta i bruk barnehage uniformer. Grunnet foreldre som vil imponere med barnas klær... Selv hører en jo stadig at hvis barnet lukter, har flekker, for lite, for stort, hullete ovs. klær, så har du jo barnevernet på døren pronto. 

Anonymous poster hash: 3f833...813
Skrevet

Barn har i løpet av de siste åra blitt et økende statussymbol. Å vise at du er en "god mor" gjennom hvordan du kler ungene er nå alfa og omega.

Ja jeg har forstått såpass. Ingen stempla oss (meg og mine venner og bekjente) som brukte komfortable og kanskje litt slitne klær på ungene for 10 år siden. Men får vi en til nå så må vi vel investere i mer fancy shit så vi ikke skal få barnevernet på nakken. Eller nei. Om folk reagerer på at vi kjører en litt miljøvennlig linje med gjenbruk og fokuserer på funksjonalitet fremfor merke så er det jo strengt tatt ikke vårt problem, men deres  ;)

Skrevet

Ehh, god mor, gjennom hvordan du kler ungene? Seriøst? 

Ingen som er en dårligere mor hvis du sender barna dine i barnehagen i strømpebukse?? (jeg gjør det ikke), men bryr meg ikke om at andre gjør det! 

Skrevet

Og jeg forstår ikke hvorfor folk skal blande seg i hva andre barn eller voksne går i, spiller det noe rolle?? Why? 

Skrevet

5 åringen min går i barnehageklær. Det er myke, behagelige klær som tåler bevegelse og lek. De blir jo etterhvert godt brukt, men klærne tåler vask og han leveres ren hver dag. Akkurat hvor fancy de ser ut er ikke viktig, så lenge de er rene, hele og komfortable.

Her brukes det andre klær om vi skal i selskap etc.

Skrevet

Jo, bruker barnehageklær. Men inntil et visst punkt. Sender ikke barna i lurvete klær, men heller ikke i såkalte finklær. Dersom klærne har hull, er veldig flekkete o.l. brukes de heller hjemme/på hytta.

Anonymous poster hash: b3d27...51f

Skrevet

Hos oss blir de mest slitte klærne til hytteklær.  

Ellers har ungene gått med alt fra nye merkeklær til slitne arveklær i barnehagen.  

Det eneste jeg bryr meg om er at de er tørre og varme.  De har alltid vært rene når de har blitt levert, men det varer jo ikke så lenge :-)  Jeg har aldri brydd meg så veldig om hvordan antrekkene ser ut, ulldress med sommerkjole over er helt greit for min del, så lenge jenten synes det er pent.  

Anonymous poster hash: 8f5dd...8c6
Skrevet

Vi har bare klær vi.

Vi bruker det vi pleier å bruke.

Har aldri tenkt over det , klærne må jo brukes? De vokser temmelig fort ,vet jeg...

Om ungene er i bhg hver dag , så har dere da helgeklær og ukedagklær?

De går i denimbukser, joggebukse, kjoler, tights, gensere,

Vinteren er det ullundertøy som gjelder hele uka igjennom.

Skrevet

Sønnen sendes i bhg i hele og rene, behagelige klær.

Om han har på jeans er det myke, baggy jeans som ikke strammer. Stort sett joggebukse eller type cargo eller noe slikt, ser ok ut, men er behagelig å leke i. Ingen av bhg-klærne er jeg "redd" for, men jeg sender ham heller aldri avgårde i flekkete og/eller hullete klær.

Vi arver veldig mye og han er veldig ofte kledd i arvetøy, men det ser ålreit ut. Om vinteren er det ull fra topp til tå, og det gjør meg ingenting om han tasser rundt i ullundertøy. Komfort er viktigst, men det betyr ikke at det ikke er rent og helt og ikke matcher :-)

Skrevet

Jo, bruker barnehageklær. Men inntil et visst punkt. Sender ikke barna i lurvete klær, men heller ikke i såkalte finklær. Dersom klærne har hull, er veldig flekkete o.l. brukes de heller hjemme/på hytta.

Anonymous poster hash: b3d27...51f

Hvorfor kan ikke barnet ha på seg "hytteklærne" i barnehagen? Så lenge de fungerer godt bruker ungene dem. Er de utslitt kastes de og er de fravokst arves de videre. 

Anonymous poster hash: a1507...73a

Skrevet

Sånn som det er i dag så hadde man vel blitt baksnakket av ansatte hvis man leverte barna sine i slitte og flekkete klær.

Anonymous poster hash: 27f38...008
Skrevet

Ho er første barnet, og har ikkje arveklede. Men det går mest i joggis i bhg. Inne brukar ho stort sett berre ulltøyet uansett, og ute brukar ho regnbukse/overtrekksbukse over kleda.

Skrevet

Jenta vår bruker ikke det nyeste innenfor mote, men jeg skal innrømme at hun har gått i skikkelige prinsessekjoler noen ganger ettersom hun er helt tullerusk når det gjelder å pynte seg. Men noen av klærne hun går til vanlig i er rene, hele og ikke fulle av prikker, vil ikke at hun skal se ut som et hittebarn. Er veldig opptatt av at de skal være behagelige og praktiske. Er ekkelt å løpe i en stor kjole under kjeledressen. Jeg løper ikke rundt i hullete og flekkete klær så hvorfor skal hun gå i utslitte klær?

Skrevet

Jeg vet ikke forskjell på barnehageklær og hjemmeklær. Vi leker og herjer her hjemme og, så klær det faktisk er "farlig" med, bruker vi egentlig ikke (eks. bunaden, brukes bare når vi stiller oss opp for å ta bilder). Alle andre klær er jeg inneforstått med at kan bli slitte og flekkete ved bruk, enten det er hjemme eller i barnehagen.

Skrevet

Vi syr og lapper hull, og vasker flekker med gallesåpe så de blekes vekk gradvis. Bruker samme tøy hjemme og i bhg, men har et par pene plagg vi sparer litt på og som ikke er barnehageklær. En nydelig hvit strikkegenser, for eksempel. Ellers pynter vi ikke gutten vår mer enn at tøyet skal være behagelig. Hvis noe blir ødelagt reparerer vi det så langt det går. :)

Skrevet

Jo, her har jeg somregel noen klær jeg har arvet og ser pene ut som jeg tar på han i bhg.. Barnehage tantene kan ikke passe på alle de nye pene klærne også, jeg synest det er litt surt om de har gjort noe gøy også har de nye klærne fått fullt av flekker som ikke går bort. Prøver derfor ikke ta på det nyeste, har heller ikke nye klær til bytte som ligger i bhg. :)

Skrevet

har ikke egne barnehageklær, har ingen klær som det er noe farlig at det blir flekker på eller blir ødelagt, det er bare klær, og ungen leker med det samme her som i barnehagen. Ser ikke helt poenget med å ha klær som ikke kan lekes i på en barnehageunge

Anonymous poster hash: 3da11...987
Skrevet

Ehh, god mor, gjennom hvordan du kler ungene? Seriøst? 

Ingen som er en dårligere mor hvis du sender barna dine i barnehagen i strømpebukse?? (jeg gjør det ikke), men bryr meg ikke om at andre gjør det! 

Mange som sender barna sine i barnehagen i strømpebuksa/stilongs om vinteren. For da skal jo tross alt mellomlaget og dressen over der. ;) Så lenge den er hel og ren er vel ikke det farlig.

Anonymous poster hash: 5cb8a...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...