Gå til innhold

Venninna som aldri drar hjem...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som jeg er veldig glad i, vil si hun er en av mine bedre venner. Er alltid der på godt og vondt, og hun er også gudmoren til min datter. Men der er en liten ting som irriterer meg. Når hun kommer på besøk har hun en tendens til aldri å dra igjen. På det verste kan hun sitte til både 1 og 2 på natta og skravle, selv om hun vet jeg skal på jobb dagen etterpå og har to unger jeg skal opp med. Selv når jeg sier at "vet du, jeg må nesten ta å legge meg nå" eller begynner å rydde stua, så sitter hun gjerne en time til. Dette har fått meg til å kvie meg for å be henne på besøk, for hun sitter jo faenmeg gjerne 8 timer i strekk! Jeg er ikke 16 år lengre, jeg orker ikke besøk hele dagen. Men hva i huleste skal man gjøre da? Det nytter jo ikke å si det til henne heller, for hun virker ikke som hun bryr seg likevel. Tips noen?

Anonymous poster hash: c2063...9ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si tydeligere i fra? Er vel ikke så mye annet du kan gjøre. Si "nå må du dra fordi jeg skal tidlig opp i morgen", reis deg også står du å ser på henne til hun reiser seg og går mot gangen, følg henne til gangen og si hadet med et smil så det ikke blir ekkelt. Hjelper det ikke så ta det ordentlig opp med henne, fortell at du MÅ legge deg nå og skal opp med to barn osv. Har du prøvd det? Hvis det ikke funker så ikke la henne komme på besøk på kvelder før du skal tidlig opp.

Anonymous poster hash: 8052f...515

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Ta det opp direkte med henne, ikke nødvendigvis når hun er på besøk, men ved en annen anledning.  "Du jeg er så glad for at du kommer på besøk og jeg setter virkelig stor pris på vennskapet vårt, men jeg er ikke like mye nattmenneske som du er, så heretter kommer jeg til å hive deg ut klokka ett-eller-annet / når jeg kjenner at jeg trenger å gjøre meg klar for natta / eller noe sånn"  

Skrevet

Jeg er akkurat "beskyldt" av en venninne for å gjøre dette.

Men jeg opplever at det er helt motsatt av hva hun sier. Jeg kan si "nei, det begynner å bli sent, vi får vel avslutte kvelden" og mener da at jeg skal gå. Men da begynner plutselig venninnen min å si "jeg må bare si en ting først....". Den ene tingen kan fint være noe som da tar en halvtime til. Siden jeg har roligere dager enn henne tenker jeg "jaja, hvis hun mener hun orker så.." Når jeg så igjen begynner å gjøre tegn til å gå kan hun spørre "men, du, nå har jeg helt glemt å spørre deg om...".

Hvis jeg da sier at det kan vi snakke om en annen dag (fordi jeg vet det ikke er fort gjort å svare på, og vet hun har mange meninger om saken)... da vil hun snakke nå. Og dette skjer så godt som hver eneste gang vi enten møtes eller snakkes på telefonen!

Når jeg i etterkant får "kjeft" og beskjed om at hun ikke vil ha særlig kontakt med meg i etterkant, da sitter jeg igjen som et STORT spørsmålstegn!

Anonymous poster hash: baac5...269
Skrevet

Men jeg opplever at det er helt motsatt av hva hun sier. Jeg kan si "nei, det begynner å bli sent, vi får vel avslutte kvelden" og mener da at jeg skal gå. Men da begynner plutselig venninnen min å si "jeg må bare si en ting først....". Den ene tingen kan fint være noe som da tar en halvtime til. Siden jeg har roligere dager enn henne tenker jeg "jaja, hvis hun mener hun orker så.." Når jeg så igjen begynner å gjøre tegn til å gå kan hun spørre "men, du, nå har jeg helt glemt å spørre deg om...".

Hvis jeg da sier at det kan vi snakke om en annen dag (fordi jeg vet det ikke er fort gjort å svare på, og vet hun har mange meninger om saken)... da vil hun snakke nå. Og dette skjer så godt som hver eneste gang vi enten møtes eller snakkes på telefonen!

Når jeg i etterkant får "kjeft" og beskjed om at hun ikke vil ha særlig kontakt med meg i etterkant, da sitter jeg igjen som et STORT spørsmålstegn!

HÆ? For en merkelig venninne? Hun kan da umulig ha god selvinnsikt?  

Skrevet

Jeg har ei som er sånn. Pleier å si ifra når vi avtaler at hun skal komme at det er koselig at hun kommer, men jeg MÅ i seng til da og da. Smør evnt på å si at dere har jo alltid så mye å prate om og det er så koselig men du må opp og blir helt ødelagt når besøket varer hele kvelden så hun må hjelpe deg å runde av til da og da. Hvis ikke ser du deg nesten nødt til å begrense besøket til helger eller noe.

Anonymous poster hash: 618a4...233

Skrevet

HÆ? For en merkelig venninne? Hun kan da umulig ha god selvinnsikt?  

Inntil nå har jeg trodd at hun har god selvinnsikt....

Siste telefonsamtale prøvde jeg tre ganger å avslutte fordi hun sa hun skulle noe.  "Da snakkes vi heller en annen dag når du har tid. Ha en fin kveld." "Nei, nå avslutter vi, for du skulle jo....". "Nei, det kan vi heller snakke om en annen gang når du har bedre tid, for du skulle vel...."

Likevel fortsetter hun, og så er det min feil i ettertid.

Slutter aldri å la meg overraske.... ;)

HI, ikke meningen å kuppe tråden din!

Som andre har skrevet, jeg tror du må bli veldig tydelig mot din venninne. Neste gang du ser henne så kan du jo takke henne for sist, si at det alltid er kjempekoselig å ha besøk av henne og skravle med henne. Så kan du si at du var stuuuuuptrøtt dagen etterpå, fleipe litt om at du begynner å bli gammel, og si at siden du må så tidlig opp, så kan du ikke ha så sene kvelder lenger. Si at du har funnet ut at du må legge deg senest kl sånn og sånn for å fungere. Og neste gang dere skal møtes så sier du veldig tidlig at du må tidlig opp dagen etter og derfor må legge deg i skapelig tid. Når det nærmer seg slutten av kvelden for din del så må du som de over sier bli veldig tydelig. Hvis du f.eks. egentlig ønsker henne ut kl 22 så bør du sikkert begynne en halv time før, i hvert fall til å begynne med ;)

Skrevet

Hehe, det er helt greit det :) Ja jeg får bare prøve å bli enda mer tydelig på dette, tror til og med jeg skal si fra når hun kommer idag at jeg ikke kan holde på så veldig seint ettersom jeg er nødt til å bake. (Noe som faktisk er sant). Jeg bare frykter hun kommer til å komme å sitte på kjøkkenet å skravle mens jeg gjør meg ferdig istedenfor å faktisk dra :( 

Grei skuring det der å få kjeft fordi DU er den som ikke avslutter. Den har jeg ikke sett før :D Jeg tenker det virker som hun legger skylda på deg da fordi hun helt egentlig kunne tenke seg å skravle ferdig, på tross at hun har andre planer. Men nå snakker jeg jo bare ut ifra det jeg har lest så klart :) Er vanskelig å si fra synes jeg uten at det blir kleint.

Skrevet

HVis dere er veldig gode venninner kan du vel bare si rett ut, noe sånt som, "Nei, nå kaster jeg deg ut, for nå e rjeg nødt til å få litt søvn!". Si at det var så koselig og at dere får forte dere å ta opp tråden igjen snart.

Jeg har et vennepar som kan finne på - hvis vi spør for eksempel en lørdag eller søndag om de vil komme bortom på en kopp kaffe, eller spise hos oss samme kveld - å svare "Nei, vi gidder ikke."!

Og det er jeg så utrolig glad for!  Alt er så greit og avslappende med de - for hvis de kommer - og det gjøre de ofte - vet jo at det er fordi de syns det er hyggelig. Av og til ER det jo sånn at man rett og slett egentlig ikke orker å gå bort, og i stedet for å finne på unnskyldninger, kan de altså bare si det som det er - at nei i dag orker vi ikke.

Anonymous poster hash: 92a3f...cf7
Skrevet

Hehe, det er helt greit det :) Ja jeg får bare prøve å bli enda mer tydelig på dette, tror til og med jeg skal si fra når hun kommer idag at jeg ikke kan holde på så veldig seint ettersom jeg er nødt til å bake. (Noe som faktisk er sant). Jeg bare frykter hun kommer til å komme å sitte på kjøkkenet å skravle mens jeg gjør meg ferdig istedenfor å faktisk dra :(

Grei skuring det der å få kjeft fordi DU er den som ikke avslutter. Den har jeg ikke sett før :D Jeg tenker det virker som hun legger skylda på deg da fordi hun helt egentlig kunne tenke seg å skravle ferdig, på tross at hun har andre planer. Men nå snakker jeg jo bare ut ifra det jeg har lest så klart :) Er vanskelig å si fra synes jeg uten at det blir kleint.

Kanskje du kan snu rundt på kvelden din. Si du må bake på forhånd, få henne med på kjøkkenet mens du baker (det er jo bare koselig). Plasser henne med en kopp te ved kjøkkenbordet. Så får du unna bakingen før det blir for sent og så dere heller skravle litt i stua til slutt. Og så slipper du å stresse med det du må gjøre etter at hun har gått. Hun vil jo garantert ikke at du skal sitte igjen med stress og negativ følelse etter besøket hennes.

Jeg synes også den var ny den varianten. Det er nok litt slik du sier, hun ville egentlig avslutte. Men det sier også litt om hvor tydelig man faktisk må være innimellom. Selv om jeg veldig direkte sa at vi heller snakkes en annen dag, minnet henne på hva hun skulle og igjen sa vi kan snakkes en annen dag, og senere sa at nei, nå må vi avslutte.... så var det tydeligvis ikke nok. Min feil oppi dette var at jeg ikke bare avsluttet likevel. Så der må jeg bli flinkere. Jeg synes også det er vanskelig å si fra, spesielt når det er noen som er på besøk.

Hadde en annen venninne på besøk for et par uker siden. Vi hadde ikke sett hverandre på leeeenge, og begge gledet seg til en ordentlig skravlekveld. Men, det var midt i uken, så jeg grudde litt for om det ble for sent. Men denne venninnen er veldig direkte. Hun bare spratt opp av sofaen og sa, "Herlighet, nei, nå bare må vi legge oss, ellers så skravler vi i minst to timer til. Vi skal tidlig opp, så nå er det sengetid, ellers er vi helt skutt i morgen."

Det var utrolig deilig at hun som var på besøk gjorde det, så slapp jeg ;)

Skrevet

Nei jeg vil jo at vi skal ha det hyggelig mens hun er hos meg, men jeg skulle ønske hun selv klarte å se at det ikke er så greit å komme på besøk så lenge i ukedagene iallefall. Ja det hadde vært et alternativ, men nå skal vi ha lammestek til middag, og da må bakingen utsettes til etter kveldsmaten av naturlige årsaker, hehe:) Får se hvordan det ender, men tror nok jeg må ta en prat med henne en annen kveld angående "besøkstider" selv om det er litt vanskelig. 

Skrevet

Nei jeg vil jo at vi skal ha det hyggelig mens hun er hos meg, men jeg skulle ønske hun selv klarte å se at det ikke er så greit å komme på besøk så lenge i ukedagene iallefall. Ja det hadde vært et alternativ, men nå skal vi ha lammestek til middag, og da må bakingen utsettes til etter kveldsmaten av naturlige årsaker, hehe:) Får se hvordan det ender, men tror nok jeg må ta en prat med henne en annen kveld angående "besøkstider" selv om det er litt vanskelig. 

Kan jeg komme på lammesteik hos deg hvis jeg lover å gå tidlig? ;)

Skrevet

Jeg kjenner også noen som blir veldig lenge når de kommer på besøk. Sent eller ikke- og selv om det er koselig med besøk, så har jeg har som regel verken tid eller ork til å ha besøk mange timer i strekk. Jeg synes beste løsning er å treffes ute, feks på cafe når ungene er lagt. Da står du mye friere til å dra når det passer for deg. Jeg hadde hatt veldig vanskelig for å si ifra direkte tror jeg.

Anonymous poster hash: c5dd0...7f9

Skrevet

Før hun kommer så tar du det med henne at hun ikke kan være lengre enn til feks 22 for du må opp grytidlig med små barn. Jeg syns at det er direkte merkelig at voksne mennesker ikke skjønner at det ikke er normalt og være på besøk hos noen til langt på natt, med mindre det er snakk om fest ol.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan si det direkte til henne? Jeg pleier å si "nei nå må jeg legge meg, skal opp tidlig i morgen, men det var veldig koselig med besøk". Men nå tar mine venninenr hintet og går faktisk når jeg sier det. Babler hun videre så får du bare si at dere kan snakke om det en annen dag for nå må du sove. Og bare gjenta det hele tiden. Det er ikke stygt gjort i det hele tatt, særlig ikke om dere er gode venninner :)

Anonymous poster hash: f2502...d5f
Skrevet

Var på besøk hjå ei veninne som sa rett ut at kl 22 kjem eg til å hive dykk ut fordi eg ikkje er heilt i form for tida, og då klokka blei 22 gjorde ho det. ( ho trong ikkje bruke makt, altså ;) )  Det synes eg var heilt greit, og betre enn at ho skulle ergre seg i ettertid, eller grue seg til besøket.

Kanskje du kan gje beskjed med ein gong ho kjem, at det er veldig hyggelig å få besøk, men at ho må hjelpe deg å passe på at det ikkje vert seinare enn klokka eitt eller anna, slik at du får gjort det du må og få nattesøvnen du treng.

Skrevet

Jeg har ei venninne som har store vansker med å komme seg ut døra når hun er her på besøk. Men ikke nok med det - hun har jo med seg mann og 4 barn også! Puh. Nå inviterer vi dem på besøk KUN når vi har en avtale 2-3 timer etterpå, slik at vi må dra ut av huset. Da er jo de nødt til å dra også :)

Anonymous poster hash: e78f8...475

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...