Gå til innhold

Dere andre som leier ut - spm om øking av husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at etter loven skal den økes etter konsumprisindeksen en gang i året....MEN det blir jo latterlig lite!!!!  Kan jo ikke øke med kr. 87,- for eksempel..

Har lyst til å øke med 4-500 kr, da vi ligger ganske lavt i forhold til markedet ellers.

Hvordan gjør dere dette..?

Anonymous poster hash: aa23b...7c0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan øke husleia til "gjengs leie" hvert tredje år.

Anonymous poster hash: 756b0...133
Skrevet

Dersom dere vil det, må dere vente til dere skal ha nye leieboere :) Altså, det er jo vanskelig å få kastet ut noen, tro meg det vet vi alt om, som har 3 leiligheter vi leier ut...   Men neste gang den er tom, og dere skal ha nye, står dere fritt til å justere den opp :)

Skrevet

Skal du følge loven må leieboer ha bodd der i 3 år uten økning underveis. Da kan utleier eller leieboer, med 6 mnd varsel (altså etter 2,5 år), kreve å få justert leien ift markedspris.

Skrevet

Leieboer må ha bodd der i 3 år uten annen økning enn konsumprisindeksen, og skal varsles 6 mnd på forhånd, som en annen her sier. Men i tillegg må det være minst 1 år siden forrige økning, inklusive økning etter konsumprisindeksen.

Anonymous poster hash: e4390...ea1
Skrevet

De jeg leier hos har solgt huset,å de nye som skal flytte til er selvsagt også intressert i leieavtale i underetasjen.

Men de vil øke husleien fra 3500 kr til 7000 kr!

Er det lovlig?

Anonymous poster hash: cfd6c...003
Skrevet

De jeg leier hos har solgt huset,å de nye som skal flytte til er selvsagt også intressert i leieavtale i underetasjen.

Men de vil øke husleien fra 3500 kr til 7000 kr!

Er det lovlig?

Anonymous poster hash: cfd6c...003

Ja, tror det er lov. Det tidligere leieforholdet vil avsluttes og de nye eierne vil tegne en ny kontrakt med deg. Da får de sette den husleia de vil. Jeg var med om noe lignende, men da økning fra 8500 til 9500 kr, altså i en ny kontrakt.

Anonymous poster hash: 756b0...133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...