Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Er det noen her som har fått henvist barn under 3 år til ppt pga språkvansker? Skal barna helst være over 3 år før de henvises, eller før ppt observerer eventuelt tester dem? Anonymous poster hash: 5b4e8...d1e
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 Her kartla bhg barnet før de sendte søknad til ppt. Jeg var etter bhg når barnet var ca. 2 år pga. lite bruk. Ville at bhg skulle oppfordre og oppmuntre barnet til å bruke språket. Byttet bhg og de fikk ikke fingeren ut før han var nesten 4 år. Han fikk oppfølging i bhg gjennom ppt de 2 siste årene før skolestart, altså fra 4-6 år. Men som sagt, det tok bhg 1 år på å få fingeren ut å sende søknaden. Da byttet han dessverre bhg igjen, men da sto ppt klar for å ta han inn når han startet i den bhg.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Min begynte på språkgruppe når han var tre, men hadde da ikke vedtak selv, han bare ble med fordi barnehagen delte mitt syn på at han trengte det. Fikk vedtak på egne timer når han var fire. Her var det veldig "vent og se"-holdning, selv om han hadde tydelige og veldig uttalte problemer med språket... vi fikk beskjed om at PPT ikke observerte og utredet så små barn, fordi de uansett var for små til å arbeide målrettet. Bare noe tull, da min gutt hadde kjempeutbytte av det. Og når de testet han som fireåring, lå han flere år foran i konsentrasjon og språkforståelse, men langt bak i språkproduksjon. Men summa sumarum, svar på ditt spm er Nei, vi fikk ikke henvist han til PPT før han ble fire. Men hadde vært på sykehuset og sjekket hørsel og munnmotorikk når han var tre. (Og det fikk vi beskjed om av PPT når vi hadde møte, at hadde vi ikke gjort det fra før, hadde det vært det første vi fikk beskjed om å gjøre, før de utredet noe videre.) Anonymous poster hash: 2eb89...23f
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Vi fikk henvisning til ppt da hun var 2. Anonymous poster hash: f4a6a...6e5
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Språkvansker er noe en bør ta tak i tidlig. Her ble dessverre vårt barn ikke søkt til PPT før 4 års alder grunnet en elendig barnehage. Vi byttet barnehage og den nye barnehagen var helt fantastisk og barnet lærte bokstavelig talt å prate rent det siste året før skolen. Med andre ord er det ekstremt viktig at barnehagen følger opp barn med språkvansker, og jo tidligere jo bedre er det at barn som sliter med språket blir henvist PPT. Hadde ikke jeg gjort noe hadde barnet mitt gått i den gamle barnehagen helt frem til skolestart og sikkert ikke kunnet prate rent ved skolestart. Så STÅ på!!! Anonymous poster hash: e13c7...38a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Hva virker det som om er problemet til barnet ditt? Å ta tak i språkvansker tidlig er viktig for senere utvikling. Det er ikke lurt å vente å se om man er i tvil. Men før tre år kan det være mye som er "normalt". Noen barn snakker lite eller ingenting før de nærmer seg tre år. Det viktigste er at de forstår det som blir sagt. Hvis hørselsvansker er utelukket og forståelsen ingen/liten ville jeg bedt barnehagen henvise til ppt, evt. tatt kontakt med ppt selv dersom barnehagen somler. Anonymous poster hash: cd3fa...79b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå