Gå til innhold

Akutt KS første gang, ønsker planlagt nå


LittlePrincess

Anbefalte innlegg

Hadde fødselsangst allerede før første fødsel og led meg gjennom et svangerskap med vonde tanker og hvor jeg til slutt ble psykisk utslitt av å gru meg til fødsel. Spurte aldri om planlagt KS men ga uttrykk for min redsel og ønsket tilrettelegging. Fødselen endte tilslutt med akutt snitt grunnet truende asfyksi hos baby.

Jeg er nå gravid igjen, og klarer ikke tanken på å gå gjennom det samme en gang til. Jeg ønsker planlagt KS denne gangen, og ønsker det helst avklart tidlig, da jeg forrige svangerskap bare grudde meg i 9 mnd. Jeg ønsker så gjerne å glede meg over svangerskapet og kose meg med graviditeten.

 

Så til mitt spørsmål: har dere erfaring med å få planlagt KS etter et akutt KS? Er det like vanskelig som dersom man ikke har hatt tidligere KS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du kan søke om det også fødselsangst og spesielt mtp hvordan forrige fødsel gikk.. Så tror det vil bli enkelt for deg å få det innvilget ;) hvor langt er du på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten! :) :) :)

 

Husker deg fra tråden min om søknad ang planlagt ks, og ønsker deg masse lykke til-håper det ordner seg med planlagt ks for deg også!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten! :) :) :)

 

Husker deg fra tråden min om søknad ang planlagt ks, og ønsker deg masse lykke til-håper det ordner seg med planlagt ks for deg også!!! :)

Ja håper det ordner seg:) hvordan var det for deg Septembermirakel? Du har vel fått nå? Hvordan var prosessen med å få det innvilget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg fikk planlagt ks 23/9 og har ei lita snuppe her nå på snart 4 uker :)

 

Prosessen min var å fortelle jordmor fra første kontroll om min fødselsangst som ble notert på Helsekortet mitt.

 

Deretter sa jeg også fra til jordmoren som hadde OUL i uke 20 på sykehuset. Hun sørget for at jeg fikk satt opp time til en av overlegene for samtale ang planlagt ks/fødselsangst en stund senere. Var ca 6mndt gravid da tror jeg. Etter den samtalen hos overlegen ble det innvilget ks.

Tror jeg har hatt "flaks" og møtt de rette personene og så tror jeg i tillegg alderen min også har spilt inn litt kanskje (er 39 nå) men selvfølgelig regner jeg med at fødselsangsten var største grunnen...

 

Håper det ordner seg for deg!!

 

Lykke til igjen :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det enklere å få innvilget planlagt ks når man har tatt akutt ks tidligere. 

 

Jeg fikk det helt uten problemer, til og med før jeg ble gravid. Hadde hatt en forferdelig opplevelse, og fikk store problemer med fødselsangst, fødselsdepresjon etc i etterkant. Jeg hadde en "fysisk" grunn til planlagt ks også, men fikk innvilget planlagt ks allerede før jeg ble gravid, og før denne andre grunnen ble kjent. Men det varierer sikkert fra sykehus til sykehus også. Ta kontakt med fastlegen for henvisning til sykehuset - men vær forberedt på at det ikke er sikkert de vil ta deg inn før ordinær UL er overstått, kanskje også senere. Hvis du har sterkt behov for en snarlig avklaring (hvis mulig), bør du være veldig tydelig på dette hos fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde fødselsangst allerede før første fødsel og led meg gjennom et svangerskap med vonde tanker og hvor jeg til slutt ble psykisk utslitt av å gru meg til fødsel. Spurte aldri om planlagt KS men ga uttrykk for min redsel og ønsket tilrettelegging. Fødselen endte tilslutt med akutt snitt grunnet truende asfyksi hos baby.

Jeg er nå gravid igjen, og klarer ikke tanken på å gå gjennom det samme en gang til. Jeg ønsker planlagt KS denne gangen, og ønsker det helst avklart tidlig, da jeg forrige svangerskap bare grudde meg i 9 mnd. Jeg ønsker så gjerne å glede meg over svangerskapet og kose meg med graviditeten.

 

Så til mitt spørsmål: har dere erfaring med å få planlagt KS etter et akutt KS? Er det like vanskelig som dersom man ikke har hatt tidligere KS?

Jeg forstår deg godt. Jeg fødte barn nr 2 nå lørdag 2. nov. Jeg måtte ta keisersnitt i 2007 og grudde meg ekstremt til fødsel denne gang. håpet innerst inne på nytt keisersnitt, men ville la legene avgjøre det om denne fødselen begynte å ligne på den forrige ( 4 cm åpning etter 30 timer med rier). det endte med keisersnitt nå og, kroppen min kan ikke føde niormalt. Men så fælt jeg har det nå. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha valgt naturlig fødsel om jeg hadde fått det til. Jeg prøvde nå på lørdag i flere timer, men kom aldri i mål. Nedtur. Men glad for at alt gikk bra med ungen. Lykke til uansett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hadde fødselsangst allerede før første fødsel og led meg gjennom et svangerskap med vonde tanker og hvor jeg til slutt ble psykisk utslitt av å gru meg til fødsel. Spurte aldri om planlagt KS men ga uttrykk for min redsel og ønsket tilrettelegging. Fødselen endte tilslutt med akutt snitt grunnet truende asfyksi hos baby.

Jeg er nå gravid igjen, og klarer ikke tanken på å gå gjennom det samme en gang til. Jeg ønsker planlagt KS denne gangen, og ønsker det helst avklart tidlig, da jeg forrige svangerskap bare grudde meg i 9 mnd. Jeg ønsker så gjerne å glede meg over svangerskapet og kose meg med graviditeten.

 

Så til mitt spørsmål: har dere erfaring med å få planlagt KS etter et akutt KS? Er det like vanskelig som dersom man ikke har hatt tidligere KS?

Jeg forstår deg godt. Jeg fødte barn nr 2 nå lørdag 2. nov. Jeg måtte ta keisersnitt i 2007 og grudde meg ekstremt til fødsel denne gang. håpet innerst inne på nytt keisersnitt, men ville la legene avgjøre det om denne fødselen begynte å ligne på den forrige ( 4 cm åpning etter 30 timer med rier). det endte med keisersnitt nå og, kroppen min kan ikke føde niormalt. Men så fælt jeg har det nå. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha valgt naturlig fødsel om jeg hadde fått det til. Jeg prøvde nå på lørdag i flere timer, men kom aldri i mål. Nedtur. Men glad for at alt gikk bra med ungen. Lykke til uansett:-)

Uff så trist at det ikke gikk som du ville denne gangen heller! Håper du klarer å kose deg med bebisen nå:) gratulerer så masse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da er første samtale unnagjort, og det gikk raskt og greit, ble henvist rett til samtale med lege, men dessverre ikke før i starten av februar, så nå må jeg vente nervøst frem til da... Hadde håpet å ha det ordnet før jul, men det er kanskje litt vel optimistisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk planlagt etter en komplisert fødsel sist. Snakket med en lege som var veldig forståelsesfull. Måtte også vente lenge på samtale, men gikk greit og lilleburket er planlagt å komme 24.01:) ønsker deg lykke til👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått innvilget KS:) veldig lettet!! Nå venter jeg bare på dato <3

Så fint at det ordnet seg for deg:-) Hvis jeg skal ha nr. 3 ( noe de sterkt frarådet pga mye arrvev etter to keisersnitt og operasjonstekniske utfordringer ved keisersnitt nr tre) , så må jeg dessverre ha planlagt keisersnitt da kroppen ikke viltåle rier, da kan det gå galt med barnet. Jeg synes det er trist at jeg ikke kan føde naturlig og at ingen av fødslene mine har vært naturlige. jeg synes keisersnitt er forferdelig med tanke på tiden etterpå og alle smertene. Så jeg står for det at dersom det er mulig, bør man føde naturlig. Men forstår angsten utrolig godt, jeg gråt meg i søvn hver natt pga fødselsangst. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Da har jeg fått innvilget KS:) veldig lettet!! Nå venter jeg bare på dato <3

Så fint at det ordnet seg for deg:-) Hvis jeg skal ha nr. 3 ( noe de sterkt frarådet pga mye arrvev etter to keisersnitt og operasjonstekniske utfordringer ved keisersnitt nr tre) , så må jeg dessverre ha planlagt keisersnitt da kroppen ikke viltåle rier, da kan det gå galt med barnet. Jeg synes det er trist at jeg ikke kan føde naturlig og at ingen av fødslene mine har vært naturlige. jeg synes keisersnitt er forferdelig med tanke på tiden etterpå og alle smertene. Så jeg står for det at dersom det er mulig, bør man føde naturlig. Men forstår angsten utrolig godt, jeg gråt meg i søvn hver natt pga fødselsangst. Lykke til:-)

Høres kanskje merkelig ut, men jeg er jo enig i at det aller helst bør være naturlig:) så skjønner deg! Og på en måte skulle jeg ønske meg opplevelsen av en naturlig fødsel selv - iallefall er det sånn jeg tenker når jeg ikke er gravid. Men når jeg blir gravid så er det nesten som om jeg går inn i en "psykose" - klarer ikke å forestille meg at det GÅR AN å føde naturlig.. Sukk!

Nå vet jeg hva jeg går til og det skremmer meg ikke (så mye iallefall:)). Syns ikke det var såå ille etter KS'et sist, kanskje bare første dagen, så håper jeg er like heldig nå..

 

Trist at du ikke har fått fødselsopplevelsene du ønsket deg, skjønner at det er sårt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

 

Da har jeg fått innvilget KS:) veldig lettet!! Nå venter jeg bare på dato <3

Så fint at det ordnet seg for deg:-) Hvis jeg skal ha nr. 3 ( noe de sterkt frarådet pga mye arrvev etter to keisersnitt og operasjonstekniske utfordringer ved keisersnitt nr tre) , så må jeg dessverre ha planlagt keisersnitt da kroppen ikke viltåle rier, da kan det gå galt med barnet. Jeg synes det er trist at jeg ikke kan føde naturlig og at ingen av fødslene mine har vært naturlige. jeg synes keisersnitt er forferdelig med tanke på tiden etterpå og alle smertene. Så jeg står for det at dersom det er mulig, bør man føde naturlig. Men forstår angsten utrolig godt, jeg gråt meg i søvn hver natt pga fødselsangst. Lykke til:-)

Høres kanskje merkelig ut, men jeg er jo enig i at det aller helst bør være naturlig:) så skjønner deg! Og på en måte skulle jeg ønske meg opplevelsen av en naturlig fødsel selv - iallefall er det sånn jeg tenker når jeg ikke er gravid. Men når jeg blir gravid så er det nesten som om jeg går inn i en "psykose" - klarer ikke å forestille meg at det GÅR AN å føde naturlig.. Sukk!

Nå vet jeg hva jeg går til og det skremmer meg ikke (så mye iallefall:)). Syns ikke det var såå ille etter KS'et sist, kanskje bare første dagen, så håper jeg er like heldig nå..

 

Trist at du ikke har fått fødselsopplevelsene du ønsket deg, skjønner at det er sårt..

 

Kjenner meg igjen i det at man tenkrat det går an åføde. Jeg kunne ikke fatte og begripe at jeg skulle klare noe sånt! Så forstår trygghetsfølelsen med keisersnitt altså. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...