Gå til innhold

Hva er NAV sine funksjoner?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at NAV-reformen gjorde at flere "kontorer" ble slått sammen, men er for ung til å huske hvilke. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en vanskeligstilt venninne som trenger hjelp/veiledning med både det ene og det andre, og prøver å finne ut for henne hvem hun skal kontakte om hva. 



Anonymous poster hash: a02b0...01b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV handler først og fremst om ulike former for oppfølging og inntektssikring, f.eks for arbeidsledige, folk som pg helse eller annet har falt utenfor arbeidslivet, støtteordninger som hjelpe-og grunnstønad, ytelser til familier, gjeldsrådgiving, økonomisk rådgiving, sosiale stønader, osv.

 

Om du sier litt om problemene til venninnen din, så kanskje jeg kan si noe om hva NAV eventuelt kan bidra med.

 

NAV-damen



Anonymous poster hash: 13168...393
Skrevet

Arbeidsledig og få kvalifikasjoner, helseproblemer, vanskelig å finne seg plass å bo (har forsøkt å hjelpe henne med dette, uten hell), manglende bolig / fast adresse gjør det enda vanskeligere å få arbeid og mangel på jobb gjør det vanskelig å få bolig.. Hun er ikke statsborger i Norge men mottar en (liten) trygd fra ett naboland (EØS), men den er for liten til å klare seg i Norge. Har ikke jobbet her og har derfor ikke krav på norske ytelser. 



Anonymous poster hash: a02b0...01b
Skrevet

 

Arbeidsledig og få kvalifikasjoner, helseproblemer, vanskelig å finne seg plass å bo (har forsøkt å hjelpe henne med dette, uten hell), manglende bolig / fast adresse gjør det enda vanskeligere å få arbeid og mangel på jobb gjør det vanskelig å få bolig.. Hun er ikke statsborger i Norge men mottar en (liten) trygd fra ett naboland (EØS), men den er for liten til å klare seg i Norge. Har ikke jobbet her og har derfor ikke krav på norske ytelser. 

 

Anonymous poster hash: a02b0...01b

 

Da har hun dessverre ikke rettigheter til stort annet enn råd og veiledning, og eventuelt penger til en billett hjem om hun er helt uten midler. EØS-borgere skal kunne forsørge seg selv mens de oppholder seg i landet, og de skal, om de blir ut over 3 mnd, kunne dokumentere at de er arbeidssøkere. Hun kan registrere seg som arbeidssøker på nav.no, men uten kvalifikasjoner og om hun i tillegg ikke behersker norsk, er det vanskelig å få seg jobb. Bolig er det kommunen som tar seg av, men det er vanskelig å få kommunal bolig. Om hun har norsk personnummer og finner seg et sted å bo, så kan hun søke bostøtte. 

 

Du kan lese mer her: https://www.nav.no/Lokalt/Vest-Agder/E%C3%98S-borgere+og+rettigheter.343976.cms

 

Anonymous poster hash: 13168...393

Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å svare, NAV-dame. -hi



Anonymous poster hash: a02b0...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...