Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #1 Skrevet 5. oktober 2013 Hva slags "straff" får elevene om de glemmer leksene (flere ganger) eller kommer for sent om morgenen f.eks (eller andre lignende ting)? Anonymous poster hash: 9a71e...8f8
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #2 Skrevet 5. oktober 2013 Om de ikke gjør lekser blir nok vi foreldre kontaktet. Samme om de kommer for sent gjentatte ganger. Anonymous poster hash: 85f62...f35
PrinsesseHengepupp Skrevet 5. oktober 2013 #3 Skrevet 5. oktober 2013 Straff? Ingen (selvsagt). Men om det er et tilbakevendende problem åpnes det dialog med foreldre. Forøvrig snakkes det jo med elevene når slikt skjer.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #4 Skrevet 5. oktober 2013 Hi her jeg bor så får barna anmerkning om de har glemt en lekse eller kommer for sent el.l. Etter tre anmerkninger så får de med seg et dikt el.l. som de skal lære utenat og så må de fremføre dette foran klassen. Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik straff, framfor dialog, annet enn at det ydmyker barna foran de andre i klassen. Er dere enige? Anonymous poster hash: 9a71e...8f8
Monajenten Skrevet 5. oktober 2013 #5 Skrevet 5. oktober 2013 Ingen straff her heller. Blir kontaktet hvis det gjentar seg for mye, men nå kommer ikke mine barn for sent eller glemmer leksene så her er det ikke noe problem. Men syns den straffen hos dere var veldig merkelig
NormaJean Skrevet 5. oktober 2013 #6 Skrevet 5. oktober 2013 Hi her jeg bor så får barna anmerkning om de har glemt en lekse eller kommer for sent el.l. Etter tre anmerkninger så får de med seg et dikt el.l. som de skal lære utenat og så må de fremføre dette foran klassen. Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik straff, framfor dialog, annet enn at det ydmyker barna foran de andre i klassen. Er dere enige? Anonymous poster hash: 9a71e...8f8 Dette syns jeg var spesielt, en slag ny vri på gapestokk eller skammekroken? Hadde aldri akseptert det, på tide med dialog mellom foreldre og skole om hva som er greit og ikke greit?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #7 Skrevet 5. oktober 2013 Hi her jeg bor så får barna anmerkning om de har glemt en lekse eller kommer for sent el.l. Etter tre anmerkninger så får de med seg et dikt el.l. som de skal lære utenat og så må de fremføre dette foran klassen. Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik straff, framfor dialog, annet enn at det ydmyker barna foran de andre i klassen. Er dere enige? Anonymous poster hash: 9a71e...8f8 Dette syns jeg var spesielt, en slag ny vri på gapestokk eller skammekroken? Hadde aldri akseptert det, på tide med dialog mellom foreldre og skole om hva som er greit og ikke greit? Hi Ja, jeg har tenkt til det, ta det opp med skolen. Bor ikke i Norge, men i et sivilisert land med merkelig tradisjoner som henger igjen fra gammelt av. Tragisk!! Anonymous poster hash: 9a71e...8f8
Superdolly Skrevet 5. oktober 2013 #8 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg har to i barneskolen. Først når de begynner i 5. får de anmerkninger dersom de glemmer lekse, gymtøy eller noe annet. Etter et visst antall anmerkninger tar skolen kontakt med foreldrene om saken. Husker ikke tallet. Før 5. klasse skjedde det ingen ting. Altså,jeg vil tro at dersom det hadde vært et gjentagende problem, for eksempel at ungen aldri gjorde lekser eller noe, så ville læreren tatt kontakt med hjemmet. Men en og annen forglemmelse gjorde de ikke noe med.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #9 Skrevet 5. oktober 2013 Hi her jeg bor så får barna anmerkning om de har glemt en lekse eller kommer for sent el.l. Etter tre anmerkninger så får de med seg et dikt el.l. som de skal lære utenat og så må de fremføre dette foran klassen. Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik straff, framfor dialog, annet enn at det ydmyker barna foran de andre i klassen. Er dere enige? Anonymous poster hash: 9a71e...8f8 Det høres da helt underlig ut...! Dette hadde jeg tatt opp med skolen. Anonymous poster hash: 0ab5e...a76
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #10 Skrevet 5. oktober 2013 Nå de går på barneskolen så sjekker vel uansett foreldrene om ungen har gjort leksene? Trodde det var vanlig jeg.. Anonymous poster hash: cdbcf...de6
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. oktober 2013 #11 Skrevet 5. oktober 2013 Om du ikke bor i Norge, synes jeg du skal være veldig varsom om du skal ta det opp med skolen. Husk at dette som for deg og oss er merkelig og urettferdig, kan være helt normalt for andre. Vi nordmenn har jo også en veldig direkte måte å være på overfor "øvrigheter", en måte som kan bli sett på som direkte ufin hos andre. Nordmannen i meg ville gått til angrep på en slik praksis, og hadde det skjedd på skolen her, hadde ikke veien vært lang til skolen. Men x-expaten i meg ville nok tenkt meg om både en og to ganger og vurdert nøye måten jeg eventuelt skulle tatt dette opp med skolen på. Jeg kjenner folk som i beste mening har trådd over grenser de ikke visste om og det var ikke verdt det. Jeg ville heller ha feiga ut og sørget for at mine unger aldri fikk denne straffen.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. oktober 2013 #12 Skrevet 5. oktober 2013 Nå de går på barneskolen så sjekker vel uansett foreldrene om ungen har gjort leksene? Trodde det var vanlig jeg.. Anonymous poster hash: cdbcf...de6 Vanlig kanskje, men slettes ikke noe alle gjør.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #13 Skrevet 5. oktober 2013 De får melding med hjem ganske raskt om de har glemt en lekse. Med forsentkomming vet jeg ikke. Å få et dikt de skal lære og så fremføre for klassen var etter min mening en god idee. Å lese høyt for klassen eller fremføre andre ting er jo noe de gjør rett som det er. Jeg kan ikke se at det burde være nedverdigende for noen, men en grei markering. Anonymous poster hash: 3ce59...d04
Gjest Julia1984 Skrevet 5. oktober 2013 #14 Skrevet 5. oktober 2013 Hi her jeg bor så får barna anmerkning om de har glemt en lekse eller kommer for sent el.l. Etter tre anmerkninger så får de med seg et dikt el.l. som de skal lære utenat og så må de fremføre dette foran klassen. Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik straff, framfor dialog, annet enn at det ydmyker barna foran de andre i klassen. Er dere enige? Anonymous poster hash: 9a71e...8f8 Da får vel bare foreldre skjerpe seg grundig å innføre gode lekserutiner slik st lekser blir gjort, samt sende barna i god tid hjemmefra. Ikke skyld på skolen, det er foreldre og elevs ansvar å gjøre lekser!!
Mandala Skrevet 5. oktober 2013 #15 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg vet faktisk ikke. Men jeg vet at hvis sønnen min måtte lest et dikt foran klassen om han fikk tre anmerkninger, så hadde han konstant vært stresset, bekymret og det hadde uten tvil ødelagt skolehverdagen hans.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #16 Skrevet 5. oktober 2013 Hi her jeg bor så får barna anmerkning om de har glemt en lekse eller kommer for sent el.l. Etter tre anmerkninger så får de med seg et dikt el.l. som de skal lære utenat og så må de fremføre dette foran klassen. Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik straff, framfor dialog, annet enn at det ydmyker barna foran de andre i klassen. Er dere enige? Anonymous poster hash: 9a71e...8f8 Da får vel bare foreldre skjerpe seg grundig å innføre gode lekserutiner slik st lekser blir gjort, samt sende barna i god tid hjemmefra. Ikke skyld på skolen, det er foreldre og elevs ansvar å gjøre lekser!! Så enig! Anonymous poster hash: 36b74...f43
Mrs. Kaizer Skrevet 5. oktober 2013 #17 Skrevet 5. oktober 2013 Dersom de glemmer lekser, må de gjøre det dagen etterpå. Kommer de sent inn til timen, må de sitte inne i friminuttet.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2013 #18 Skrevet 5. oktober 2013 Vet ikke. Ungen gjør selvfølgelig leksene. Vi følger med og må skrive under på hvordan vi syns det har gått i logg til læreren. De har også ukesluttprøve på torsdager. Denne får de med hjem for underskrift av oss foreldrene. Anonymous poster hash: 8a330...6cd
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #19 Skrevet 7. oktober 2013 Hi her jeg bor så får barna anmerkning om de har glemt en lekse eller kommer for sent el.l. Etter tre anmerkninger så får de med seg et dikt el.l. som de skal lære utenat og så må de fremføre dette foran klassen. Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik straff, framfor dialog, annet enn at det ydmyker barna foran de andre i klassen. Er dere enige? Anonymous poster hash: 9a71e...8f8 Da får vel bare foreldre skjerpe seg grundig å innføre gode lekserutiner slik st lekser blir gjort, samt sende barna i god tid hjemmefra. Ikke skyld på skolen, det er foreldre og elevs ansvar å gjøre lekser!! Så enig! Anonymous poster hash: 36b74...f43 HI Jeg skylder da ikke på skolen her. Jeg sier bare at "straffemetoden" er noe unyttig og virker mot sin hensikt muligens, samt at jeg kan ikke forstå hvorfor barna skal straffes med noe som i bunn og grunn er MITT ansvar. Når det i tillegg er en grense ved tre forglemmelser i løpet av året så sier det seg selv at denne læreren har lagt lista relativt lavt. Mitt barn fortalte i går at hun syntes denne straffen var pinlig og ekkel og grudde seg allerede. Da jeg spurte om hvordan hun syntes det var generelt å stå foran klassen (i en normal sammenheng) så fortalte hun at det syntes hun var litt skummelt men på en nervøs måte. Det andre var følelser som flauhet og gremmelse og hun følte det nedverdigende å måtte stå til rette foran hele klassen da hun følte at hun ikke hadde gjort noe veldig galt. Anonymous poster hash: 9a71e...8f8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #20 Skrevet 7. oktober 2013 Her er det vel mer foreldrene som blir "straffet" om barnet til stadighet ikke ser til at barnas lekser blir gjort eller at de kommer for sent. Da blir man kalt inn til samtale for å finne ut hva det er som gjør at barnet ikke får gjort lekser eller hvorfor det kommer for sent. Er det barnet som somler langs skoleveien, eller er det foreldrene som ikke får barna avgårde i tide? Min sønn klarer sjelden å gjøre lekser uten veiledning og en voksen som står over han. Han er skoleflink, men har til dels store konsentrasjonsvansker og trenger hjelp med å holde fokus. Det ville jo vært helt forferdelig hvis han skulle straffes om vi foreldre ikke fulgte han opp. Nå har min sønn aldri skulket unna lekser eller til stadighet kommet for sent, men vi blir informert om hvordan skolen håndterer ulike scenarier på foreldremøte. Anonymous poster hash: 47141...f91
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #21 Skrevet 7. oktober 2013 He opplever i at barnet får melding med hjem med en gang det har glemt en lekse og også om leksene ikke er gjort godt nok slik at leseleksen ikke leses godt nok eller de får feil på ukens diktat. Med et barn som sliter med lesingen er det mildt sakt ikke morsomt. Anonymous poster hash: 3ce59...d04
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2013 #22 Skrevet 7. oktober 2013 Da jeg gikk på skolen på 80 tallet, så var det flaut og ikke ha gjort leksene, komme litt for sent, det være seg til skolen eller inn fra et friminutt. Og ikke ha gjort en innlevering var dritflaut, og den ene gangen det skjedde var jeg fysisk skikkelig uvel, jeg hadde glemt den, og det første jeg gjorde da jeg kom på skolen var og kontakte lærer og si at jeg hadde glemt det... Det som hendte når vi kom for sent var at lærer avbrøt undervisning,- og sa "Velkommen til deg også"...Har du en grunn til og komme sent? Også måtte man svare for seg. Bare det at ALLE snudde seg og så på var jo flaut. Hadde man ikke gjort lekser, var det samme ting. Man ble spurt hvorfor, og man måtte svare. Og ved innleveringer så fikk læreren bøkene også gikk hun fort gjennom, også spurte hun de som evt ikke hadde gjort det om hvorfor,- i plenum.. Den gang, også når det kom til barn fra "mindre ressurssterke hjem" så var det noen som glemte/kom for sent oftere enn andre, men det var ALDRI noe regelmessig....Ikke for noen. Og den følelsen av dårlig samvittighet når man ikke ahdde gjort pliktene,- den er helt forsvunnet fra den norske skole. Ta min sønn. I fjor kunne de velge 3, 5 eller 10 gloser som de hadde prøve i på torsdagene. Ordene ble utlevert mandag. Min gutt skulle ha 10 ord, han hadde krav fra meg i samråd med lærer og skulle kunne alle ord og ha maks tre feil i form av bokstavfeil...Et par ganger "glemte" han arket med glosene HVER dag fra mandag til onsdag, og fikk derfor ikke lest...Når jeg da spør hvordan prøven gikk, og svaret er "det gikk kjempebra";- så trodde jeg at han panisk hadde øvd på skolen og gjort det bra...Men, neida...At det "gikk bra" , betød at han hadde greid hhv ETT og TO ord disse gangene, men lærerne hadde sagt at det gikk bra! Altså, at han ikke hadde lest på glosene var det som "gikk bra"... Spurte om det var flaut og ikke ha lest, men neida, det gikk helt greit! Hvor ble det av ansvarsfølelse og respekt for skolearbeid, tenker jeg....Hvor har jeg feilet, og samtidig skolen....Man må da vise barn at det gir konsekvenser og ikke gjøre tingene sine? Skammekrok og annen fysisk straff trengs ikke, men finne måter og gjøre det flaut og glemme ting på..Igjen, alle barna i min klasse fant det like flaut. Noen glemte oftere enn andre, me nigjen, ingen glemte noe HVER uke! Respekten for lærere og skole var for stor til det, samt samvittigheten rakk ikke til..Ingen ble heller mobbet av at de glemte lit oftere... Hvrodan skal man få tilbake respekt for skole og læring hvis man ikke kan gjøre NOE for og få elevene til og skjønne at det er viktig? Ognår jeg som mor prøver og innprente det, går det ikke like godt inn når lærer beroliger med a det er helt greit og ikke gjøre tingene sine hver gang....Hjelper ikke at JEG gir skjennepreken når han kommer hjem med doble lekser en dag fordi han "glemte" de dagen før, når lærer sier det ikke er noe problem.... Jeg synes ikke måten det blir behandlet på i HI sitt barn sin skole var ille i det hele tatt. Anonymous poster hash: 17d22...f09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå