Gå til innhold

Foreldrepengeutrekning: Reknar ein dei 6best betalte av dei siste 10mnd eller dei 6 siste?


Katta82

Anbefalte innlegg

Forstår at ein ska ha jobba 6 av di 10 siste mnd for å ha rett på foreldrepenger.

Eg arbeider nå i 100% stilling, men vurderer å starte på et fulltidsstudie i januar. Viss eg gjer det og vil vere registrert som student frå februar til eg går i ut i permisjon tidlig i mai. (Tenkte å avvikle ferien min i januar viss eg kan tene på det) Vil dei då rekne dei 6 av dei 10 siste mnd eg tente best, eller vil dei rekne ut frå dei mnd eg gikk på skule? (Snitt av dei 6 siste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun de som mottar dagpenger mot slutten av permisjonen som får bruke snittet av de 6 beste mnd som grunnlag.. For alle andre gjelder det at det er inntekten man har når permisjonen starter som legges til grunn, har man variabel inntekt regnes det snitt over siste 3/6/9 mnd.... Det er fullt mulig å ha ett opphold i opptjeningen, kravet er jo minst 6 av de siste 10 mnd - og det trenger slettes ikke være de siste 10 mnd. Man kan jobbe i 6 mnd og ha flere mnd uten jobb før oppstart permisjon. Jeg ville satt meg ned med kalenderen og regnet veldig nøye over det for å forsikre meg om at det jeg hadde jobbet i minst 6 av de siste 10 mnd før jeg sluttet å jobbe... Har du en dag for lite opptjening får du ikke foreldrepenger så her er reglene strenge.... 



Anonymous poster hash: 66c54...bc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Usikker på om eg forstod nå!?

Viss eg jobbe ut året og tar alle mine 5 ferieveker frå studiestart i januar/februar. Då vil eg søke permisjon frå jobb frå 17.februar. I følge terminen går eg ut i permisjon 11.mai.

Då vil det bare bli 3mnd utan inntekt. Vil dei då rekne foreldrepengene frå dei mnd eg har hatt arbeidsinntekt?

 

Rekne dei mnd frå 1.-30./31., eller frå dato te dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du avklart med arbeidsplassen at du faktisk får lov til å ta ut ferien i januar? Om du starter permisjon midt i februar vil du nok ha jobbet i over 6 av de 10 siste månedene.. Om du starter studier og ikke jobber regnes det som et opphold ja - du opptjener deg jo rett ved å være i jobb, ikke ved å studere. Skal du fortsette å jobbe noe? Deltid f.eks? Om du gjør det vil du jo fortsette å tjene deg opp rett, men vær obs på at det er inntekten du har ved permisjonsstart som i utgangspunktet gjelder - dvs at om du jobber f.eks 30% vil foreldrepengene sannsynligvis beregnes ut fra dette..... Om du ikke jobber før permisjonen vil foreldrepengene sannsynligvis beregnes ut fra lønna i jobben, jeg sier sannsynligvis fordi nav alltid skal benytte skjønn når de beregner permisjonspenger......... 



Anonymous poster hash: 66c54...bc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, good to know! Då vil eg jo heilt klart la ver å jobba litt ved siden av!! :-)

Nei har ikkje avklart me dei endo. Fant nett ut at eg va gravid,men rekne me at det går greit. Viss ikkje e da jo bare te å ta ut permisjon før. Står på NAV at ein kan begynne på permisjonen inntil 12veke før termin. Eg vil bare trenga 1-2veker viss di nekte meg ferie. Evt.at eg kan få ta 1-2veke av ferien.

 

E da sånn at eg allerede nå kan gå på NAV og snakke med dei for å få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh, good to know! Då vil eg jo heilt klart la ver å jobba litt ved siden av!! :-)

Nei har ikkje avklart me dei endo. Fant nett ut at eg va gravid,men rekne me at det går greit. Viss ikkje e da jo bare te å ta ut permisjon før. Står på NAV at ein kan begynne på permisjonen inntil 12veke før termin. Eg vil bare trenga 1-2veker viss di nekte meg ferie. Evt.at eg kan få ta 1-2veke av ferien.

 

E da sånn at eg allerede nå kan gå på NAV og snakke med dei for å få hjelp?

 

Det kan du gjøre, men det er jo alt for tidlig for deg å søke nå.. Vil anbefale www.nav.no og du kan også kontakte nav på telefon 55553333 og taste 2 for foreldrepenger.. Der møter du veiledere som er spesialister på foreldrepenger.. På lokalkontorene er det nok så ymse i forhold til hva de kan........ Noen plasser veldig bra, andre plasser særdeles dårlig....... 

 

Anonymous poster hash: 66c54...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor eg e skeptisk til å gå på lokalkontoret. Di e ikkje nåke flinke. I tillegg er det ein del som har fått veiledning som viste seg å vere heilt feil. Dette går jo såklart berre ut over kundane..

 

Eg får leite litt på NAV.no ja.

 

Tusen takk for svar!

 

Surra godt oppi topplokket nå. Uventa (men veldi velkommen) graviditet og uventa plass på skule. Mykje som ska klaffa!

Får jobba litt me å finna ut korleis eg/vi kan gjere det for å komme best mulig ut av det økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt arbeidsgiver om du har rett på permisjon til å studere?



Anonymous poster hash: 53793...b04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått da sånn at di ikkje har lov te nekta meg!?

Arbeidsgiver har ette det eg e informert om berre lov til å nekte meg viss det at eg e vekke i permisjon vil ha alvorleg innvirkning på drift. Et stort helseforetak ska ha problemer med å seie at akkurat eg vil vere grunn for at drifta går skeis! I så fall e eg ALT for underbetalt!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått da sånn at di ikkje har lov te nekta meg!?

Arbeidsgiver har ette det eg e informert om berre lov til å nekte meg viss det at eg e vekke i permisjon vil ha alvorleg innvirkning på drift. Et stort helseforetak ska ha problemer med å seie at akkurat eg vil vere grunn for at drifta går skeis! I så fall e eg ALT for underbetalt!! ;-)

Du får ikke uten videre permisjon for å studere.

 

 

§ 12-11. Utdanningspermisjon

(1) Arbeidstaker som har vært i arbeidslivet i minst tre år og som har vært ansatt hos arbeidsgiveren de siste to år, har rett til hel eller delvis permisjon i inntil tre år for å delta i organiserte utdanningstilbud. Utdanning ut over grunnskole eller videregående opplæringsnivå må være yrkesrelatert for å gi rett til permisjon. Yrkesrelatert utdanning omfatter alle typer arbeidsmarkedsrelevant etter- og videreutdanning.

(2) Permisjon kan likevel ikke kreves når det vil være til hinder for arbeidsgivers forsvarlige planlegging av drift og personaldisponeringer.

(3) Arbeidstaker som har hatt utdanningspermisjon, har ikke rett til ny utdanningspermisjon før det har gått

a) dobbelt så lang tid som varigheten av den foregående permisjonen og B) minst ett år fra den foregående permisjonen tok til, unntatt ved utdanningspermisjon for kurs under én måneds varighet.

(4) Arbeidstaker som vil bruke retten til utdanningspermisjon, må gi arbeidsgiver skriftlig varsel om dette. Varslet skal inneholde opplysninger om utdanningens faglige innhold, varighet og eventuelt opptak ved utdanningsinstitusjon. Dersom det gjelder utdanning ut over grunnskole eller videregående opplæringsnivå, må yrkesrelevans begrunnes.

(5) Arbeidsgiver som vil gjøre gjeldende at vilkårene for utdanningspermisjon ikke er oppfylt, skal snarest mulig og senest innen seks måneder skriftlig underrette arbeidstaker om dette. Dersom varslet permisjon er kortere enn seks måneder, skal slik underretning foreligge innen tre måneder etter at varsel er mottatt, men innen to måneder når varslet permisjon er kortere enn én måned. Arbeidsgiver skal fram til svar gis, på forespørsel orientere arbeidstaker om hva som gjøres for om mulig å legge til rette for permisjonen. Tvist om vilkårene etter første, andre og tredje ledd er oppfylt, kan bringes inn for tvisteløsningsnemnda, jf. § 12-14, etter at arbeidsgivers svarfrist er utløpt.

(6) Departementet kan i forskrift helt eller delvis unnta virksomheter fra bestemmelsene i denne paragraf.

 

Anonymous poster hash: 53793...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oidå;-P

Jaja, kan ikkje gjera så masse anna enn å prøva. I og me at eg uansett må i fødselspermisjon så satse eg på di ikkje bryr seg såå masse.

Trur di ska få vanska me å nekta meg. Ønsker utdanninga både av sosiale og av helsemessige grunner. Har ein yrkesskade som det ser ut til at eg må leve med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...